پیش‌بینی نمایندگان از انتخابات فراکسیون اصولگرایان

کد خبر: ۱۲۹۱۸۵
|
۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲ 06 November 2010
|
6004 بازدید
فراکسیون اصولگرایان مجلس با رویکردی اجماعی خود را برای انتخابات هیات رئیسه شورای مرکزی آماده می‌کند.

گفت وگوهای خبرآنلاین با اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مشخص می‌کند همچون دو سال گذشته، علی لاریجانی باز هم با بیشترین اقبال در میان اعضای شورای مرکزی مواجه است.

اگر از مجموع 44 عضو این فراکسیون 11 نفر را از حامیان تغییر رئیس فراکسیون محسوب کنیم مابقی اعضای فراکسیون معتقدند «تغییری در ریاست فراکسیون رخ نخواهد داد مگر اینکه خود لاریجانی کاندیدا نشود.»

حرکت با چراغ خاموش

انتخابات فراکسیون اصولگرایان تاکنون بیش از سه بار به تعویق افتاده است اما روز یکشنبه در شرایطی برگزار می‌شود که هنوز به طور رسمی کاندیداهای ریاست این فراکسیون اعلام حضور نکرده‌اند و همه نگاه‌ها متوجه  علی لاریجانی است که در دو سال گذشته با رای اصولگرایان رئیس بزرگترین فراکسیون سیاسی مجلس باقی مانده است.

اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی هم ترجیح داده‌اند تا چراغ خاموش حرکت کنند و هر بار که در راهروی پارلمان با سوال خبرنگاران درباره معرفی نامزد مورد نظر خود مواجه شده‌اند آن را به روز انتخابات حواله داده‌اند. شاید میزان رای سال قبل کاندیدای این فراکسیون در انتخابات مهمترین عامل در این زمینه باشد.

در جریان آن انتخابات بود که حجت الاسلام آقاتهرانی به عنوان نامزد مورد حمایت فراکسیون انقلاب اسلامی وارد عرصه شد اما در نهایت تنها توانست نظر موافق 7 نفر از اعضای شورای مرکزی را جلب کند. در مقابل لاریجانی  با کسب 24 رای در پست ریاست فراکسیون باقی ماند.

چرایی یک انصراف

عامل دومی که موضع این فراکسیون زیر مجموعه اصولگرایان را با چالش مواجه کرده است انصراف چهرهای شهیر و مورد اقبال اصولگرایان از ورود به این انتخابات است.

در حالی که اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در سال گذشته با راضی کردن آقا تهرانی توانستند او را به ورود به این عرصه ترغیب کنند، ظاهرا سال جاری درباره حداد عادل در این زمینه موفق نبوده‌اند. چه آنکه او در حاشیه نمایشگاه مطبوعات گفت که« دلیل عدم ورود در انتخابات فراکسیون اصولگرایان پیش خودم است و به این جمع بندی رسیدم که وارد رقابت انتخاباتی فراکسیون نشوم».

حتی چهره‌ای چون حسینیان هم ترجیح داد در این زمینه ریسک نکند. اما چه عاملی این افراد را به این نتیجه رساند که وارد این عرصه نشوند؟

اجماع در سایه دفاع از بهارستان

رویه معتدل لاریجانی در سال جاری و مواضع او در مقام دفاع از جایگاه مجلس و اظهارات درباره جایگاه مجلس از سوی رئیس جمهور عواملی است که موجب شده اجماع اعضای فراکسیون اصولگرایان بر باقی ماندن وی در ریاست فراکسیون قوت بگیرد و فراکسیون انقلاب اسلامی هم به گفته محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند از اعضای آن «تاکنون جلسه‌ای در این مورد نداشته است».

وی در مورد گزینه‌های احتمالی برای رقابت با لاریجانی درباره ریاست فراکسیون اصولگرایان نیز گفته است: نمی‌دانم که غیر از وی فردی برای این پست مطرح هست یا خیر؟، اما نظر برخی نمایندگان این است که ریاست مجلس و فراکسیون اصولگرایان مشترک نباشد. در عین حال فراکسیون انقلاب اسلامی تصمیمی در این مورد نیز نگرفته است.

پروژه نارضایتی!

اما تعویق چندین باره انتخابات فراکسیون اصولگرایان موضوعی بود که موجب شد برخی رسانه‌ها در گفت وگوهایی پروژه نارضایتی اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان از ریاست آن را بار دیگر مطرح کنند.

از نگاه آنان مشغولیت‌های فروان علی لاریجانی در مقام ریاست مجلس عاملی است که فراکسیون اصولگرایان نتواند در مقاطع زمانی مهم اعلام موضع کند. این در حالی است که تعویق انتخابات بیشتر به دلیل مشغله‌های جدی مجلس در چند ماه اخیر بوده است. موضوعی که سید علی نقوی حسینی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان در گفت وگو با خبرآنلاین آن را رد کرده و می‌گوید: « فراکسیون هرجا که لازم بوده بیانه داده و اعلام نظر کرده است».

عمده دلخوری نمایندگان حامی دولت، عدم موضع گیری فراکسیون درباره انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از محمود احمدی نژاد بود تا آنان از این طریق در صدد برآیند ریاست لاریجانی را زیر سوال ببرند. این منتقدان به دنبال کارکرد جناحی بخشیدن به فراکسیون بودند که این سویه گیری قطعا می‌توانست بر رفتارهای آتی قوه مقننه تاثیر منفی داشته باشد.

نقوی حسینی با اشاره به انتخاب نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات که منتقدان به عنوان نمونه‌ای از ناکارآمدی فراکسیون مثال می‌زنند تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که درست است که فراکسیون در این زمینه جلسه‌ای نداشت اما مگر آقای مطهری که انتخاب شد اصولگرا و عضو فراکسیون اصولگرایان نیست؟

موضوعی که اسدالله بادامچیان چهره قدیمی فراکسیون اصولگرایان هم با بیانی دیگر به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: «بالاخره هر گروهی وزنی در مجلس دارد اما اینکه مورد توجه اکثریت باشند حرف دیگری است».

اشاره او به انتخاب نماینده مجلس درهیات نظارت بر مطبوعات و کمیسیون ماده 10 احزاب است که از نگاه بادامچیان وزن فراکسیون انقلاب اسلامی را در مجلس مشخص کرد.

با این وجود اصولگرایان مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز اجماع و همراهی آنان را به نتیجه نمی‌رساند چرا که تقسیم اصولگرایی جز تفرق و اصل شدن حاشیه‌ها  ارمغان دیگری ندارد.

این روزها خانه ملت به الگوی مناسبی فراروی اصولگرایان بدل شده تا با همراهی و اتفاق نظر و جلوگیری از انشعاب‌هایی که نتیجه‌ای به دنبال ندارد سامانه جناحی خود در مجلس را قوت بخشند.

در ادامه دیدگاه برخی اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان را بخوانید:


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