فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)
عده اى از زنها كه ازدواج با آنها حرام است
سؤال 972- زيدى زنى را كه آن زن از شوهر قبل دخترى دارد به عقد خود درآورده بفرمائيد آيا اين مرد قبل از دخول مىتواند به دختر اين زن غير مدخوله نظر محرمانه بكند يا نه (مسئله 3 ص271 ج2 - رساله منهاج مسكوت عنه بود).
جواب: اتفاقاً تصريح شده (ومن غير المحارم اخت الزوجه والربيبه قبل الدخول بامها).
سؤال 973- اگر آبستن گردد زن از زنا و حمل او آشكار گردد آيا جايز است براى اين شخص اينكه تزويج نمايد او را قبل از وضع حمل؟
جواب: بله جايز است براى اين شخص زانى يا غير او از اجنبى آخرى.
سؤال 974- آيا ولد الزنا به پدر و مادر و سايرين محرم است يا خير؟
جواب: بلى به همه محارم محرم است. واللَّه العالم.
سؤال 975- بچه زنا كه فرموديد از پدر و مادر ارث نمىبرد آيا با مادر محرم است يا خير؟
جواب: جميع احكام فرزندى كه از آن جمله محرم بودن است مرتب است فقط موضوع ارث فرق مىكند كه پدر و اقرباء پدر از او ارث نمىبرند و از آنها هم ارث نمىبرد و امّا نسبت به مادر محل اشكال و احوط مصالحه است.
سؤال 976- اگر زن شيعه همسر مرد سنى باشد مىتوان به قاعده الزام با او نكاح كرد در صورتى كه در عقدش حضور عدلين نبوده يا در طلاقش كه به مذهب سنت بوده؟
جواب: بلى مىتواند نكاح كرد در هر دو صورت. واللََّه العالم.
سؤال 977- آيا احتياط ذكر شده در منهاج الصالحين در رابطه ازدواج با كتابيه دائمى آيا اين احتياط وجوبى است يا استحبابى؟
جواب: استحبابى است.
سؤال 978- بنابر فرض بودن اين احتياط وجوبى با جهل مكلّف به حكم و اقدام نمودن او بر ازدواج دائم با كتابيه يا كافره غير كتابيه، آيا آن زن اجنبيه مىگردد بر او و حرام مىشود بر او؟
جواب: اما كافره غير كتابيه ازدواج او باطل است.
سؤال 979- جمع بين فاطميتين جايز است يا خير؟
جواب: مانعى ندارد.
سؤال 980- آيا جايز است گفته شود به زنى مزوّجه، كه يقيناً طلاق خواهد گرفت: «كه اگر طلاق داد من حاضرم بگيرم» تصريحاً يا تلويحاً بگويد يا اشارات ديگرى كند؟ و آيا فرق است بين گفتن به خودش يا به پدر و مادر او و يا اقرباء او و كيف كان تعريض به نكاح در غير عده وفات مثل مقام جايز است يا نه؟ و چه مقدار صدق تعريض مىكند؟
جواب: جايز نيست تعريض به خطبه زن مزوّجه در حال زوجيت او و نه بعد از طلاق در حال عده رجعيه او، ولى در حال عده بائنه مانعى از آن نيست و همچنين آنچه براى خود زن جايز نبود مانعى ندارد تعريض به آن نزد پدر و مادرش.