نقدی بر تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای حذف مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان؛

آیا باید همه برنامه های آموزش و پرورش برای تقویت مدارس غیرانتفاعی هزینه شود؟

وزیر آموزش و پرورش و دوستانش در حالی نگران هستند که با پذیرش برخی دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان به دیگر دانش آموزان، مهر بی استعدادی زده شود که در برابر گرایش روز افزون دانش آموزان ثروتمند به مدارس غیر انتفاعی و مهر فقیری که به دانش آموزان محروم زده می شود، سکوت می کنند!
کد خبر: ۷۷۳۰۵۹
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ 10 February 2018
|
11925 بازدید
|

 طرحی که آقای وزیر پیش می برد تا نخبه های مناطق محروم را نابود کند! / آیا باید همه برنامه های آموزش و پرورش برای تقویت مدارس غیرانتفاعی هزینه شود؟به رغم گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و همه تلاش های تحسین برانگیزی که در این مدت برای توسعه عدالت آموزشی شد، هنوز این مفهوم کامل در جامعه فراگیر نشده است؛ موضوع مهمی که گویا وزیر آموزش و پرورش و دوستانش در جریان آن نیستند که اگر بودند، برنامه های خود را به گونه ای طراحی نمی کردند تا عدالت آموزشی بیش از پیش تضعیف و منافع محیط هایی چون مدارس غیرانتفاعی تقویت شود!

به گزارش «تابناک»؛ مدتی است وزیر آموزش و پرورش و دوستانش در رأس وزارت آموزش و پرورش تلاش می کنند با عملیاتی کردن حذف آزمون های مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان به سمت حذف کامل این مدارس حرکت کنند و سیاست های کلان خود را به گونه ای پیش ببرند که دیگر در سال های آینده، نشانی از این مدارس در کشور نباشد.

هرچند دلایلی که آنها مطرح می کنند، در نگاه اول منطقی به نظر می رسد و همگان را به خاطر نیت خوب آنها در مسیر اصلاح نقایص آموزش و پرورش به تحسین وامی دارد، اگر تصمیم آنها دقیق و جامع تر بررسی شود، اشکالات فراوانی که در فرایند آن وجود دارد، خودنمایی خواهد کرد و نگرانی های شدیدی را در مورد آینده ایران و و موضوع آموزش آن آشکار می کند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد چرایی حذف آزمون های مدارس نمونه دولتی و نیز تیزهوشان، عقیده دارد، این اقدامات با روح و رسالت اصلی آموزش و پرورش ـ که تربیت نیروی انسانی است ـ منافات دارد و نگرانی و اضطراب فراوانی را به دانش آموزان تزریق می کند.

سید محمد بطحائی بر این باور است، در دورانی که دانش آموزان باید با آرامش و بدون توجه به استرس های مربوط به آزمون های چهارگزینه ای تحصیل کنند، وجود مدارسی چون تیزهوشان و نمونه دولتی به آنها استرس وارد می کند و از سویی نیز سبب می شود، به دانش آموزانی که در این آزمون ها پذیرفته نمی شوند، مهر بی استعدادی خورده شود.

هرچند استدلال هایی که در این فرایند در مورد چرایی حذف مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و برخی مقامات دیگر وزارتخانه از جمله زرافشان، معاون متوسطه وی نیز تکرار می شود، یکی از مشکلات اصلی نظام آموزش و پرورش ایران است و باید برای حل آن چاره جویی کرد، اما اینکه آیا راه حل آن حذف مدارس نمونه و تیزهوشان است یا خیر، مسأله ای است که به نظر پاسخ درستی به آن از سوی مقامات علی وزارت آموزش و پرورش داده نمی شود!

وزیر آموزش و پرورش و معاون متوسطه او در حالی با استدلال های مذکور بر حذف مدارس نمونه و تیزهوشان تأکید می کنند که در پاسخ به پرسش هایی که در مورد پیامدهای این اقدام آنها مطرح می شود، نه تنها پاسخ صریح، روشن و قانع کننده ای ندارند، بلکه سخنانی بر زبان می آورند که دقیقاً بر خلاف عدالت آموزشی و حمایت از نخبه های مستضعف قرار دارد.

