براي ‌حضور‌ خانواده‌ها در ورزشگاه ‌‌چه بايد ‌كرد؟

کد خبر: ۲۹۹۷۵
|
۰۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۴ 21 December 2008
|
1795 بازدید
بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها براي تماشاي مسابقه‌هاي فوتبال گر چه موضوع تازه‌اي نيست، اما تاكيد كنفدراسيون فوتبال آسيا به فدراسيون فوتبال ايران براي فراهم شدن اين امكان ، شرايط پرداختن دوباره به اين مقوله و البته پيچيدگي‌هاي انكار‌ناپذير آن را فراهم مي‌كند.

وضعيت نابسامان ورزشگاه‌هاي كشور از نظر امكانات از يك سو و فقر فرهنگي حاكم بر فضاي آن از سوي ديگر، همواره چگونگي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها براي تماشاي مسابقه‌ها را با ترديد‌هاي منطقي مواجه كرده است.


فرهنگ‌سازي براي بهبود شرايط حاكم بر ورزشگاه‌ها حتي در حال حاضر كه تنها آقايان اجازه ورود دارند از نيازهاي اساسي ورزش بخصوص فوتبال است، هر چند عده‌‌اي از كارشناسان بر اين باورند كه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها تا حد بسياري از تنش‌ها و ناهنجاري‌هاي رفتاري مي‌كاهد اما به نظر مي‌رسد براي عملي شدن اين طرح در راستاي حفظ حرمت و شان افراد بايد طبق يك برنامه كارشناسي شده پيش رفت و به مرور زمان و مرحله به مرحله به هدف اصلي كه فرهنگ‌سازي است ، دست يافت.

گر چه در رشته‌هايي مثل واليبال و بسكتبال طي ساليان اخير حضور بانوان تماشاگر در ورزشگاه براي تشويق‌ تيم‌هاي ملي تجربه موفقي بوده است، اما گسترده‌تر بودن فوتبال از نظر تعداد تماشاگر و شرايط خاص اين رشته ورزشي از نظر محبوبيت نزد عامه مردم سبب مي‌شود تا با نگاهي ويژه به اين مساله نگريسته شود؛ چيزي كه در مقاطع مختلف زماني مورد بحث قرار گرفته و به دليل همين ترديد‌ها، نگراني‌ها و ابهامات موجود به نتيجه مشخصي نرسيده است و امروز مورد تاكيد كنفدراسيون آسياست تا به نوعي جدي‌تر از گذشته ذهن مسوولان را مشغول كند.

‌AFC توصيه كرده است نه تاكيد

علي كفاشيان، رئيس فدراسيون فوتبال كشورمان تاكيد ‌‌AFC ‌را تنها يك پيشنهاد مي‌داند و در اين خصوص مي‌گويد: درحال حاضر در برخي استاديوم‌هاي كوچك بانوان بازي‌ها را تماشا مي‌كنند و اين تجربه وجود دارد. موضوع AFC هم تنها يك توصيه است نه تاكيد.

كنفدراسيون فوتبال آسيا توصيه كرده است كه اين امكان فراهم شود.

اما اين‌كه آيا فدراسيون فوتبال برنامه‌اي براي فراهم شدن اين امكان يعني حضور بانوان در ورزشگاه‌‌ها دارد يا نه، كفاشيان توضيح مي‌دهد: همان‌طور كه خارجي‌ها مي‌توانند با حضور در استاديوم بازي‌ها را تماشا كنند، مي‌توان شرايط را به گونه‌اي فراهم كرد كه بانوان ايراني نيز به ورزشگاه‌ها بيايند، اما سازمان تربيت‌بدني بايد شرايط داخلي استاديوم‌ها را طوري فراهم كند كه بانوان لطمه و آزاري نبينند و در واقع امنيت برايشان برقرار باشد.

حضور بانوان به حفظ حرمت‌ها مي‌انجامد

فريده شجاعي، نايب رئيس فدراسيون فوتبال در امور بانوان به <جام‌جم> مي‌گويد: فكر مي‌كنم با يك فرهنگسازي زيربنايي مي‌توان خيلي راحت شرايط حضور بانوان را در استاديوم‌هاي فوتبال فراهم كرد.

