راه حلي جالب براي مقابله با ريزگردها

اگر سرچشمه‌هايي توليد ريزگردها در كشورهاي عراق، عربستان، سوريه و اردن كه مركز توليد ريزگرد هستند به فضاي سبز تبديل شده يا نيروگاه بادي در اين نقاط نصب شود مي‌تواند از پخش شدن خاك‌هاي فرسوده در منطقه جلوگيري كند.
کد خبر: ۱۷۵۲۶۹
|
۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴ 06 July 2011
|
30429 بازدید
|
مشاور سابق رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين‌كه يك هواپيماي فرسوده به اندازه 200 خودرو آلودگي توليد مي‌كند، گفت: يك هواپيماي فرسوده 200 نفره به اندازه 200 خودرو كه در طول شبانه‌روز فعاليت دارند، آلودگي توليد مي‌كند.

فتح‌الله امي كه تا پيش از اين مدير دفتر طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران و مشاور پژوهشي سابق رئيس سازمان حفاظت محيط زيست بود پس از پايان مهلت برنامه جامع كاهش آلودگي هوا و به اتمام رسيدن برنامه چهارم توسعه، به دانشگاه بازگشته تا فعاليت‌ خود را در زمينه پژوهش‌هاي زيست محيطي ادامه دهد.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس، 2 عامل را در باز شدن پرونده‌ آلودگي هوا مؤثر دانست و گفت: آلودگي هواي تهران و 7 شهر بزرگ و احتمالاً كلان‌شهرهاي ديگر آلوده كه اسامي آنها اعلام نمي‌شوند همه به اين 2 عامل بستگي دارد.

امي ادامه داد: قوانيني كه تاكنون توسط مجلس شوراي اسلامي و ساير نهادي‌هاي ذي‌ربط مصوب شده اما اجرايي نمي‌شود يكي از عواملي است كه باعث باز شدن پرونده آلودگي هوا مي‌شود.

مشاور سابق رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: طرح‌هاي پژوهشي مراكز دانشگاهي اجرا نمي‌شود؛ اين 2 عامل اگر اجرايي مي‌شد قطعاً اگر هواي پاك نداشتيم از هواي سالم برخوردار بوديم.

امي در ادامه افزود: با توجه به مستندات پژوهشي اين حرف را مي‌زنم؛ كارهاي پژوهشي زيادي در آزمايشگاه خودم در دانشگاه انجام داده‌ام.

وي با بيان اين‌كه 70 درصد آلودگي هوا ناشي از منابع متحرك است، تصريح كرد: موتورسيكلت‌، خودرو، هواپيما و هر نوع وسيله‌اي كه از سوخت‌هاي فسيلي استفاده مي‌كنند در اين گروه قرار دارند.

امي اظهار داشت: اگر به اجراي قانون در مورد منابع متحرك آلوده كننده بپردازيم بخشي از آلودگي ناشي از سوخت‌هاي فسيلي و ذرات معلق كاهش مي‌يابد.

وي تصريح كرد: در مورد ريزگردها نيز كه بخش ديگري از آلودگي هوا را شامل مي‌شوند، بايد كميته‌اي با حمايت سازمان ملل تشكيل شود تا كشورهايي كه منشأ توليد ريزگردها هستند با يكديگر در اين كميته به تعامل و همكاري بپردازند و با پشتيباني سازمان ملل طرح‌هاي خود را اجرايي كنند.

امي بيان كرد: عموماً بيابان هاي كشورهاي اطراف كه در غرب و جنوب غرب ما واقع شده‌اند منبعي در زمينه ريزگردها هستند؛ عراق، سوريه، اردن، عربستان از جمله كشورهايي هستند كه بايد عضو كميته شوند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين‌كه 2 اقدام بايد در سر چشمه ريزگردها انجام شود، افزود: اين نقاط بايد تبديل به فضاي سبز شود؛ به اين صورت كه خاك فرسوده‌اي وجود نداشته باشد تا بادهاي سطحي با اولين وزش آنها را در هوا پخش كنند.


«مزرعه بادي» راه حلي براي مقابله با ريزگردها
-----------------------------------------------------------

وي گفت: نصب نيروگاه‌هاي بادي بعدي دومين اقدامي است كه بايد صورت گيرد. تا سرعت باد را تبديل به انرژي تجديد‌پذير برق كند.

امي گفت: اگر سرچشمه‌هايي توليد ريزگردها در كشورهاي عراق، عربستان، سوريه و اردن كه مركز توليد ريزگرد هستند به فضاي سبز تبديل شده يا نيروگاه بادي در اين نقاط نصب شود مي‌تواند از پخش شدن خاك‌هاي فرسوده در منطقه جلوگيري كند.

