رمزگشایی از قاچاق سازمان یافته بنزین با بیش از ۷ هزار لنج با ظرفیت ۵۰ تا ۵۰۰ تن در مناطق جنوبی

در سال جاری به دلیل نوسانات نرخ ارز، قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه، بیش از گذشته صرفه اقتصادی پیدا کرد و آمار‌های مصرف بنزین به شکل معناداری افزایش یافت. طبیعتاً نمی‌توان از کاروان‌های قاچاق سوخت ـ که به وسیله اتومبیل یا چهارپایان اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند و در نقاط مرزی کشور به خصوص در مناطق مرزی شرق کشور وجود دارند ـ به عنوان قاچاقچیان سازمان یافته سوخت یاد کرد. مقصود از قاچاقچیان سازمان یافته سوخت، قاچاقچیانی هستند که از لوله‌های چندین کیلومتری برای انتقال سوخت استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۲۹۸۴
|
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 19 November 2018
|
12560 بازدید
|
قاچاق بنزیندر سال جاری به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ دلار، قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه بیش از گذشته صرفه اقتصادی پیدا کرد و آمار‌های مصرف بنزین در سال جاری به شکل معناداری افزایش یافت. مسئولین برای جلوگیری از قاچاق سوخت و متعاقب آن کاهش مصرف بنزین، طرح کارت‌های سوخت را دوباره کلید زدند، اما برای آن که این طرح با استقبال عمومی همراه شود، نیازمند آن است تا در ابتدا نهاد‌های مربوطه اقدام به مقابله جدی‌تر با قاچاقچیان سازمان یافته سوخت نمایند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در خرداد ماه ۱۳۹۴ بود که سهمیه بندی بنزین حذف و از آن تاریخ به بعد بنزین تک نرخی و به قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان عرضه شد. با حذف سهمیه بندی بنزین از تعداد افرادی که از کارت‌های سوخت جهت سوخت گیری استفاده می‌کردند به شدت کاسته شد و افراد بیشتر ترجیح می‌دادند، از کارت‌های سوخت جایگاه داران جهت سوخت گیری استفاده کنند. با کاهش میزان استفاده از کارت‌های شخصی بنزین، موضوع حذف کارت‌های سوخت کلید خورد؛ حذفی که عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق داشت.
 
موافقان معتقد بودند که با تک نرخی شدن بنزین دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های سوخت نیست و باید این کارت‌ها حذف شوند، اما مخالفان معتقد بودند که حذف کارت‌های سوخت باعث از بین رفتن شفافیت و قاچاق بیشتر بنزین خواهد شد. همچنین مخالفان معتقد بودند که در آینده با مصرف بی رویه بنزین احتمالاً دوباره نیاز باشد که این کارت‌ها به چرخه مصرف سوخت باز گردند. به هر صورت بعد از کش و قوس‌های فراوان، نهایتا شورای نگهبان نیز رای به ماندن کارت‌های سوخت داد.
 
بعد از گذشت چند ماه از حذف کارت‌های سوخت از چرخه مصرف سوخت، میزان مصرف بنزین رفته رفته افزایش یافت. در حالی که در سال ۱۳۹۴ میزان مصرف بنزین روزانه ۷۱ میلیون لیتر بود این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۷۴.۷ میلیون لیتر در روز رسید که در مقایسه با سال‌های قبل از ۱۳۹۴ رشد قابل توجهی داشت.
 
قاچاق بنزین
در سال جاری اتفاق دیگری نیز باعث شد آمار‌های مصرف بنزین از حالت طبیعی خود خارج شوند و خلاصه آنکه از این آمار بوی قاچاق به مشام می‌رسید. با کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار، قاچاق بنزین به کشور‌های همسایه توجیه اقتصادی یافت و همین باعث افزایش قاچاق بنزین شد.

در حالی که در گذشته آمار‌ها، از قاچاق روزانه ۹ میلیون لیتر سوخت خبر می‌دادند، در سال ۱۳۹۷ این میزان به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. حال آنکه با این حجم از قاچاق سوخت آمار مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۹۱.۷ میلیون لیتر رسیده است.


قاچاق بنزین

سودمندتر شدن قاچاق بنزین نسبت به گذشته و افزایش آمار مصرف بنزین در سال جاری، مسئولین را به فکر بازگرداندن دوباره کارت‌های سوخت به چرخه مصرف انداخت.

