باز خوانی حرف های بی پرده حاتمي كيا در «راز»؛

هنوز هم به من اعتماد نمي كنند/ حتما بايد «فارسي وان» بيايد كه...

مقام مسئولي كه با مخالف اصلي فيلم من بود، بعد از نمايش همان فيلم به من جايزه داد،‌اما هنوز هم به من اعتماد نمي كنند... بر خلاف ديگران به اینکه فیلمم توقیف شود افتخار نمي كنم ...«نادر طالب زاده» نيز ضمن تاكيد بر سخنان «حاتمي كيا» افزود: اصلا مقام های مسئول در اين حيطه چه كاره اند؟ كساني كه اصلا دغدغه ها را نمي فهمند.
کد خبر: ۱۲۸۹۲۹
|
۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹ 04 November 2010
|
22235 بازدید
|
سرويس فرهنگي ـ «ابراهيم حاتمي»، کارگردان شهیر کشورمان، در باز پخش برنامه «راز» ـ برنامه ای که در ماه مبارک رمضان برروی آنتن رفت و اکنون از شبکه 2 بازپخش می شود ـ كه با اجراي «نادر طالب زاده »برگزار می شود، در بخشي از صحبت هايش گفت: مقام مسئولي كه مخالف اصلي یکی از فيلمهای من بود، بعد از نمايش همان فيلم  به من جايزه داد ،‌اما هنوز هم به من اعتماد نمي كنند.

به گزارش «تابناك»، برنامه روز گذشته «راز» كه با حضور «ابراهيم حاتمي كيا» برگزار شد، به فرصتی برای بيان دغدغه هاي این کارگردان متعهد و نام آشنای سینما در باره فيلم «دفاع مقدس» تبدیل شد.

«حاتمي كيا» در بخشی از سخنانش اظهار داشت كه، مقام های مسئولي كه اصلا دغدغه  های كارگردانان «فيلم دفاع مقدس» را نمي شناسند، چگونه مي توانند در مورد آن قضاوت كنند؟!

«نادر طالب زاده» نيز ضمن تاكيد بر سخنان «حاتمي كيا» افزود: اصلا مقام های مسئول در اين حيطه چه كاره اند؟ كساني كه اصلا دغدغه ها را نمي فهمند.

بر اساس اين گزارش «ابراهيم حاتمي كيا» در ادامه اين برنامه تلويزيوني با اشاره به اينكه مقام مسئولي كه با فيلم «به رنگ ارغوان» مخالفت مي كرد، بعدا به خاطر همان فيلم به من جايزه داد.  افزود: حتما بايد «فارسي وان» بيايد كه به ما اجازه دهند برخي حرف هايمان را بزنيم در حالي كه ما همان حرف ها را از پيش هم مي دانستيم و معتقد بوديم كه بايد مطرح شوند، ‌ نظارت هاي مختلف اجازه اين مطرح كردن ها را به ما نمي دهند.

وي همچنين به دغدغه هايش براي مطرح كردن موضوع «فرزندان شهدا» پرداخت و اشاره كرد، چون ممكن است در پرداختن به اين موضوع كه در واقع حق «فرزندان شهدا» است، به مقام مسئولي پرداخته شود و به صورت ضمني در فيلم  از وی انتقاد گردد، ورود به اين حوزه را بر نمی تابند.

اين كارگردان سينماي «دفاع مقدس» كه در حال حاضر آثارش در حال ترجمه و دوبله به زبان هاي ديگر است، در ديدار چند سال گذشته خود با رهبر انقلاب نيز درخواست كرده بود تا اختيارات بيشتري به آنان در جهت توليد فيلم هاي مرتبط با دفاع مقدس به وي و همكاران وي داده شود .

«حاتمي كيا» كه فيلم هاي فاخري هم چون «آژانس شيشه اي»، «ارتفاع پست»، «ديده بان»، «از كرخه تا راين » و... را در كارنامه هنري خود دارد، در اين برنامه اضافه كرد، وي به هيچ وجه افتخار نمي كند كه در جمهوري اسلامي فيلم هاي وي توقيف شوند و توقيف فيلم او بر خلاف ديگران كه به آن افتخار مي كنند، هيچ افتخاري براي وي محسوب نمي شود.