وي با اشاره به نيروگاه‌هاي بادي در منطقه منجيل، گفت: در استراليا و كشورهاي ديگر اين اقدام انجام شده است و به آن مزرعه بادي مي‌گويند؛ به اين ترتيب انرژي باد به انرژي برق تبديل مي‌شود و به اين روش باد توانايي براي پخش ذرات گرد و غبار ندارد.

مالچ‌پاشي روش اشتباهي است
---------------------------------------------

وي درباره مالچ پاشي نيز گفت: مالچ پاشي روشي بسيار قديمي و در قرون ابتدايي بشر از آن استفاده مي كرده است. اين روش تنها باعث آلودگي خاك مي‌شود.

امي با اشاره به اين‌كه مالچ يكي از مشتقات هيدروكربني نفت است، گفت: مالچ‌پاشي كار بسيار اشتباهي است و بر اثر اين اقدام خاك خاصيت خود را از دست مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه گفت: به جاي مالچ پاشي بهتر است بيابان‌ها را به فضاي سبز تبديل كنند ضمن اين كه محيط زيست در اين راه مي‌توانند از كمك سازمان ملل استفاده كنند.


يادآوري قوانين مربوط به گازهاي خروجي منابع آلاينده در زمان سخنراني‌ها
---------------------------------------------------------------------------------------

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: راجع به گازهاي خروجي منابع متحرك نيز قوانين زيادي داريم ولي متأسفانه تنها براي سخنراني‌ از آنها استفاده مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: اگر ماده‌هاي 2،3،4 قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 74 را اجرايي كنيم و اجازه تردد به منابع آلاينده ندهيم همچنين معادل آلودگي كه از سوي منابع آلاينده مثل خودروها توليد مي‌شود خسارت گرفته و به صندوق ملي محيط زيست اختصاص دهيم بدون شك مؤثر است.

اجازه تردد به خودروها و موتورسيكلت‌هاي با مدل زير 82 داده نشود
----------------------------------------------------------------------------------------

امي با تأكيد بر اين‌كه خودروها، موتورسيكلت‌ها و هواپيماها در كشور ما عموماً آلوده كننده هستند، گفت: 50 درصد از خودروها آلوده هستند چون اصلاً استانداردي ندارند؛ موتوسيكلت‌ها و خودروهايي كه مدلشان زير 82 است استاندارد ندارد چراكه در آن زمان استانداري نبوده و خودروسازها بدون پيروي از هيچ استانداري خودرو توليد كرده و به دست مردم داده‌اند.

اين استاد دانشگاه متذكر شد: بايد هر چه سريعتر طبق قوانين مجلس جلوي تردد اين خودروها در شهرها گرفته شود؛ اين خودروها حق تردد ندارند.

وي در ادامه گفت: اگر نمي‌خواهند جلوي تردد اين خودروها را بيگيرند لااقل در كلان‌شهرها آلوده جلوي تردد اين خودروها را بگيرند. يا اين‌كه اين خودروها به مناطقي منتقل شوند كه امكان حركت باد دارد و مثل تهران نيست كه باد نتوانند حركت كنند.

امي بيان كرد: در تهران 50 درصد خودروها مدلشان زير 82 است كه فاقد استاندارد هستند از سوي ديگر موتورسيكلت‌ها نيز بسيار خطرناك هستند. موتورسيكلت‌هاي 82 به پايين نبايد در تهران حركت كنند و بايد جلوي ترددشان گرفته شود.

وي درباره رد پيشنهاد تغيير سن فرسودگي خودروها در تهران نيز گفت: اين پيشنهاد از سوي من مطرح شده اما با مخالفت مواجه شد؛ اين مخالفت‌ها ما را بيچاره كرده است.

هر طرحي كه دادم اجرايي نشد؛ به سازمان محيط زيست ديگر نمي‌روم
------------------------------------------------------------------------------------

امي درباره عدم حضور خود در سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفت: از بس كه طرح دادم و عمل نشد ديگر به محيط زيست نمي‌روم؛ چرا عمر خود را تلف كنم. در دانشگاه به پژوهش‌هايم ادامه مي‌دهم.

هواپيماهاي كشور آلوده‌كننده هستند
-------------------------------------------------------

وي درباره عمر مفيد هواپيماها و ميزان توليد آلودگي ناشي از فعاليت آنها، اظهار داشت: عموماً هواپيماهايي كه استفاده مي‌كنيم فرسوده هستند و عمر پروازي آنها تمام شده است. سن متوسط هواپيماها در همه جا 15 سال برآورد شده اما در كشور ما 25 سال است.

