این خبر در حال تکمیل است؛

جان کری: رسیدن به یک چهارچوب توافق امکان پذیر است

مذاکره‌کنندگان ایران و ۱+۵ در روزهای تعیین‌کننده برای نهایی شدن یک توافق احتمالی هسته‌ای به لوزان سوئیس رفته‌اند. پیش از این و در آذرماه گذشته، مذاکره‌کنندگان، ۲۴ مارس یعنی کمتر از ده روز دیگر را برای نهایی کردن مذاکرات تعیین کرده‌اند.
کد خبر: ۴۸۳۹۵۹
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱ 15 March 2015
|
26257 بازدید
|
۴
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیرخارجه وارد لوزان سوییس شده تا وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور نماینده‌ای از اتحادیه اروپا مذاکرات را از نقطه‌ای که در مونترو قطع شده بود، از سر بگیرند.

به گزارش «تابناک»، علاوه بر وزرای خارجه، این بار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز در مذاکرات حضور دارند. هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا نیز در مذاکرات حضور خواهد داشت. موگرینی از «فرانک وال‌ترین اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان، «لوران فابیوس» از فرانسه، «فیلیپ هاموند» از انگلیس و نیز محمدجواد ظریف نیز دعوت کرده در نشستی ویژه در مقر اتحادیه اروپا شرکت کنند تا نقش اروپا در مذاکرات هسته‌ای پررنگ‌تر از ماه‌های اخیر باشد.

تیم مذاکره کننده ایران پس از نشست با اروپایی‌ها به لوزان باز خواهد گشت و مذاکرات با آمریکا را در حضور نماینده‌ای از اتحادیه اروپا از سر خواهد گرفت.

این دور از مذاکرات به این دلیل تعیین‌کننده است که ایران و ۵+۱ در اوایل آذرماه امسال مهلتی را تا ۲۴ ماه مارس (کمتر از ده روز دیگر) برای نهایی کردن مذاکرات تعیین کردند. در واقع پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه ۱۳۹۳ به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات موجود امکان‌پذیر نیست، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه تمدید ‌و البته تأکید کردند ‌همه تلاش خود را ‌خواهند کرد تا ‌در چهار ماه مذاکرات به نتیجه برسد.

در بیانیه‌ای که توسط ظریف و اشتون در سوم آذر ماه قرائت شد، آمده است: «ما و وزرای خارجه کشورهای ۱+ ۵، توافق کرده‌ایم ‌تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم ‌مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال ۱۳۹۴ تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم ‌با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی‌مانده تا نهم تیر ماه به منظور نهایی کردن هر گونه تعهدات کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده کنیم. ایران و کشورهای ۱+ ۵ مجدداً تاکید می‌کنند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد‌».

برخی از آخرین اخبار و تحلیل‌های مرتبط با مذاکرات در ادامه این گزارش آمده است و اخبار جدید به مرور به این خبر اضافه می‌شود.

۲۰:‌۲۰
لحن نامناسب سناتور تازه‌کار جمهوری‌خواه


‌«تام کاتن»، سناتور تازه‌کار ایالت آرکانزاس که نگارنده نامه‌ای ضدایرانی با امضای ۴۷ سناتور دانسته می‌شود، روز یکشنبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» گفت‌وگو کرد. کاتن در این باره گفت: «اینکه این پیام را مستقیم به ایران رساندیم، حائز اهمیت است» و افزود «به هیچ عنوان» در این باره احساس تأسف نمی‌کند.

این سناتور که از اعضای کمیته روابط خارجی سناست از منطق نگارش این نامه دفاع کرد‌ و‌ گفت: «این یک حقیقت ساده در قانون اساسی ماست که اگر کنگره توافق مورد نظر را تأیید نکند، دوام نخواهد آورد».

کاتن در ادامه با یادآور شدن اظهارات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ‌«جایگزین توافق بد با ایران، توافقی خوب است». کنگره آمریکا آماده وضع تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران است. وی با اشاره به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که این نامه را «ترفند تبلیغاتی» توصیف کرده بود گفت وزیر خارجه آن‌ها فهمی از سازو کارهای حاکمیت آمریکا ندارد. او فکر می‌کند که قوانین بین‌المللی می‌تواند قانون اساسی ما را باطل کند.