در پايان اين گزارش بايد افزود كه محدود كردن عرصه فعاليت براي سينماگراني كه واقع بینانه و منصفانه حقایق و وقایع  جامعه را روايت مي كنند، بسيار نكوهيده و رنج آور است. آن هم فيلمسازي هم چون «حاتمي كيا »كه فاخرترين و تاثيرگذارترين آثار سينماي «دفاع مقدس» را براي ايرانيان خلق كرده است.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
با سلام
متاسفانه شرایطی پیش امده که نمی توان به صداقت اکثریت سینماگران ایران اعتماد داشت، از همین آقای حاتمی کیا شروع می کنم: چند وقت پیش فیلم سینمایی را دیدم که در مورد سقط جنین، خانم دمی مور هم در ان فیلم بازی می کردند و در مورد مصائب و مشکلات سقط جنین در ادوار گذشته تااااا امروز بود!!! یاد فیلم شما افتادم و گفتم چرا اینقدر سینما گران ما از عنوان اثر اقتباسی هراس دارند و خیلی دوست دارند ایده دیگران را به نام و کام خودشان تمام کنند!!! و البته هنوز شباهت های فیلم بعداز ظهر سگی با آزانس شیشه ای و همینطور شهر فرشتگان با حلقه سبز یادمان نرفته!!! من خیلی انسان فیلم بازی نیستم اگر می بودم شاید شباهت های بسیاری پیدا می کردم. آقای حاتمی کیا عزیز هیچ ایرادی ندارد اگر ایده فیلم های درخشان سینما را برداریم و رنگ و بوی وطنی به آن بدهیم، اتفاقا خیلی هم خوب است اما بد ماجرا ان است که وقتی خودمان از کار خودمان لذت بردیم درنتیجه همه اش را به حساب خودمان می گذاریم و تلخ تر ان است که چون مضمون "گروگانگیری بخاطر عمل تغییر جنسیت دوست چند ساله " را به موضوع "گروگانگیری بخاطر عمل ترکش یک جانباز" تغییر داده در نتیجه مدعی می شویم که آن اثر، فیلم دون مایه ای است و فیلم ما، فیلم فاخر و بزرگی است! (اشاره به مصاحبه ایشان در برنامه یک فیلم یک تجربه پخش شده از شبکه چهارم) شما انروز گفتید من فیلم بعد از ظهر سگی را ندیدم و وقتی هم دیدم متوجه شدم که فیلم من خیلی بالاتر است و ما هم باور کردیم! اما با سریال حلقه سبز کمی مردد شدیم ... و با دیدن فیلم دعوت خیلی مایوس ! ای کاش فقط شما بودید آقای حاتمی کیا.... ای کاش .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
این دو فیلم با هم هیچ ربطی ندارند بجز موضوع فیلم برداری در یک مکان محدود
آژانس یک فیلم فاخر برای سینمای ماست نه حاتمی کیا
اگر دیالوگهای فوق العاده ، بازی های عالی ، کارگردانی عالی در این فیلم نبود اصلا نگاه نمی کردید ولو اینکه موضوع آن کپی باشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
هیچ فکر کردید اگه با امثالی مثل حاتمی کیا اینگونه برخورد بشه، دیگه کی می مونه؟
انصاف نیست...
ناشناس
| United States |
۰۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۴
قبول دارم آژانس شیشه ای کار خوبی است اما شباهت های بعضی سکانس ها به فیلم داگی افتر نون بسیار بسیار زیاد است. ای کاش نمی گفتند این فیلم را ندیده اند و نمی دانستند این فیلم وجود دارد! مگر امکان دارد یک کارگردان در سطح ایشون این فیلمو ندیده باشه؟
ناشناس
| United States |
۰۲:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۴