اين استاد دانشگاه متذكر شد: هر هواپيماي مسافربري در هنگام بلند شدن و نشستن در فرودگاه، به اندازه تعداد صندلي خود برابر يك خودرويي كه در عرض شبانه‌روز حركت مي‌كند توليد آلودگي مي‌كنند. يعني يك هواپيماي 200 نفره به اندازه 200 خودرو كه در طول شبانه روز فعاليت مي‌كنند آلودگي به همراه دارد.

امي با اشاره به آلوده بودن هواپيماهاي اظهار داشت: فرودگاه‌هايي كه بيش از 100 هزار سورت پرواز دارند آلوده هستند؛ فرودگاه مهرآباد كه در حدود 130 هزار سورتي در سال پرواز دارد از نقاط آلوده محسوب مي‌شود.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
خدا را شکر که باز عده ای به دنبال راه حل هستند. باز جای شکرش باقی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
سلام
تا جایی که من اطلاع دارم مالچ پاشی باعث عدم حرکت موقت شن شده و با حفظ رطوبت
خاک باعث می شود که درختچه های مناسب
شرایط کویر بتوانند رشد کنند و باعث ثابت شدن خاک و جلو گیری از حرکت شن شود.
در ضمن انرژی باد خیلی بیشتر از چیزی است که با نصب چند نیروگاه بادی چیزی از آن کم شود . اگر این درست باشد حتما دیگر در منجیل بادی احساس نمی شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
من یک استاد دانشگاه هستم و در زمینه بادگیر هم تحقیقاتی داشته‌ام.
استفاده از انرژی باد هیچ ربطی به کنترل قدرت باد ندارد. ایجاد بادگیرها فقط مسیر حرکت باد را از سطح زمین تا فاصله خاصی از بادگیر دور می‌کند و برای اینکه دوباره باد به سطح زمین برخورد نکند باید بادگیر دیگری ساخته شود. که این کار هم با توجه به فاصله زیادی که برای عدم تداخل دکل‌های نیروگاه بادی مورد نیاز است، برای یک نیروگاه بادی انجام نمی‌شود. از طرف دیگر این کار باید در محل بلند شدن ریزگردها در عراق، عربستان و شمال آفریقا انجام شود و نمی‌توان جلو ورود ریزگردها را در مرز گرفت. از طرف دیگر مالچ پاشی روشی تایید شده است که فقط با چسباندن ذرات ریز و حفظ لایه رویی و رطوبت خاک، محیط را برای رشد گیاهان فراهم می‌کند و بعد از چند سال کاملا تجزیه شده و از بین می‌رود ولی در این مدت به ایجاد پوشش سبز و جلوگیری از فرسایش کمک می‌کند. در ضمن بیابان هم یک محیط زیست خاص منطقه ما است که نه امکان تبدیل آن به جنگل وجود دارد و نه از نظر محیط زیستی این کار درست است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
این ملت که به انواع اقسام نزولات آسمانی و زمینی از نوع طبیعی وغیر طبیعی عادت کرده. ریز گرد ها هم روش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
استفاده از انرژي بادي تاثيري بر توانائي پخش ريز گردها ندارند. همانطور كه با استفاده از باطري خورشيدي انرژي خورشيد كم نمي شود!!!
فتح اله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
راه حل ارائه شده يك روش بديهي است اما اجراي آن پر هزينه است و عملي نيست بهتر است همه كشورها پوشش گياهي خود را افزايش دهند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
راه حل بهتر اينه كه ريزگردها به درشت گرد تبديل بشن(با عبور از يك ذره بين مقعر) باين ترتيب چون درشت ميشن با نصب يك توري در ورودي شهرها ميشه اونا را راحت شكار كرد و ديگه نمي تونن لايي در برن! چطوره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
اگر فضای سبز باشد گرد وخواکی نخواهد بود از طرفی فضای سبز احتیاج به آب دارد و در مناطق بیابانی آب نیست و اگر آب بود بیابان نبود و کلمه آبادانی از آب گرفته شده است و مالچ پاشی برای حفظ همان مختصر رطوبت زمین است تا با کاشتن گیاهان سوزنی بیابانها را به بوته زار تبدیل کنند و باید جلو چرای بی رویه راگرفت تا فرسایش خاک ایجاد نشود و باید مثل جان باید از جنگل ها مراقبت کرد
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