۲۰:‌۰۰
رویترز؛ جان کری وزیر خارجه امریکا اعلام کرده ‌که امکان رسیدن به یک چهارچوب توافق امکان پذیر است.


‌۱۸:‌۵۰
معاون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید تأکید کرد که دولت باراک اوباما توافق بد با ایران را بهتر از عدم توافق می‌داند. الیوت آبرامس در یادداشتی در «نیویورک دیلی نیوز» نوشت: «خصومت دولت اوباما به انتقادات و تمایلش برای اینکه منتقدان را جنگ طلب بخواند به کنگره هم گسترش پیدا کرده است».

مقام سابق آمریکایی در پایان هم ادعا کرد: «دولت اوباما به جای بدنام کردن منتقدان، ‌ باید از توافق بد رویگردانده و به سمت توافق خوب برود. ما توان اقتصادی و نظامی برای تأکید و اصرار بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود را داریم».

۱۸:‌۰۰
یکی از رسانه‌های اسرائیل به نقل از کاخ سفید نوشته که هر توافقی با ایران تنها از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت خواهد کرد.

۱۷:‌۱۵
میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد که کاخ سفید در آستانه «توافق بسیار بد هسته‌ای» با ایران است.

۱۷:‌۰۰
مذاکرات هسته‌ای با دیدار مونیز و صالحی آغاز شده است. در این جلسه عراقچی، تخت روانچی و کار‌شناسان نیز حضور دارند.

شروع دور تعیین‌کننده مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس

واشنگتن‌پست: به زودی توافقی کلی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌شود

بنا بر گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب برای دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای ایران، عازم سوئیس می‌شود و احتمال زیادی وجود دارد که یک توافق تاریخی درباره موضوع هسته‌ای ایران قریب‌الوقوع باشد. طبق این گزارش، در حالیکه مقامات هشدار می‌دهند ‌ممکن است توافقی حاصل نشود، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مذاکره کنندگان ایران و ۱+ ۵ به زودی یک نوع توافق کلی را اعلام می‌کنند و کار ‌روی جزئیات فنی نیز تا پایان مهلت ژوئن ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، نشانه‌های زیادی از جانب واشنگتن و تهران وجود دارد که نشان می‌دهد، دولت‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای حضور دارد، بر این باورند که می‌توانند به رغم مخالفت‌های داخلی، به یک تفاهم سیاسی در زمینه موضوع هسته‌ای ایران دست پیدا کنند. کری که تلاش‌های زیادی را در مذاکرات مستقیم با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران از خود نشان داده، ‌اخیراً سفری به منطقه خلیج‌فارس داشته ‌تا به کشورهای عربی نگران از توافق هسته‌ای، اطمینان دهد. از طرف دیگر، کری در مصاحبه با شبکه «سی بی‌اس» تصریح کرده ‌که تمدید مذاکرات غیرمتحتمل است زیرا این کار بسیار غیرسازنده خواهد بود.

عراقچی: توافق نهایی با گروه ۱+ ۵ است و نه آمریکا


عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی نوروزی خود با هفته‌نامه مثلث به موضوعات شکلی مطرح در روند رسیدن به یک توافق هسته‌ای احتمالی پرداخته است. بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو به قرار زیر است: بعد از فرمایشات رهبری به نظر روند مذاکرات به شکلی عوض شد. آیا این درست است؟ در واقع به طرف غربی پیغام دادیم ‌با آن شیوه که در وین هفت یا تمدید مذاکرات بحث شد نمی‌خواهیم عمل کنیم، اساسا آن موقع ما چنین تعهدی داده بودیم که دو مرحله‌ای باشد یا این ادبیات آن‌ها بود؟