وي با اشاره به فرهنگ و سنت ايراني تصريح مي‌كند: در فرهنگ ما هميشه رسم بر اين است كه در حضور خانم‌ها خيلي از حرمت‌ها حفظ شود، مطمئن هستم كه با حضور خانواده‌ها در ورزشگاه، بسياري از الفاظ نامناسب و رفتارهاي نادرست كه در حال حاضر متاسفانه شاهد آن هستيم ، تكرار نمي‌شود.

شجاعي معتقد است بايد امكانات را فراهم كرد و پس از ارائه يك برنامه اصولي به مرور به هدف رسيد. وي ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال مي‌‌توان ابتدا با تعبيه جايگاهي ويژه ، شرايط حضور كارشناسان، داوران، مربيان و بازيكنان خانم را فراهم كرد و بعد آن را به مردم گسترش داد،‌اين حق بانوان ايراني است كه از ورزش محبوب خود لذت ببرند، اما ما بايد براي فراهم شدن شرايطي كه آنها به حق خود برسند و ضمن آن آسايش و امنيت داشته باشند تلاش كنيم.

گر چه در رشته‌هايي مثل واليبال و بسكتبال حضور بانوان تماشاگر در ورزشگاها تجربه موفقي بوده است اما در فوتبال شرايط خاص است

نايب رئيس فدراسيون فوتبال در امور بانوان مي‌گويد: مي‌توانيم با پرداختن به اين موضوع كه حضور خانواده‌ها نقش موثري درحفظ حرمت ميادين ورزشي دارد، هم نگرش‌هاي منفي نسبت به اين حضور را تغيير دهيم و اصلاح كنيم و هم كنفدراسيون فوتبال آسيا را راضي نگه داريم. اين اتفاق نيازمند همكاري تمام ارگان‌هاي مرتبط و هم‌انديشي مسوولان در جلسات مختلف براي رسيدن به نتيجه‌اي مطلوب و واحد است.

بايد شرايط كار فراهم شود

اما حجت‌الاسلام عليپور كه پيش از اين مسووليت معاونت فرهنگي فدراسيون فوتبال را به عهده داشته است، در باره اين موضوع مي‌گويد: فرهنگ كهن ايران و دين اسلام همواره براي زن احترام و ارزش ويژه‌اي قائل بوده است. بنابراين نبايد اين موضوع را به نظام يا سياست منتسب كرد، در كشور ما ورزش بانوان در چند سال اخير رشد چشمگيري داشته و اين نشان‌دهنده نگاه مثبت به اين مقوله است.

وي ادامه مي‌دهد: اما موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاگر را از دو بعد سخت‌افزاري و نرم‌افزاري بايد مورد بررسي قرار داد. در ورزشگاه‌هاي ما همچنان مشكل كمبود امكانات رفاهي يعني حداقل آسايش و راحتي وجود دارد و تا زماني كه ما از حداقل‌ها محروم هستيم، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم شرايط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.

عليپور در ادامه مي‌افزايد: در اين خصوص بايد سازمان تربيت بدني به عنوان متولي امر ورزش با تشكيل كميسيون كارشناسي در سطح كلان موضوع را بررسي و بعد با كمك فدراسيون فوتبال شرايط را مهيا كند.

وي با اشاره به بازي تيم‌هاي ملي ايران و ژاپن در سال 84 مي‌گويد: در آن مسابقه حضور بانوان ژاپني را داشتيم، از 3 هزار تماشاگر ژاپن تعداد زيادي خانم‌هاي طرفدار ژاپن بودند، مي‌توانيم در مقاطع مختلف مثل همين بازي شرايط خاصي را تعريف كنيم. تذكرAFC هم براي همين است كه به عنوان مثال در بازي‌هاي خارجي منعي براي ورود تماشاگران تيم‌هاي ميهمان وجود نداشته باشد كه من معتقدم اين تبعيض نيست، بلكه احترام است و مطابق با فرهنگ ملي و ديني ماست، اما در مجموع چنانچه شرايط مهيا شود، مي‌توان در بلندمدت امكان حضور خانواده‌ها را هم فراهم كرد. ولي حالا در شرايطي كه آقايان هم در ورزشگاه‌ها با مشكل مواجه هستند، چطور مي‌توان اين كار را انجام داد؟
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