پس از نمایش فیلم «فروشنده» برای گروهی از اعضای شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی، اعضا همگی همنظر بودند که هفتمین فیلم اصغر فرهادی حتی به حذف یک پلان نیاز ندارد و در همین راستا، در هفته آینده پروانه نمایش فیلم «فروشنده» صادر خواهد شد تا ثبت قرارداد و قرار گرفتن این فیلم در نوبت اکران، به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش «تابناک»، شورای پروانه نمایش، طبق روال معمول، که دوشنبهها نشستهای بازبینی فیلمهای سینمایی را برگزار میکند، دهم خردادماه نشستی داشت که به حدنصاب پنج عضو برای رسمیت یافتن نرسید و به همین دلیل، امکان بررسی فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی فراهم نشد؛ اما در همان جلسه، قراری برای برگزاری جلسه فوقالعاده گذاشته شد.
ضیاءالدین دری، کارگردان سینما و عضو شورای پروانه نمایش در این زمینه به «تابناک» گفت: معمولاً وقتی جلسه به رسمیت نمیرسد، به موضوع فیلمها ورود نمیکنیم و دستور جلسه، به نشست بعدی موکول میشود تا همه بحثها یک بار انجام و نتیجه گیری شود. در جلسه روز دوشنبه از اعضا خواسته شد، سه شنبه (11 خرداد) به جلسه فوق العاده بیایند که بنده عذرخواهی کردم و امکان حضور نیافتم.
در همین راستا، «تابناک» از دیگر اعضای حاضر در نشست فوق العاده شورای پروانه نمایش، پیگیر ماجرا شد. یکی دیگر از اعضای شورای پروانه نمایش در این ارتباط به «تابناک» خبر داد، جلسه روز سه شنبه شورای پروانه نمایش، با حضور تعدادی از اعضا برگزار شد و حاضرین فیلم «فروشنده» را دیدند و تمامی اعضای حاضر تأکید کردند، فیلم «فروشنده» حتی نیاز به حذف یک پلان برای نمایش ندارد.
بنابراین، درباره صدور پروانه نمایش این فیلم جمعبندی شد که البته تصمیم نهایی احتمالاً در هفته آینده رسماً اعلام خواهد شد. با توجه به سرعت عمل شورای پروانه نمایش برای صدور پروانه «فروشنده» و همچنین برنامه ریزی که در شورای صنفی وجود دارد، احتمالاً در دو نوبت بعدی اکران، فیلم تازه اصغر فرهادی را بر پرده سینماهای ایران تماشا خواهیم کرد. مطابق با روال معمول پس از صدور پروانه نمایش، تهیه کننده فیلم با یکی از گروههای سینمایی قرارداد میبندد و سپس در شورای صنفی نمایش، نوبت اکران این فیلم مشخص میشود.
داستان فیلم تازه فرهادی از ساختمانی در حال فرو ریختن آغاز میشود که ساکنان آن از جمله یک زوج متأهل به نام عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی)، برای نجات جان خود با عجله در حال فرار از خانه اند. در نهایت خانه فرو نمیریزد، ولی ترکی عمیق روی دیوار منجر به نشت گاز میشود و عماد و رعنا مجبور میشوند که خانهی تازهای پیدا کنند.
آنها در نزدیکی خانه شان یک واحد بزرگ قدیمی پیدا می کنند که مستأجر قبلی این خانه نیمی از اثاث منزلش را جا گذاشته و رفته و ظاهراً مستأجر خانم سابق، یک شغل سیاه داشته است. خلاصه آنکه داستان در همین آپارتمان با وقوع یک حادثه که فرهادی به شکلی هیچکاکگونه مخاطب را گرفتارش میکند، پیش میرود و این حادثه سرمنشأ تغییرات جدی در بستر داستان میشود.
هرچند فیلم تازه «فرهادی» شباهتهایی به آثار پیشینش دارد، روایت متفاوتی را پیش روی تماشاگر قرار میدهد که به شدت غافلگیرکننده و غیرقابل حدس است؛ به عبارت دیگر، همان گونه که خود آقای کارگردان تأکید کرده، این فیلم در ادامه آثار پیشین است، اما در عین حال لحنی متفاوتتر از دو اثر پیشینش دارد.