برخی تخلفات «کرمان خودرو» به روایت اسناد؛

۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان پیش‌فروش النترا صرف چه شد؟ / دو وزارتخانه مسئول وضعیت آشفته بازار خودرو

اکنون باید وزارتخانه های مسئول و نهادهای تصمیم گیر پیرامون شرایط این شرکت و بسیاری دیگر از شرکت های تولیدکننده و وارد کننده خودرو اظهارنظر کنند که اینها چه سهمی در به هم ریختن وضعیت بازار و افزایش قیمت های خودرو با اقدام به مسائل و موضوعات سودجویانه داشته اند و آیا مردم باید هزینه های زیاده خواهی برخی شرکت ها و نظارت ناکافی بر عملکرد آنان را پرداخت کنند؟
کد خبر: ۸۰۹۱۶۷
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 18 June 2018
|
27050 بازدید
|

پس از ماجرای عدم تحویل خودروهای النترای مونتاژی توسط کرمان خودرو، حالا پای این شرکت به دایره تخلفات بزرگ تری باز شده و دست کم در دو مورد از اقداماتی که توسط آنها انجام شده، دو وزارتخانه (وزارت صنعت، معدن تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی) باید پاسخگو باشند. مسأله اول در ارتباط با تخلفاتی پیرامون عدم پرداخت عوارض گمرکی است که پای کرباسیان را به مجلس باز کرده و موضوع دوم در بحث چگونگی مونتاژ برخی خودروها در داخل نظیر آی 20 و آی 10 است.

به گزارش «تابناک»، شرکت کرمان خودرو پس از نام نویسی و پیش فروش حدود 5 هزار النترای مونتاژی که قرار بوده خط تولید آن را دایر کرده و این محصول را در اختیار خریداران قرار بدهد، اخیرا و غیررسمی اعلام کرده که مونتاژ این خودرو به دلیل عدم انجام تعهدات توسط شرکت کره ای یعنی هیوندایی منتفی است و خریداران النترای مونتاژی بعد از گذشت حدود شش ماه باید برخی دیگر از محصولات این شرکت را ـ آن هم به قیمت امروز ـ خریداری کرده و یا سود انصراف دریافت کنند.

این مسأله باعث شده که رقمی حدود 350 میلیارد تومان از اموال مردم طی این ماه ها در اختیار کرمان موتور قرار بگیرد و اکنون پیش خرید کنندگان از بین انصراف و دریافت سودی معادل 15 درصد و یا انتخاب یک خودروی این شرکت از بین محصولات چینی و تنها یک محصول کره ای یکی را انتخاب کنند؛ موضوعی که نشان می دهد، باید بساط پیش فروش توسط شرکت های تولید کننده و وارد کننده برچیده شود تا شاهد چنین مشکلاتی در سطح کشور و جامعه نباشیم.

علاوه بر این موضوع، پای این شرکت به واسطه برخی تخلفات احتمالی به مجلس نیز باز شد. نمایندگان مجلس به همین دلیل از «مسعود کرباسیان» پرسیده اند که چطور امکان خروج غیرقانونی خودروها از برخی گمرکات کشور فراهم شده است؟

در متن سؤال نمایندگان آمده بود: «به دلیل خروج غیرقانونی خودروها در سنوات گذشته از گمرک منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و گزارش هایی که به وزارت اطلاعات و دادستانی استان کرمان رسیده است، به تازگی شرکت‌های خودروسازی همچون کرمان موتور، مدیران خودرو، کارمانیا، خودروسازان بم و راین خودرو، بابت عوارض گمرکی پرداخت نشده در سنوات قبلی، مبلغ حدود چند صد میلیارد تومان در فواصل ماه های مرداد تا دی سال 96 به گمرک منطقه پرداخت کرده اند» که سؤالات زیر پیرامون این موضوع طرح شده است؛

آیا فرآیند مدون و قابل کنترلی برای دریافت عوارض خودروهای خروجی از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم وجود دارد؟

گمرک چگونه بر انجام صحیح تشریفات گمرکی در خروج کالا و قطعات منفصله و خودرو نظارت و کنترل دارد؟

آمار خروج غیرقانونی و خروج بدون تشریفات خودرو از سوی شرکتها و خودروسازان منطقه از ابتدای تأسیس منطقه چگونه بوده است؟

مبالغ دریافت شده در بین ماههای مرداد تا دی 96 بابت عوارض گمرکی خروج خودرو توسط شرکت های منطقه بابت خودروهای جدیدالترخیص بوده یا مربوط به سنوات گذشته است؟

این سؤالات که در ششم خردادماه سال جاری از سوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، البته ابعاد دیگری را هم مطرح می‌کند؛ از جمله آن که اگر مبالغ یادشده یا بخشی از آن مربوط به سنوات گذشته است، چرا تاکنون پرداخت نشده یا اصولا، نحوه محاسبه یا تعیین مبالغ برای سنوات گذشته چه بوده است؟

نمایندگان البته این سوال ها را هم از وزیر اقتصاد طرح کرده بودند که آیا موارد فوق نیازمند اخذ مصوبه و رعایت تشریفات از مراجع بالاتر بوده است که در این صورت وزارت اقتصاد باید مستندات لازم را ارایه دهد. البته مجلس این تضمین را از وزارت اقتصاد خواست که اگر خطاهای مشابه در آینده اتفاق بیفتد، چه سرنوشتی را می توان انتظار کشید.

