فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)
متعه (ازدواج موقت)
سؤال 987- اگر كسى زنى را متعه كند زن به او بگويد شما وكيل هستيد، آيا براى تعيين مدت و اجرت هم كافى مىشود يعنى عاقد، وكيل در تعيين مدت و اجرت هم مىشود، يا در توكيل لازم است بگويد، در تعيين آنها هم وكيل هستيد و ضمناً در بذل مدت بذل لفظى لازم است، يا قصد و اراده قلبى كافى است؟
جواب: اگر توكيل مطلق بوده به طورى كه شامل اين جهت هم باشد كافى است و الّا كفايت مىكند، غاية الامر فضولى است اجازه بعد هم كفايت مىكند و در بذل قصد و رضاى قلبى كفايت نمىكند. واللََّه العالم.
سؤال 988- اگر در عقد متعه مدت عمداً يا نسياناً ذكر نشود اصلاً عقد باطل است و يا اينكه عقد دائمى مىشود؟
جواب: در مفروض سؤال كه قصد متعه و زواج موقت داشته ولى عمداً و يا نسياناً ذكر مدت و اجل نشده عقد باطل است. واللََّه العالم.
سؤال 989- مردى و زنى حدود شصت ساله ازدواج نموده به عقد انقطاع به مدت 70 ساله آيا برگشت چنين عقدى به دائم نمىشود؟ چون اگر برگشت به دائم شود، احكام دائم در نفقه و ارث با غير دائم تفاوت مىكند.
جواب: بلى چنين ازدواجى ملحق است به عقد دائم در احكام آن. واللََّه العالم.
سؤال 990- آيا بچههاى از زن متعه او واجب است نفقه آنها بر او؟
جواب: بله واجب است نفقه بر اولاد خودش كه از متعه بوجود آمده.
سؤال 991- در منهاج مسئله 1303 فرمودهايد مكروه است متعه بر زانيه، و اگر آن زانيه مشهوره باشد احوط لزومى ترك تمتع به آن است، شهرت به چه صدق مىكند بر زانيه؟
جواب: آن كسى كه دست كسى را از خودش دور نمىكند و هر كه از او طلب نمايد اجابت مىكند.
سؤال 992- زنى را منقطعه نكاح كرده تا مدت يك ماه و يا يك سال، قبل از تمام شدن مدّت مىخواهد دائمى نكاح كند، آيا بذل مدّت لازم است كه بعد از بذل نكاح دائمى نمايد يا احتياج به بذل مدّت ندارد، و اگر بذل مدّت لازم باشد كسى كه جاهل به مسئله بوده قبل از بذل عقد دائمى كرده حكم اولاد او چيست و بعد از علم تجديد عقد لازم است يا نه؟
جواب: بلى بذل لازم است و بدون آن عقد صحيح نيست، و در مفروض سؤال اولاد به حكم اولاد وطى به شبهه است، و بعد از علم بايد تجديد عقد نمايد. واللََّه العالم.
سؤال 993- آيا جايز است براى مرد مؤمن ازدواج منقطع با زن مخالفه، يا آنكه ازدواج منقطع مختص است به كسى كه معتقد است به حلال بودن آن و او زن مؤمنه است؟
جواب: بله جايز است براى او تزويج با زن مخالفه.
سؤال 994- آيا جايز است نكاح متعه نمودن كتابيه يا مخالفه كه معتقد به حليت آن نيست ولكن از روى طمع قبول كرده؟
جواب: بله جايز است.
سؤال 995- آيا جايز است تمتع نمودن به خادمه كتابيه كه در منزل كار مىكند از پاك كردن منزل و شستن لباسها و پختن غذاها؟ و آيا فرق است اگر آن خادمه بر كفالت من بوده باشد يا كفالت غير من، و آيا فرق است بين خادمه مربيه اطفال و خادمه براى كار كردن در منزل؟
جواب: اما ازدواج نمودن با كتابيه جايز است حتى به صورت دوام، و اما آنچه مربوط به طهارت و نجاست است پس بنابر احوط وجوبى اجتناب بورزد از آنچه مس نموده آن را به رطوبت مسريه مثل ساير نجاسات، و فرقى نيست بين اينكه در كفالت او باشد يا كفالت غير، و بين خادمه و مربيه و غير آنها، بله اگر اجير غير باشد جايز نيست از او كار بكشى بدون اجازه.
سؤال 996- اقل مهر در نكاح متعه كه به زن داده مىشود چقدر است؟
جواب: آن چيزى است كه صدق مال بر او بكند يا جنبه مالكيت داشته باشد مانند تعليم دادن.