در هفدهم مهر ۱۳۹۷ خبری در همین زمینه منتشر شد که در آن این گونه آمده بود: کارت‌های سوخت قبلا در همه پمپ های بنزین برای سوخت گیری بنزین و گازوئیل مورد استفاده قرار می‌گرفت که از چندی قبل با تصمیم دولت بدون استفاده ماند؛ اما با ازدیاد تقاضا برای مصرف سوخت به ویژه در مناطق مرزی، دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و هدررفت انرژی، کارت سوخت را مجددا اجرایی کند.

به نظر می‌رسد قبل از آن که دولت طرح احیای کارت‌های سوخت را کلید بزند، این طرح نیازمند اجرای پیش نیاز‌هایی است تا مردم با رضایتمندی کامل در این طرح با دولت همکاری نمایند و به اجرای آن تن بدهند. یکی از این پیش نیاز‌ها آن است که دولت و نهاد‌های مربوطه، اقدام به برخورد بیشتر و جدی‌تر با قاچاقچیان سازمان یافته و عمده سوخت کنند.

طبیعتاً نمی‌توان از کاروان‌های قاچاق سوخت که با اتومبیل یا چهارپایان، سوخت قاچاق می‌کنند و در نقاط مرزی کشور به خصوص در مناطق مرزی شرق کشور وجود دارند، به عنوان قاچاقچیان سازمان یافته سوخت یاد کرد، بلکه مقصود از قاچاقچیان سازمان یافته سوخت، کسانی هستند که از لوله‌های چندین کیلومتری برای انتقال سوخت استفاده می‌کنند. شیوه لوله کشی برای قاچاق سوخت تقریباً در تمام مرز‌های کشور مرسوم است، اما این شیوه بیشتر در مرز‌های آبی جنوبی کشور دیده می‌شود. در مناطق جنوبی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ لنج با ظرفیت ۵۰ تا ۵۰۰ تن وجود دارد که یکی از منابع درآمدی این لنج‌ها، قاچاق فرآورده‌های نفتی است.

 
قاچاق بنزین
 

شیوه کار آن‌ها به این صورت است که منبع دریافت سوخت قاچاق را با فاصله چند کیلومتری از ساحل قرار داده اند و با لوله کشی از کف دریا این سوخت را به لنج‌های مستقر بر روی دریا منتقل می‌کنند. در مناطقی از استان هرمزگان و میناب که امکان انتقال سوخت راحت‌تر است، قاچاقچیان با تعبیه مخازن بزرگ زیرزمینی سوخت را با لوله‌هایی که تا داخل دریا امتداد دارد، به لنج‌ها پمپاژ می‌کنند و این لنج‌ها سوخت را به شناور‌های بزرگی که در دریا پهلو گرفته اند، منتقل می‌سازند یا اینکه آن را به بنادر جنوبی خلیج فارس قاچاق می‌کنند.