اقای حاتمی کیا در ژانر فیلم جنگی اونم فقط در داخل ایران فیلمساز موفقی محسوب می شه اما خلا یک کارگردان بزرگ در این ژانر بشدت احساس می شه. متاسفانه هیچکدوم از کارگردان های پر ادعای فعلی نتونستند مظلومیت مردم ایران در دوران جنگ و همینطور رشادت های شون رو طوری به تصویر بکشند که در محافل بین المللی هم خودی نشون بده. فیلم میم مثل مادر و اتوبوس شب تا حدودی تونستند بخشی از واقعیت های جنگ رو طوری تصویر کنند که تماشاگر خارج از کشور هم با واقعیت ها روبرو بشه اما اینها بتنهایی کافی نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
این برنامه مال آخر ماه رمضان بود و آنها که ندیده بودند مثل من خواندندو با آقای حاتمی کیا همدلتر شدند .اما شما می گذاشتید سال دیگر به مناسبت یک سالگی برنامه منتشر می کردید !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
الان متصدیان امر متاسفانه متعهدین را پس می زنند مبادا که کسی موی دماغ شان شود و آنها زا نهی از منکر نماید.
عبدالرضا سلماسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
با نظر نفر اول موافقم حاتمی کیا در فیلم های موفق خود گپی کاری کرده است
او یک فیلمساز درجه 2 است که با امکانات درجه یک فیلم میسازد
زحمت بکشید بعد از ظهر سگی را به بینید و قضاوت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
اگر حاتمی کیا رو با کارگردان های دنیا مقایسه میکنید شاید بشه استدلال هایی برای درجه 2 بودنش پیدا کزد ولی در مقایسه با کارگردان های ایرانی مسلماً یک سر وگردن بالاتره
ناشناس
| United Kingdom |
۱۶:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
ببخشید کدام "امکانات درجه یک"؟
ناشناس
| Belgium |
۲۱:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
احتمالا منظور ایشان امکاناتی است که مثلا کارگردانی مثل ده نمکی دارد
ادم چقدر باید یس اصاف باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
البته می دونید چرا این خبر این قدر دیر
منتشر شده البته خودم جوابشو میدهم
چون این ها فقط خبر های را که به نفع شون
باشه منتشر می کنند...........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
متاسفانه در کشور ما معدود سینماگرانی هستند که متعهد به نوشتن عنوان فیلم یا فیلم نامه یا داستان اقتباسی در عنوان بندی فیلمشان هستند. واقعا دلیل اینکه چرا این فرهنگ در بین سینماگران ما جا نیوفتاده بسیار سوال برانگیزد. آقای مارتین اسکورسیزی می آید و کپی یک فیلم هنگ کنگی را می سازد بنام The Departed و در تیتراژ ذکر می کند که این فیلم برگرفته از یک فیلم هنگ کنگی است و نهایتا جایزه اسکار را هم می برد و هیچ اتفاقی نمی افتد! و هیچ کس به او خرده نمی گیرد... اما همین که کارگردانی از یک فیلم کپی برداری می کند و اسمش را نمی آورد به دادگاه کشیده می شود! اما در ایران همه چیز بر عکس است!!! کارگردان ها می آیند کپی یک فیلم دیگر را می سازند کلی جایزه هم می گیرند بعد که چند ماه بعد حقایق روشن شد اصلا بروی خودشان نمی آورند. مارمولک، کافه ستاره، چپ دست، آزانس شیشه ای و متاسفانه صدها فیلم دیگر.......
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
با سلام
اقای حاتمی کیا با همه احترامی که به شما قایل هستم و تقریبا تمامی فیلم ها و سریال های شما را با علاقه نگاه کرده ام دوست دارم به عنوان یک برادر و کسی که وقتی شنید حاتمی کیا گفته تا اخر عمر فقط در مورد جنگ فیلم میسازد به عنوان یک رزمنده دفاع مقدس بر خود بالیدم چند نکته را به برادر عزیزم یاد اوری کنم

