با رفتن محمدرضا جعفری جلوه از بنیاد سینمایی فارابی به رسانه ملی، گمانهزنیها درباره مدیرعامل جدید این بنیاد رو به فزونی نهاد و حال سخن از انتصاب یک آقازاده با سوابق بسیار محدود برای معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه به میان آمده تا نگرانی اهالی سینما نسبت به سرنوشت این مجموعه بیش از پیش شود اما آیا چنین بیتدبیری در دولت تدبیر رقم خواهد خورد؟
به گزارش «تابناک»؛ اندکی در این اسامی تامل کنید: «سیدمحمد بهشتی (۱۳۶۲-۱۳۷۳)، محمدحسین حقیقی (۱۳۷۳-۱۳۷۴)، محمد رجبی (۱۳۷۴-۱۳۷۶)، محمدحسن پزشک (۱۳۷۶-۱۳۷۸)، عبدالحمید محبی (۱۳۷۸-۱۳۸۰)، محمدمهدی عسگرپور (۱۳۸۰-۱۳۸۱)، علیرضا رضاداد (۱۳۸۱-۱۳۸۶)، مجید شاهحسینی (۱۳۸۶-۱۳۸۸)، سیداحمد میرعلایی (۱۳۸۸-1392)، محمدرضا جعفری جلوه (1392 - 1393)»؛ اینها مدیران بنیاد سینمایی فارابی از ابتدا تاکنون بودهاند.
این بنیاد علیرغم همه نقدهایی که به برخی از تصمیمات مدیریتهای پیشینش وارد است و این مجموعه را بسیار ضعیف و فاقد کارآمدی مورد انتظار ساخته، بازوی اصلی معاونت سینمایی پیشین و سازمان سینمایی کنونی است و یکی از دلایلی که جعفری جلوه و ایوبی نتوانستند در بلندمدت همکاری داشته باشند، عدم فرمانبرداری دست راست سینما از مغز سینما بود که اجازه اصلاح و تغییر ساختار این مجموعه را نمیداد؛ مجموعهای که ساختاری قدیمی و ناکارآمد دارد اما همچنان مهمترین بخش حامی تولید داخلی سینمای ایران تلقی میشود.
اگرچه این نقش نیز با قدرت گرفتن بخش خصوصی در دو دهه اخیر، کمرنگتر از هر زمان شده اما واقعیت آن است که کمتر تهیه کنندهای را میتوان یافت که چک بانکی نزد بنیاد سینمایی فارابی نداشته باشد و طلبهای این مجموعه از سینماگران که به واسطه وضعیت نه چندان مناسب اقتصادیشان هیچگاه تسویه نشده، سر به فلک میزند. این بنیاد عملاً باعث ادامه حیات بسیاری از سینماگران شده و این ادامه حیات به مدیرانی بازمیگردد که تدبیر کردهاند و سینماگران را حفظ نمودهاند.
البته عدم به روزرسانی نیروی انسانی و اکتفا به سرمایههای انسانی ـ که جذب گروهیشان در همان دهه ۶۰ نیز محل تأمل است ـ این بنیاد را به یکی از مجموعههای بزرگ تحت نظر سازمان سینمایی بدل کرده که مطابق با آمار در دسترس، حدود ۷۰ درصد پرسنلش تحصیلات معادل دیپلم و زیردیپلم دارند و طبیعتاً در سینمای امروز دنیا که تخصص حرف اول را میزند، این نیروی انسانی یا باید به سطح آموزش عالی برسد و یا بازنشسته شود که گزینه نخست به شدت زمانبر و دور از دسترس خواهد بود و
«تابناک» نیز پیش از این بر لزوم این اصلاحات تاکید کرده بود.
