اکران فیلم «فروشنده» در شرایطی از این هفته آغاز میشود و همزمان پیش فروش این فیلم در حالی از ساعاتی پیش آغاز شده که تماشاگران برای دیدن هفتمین اثر اصغر فرهادی باید بلیتهایی 20 تا 50 درصد گرانتر از سایر فیلمهای سینمایی را خریداری کنند اما چرا چنین اتفاقی برای این فیلم رخ داده و آیا تنها «فروشنده» با چنین شرایط ویژهای مواجه شده است؟
به گزارش «تابناک»؛ اکران عمومی فیلم «فروشنده» از چهارشنبه دهم شهریورماه با 20 سالن سینما در تهران و 15 سالن در شهرستانها شروع میشود و بعد از یک هفته، به تعداد سالنهای این فیلم افزوده خواهد شد. آنگونه که علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران خبر داده، شرایط نمایش فیلم در سینماهای حوزه هنری فراهم شده و «فروشنده» سینمای آزادی را هم برای اکران در اختیار خواهد داشت.
در آستانه اکران این فیلم سینمایی اعلام شد که قیمت بلیت «فروشنده» 12 هزار تومان برای روزهای شنبه تا چهارشنبه و 15 هزار تومان برای روزهای پنجشنبه و جمعه خواهد بود و در واقع بلیت «فروشنده» 20 تا 50 درصد گرانتر از سایر آثار سینمایی است؛ تصمیمی که به گفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش بر اساس مصوبه این شورا و برای سینماهای مدرن نظیر سینما آزادی، ملت، کوروش و... اجرایی میشود.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در همین ارتباط در پاسخ به پرسش «تابناک» مبنی بر اینکه آیا این استثناء صرفاً برای فروشنده در نظر گرفته شده یا قرار است قیمت بلیت به این میزان برای همه فیلمها افزایش یابد، گفت: برای هر فیلم سینمایی با توافق صاحبِ فیلم و توزیع کننده، میتواند این اتفاق بیافتد. این اتفاق مختص فروشنده نیست و فیلمهای دیگری هم اگر درخواست داشته باشند، میتواند این اتفاق بیافتد.
فرجی تاکید کرد: توزیع کننده یک اثری میداند که یک فیلم ظرفیت بلیت 12 تا 15 هزار تومان را دارد و بعد از توافق با سینمادار، این اتفاق میافتد. بنابراین قیمت بلیت در کل سینماها افزایش نیافته اما هر صاحب فیلمی که با سینمادار برای اکران فیلم با این قیمت بلیت به توافق برسد، بر اساس مصوبه شورای صنفی نمایش میتواند فیلمش را با این قیمت عرضه کند.
داستان فیلم تازه فرهادی از ساختمانی در حال فرو ریختن آغاز میشود که
ساکنان آن از جمله یک زوج متأهل به نام عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه
علیدوستی)، برای نجات جان خود با عجله در حال فرار از خانه اند. در نهایت
خانه فرو نمیریزد، ولی ترکی عمیق روی دیوار منجر به نشت گاز میشود و عماد
و رعنا مجبور میشوند که خانهی تازهای پیدا کنند.
آنها در نزدیکی
خانه شان یک واحد بزرگ قدیمی پیدا می کنند که مستأجر قبلی این خانه نیمی
از اثاث منزلش را جا گذاشته و رفته و ظاهراً مستأجر خانم سابق، یک شغل سیاه
داشته است. خلاصه آنکه داستان در همین آپارتمان با وقوع یک حادثه که
فرهادی به شکلی هیچکاکگونه مخاطب را گرفتارش میکند، پیش میرود و این
حادثه سرمنشأ تغییرات جدی در بستر داستان میشود.
هرچند فیلم تازه
«فرهادی» شباهتهایی به آثار پیشینش دارد، روایت متفاوتی را پیش روی
تماشاگر قرار میدهد که به شدت غافلگیرکننده و غیرقابل حدس است؛ به عبارت
دیگر، همان گونه که خود آقای کارگردان تأکید کرده، این فیلم در ادامه آثار
پیشین است، اما در عین حال لحنی متفاوتتر از دو اثر پیشینش دارد.