ارزیابیهای اولیه پیرامون آثار حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، بیانگر رشد چشمگیر هزینههای تولید فیلمهای سینمایی است و به همین دلیل، ریسک بازگشت سرمایه برای تهیه کنندگان و سرمایه گذاران آثار سینمایی نسبت در سال آینده نسبت به سال جاری، به مراتب رو فزونی میگذارد.
به گزارش «تابناک»، با پایان مراحل پس از تولید فیلمهای سینمایی که خود را برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آماده میکنند، هزینه تولید آثار سینمایی در ارزیابیهای اقتصادی مشخص شده که نشان میدهد، کف هزینه تولید یک فیلم سینمایی تا پنجاه درصد رشد داشته و در شرایطی که فیلمهای ارزان سینمایی با هزینهای یک میلیاردی تولید میشد، اکنون این هزینه تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان افزایش یافته است.
هرچند شاید برخی صاحبان آثار سینمایی توانسته باشند با هزینهای کمتر از این، فیلمهایشان را بسازند اما قاعده تولید فیلم با سرمایه یک میلیارد تومان، اکنون با رشد نیم میلیاردی همراه شده و عمده فیلمسازان کشورمان نمیتوانند با هزینه کمتر از این به سراغ تولید آثارشان بروند و در نهایت به تولید اثری جدی و قابل تامل امیدوار باشند.
البته یک و نیم میلیارد تومان، کف هزینه تولید است و مجموعه آثار پرفروش و نسبتاً موفق سینمای ایران در سال 1393 عمدتاً با سرمایه گذاریهای بالغ بر دو میلیارد تومان تولید شده بودند که طبیعتاً این رقم سرمایه گذاری نیز متناسب با رشد کف هزینه تولید آثار سینمایی فزایش خواهد یافت و نسخه نهایی آثار گرانتری به دبیرخانه جشنواره سی و چهارم تحویل داده خواهد شد.
بر اساس بررسیهای «تابناک»، بخش عمده رشد هزینههای تولید آثار بلند سینمایی به افزایش دستمزد بازیگران بازمیگردد و اکنون درصد بالایی از سرمایه اولیه تولید هر پروژه سینمایی به عقد قرارداد با چهرهها تخصیص مییابد تا بدین ترتیب، فروش فیلمهای سینمایی تضمین بیابد؛ رویکردی که لزوماً موفقیت آمیز نیست و بسیاری از فیلمهای سینمایی با این همین ایده شکست سختی را تحمل کردهاند اما همچنان سرمایه گذاران سینما در حال پیاده سازی اش هستند.
در کنار افزایش چشمگیر دستمزد گروهی از بازیگران شناخته که رقم دستمزدها را تا 400 میلیون تومان -بدون آوردن اسپانسر- برای پروژههای نه چندان طولانی بالا برده، کارگردانها و سایر چهرههای سرشناس بخشهای فنی نظیر فیلمبردار و تدوینگران صاحبنام نیز دستمزدشان را افزایش دادهاند که به تناسب این افزایشها، سایر عوامل فنی نیز نسبت به افزایش دستمزدشان اقدام کردهاند و بدین ترتیب هزینههای تولید در پشت دوربین نیز افزایش یافته است.
در این میان، بهره برداری از تجهیزات حرفهای نیز با افزایش قابل توجه اجاره همراه شده اما در این بخش، فیلمسازان عمدتاً به بهره برداری از تجهیزات ارزان قیمتتر ـ که عمدتاً برای فیلمهای مستقل کارکرد دارد ـ روی آوردهاند و نقش دوربینهای 5D MARK III در جشنواره سی و چهارم به مراتب پررنگتر از جشنواره سی و سوم است، زیرا خرید چندین عدد از این دوربینهای فول فریم به مراتب کم هزینهتر از اجاره یک دوربین ARRI Alexa است و به همین دلیل، گروهی از کارگردانها قید عمق میدان و کیفیت تصویر بهتر را زدهاند.
با این اوصاف، به سوددهی رسیدن آثار سینمایی و حتی بازگشت سرمایه فیلمهای سینمایی در سال 95 به مراتب دشوارتر از سال 94 خواهد بود و رقابت برای حضور در جشنواره فیلم فجر به عنوان یک فرصت ایدهآل تبلیغاتی و همچنین رقابت سخت در اکران در طول سال آینده به مراتب دشوارتر و پرحاشیهتر از سال جاری خواهد بود.
«تابناک» پس از رونمایی از تمامی فیلمهای سینمایی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و ارزیابی دقیقتر نسبت به حجم سرمایه گذاری برای تولید فیلمهای سینمایی، همچون سال گذشته نسبت به ارائه لیست فیلمهایی که احتمال بازگشت سرمایهشان در گیشه بیشتر است و همچنین متوسط هزینه تولید آثار سینمایی و کف این هزینهها در طول سال 94، گزارش تکمیلی خواهد داد.