از جمله اساسی ترین انتقادهایی که به این تصمیم وارد می شود، این است که حذف مدارس نمونه و تیزهوشان تنها فضاهای دولتی کشور که محل پذیرش و پرورش جمع زیادی از دانش آموزان نمونه مناطق محروم و مستضعف است را از بین خواهد برد و آنها را در برابر نخبه های خانواده های ثروتمند که فرزندشان را به مدارس غیرانتفاعی خواهند فرستاد بی پناه خواهد کرد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش در مورد این نگرانی روز گذشته به رسانه ها پاسخی داد که این نگرانی را تأیید می کند. زارافشان در پاسخ به این که راهکار آموزش و پرورش برای جلوگیری از سوء استفاده مدارس غیردولتی از حذف این مصوبه و جذب دانش‌آموزان نخبه که توانایی مالی دارند چیست، گفت: ما نمی‌توانیم به‌ خاطر یک مصوبه، قانون مدارس غیردولتی را که در مجلس تصویب شده است لغو کنیم؛ بنابراین، اگر دانش‌آموزی توانایی مالی دارد و می‌تواند، برود و در آن مدارس ثبت‌نام کند. او درباره اینکه آیا با این روش حقوق‌ دانش‌آموزان نخبه کمتر برخوردار پایمال نمی‌شود، توضیحی نداد.

سکوت معنادار معاون وزیر در برابر این پرسش که با این حساب دانش آموزان نخبه و مستضعف باید چکار کنند، به خوبی اثبات می کند مقامات عالی این وزارتخانه برنامه خاصی برای این دانش آموزان ندارند و تصمیم آنها به صورت جدی باعث گرم شدن بازار مدارس غیر انتفاعی خواهد شد.

به بیان دیگر وزیر آموزش و پرورش و دوستانش در حالی نگران هستند که با پذیرش برخی دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان به دیگر دانش آموزان مهر بی استعدادی زده شود که در برابر گرایش روزافزون دانش آموزان ثروتمند به مدارس غیر انتفاعی و مهر فقیری که به دانش آموزان محروم زده می شود، سکوت می کنند!

با حذف مدارس نمونه و تیزهوشان، دانش آموزان به دو گروه ثروتمند و فقیر تقسیم خواهند شد. دانش آموزان ثروتمند به مدارس غیرانتفاعی خواهند رفت و با امکاناتی که از طریق خانواده ها به مدرسه تزریق می شود، تحصیل خواهند کرد و دانش آموزان معمولی نیز بدون توجه به میزان استعداد و توانمندی در یک سطح از امکانات دولتی برخوردار خواهند شد.

جدا از اینکه در چنین شرایطی، بسیاری از خانواده های معمولی نیز تلاش خواهند کرد با تأمین هزینه های مدارس غیر انتفاعی به هر قیمتی از فرستادن فرزند خود به مدارس معمولی جلوگیری و با این اقدام به گرم شدن بیشتر بازار مدارس غیر انتفاعی کمک کنند، از سوی دیگر موضوع این است که چه فضایی در انتظار دانش آموزان با استعداد برتر در مدارس معمولی خواهد بود؟

پرسش این است، در مدارس معمولی که بسیاری از دانش آموزان به درس و مطالعه به صورت جدی نگاه نمی کنند و برخی دانش آموزان قدرتمند از نظر فیزیکی تلاش می کنند تا کلاس را به سمت حاشیه بکشانند، یک دانش آموز صاحب استعداد برتر چگونه باید با آرامش به شکوفایی استعدادهای خود بیندیشد؟

بسیاری از مدارس کشور در برخی شهرستان های محروم کشور با اجبار برخی دانش آموزان ضعیف چند هفته زودتر فرا رسیدن سال نو تعطیل می شوند و به دلیل برخی شیطنت های دانش آموزان، محیط مناسبی برای آموزش نیز ندارند؛ بنابراین، یک معلم چگونه می تواند نیازهای یک دانش آموز صاحب استعداد برتر در میان تعداد زیادی دانش آموز معولی را برطرف کند؟

وقتی در یک کلاس درس طیف گسترده ای از دانش آموزان از تیزهوش تا ضعیف کنار هم به تحصیل مشغول باشند، معلم کلاس چگونه می تواند درس مورد نظر به گونه ای ارائه دهد که هم نیازهای دانش آموز برتر تأمین شود و هم ملاحظه دانش آموز ضعیف تر را کرده باشد؟

پرسش مهم تر آنکه در چنین شرایطی که مدارس معمولی با بحران های عدیده رو به رو خواهند شد و استعداد برتر برخی دانش آموزان در این مدارس در حال تلف شدن است، فرزندان خانواده های سرمایه دار در مدارس غیرانتفاعی چه شرایطی دارند؟ آیا این اقدام مسیر هموارتری برای بی رقیب شدن این دانش آموزان برای پذیرش در مراکز آموزش عالی ایجاد نخواهد کرد؟

به نظر می رسد، وزارت آموزش و پرورش و مقام های ارشد آن، خواسته یا ناخواسته در مسیری گام نهاده اند که پایان آن وارد آمدن خسارات سنگین به عدالت آموزشی، منافع استعدادهای برتر کشور در مناطق محروم و نیز تقویت روزافزون مدارس غیر انتفاعی است.