عراقچی: خیر، هیچ ‌یک از دو طرف‌ تعهدی نداده بودند. یک ایده‌ای مطرح بود که ما در یک مرحله روی کلیات و چهارچوب به یک توافق برسیم و بعد در مرحله بعدی آن را نهایی کنیم. خوب ملاحظات و دغدغه‌هایی که رهبری داشتند، کاملا بجا بود، مبنی براینکه اگر بخواهد این ایده محقق شود فاصله بین توافق کلی تا توافق نهایی طولانی می‌شود و بعد مسائلی به بار می‌آورد، نگرانی و دغدغه کاملا درستی بود، لذا ما هم به طرف‌های مقابل گفتیم چنین ایده‌ای اصلا مدنظر ما نیست و دنبال یک توافق یک جا هستیم. البته این امکان وجود دارد که ما قبل از اینکه به یک توافق کامل با تمامی جزئیات برسیم، به مرحله‌ای وارد شویم که در آن راه حل‌ها پیدا شده و قفل‌ها باز شود و بعد شروع به تدوین و مرتب کردن این راه‌حل‌ها با همه جزئیاتش نماییم تا نهایتا به یک توافق برسیم. چنین نیست که دو مرحله‌ای باشد، بلکه رسیدن به نقطه‌ای است که ما بتوانیم ادعا کنیم به راه‌حل رسیده‌ایم؛ اما این راه‌حل‌ها باید مدون و جزیی شوند.

- جایی دیدم که آقای دکتر ظریف گفته ‌به توافق سیاسی نزدیک شدیم؛ شاید این مسأله موجب می‌شد این گونه به نظر آید؟

عراقچی: از این شاید به تعابیر مختلف یاد شود. خیلی نباید روی کلمات و عبارات متوقف شد. آنچه مهم است، ما یک توافق در پایان کار بیشتر نخواهیم داشت و این مرحله بندی ندارد، ولی مسلما برای رسیدن به یک توافق جامع ناچاریم، اول روی راه‌حل‌ها فکر کنیم و بعد روی جزئیات برویم. اگر در همه راه‌حل‌ها هم به جمع بندی برسیم از نظر ما هیچ توافقی هنوز نشده است تا وقتی جزئیات هم انجام شود. به هر حال مذاکره یک مسیر کاملا معقولی را دارد طی می‌کند. نگرانی و دغدغه مقام معظم رهبری کاملا رعایت شده و رعایت خواهد شد. ما اگر بتوانیم به تفاهم برسیم تا دهم تیر فرصت داریم آن را نهایی کنیم و حتما در «یک مرحله» این کار انجام خواهد شد.

- بحث یازده فروردین ضرب‌الاجلی برای ماست یا خیر؟


عراقچی: ضرب الاجل نیست، ولی تاریخی است که طرفین تصمیم گرفته‌اند تا این تاریخ حداقل به یک گره‌گشایی در موضوعات موجود رسیده باشند. یعنی به نقطه‌ای برسیم که بگوییم توانستیم به راه‌حل برسیم و قفل‌ها را باز کنیم‌ و حالا حداقل سه ماه دیگر باید ادامه دهیم تا کار را تمام کنیم. اما اگر در آن تاریخ به این نتیجه برسیم که قفل‌ها سرجای خودشان باقی هستند، ممکن است بگوییم برای چه ادامه دهیم؟ وقتی ما نمی‌توانیم قفل‌ها را باز کنیم جزئیات را هم نخواهیم توانست.

بنابراین تاریخ دهم فروردین یا آخر مارس تاریخی است که ‌بتوانیم در آخرش جمع بندی کنیم که آیا این توافق شدنی است یا خیر. اگر جمع‌بندی کنیم که شدنی است باز هم به این معنی نیست که به توافق رسیده‌ایم. به هر حال امیدواریم در یازده فروردین در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم بگوییم آیا می‌توان به یک توافق رسید یا خیر.

تلاش نتانیاهو برای لغو جلسه مقامات موساد و سناتورهای آمریکایی


بنا بر گزارش‌های منتشر شده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش‌هایی برای ممانعت از شکل‌گیری جلسه توجیهی مقامات سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و سناتورهای آمریکایی انجام داده است. در این جلسه موساد به سیاستمداران آمریکایی هشدار داده که لایحه تحریم‌ علیه ایران باعث خروج مذاکرات هسته‌ای از مسیر اصلی خود خواهد شد.