1- فیلم سازی هنری است همچو شمشیر دو لب که هم می تواند دشمن را نشانه بگیرد وهم خودی را
2- جنگ و دفاع مقدس دو روی داشت یک رو همه انچه خود به چشم دیدی ایثار ، شجاعت، عرفان، اعتقاد ، ایمان و رهاشدن از همه وابستگی ها و یکروی دیگر کسانی که امده بودند از جبهه برای دنیای خود کیسه ایی برای امروز بدوزند که موفق هم شدند . حاتمی کیا دوست دارد کدامیک را به نسل بعدی نشان بدهد؟
هنر متعهد کدام است نشان دادن زشتی ها یا ترسیم زیبایی ها؟
به رنگ ارغوان و به رنگ ارغوان ها هم اگر درست باشد که درست هم هست به رنگ سیاهی هاست امروز مردم به دنبال امید هستند نه سیاهی . حاج کاظم دوست جانبازش را در اژانس به دوش نگرفت تا چشمان منافقی برادرانش را گول بزنند. این دو تناقض را به مردم نشان دادن موجب بی اعتمادی می شود و بی اعتمادی بی اعتمادی می اورد.
3- بیا به جبران به رنگ ارغوان - حماسه ایی که در نابودی سنگ ریزه ایی بنام ریگی خلق شد را به تصویر بکش تا همه بدانند حاتمی کیا همچو زنبور عسل به دنبال گل است تا شهد ان را چشیده و به دنیا هدیه کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
فیلم ساز متعهد به حقیقت و احساس است
زشتی و زیبایی ذات زندگی است به هم تنیده اند
خوشحالم که آقای حاتمی کیا به ورطه مجیز گویی سقوط نکرده است و چوبش را هم خورده است (مثل سید مهدی شجاعی)
داوود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۴
به کدام دلیل به خود حق می دهید از جانب مردم برای حاتمی کیا تعیین تکلیف کنید؟
مردم ما نه دنبال دیدن سیاهی هستند و نه سفیدی؛ بلکه فقط و فقط دنبال دیدن حقیقت هستند. مهم نیست این حقیقت چه رنگی دارد؛ بلکه مهم این است که هر فردی بتواند برداشت خود را داشته باشد و بس! مردم خود بسی بیشتر از امثال شما و من قدرت تشخیص دارند. نه من و نه شما و نه هیچ کس دیگری، تکرار میکنم هیچ کسی، حق ندارد برداشت و نگاه شخص خود را مساوی تمام حقیقت بداند و مانع بیان برداشتهای دیگران شود. کاش این نکته انسانی-اسلامی ساده را همه می فهمیدیم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
ارتفاع پست کجايش فاخر است؟
همين جوري ننويسيد!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
نمایش واقعیت همیشه فاخر است هرچند تلخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
در زمان خودش نسبت به فیلم های هم تاریخ خودش خیلی خوب بود
خاطره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
منم این برنامه رو دوباره دیدم. اما این بار چیزی که برام خیلی جذاب بود تفسیر حاتمی کیا از عملیات مرصاد بود. تفسیری که متعلق به خودش است. و حالا امروز دانستن بیشتر از این عملیات و ابعادش برای من جذاب تر است. فارق از بعد نظامی آن. امیدوارم روزی حاتیم کیا بتواند مرصاد را بسازد.
کریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
بانظر نفر اول کاملا مخالفم . اگر بخواهیم در مورد سینما اینگونه قضاوت کنیم اکثر فیلمها کپی برداری شده چون موضوعاتی که در دنیا با ان فیلم میسازند بیشتر از صد مورد نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
شما مطلب را درست نخواندید
اقتباس هیچ ایرادی ندارد . ایراد کار زمانی است که سرسختانه منکر اقتباس می شوند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
شما درست و کامل مطلب را نخواندید
اقتباس کردن هیچ جای دنیا ایراد و اشکال ندارد. بحث این است که اگر اقتباس کردیم اخلاقی تر آنست که اعتراف کنیم که اقتباس کردیم نه اینکه سر سختانه انکارش کنیم و تازه اثر اصلی را زیر سوال ببریم. این از اخلاق حرفه ای بدور است.
behnam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
دوست عزیز
1- بی شرمانه کپی کردن کار جایزی نیست
2- منکر این کار شدن هم کار بسیار ناپسندی است.
همه دنیا در مورد گروگانگیری فیلم می سازند اما همه نمی آیند سکانسهای درخشان فیلم بعداز ظهر نحس را عینا کپی کنند و بعد منکر بشوند.
کارگردان های ما باید کمی انصاف داشته باشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
وقتی اغلب صحنه ها حتی بصورت ظاهری هم شبیه ساخته شده اونموقع قضیه یه کم فرق می کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۴
من نمی توانم درک کنم چرا به همدیگر این اندازه بی اطمینان هستیم! آیا ممکن نیست که حرف وی درست باشد و واقعاً قبل ساختن آژانس شیشه ای فیلم بعد از ظهر سگی را ندیده باشد؟
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