جمع شهرهای میزبان بنزین یورو ۴ جمع می‌شود

یکی از اقدامات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت تدبیر و امید جلوگیری از مصرف بنزین فاقد استاندارد و تولید بنزین یورو ۴ در کشور بود. اقدامی که در ابتدا به دلیل افزایش واردات بنزین مخالفت های زیادی در پی داشت اما اکنون با گذشتن چهار سال و با افزایش تولید بنزین یورو۴ شاهد افزایش روزهای پاک در طول سال و نتیجه تدبیر دولت در افزایش واردات بنزین در سال ۹۲هستیم.
کد خبر: ۷۲۶۵۲۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵ 01 September 2017
|
5547 بازدید
یکی از اقدامات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت تدبیر و امید جلوگیری از مصرف بنزین فاقد استاندارد و تولید بنزین یورو ۴ در کشور بود. اقدامی که در ابتدا به دلیل افزایش واردات بنزین مخالفت های زیادی در پی داشت اما اکنون با گذشتن چهار سال و با افزایش تولید بنزین یورو۴ شاهد افزایش روزهای پاک در طول سال و نتیجه تدبیر دولت در افزایش واردات بنزین در سال ۹۲هستیم.

به گزارش ایسنا، طبق آخرین آمار اعلام شده هشت کلان‌شهر تحت پوشش بنزین یورور قرار دارند که به زودی هفت شهر دیگر به جمع این شهرها می‌پیوندند.

سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم خرید روزانه ۶ میلیون لیتر ریفرمیت از پتروشیمی ممنوع اعلام شد که این تصمیم واردات بنزین را از ۵.۳ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر رساند و موجب انتقاداتی مبنی بر بازگشت به عقب و دوری از خودکفایی بنزین شد؛ ولی هیچکدام از آنان اعلام نکردند که چرا در این سالها تعداد روزهای هوای پاک فقط به ۳ روز در اغلب کلانشهرها رسیده و موجی از سرطان، بیماریهای تنفسی و صعب العلاج و... در کلانشهر رقم زده شده بود.

این شرکت همگام با سیاست‌های محیط زیست دولت، اقدام‌های خود در این بخش را در چند جبهه مختلف تعریف و پیگیری کرد. یکی از اولین گام‌ها، مصوبه هیئت وزیران در خصوص توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ در هشت کلانشهر اصلی کشور بود؛ به طوری که تا سال ۹۲ با وجود اجرا و بهره‌برداری از طرح ارتقای کیفی محصولات و افزایش ظرفیت پالایشگاه امام‌خمینی (ره) شازند، مدیریت لازم برای تخصیص بنزین یورو ۴ به شهرهای بزرگ مواجه با بحران آلودگی هوا (به ویژه در فصول سرد سال) انجام نشده بود.

به این منظور برنامه‌ریزی و اجرای تمهیداتی برای انتقال سوخت استاندارد یورو ۴ به تهران و کلانشهرهای دیگر از طریق تخصیص مخازن اختصاصی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در پالایشگاه‌ها و شهرهای مقصد از اواخر سال ۹۲ صورت گرفت.

بر اساس تکلیف قانونی مصوب، از دی ماه ۹۲ توزیع بنزین یورو ۴ در سه کلانشهر تهران، اراک و کرج آغاز شد. در اردیبهشت ماه ۹۳ بر اساس تکلیف قانونی ابلاغ شده از سوی دولت، قطع ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی (که در آن زمان رقمی معادل ۶ میلیون لیتر در روز بود) در دستور کار قرار گرفت.

ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به عنوان مهم‌ترین ماموریت وزارت نفت بود که با جدیت پیگیری شد. به این ترتیب تولید بنزین یورو۴ کشور در سه پالایشگاه اصفهان، تبریز و آبادان در دولت یازدهم به ترتیب حدود ۹ میلیون لیتر، ۸۰۰ هزار لیتر و ۵۰۰ هزار لیتر در روز عملیاتی شد که با احتساب ۱۶ میلیون لیتر تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، این رقم هم اکنون به حدود ۲۶.۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

با افزایش تولید بنزین یورو۴، شهرهای تهران، کرج، اراک، شیراز و اصفهان تحت پوشش کامل بنزین یورو قرار گرفته‌اند. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از مصارف بنزین شهر تبریز از محل بنزین یورو ۴ تامین می‌شود و در ادامه طرح گسترش توزیع بنزین یورو۴، شهرهای اهواز و مشهد نیز برای تامین بخش عمده‌ای از نیازهای بنزین خود از محل بنزین یورو۴ به جمع شهرهای بهره‌مند پیوستند.

در حال حاضر ۸ کلانشهر اصلی کشور زیر پوشش بنزین با استاندارد یورو۴ قرار دارند. این در شرایطی است که با احتساب مصارف هشت کلانشهر مزبور، در مجموع بیش از ۲۶ میلیون لیتر بنزین مصرفی از مجموع متوسط مصرف روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین کشور در شرایط کنونی دارای کیفیت یورو ۴ است. در فاز دوم این طرح، هفت شهر دیگر در برنامه توزیع بنزین یورو۴ قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