در چنین شرایطی واجب است تا نهادهای نظارتی فرا دولتی به موضوع ورود کنند و احیاناً هر گونه ارتباط میان مدارس غیر انتفاعی با تصمیم گیران این سیاست خطرناک را واکاوی کنند. آنها همچنین باید در این مسیر جور مجلس را نیز بکشند و تا دیر نشده تلاش کنند که از اجرایی شدن این برنامه ناعادلانه به هر شکل ممکن جلوگیری کنند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۴۹
اوس رحمون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
حالا باید چی کنیم؟یعنی مدارس نمونه دولتی دیگه وجود ندارند؟یا باید پیل بپردازیم؟چی کنیم؟
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
باسلام
معاون امور مالی یکی از مدارس شبانه روزی نمونه دولتی هستم.
در حال حاضر دولت ماهانه بیست و پنج هزار تومان برای یک ماه سرانه غذایی به ازای هر دانش آموز می پردازد.
شما محاسبه کنید با این پول چند روز هم نمی توان به بچه ها صبحانه نهار و شام و عصرانه داد چه رسد به یک ماه !
این مدارس با شرایط فعلی حداقل بخش شبانه روزی آن باید تعطیل شود چون بچه ها را دچار بیماری می نماید.
بگذریم از مشکلات دیگر شبانه روزی
یک معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
حذف مدارس استعدادهای درخشان دقیقا در جهت تقویت مدارس غیرانتفاعی است. در مدارس استعدادهای درخشان همه نوع دانش آموز از قشرهای متنوع وجود دارد شهریه آنها نصف مدارس غیردولتی است خیلی ها هم که امکان پرداخت شهریه ندارند با تصویب انجمن و شورای مدرسه از صد در صد تخفیف بهره مند می شوند خیرین دلسوز که دل شان برای آینده وطن می تپد از این استعدادها پشتیبانی می کنند از طرف دیگر بدلیل همگن بودن جو کلاس همه دانش آموزان از فضای علم و مطالعه لذت می برند. آیا یا حذف مدارس استعدادهای درخشان این دو درصد در سایر مدارس رشد می کنند یا به دلیل هوش سرشار خود و فرسنگ ها جلو بودن از بقیه، فضای کلاس های کسالت بار را تحمل نکرده افسرده می شوند و یا این بار برچسب شیطنت و بی تربیتی بر آنها خواهند زد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
مگه در کشور ما چنتا تیز هوش وجود دارد؟؟؟ طبق گفته مقامات در کشور 80 میلیونی ایران از زمان شاه تا الان 70 تا تیز هوش شناسایی شده که بسیاری از انان در خارج کشور زندگش میکنند از ان جمله مریم میرزاخانی بود. این پدر و مادر ها پدر بچه ها را در میاورند که خودشان را ژن برتر جا بزنن . یعنی هم اینها تیز هوش هستند؟؟؟؟ یعنی اینها ضریب هوشی 140 به بالا دارند؟؟؟؟؟ پس اینجا چکار میکنند؟؟ کسی که ضریب هوشی بالا دارد باید خیلی جلوتر از بقیه افراد باشد. همان بهتر که این دکان تیز هوشی را جمع کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
این وزیر و همکارانش اگر راست می گویند گامهای اساسی در راه تکریم معلمان بردارند. اثر آن مستقیما به دانش اموزان برمی گردد. بدلیل اینکه همه چیز با پول سنجیده می شود دیگر آن معلمان دلسوزی که متولدین دهه 40، 50 و یا حتی دهه شصتی ها داشتند، در مدارس دولتی کمتر دیده می شوند.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
با سلام
من به عنوان یک استاد دانشگاه از سایت تابناک به خاطر تحلیل دقیق و انتقادی نهایت تشکر و قدردانی را دارم. نخبگان علمی و دانشگاهی کشور از این تصمیم وزارت آموزش و پرورش به شدت ناراحت و نگران هستند. از ریاست محترم جمهوری تقاضامندیم جلوی این مصوبه بدون کارشناسی را بگیرد. ما نگران هستیم دولت محترم تدبیر و امید به خاطر تصمیم های نسنجیده برخی از مدیران آموزش و پرورش حمایت مردم و نخبه گان را از دست بدهد.
با تشکر - عضو هیئت علمی دانشگاه
