کم کم صدای پای سال تحصیلی جدید به گوش می رسد و بازارها منتظر حضور دانش آموزان و خانواده های آن ها هستند. در این بین تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار چشم خود را به پرفروشترین ماه سال دوخته اند اما در بازار، رقیب جدی به نام تولیدات خارجی دارند. به گفته مسئولین تنها 45 درصد بازار نوشت افزار در اختیار تولیدکنندگان ایرانی است. تولیدکنندگان نوشت افزار معتقدند که با فرهنگ سازی باید خانوارهای ایرانی را به خرید کالای داخلی ترغیب کرد.
به گزارش
تابناک اقتصادی، با فرو رفتن اقتصاد ایران در باتلاق رکود در چند سال اخیر، بسیاری از کارخانه ها به سوی ورشکستگی رفتند و تولیدکنندگان برای فرار از هزینه ها و سرپا نگه داشتن خود و کارخانه هایشان از سر اجبار دست به تعدیل نیرو زدند. علاوه بر رکود، بحث تحریم های ظالمانه علیه کشورمان نیز باعث شد تا هزینه های تولید به شکل چشمگیری افزایش یابد و در نتیجه کالای تولیدی به قیمت بالاتری نسبت به قبل به دست مصرف کنندگان برسد. در این بین برخی افراد سودجو دست به واردات گسترده از کشورهایی چون چین زدند و ارزان تر بودن کالاهای وارداتی چینی ضربه مهلک دیگری را به تولیدکنندگان داخلی وارد نمود. با بدتر شدن اوضاع، رسانه ها و مسئولین برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی دست به کار شدند تا مردم را به خرید کالای داخلی ترغیب کنند. اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال، حمایت از سرمایه و کالاهای داخلی در شعارهای سالانه رهبری ورود پیدا کرد تا اهمیت موضوع بیشتر مشخص شود.
حال با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید برخی تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان نوشت افزارها چشم به راه خریداران داخلی هستند تا با خرید محصولاتشان، چرخ تولیدشان تندتر به چرخش درآید و بتوانند نفرات بیشتری را به استخدام خود درآورند. اما در این بین رقبای جدی به نام تولیدکنندگان خارجی دارند که به کمک واردات کنندگان محصولاتشان را در بازارهای داخلی کشور ما به معرض فروش گذاشته اند. به گفته موسی فرزانیان رئیس اتحادیه نوشت افزار هم اکنون تنها 45 درصد از بازار داخلی نوشت افزار در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و 55 درصد از طریق واردات تامین می شود که 30 درصد آن متعلق به چین و 25 درصد باقی مانده متعلق به کشورهایی چون کره، اندونزی، مالزی، تایلند، ویتنام، اروپا و ژاپن می باشد. وی معتقد است که در صورت خرید و حمایت مردم و دولت از تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار، آن ها توان تامین 70 تا 80 درصد از بازار داخلی را دارند. فرزانیان معتقد است که فرهنگ سازی از جمله ابزارهای مهم و اثر گذار جهت جلب حمایت بیشترآحاد مردم به خرید و مصرف کالاهای ایرانی است.
طبق آمار حدود 13 میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جدید به مدرسه خواهند رفت. اگر فرض را بر آن بگذاریم که هر دانش آموز تنها 50 هزار تومان نوشت افزار برای سال تحصیلی جدید خود خریداری کند، حدود 650 میلیارد تومان در کشور صرف خرید نوشت افزار خواهد شد. از این مبلغ، طبق آمار 45 درصد یا 293 میلیارد تومان سهم تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار است و 55 درصد یا 357 میلیارد تومان سهم تولیدکنندگان خارجی و به عبارت بهتر سهم کارگران خارجی است و از کشور خارج خواهد شد.
با توجه به محاسبات فوق باید بیشتر حواسمان به خرید نوشت افزارهای داخلی باشد. البته در این بین مصرف کنندگان نوشت افزارها نیز دلایلی برای نخریدن کالاهای داخلی دارند که از آن جمله می توان به گران تر بودن این محصولات نسبت به نوشت افزارهای مثلاً چینی اشاره نمود.
به هر حال، به نظر می رسد با توجه به مشکل بیکاری که گریبان اکثر خانواده های ایرانی را گرفته است و همچنین برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در راستای تحقق شعار امسال، مردم باید به خرید نوشت افزارهای داخلی رو بیاورند. هر چند که تولیدکنندگان نوشت افزارها نیز باید اولاً کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند و ثانیاً سعی در کاهش قیمت کالاهای خود داشته باشند.