اما این اصلاحات باید توسط چه شخصی صورت پذیرد و اساساً بنیاد سینمایی فارابی قرار است توسط چه مدیری در سالهای پیش رو اداره شود؟ ظاهراً قرار بر این بوده تا رمضانعلی حیدری خلیلی مشاور ارشد سازمان سینمایی که سوابق بلندمدت مدیریت در حوزه سینما داشته و آنچنان چهره مرضی الطرفینی محسوب میشود که از سال 83 تا 88 ناظر مالی سازمان سینمایی در خانه سینما بوده، در مقام سرپرست بنیاد این تغییرات را اجرایی نماید و سپس مدیرعامل تازه بنیاد انتخاب و منصوب شود.
با این حال در شرایطی دوران گذار فارابی طی میشود، انتشار اخباری در خصوص قصد مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد برای انتخاب یک آقازاده به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بسیار تکان دهنده بود. علیرضا تابش برادر محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی، پدر مرحومش معلم بازنشسته در اردكان بود و داییاش رئیس جمهور اسبق ایران. او در همان زمان ریاست جمهوری داییاش و در دوران وزارت عطاءالله مهاجرانی بدون هیچ رزومه جدی مدیرکل
مديركل حوزه رياست و مدير روابط عمومي وزارت ارشاد شد و در دوره احمد مسجد جامعی نیز در این سمت ماند و جزو معدود مسئولان وزارت ارشاد بود که در این دوره هشت ساله جابجا نشد.
او در دولت نهم به
كتابخانه ملي رفت و در دوران اشعري مسيوليت هايي در كتابخانه ملي و مركز
اسناد داشت، مدير موزه يادمان رياست جمهوري و مشاور رييس موزه ملي قرآن
كريم و مشاور رييس كميسيون فرهنكي شورا، عضو هيات امناي انجمن سينماي جوان
از ديكر سوابق اوست. او در دوره نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت و هفدهم شهریور 1392 به
عنوان به عنوان مشاور و مدیر کل حوزه ریاست این سازمان منصوب شده بود اما
در دوره سلطانیفر استعفاء دا که با مخالفت سلطاني فر روبرو شد، و كار خود در اين سازمان را ادامه داد.
بحث آمدن تابش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هفتهها پیش و با رفتن حسین طاهری مطرح شد و از تابش به عنوان گزینه مدیرکلی مرکز هنرهای نمایش سخن به میان آمد اما در نهایت سکان مدیریت تئاتر به مهدی شفیعی سپرده شد و تابش مسئولیتی در معاونت هنری نگرفت. در روزهای اخیر اما ظاهراً از ایوبی خواسته شده یا خودش این تصمیم را گرفته تا تابش را برای بنیاد فارابی در نظر بگیرد و این جوان جانشین بزرگانی شود که از آنها نامبرده شد.
در واقع تابش سابقه سینمایی جدی ندارد اما با این حال ظاهراً انتصابش بسیار جدی است، به شکلی که دو خبرگزاری به صراحت این موضوع را مطرح کردهاند و مسئولان سازمان سینمایی نیز بنای تکذیب این خبر را ندارند. این خبر بسیار نگران کننده است، چرا که انتخاب چنین اشخاصی که سابقهجدی و شناخت و درک عمیقی نسبت به حوزه سینما ندارد، تیر خلاص به شعار شایسته سالاری دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ است.
اگر چنین حکمی در دولت تدبیر و امید صادر شود، باید به عنوان یکی از بیتدبیریهای بزرگ مجموعه فرهنگی دولت یازدهم مورد توجه قرار گیرد و قطعاً منتقدانی که نسبت به عملکرد چهرههای پیشین از بهشتی گرفته تا جعفری جلوه نقد داشتند، چنین اشتباه فاحشی را تحمل نخواهند کرد. سینمای ایران نیاز به آرامش دارد، بنابراین با صدور حکم برای آقازادههایی که نسبتی با هنر هفتم این مملکت ندارند، سینماگران را از تحقق شعارهای دولت در این عرصه ناامیدتر نکنید. چشم انتظار رد این خبر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد و یا معاون سینماییاش نشستهایم.