به هر صورت در پایان باید گفت: دولت و نهاد‌های مربوطه باید پیش از هر اقدام در راستای احیای دوباره کارت‌های سوخت به منظور مدیریت میزان مصرف سوخت، با این قاچاقچیان سازمان یافته مقابله کنند، چون به نظر می‌رسد، بخش اعظمی از آمار‌های روزانه مصرف سوخت به این قاچاقچیان بازمی‌گردد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۲
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
برای کنترل بازار بهتر است بنزین سهمیه بندی شود و برای هر خودرو در ماه 100 الی 150 لیتر بنزین در نظر بگیرند تا از قاچاق سوخت جلوگیری بعمل اید. مصرف کمتر بنزین برای جلوگیری از آلودگی هوا نیز موثر خواهد شد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
تنها و بهترین راه حل همان طرحی بود که خاتمی ۳ سال اجرا کرد و احمدی نژاد لغوش کرد .
قرار بود سالی ده درصد حاملهای انرژی گران شوند و درآمد ان صرف پرداخت افزایش حقوق سالی ده درصدی حقوقهای کارگران کارمندان شوند که پس از ده سال اجرا نرخ سوخت به قیمت جهانی میرسید و حقوق کارگران و کارمندان نیز همینطور ولی متاسفانه احمدی نژاد و دادن یارانه بدون محاسبه به تمام مردم اعم از ثروتمند و ندار این شد که هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
این حجم قاچاق توسط خود اقایون صورت میگیرد یا اینکه خودشان ترتیب انرا میدهند...ادم چهار لیتر بنزین داخل طرف نمیتونه از جایگاه بگیره...پس کار خودشونه..و همه این داد و بیدادها برای افزایش قیمته .واسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
در جواب علی جناب مهندس مسئله مردم قیمت بنزین نیست مسئله پول تو جیب مردمه شما فکر میکنی دولت کم درامد داره دولت از گرسنه میگیره میده به سیر
مصطفی قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
تابناک شما براستی طرفدار مردمید یا طرفدار دست کردن دولت تو جیب مردم؟؟
رمزگشائیش اینه که دولت باز به بهانه قاچاق سوخت و....میخاد بنزین رو گرون کنه وخون ملت رو تو شیشه..
شما را به خدا دست بردارید از عوامفریبی..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
ایول مرد..یک کلام ختم کلام.اما در مورد تابناک باید گفت واقعا مردمی و دلسوزه مردم هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
زحمتاش برای ما تهرانی ها و مشهدی ها و اصفهانی ها و تبریزی هاست قاچاقش هم برای جنوبی هاست.
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
شما تهرانی ها چه زحمتی جز خراب کردن اوضاع و احوال کشور می کشید؟ تازه این آمارها دروغ است این مقدار پانزده میلیون لیتر یعمی ششصد و هفتاد تریلی بنزین؟ یعنی تمامی ارتش و سپاه و گردانهای مرزبانی الکی هستند و مرز ول استکه ششصد و هفتاد تریلی بنزین خارج شود و اصولا این تعداد. تریلی بنزین بی حساب و کتاب از کجا می آید؟ یعنی اینهمه مملکت شیر تو شیر است؟ دولت باز می خواهد مردم را سر کیسه کند و بس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
شما پول لازم نکرده زحمتش رو بکشید خود جنوبی ها میتونن تولید کنن و خرج خودشون کنن به جای اینکه پول نفت خوزستان و بقیه نقاط به قولا جنوب به جیب تهرانی ها و اصفهانی ها و تبریزی ها سرازیر بشه نفتش مال ماست پولش واسه شماس
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
بابا زحمتکشا!!!
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
شماتهراني ها ومشهدي ها و...چه زحمتي جزمصرف كردن مفت نفت خوزستان داشته ابد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
تابناک هیس و هیچی نگو ،مگر خبر نداری جناب ظریف پول شویی را به خارج ربط دادند و در چند سال گذشته کارت سوخت را حذف کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
آمار فوق نشان می دهد که کارت سوخت تاثیری در مصرف بنزین ندارد یگانه راه حل در این موضوع تنها یکسان سازی قیمت به صورت آزاد مثلا پنج هزار تومان و پرداخت مبلغ مابه التفاوت به عنوان یارانه سوخت در مرحله اول و بعد به صورت تدریجی اختصاص این رقم یارانه ریالی و اختصاص این رقم به گسترش زیر ساختها و حمل و نقل عمومی می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
سوخت را گران خواهند کرد و مابه التفاوت را بعدا به بهانه حذف می کنند این نسخه شما آزمایش شده است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
کلید بزنید ، بلاخره اون کلیده ازش استفاده بشه
هرچند قرار بودبازکنه ، نه تنها باز نکرد که قفل هم میکنه
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
هزینه این قاچاق و ضعف در حراست از منافع کشور را باز هم باید مردم عادی با گران شدن بی منطق سوخت بپردازند. راحتترین و بدترین راه که حتی مشکل را حل هم نخواهد کرد
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
به من یک گروهان سرباز مسلح بدهید و یک قاضی قوه قضاییه قول میدهم در کمتر از یک ماه سواحل ایران را پاکسازی کنم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
مشکل اینجاست که اکثریت مدیران خودشان یا نمی دانند چکار کنند و یا توانایی لازم را ندارند
ناشناس
|
Singapore
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
سلطان بنزین ...زود اعدامش کنید ):
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
خدایا بداد ما برس
از زمانی که آقایان با این برنامه افتادن بجون قیمت سوخت و هی قیمت رو بردن بالا و سفره ما را کوچک و کوچکتر کردن . دلیلش رو کنترل قاچاق می گفتن حالا نه فقط قاچاق کم نشده بلکه قاچاق علنی و قابل اندازه گیری به لیتر شده (یا للعجب) همچنین قیمت ها افزایش پیدا کرده و سفره های عامه مردم داره بسمت هیچ و تهی شدن میره تا کجا این دم خروس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
سیر از گرسنه خبر نداره . تا حالا شده یک مسئول گرسنه ببینی ؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