مطابق با گزارش‌های نتانیاهو این جلسه را از برنامه سفر هیأتی به ریاست باب کورکر جمهوری‌خواه خارج کرد. کورکر در اعتراض خواستار مداخله ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا شد که در ادامه جلسه طبق برنامه پیش رفت.

غرب هنوز درباره چگونگی لغو تحریم‌های ایران تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده‌ است


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ نوشت: موانع مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب در روزهای پایانی مهلت ضرب الاجل دستیابی به یک توافق جامع باقی مانده‌اند که هنوز حل نشده‌اند.

مقام‌های آمریکا از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهوری و «جان کری» وزیرخارجه این کشور اخیرا اعلام کردند ‌در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌هایی وجود داشته است، ولی در روزهای پایانی ماه جاری میلادی طرف‌های مذاکره هسته‌ای ایران با غرب هنوز درباره چگونگی لغو تحریم‌ها علیه تهران تصمیم نهایی را نگرفته‌اند.

تحلیل سفیر یابق فرانسه از موضع این کشور در مذاکرات


فرانسوا نیکولا سفیر سابق فرانسه در ایران گفته: «فرانسوی‌ها ریسک به شکست کشاندن مذاکرات را نمی‌کنند. هر شش قدرت مذاکره کننده درباره خطوط کلی توافق دارند، اما فرانسه به دنبال چانه‌زنی حداکثری است» در موضوع تعداد سانتریفویژ‌ها و یا دوره زمانی توافق.

یک منبع نزدیک به پرونده که همواره بد بینی خود را اعلام می‌کرد می‌گوید «اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، توافق ممکن است، ما راه را طی کرده‌ایم‌».

برنارد هورکاد می‌گوید: در وضعیت بسیار حساسی هستیم و تعداد قابل توجهی حاضرند برای شکست توافق هر کاری بکنند. از جمله تندروهای ایرانی، سناتورهای آمریکایی، بنیامین نتانیاهو و کشورهای حاشیه خلیج فارس. وی ابراز نگرانی می‌کند که مذاکرات ممکن است بر سر تنها چند سانتریفیوژ شکست بخورد.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: در ‌‌نهایت، همه چیز حول دو مذاکره کننده اصلی، ایران و آمریکا می‌چرخد. همه چیز به قدرت ریسک و دامنه عمل این دو بستگی دارد.

بولتون: توافق با ایران یک شکست بی‌سابقه برای آمریکاست

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران که اوباما بر ‌آن اصرار دارد، یک شکست بی‌سابقه برای واشنگتن به شمار می‌رود. جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل روز گذشته (شنبه) اعلام کرد، اوباما در مذاکره با ایران به شکل بی‌سابقه‌ای در حال تسلیم شدن است.

وی در اجلاس اقدام امنیت ملی کارولینای شمالی گفت: این توافق اساسا دچار نقص است. ‌هیچ توافقی با ایران وجود ندارد که من به آن اطمینان داشته باشم. این رژیمی است که مصمم به دستیابی به سلاح هسته‌ای است و با این توافق به خواسته خود خواهد رسید.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۴
یاشار از سلماس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
انشاله نتیجه هر چی هست به نفع ملت ایران باشه
حسين از شمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
انشاءالله اين دفعه ديگه هر دو طرف به يك تفاهم مي رسند و تحريم هاي ظالمانه از رو دوش مردم دلير و سرافزار ايران زمين برداشته خواهد شد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
بولتون هم یک احمق بالفطره است که اصلا درکی از اطراف خود ندارد و حتی به منافع آمریکا نیز فکر نمی کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
برای آقای ظریف و تیم مذاکره کننده آرزوی توفیق داریم. اگر مذاکرات به نتیجه هم نرسد ولی تلاشهای آقای ظریف ستودنی و قابل تقدیر فراوان است.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