صابری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
اگر سری به ورودی مدارس تیزهوشان بیندازید .میبینید که همه بچه پولدارهایی هستند که با خرید نمونه سوالات و ازمونهای مختلف. وارد این مدارس شده اند وسهم قشر مستضعف تقریبا صفر است
علی علی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
با سلام و احترام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک و نیز نویسنده محترم مطالب این مقاله، اینجانب که حدود 25 سال به طور مستقیم به عنوان مدرس با دانش آموزان این مراکز و خانواده های آنها ارتباط نزدیک داشته و به عنوان یک پدر، امسال خود نیز فرزند ششم ابتدایی داشته و هیچ منفعتی از مدارس غیرانتفاعی ندارم، به بخشی از مطالب بالا نقد دارم. متاسفانه در مقاله فوق به دفعات سعی شده است که چنین القا شود که با حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان، سیل دانش آموزان به سمت مدارس غیرانتفاعی سرازیر خواهد شد در حالیکه چنین نخواهد بود. زیرا در نقطه مقابل، سالیان قبل خانواده های بسیاری برای قبولی فرزند خویش در آزمون های ذکر شده، آنها را علیرغم میل باطنی خود در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی ثبت نام می کردند تا شاید در آزمون های فوق پذیرفته شوند. همچنین، پس از آزمون و در صورتیکه فرزندشان در مدارس خاص تیزهوشان پذیرفته نمی شد، دیگر با توجه به اینکه فرزندشان مقطع ابتدایی و در مواردی مقطع 7 تا نهم را نیز در غیرانتفاعی گذرانده بود و با توجه به تفاوت شکل اداره مدارس غیرانتفاعی و دولتی، دیگر راهی برای برگشت به دولتی نداشتند و علیزغم میل باطنی در همان مدارس غیرانتفاعی تا انتهای متوسطه و پیش دانشگاهی ادامه می دادند. ضمن آنکه نویسنده مقاله هرگز به استرس های فراوان قبل آزمونبرای همه دانش اموزان و ناراحتی روحی و روانی دانش آموزان در صورت عدم قبولی پس از ازمون اشاره ای آن چنانی نکردند. در مجموع اگرچه اعلام تصمیم حذف آزمون را کمی دیر می دانم، اما در مجموع با تصمیم وزرات آموزش و پرورش موافقم. موید باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
واقعيت رو بايد درك كرد كه آموزش وپروش با اين برنامه درپيتش تاچند وقت ديگه فاتحش خوندس بيچاره دانش آموزهاي ما آخه بابا يكي نيست بگه به اين هاكه مشكل جاي ديگه (تره براي غيره انتفاعي خرد نمي كنند)
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
من دو سال هستش که در یکی از مدارس تیز هوشان مشغول به کار هستم و با چشم خودم میبینم که در ابتدا دانش آموزی که وارد محیط تیز هوشان میشه شاید فقط استعداد داشته باشه ولی با قرار گرفتن در این محیط واقعا از لحاظ رفتار و درس و برخورد و هوش اجتماعی سعی میکنه خودشو با محیط هماهنگ کنه که خروجی های واقعا خوبی داره.مشکل آموزش و پرورش ما این هست که تصمیم گیرنده ها در وزارت حتی یک ساعت هم در طول خدمتشون در کلاس حضور نداشتن و با صف کاری که دبیران محترم و دانش آموزان هستن در ارتباط نیستن واز پشت میز هاشون تصمیم میگیرن. این تصمیمات به درد پشت میزها میخوره
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
با سلام
بنده ضمن قدردانی از تلاش شما در مدارس تیزهوشان
استدعا می کنم شما همت کنید و در تمام مدارس این تلاش خاضعانه را بهکا ببرید تا همه دانش آموزان بتوانند با استعداد پرورش یابند.
آنچه محصول مدارس تیزهوشان است ماشین های تست زنی بدون دانش هستند تا تازه در دانشگاه شروع به یاد گرفتن کنند.
لطفا اصولزندگی و یادگیری به بچه ها یاد دهید نه تست زنی
ممنون- از دانشگاه تهران
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