ماجرای تخلف در ثبت سفارش و خروج غیرقانونی خودرو از برخی گمرکات کشور موضوع جدیدی نیست و مدت هاست، در مورد آن بحث می شود، اما باز هم شاهدیم که هر از گاهی اخباری در این خصوص منتشر می شود. در همین ارتباط، رئیس سازمان توسعه تجارت تخلف ثبت سفارش واردات خودرو در زمان توقف ثبت سفارش را تأیید کرده است و رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو قبلا از بازارسیاه ثبت سفارش خودرو توسط افرادی که خود را در ارتباط با سازمان توسعه تجارت معرفی می‌کردند، خبر داده بود.

موضوع دگیری که باید در خصوص عملکرد شرکت کرمان خودرو به آن اشاره کرد این است که این شرکت علیرغم اینکه هیوندایی یک بار با وجود دایر شدن کارخانه مونتاژ خودروهای این شرکت در داخل و تحت نظر شرکت «راین» بدون هیچ توجهی به سرمایه گذاری صورت گرفته و فقط به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، این خودروساز را به حال خود رها کرده و رفته بود، در فرصت بوجود آمده پس از برجام، نسبت به عقد قرارداد با شرکت هیوندایی کره جنوبی اقدام کرد.

اینکه این شرکت اکنون با اعمال تحریم های دوباره از سوی آمریکایی ها ساز رفتن کوک کرده و به همین دلیل هم کرمان خودرو اعلام نموده از واگذاری خودروی النترای مونتاژ به خریدران آن معذور است، یک بخش موضوع است که باید بررسی شود، چرا این شرکت با وجود بدعهدی سابق شرکت کره ای نسبت به عقد قرارداد با آن اقدام کرده و حتی قول مونتاژ برخی خودروها را داده و چرا تضامین لازم را در این خصوص نگرفته است.

موضوع دیگر در ارتباط با تخلف قدیمی این شرکت پیرامون تولید مونتاژ خودروهای آی 20 و آی 10 است که هنوز مراجع رسمی نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن پاسخی نداده اند. ماجرا از این قرار است که در قراردادهای ساخت مشترک خودرو، نخست باید 20 درصد قطعات و به مرور تا 40 درصد قطعات خودروهای مونتاژی تولید داخل باشد و مابقی پکیج به صورت سی کی دی وارد شود، یعنی قطعات در ایران رنگ و مونتاژ بشود.

اما در ماجرای تولید و مونتاژ خودروهای آی 20 و آی 10 توسط کرمان خودرو نه تنها این اقدام صورت نگرفته، بلکه خودروهای مذکور به صورت پکیج کامل وارد شده و تنها فاقد لاستیک، آینه و رینگ و قالپاق بوده است که نوع جدیدی از تولید و مونتاژ را به معنای بستن چرخ و آیینه به ذهم متبادر می کند، اما قطعا این مسأله را نمی توان تولید و مونتاژ خودرو در کشور دانست.

حالا شاید این پرسش مطرح شود که چه تفاوتی در اصل کار ایجاد می شود، نکته مهم همین جاست؛ چون این کار به ضرر منافع ملی و حقوق کشور است. به این دلیل که ما در واردات مستقیم بین 45 تا 55 درصد برای ورود یک خودرو به کشور باید عوارض پرداخت کنیم، اما در صورتی که قرارداد مونتاژ منعقد شود و قطعات به صورت سی کی دی و سی وی یو وارد شود، آنگاه عوارض پرداختی به 4 تا 5 درصد می رسد که بر همین اساس اقدام فوق را می توان نوعی ضرر زدن به منافع ملی و دور زدن قانون دانست.

این شرکت باید پاسخ بدهد که این اقدام از چه جهت صورت گرفته است؛ چون کرمان خودرو آی 20 مونتاژ را در زمانی که نسبت به پیش فروش آن طی سال گذشته اقدام کرده بود، این خودرو را 86 میلیون و 900 هزار تومان به صورت پیش فروش به مشتریانش عرضه کرد، در حالی که اگر این خودرو را به عنوان مونتاژ وارد کرده باشد، آنگاه به جای تعرفه 55 درصدی، عوارض 4 درصدی پرداخت کرده و قیمت تمام شده خودروی مذکور برای این شرکت زیر 50 میلیون تومان آب خورده است.

حالا باید وزارتخانه های مسئول و نهادهای تصمیم گیر پیرامون شرایط این شرکت و بسیاری دیگر از شرکت های تولیدکننده و وارد کننده خودرو اظهار نظر کنند که اینها چه سهمی در به هم ریختن وضعیت بازار و افزایش قیمت های خودرو با اقدام به مسائل و موضوعات سودجویانه داشته اند و آیا مردم باید هزینه های زیاده خواهی برخی شرکت ها و عدم نظارت کافی بر عملکرد آنان را پرداخت کنند؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
چه خبره توی این مملکت !!!
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
امیدوارم اینو چاپ کنید:
سه سال پیش یک ماشین در... با شرط انصراف و دریافت وجه با سود ثبت نام کردم
زمان سررسید که خواستم انصراف بدم اعلام کردن معلوم نیست چه زمانی پول رو برگردونیم و حرف از سه تا شش ماه و این مدت بدون سود زدن
ناگزیر ماشینو تحویل گرفتم
و توی کاتالوگ زمان پیش فروش مانیتور داشت اما ماشین تحویلی یک ضبط معمولی روش بود و مانیتورش پرید
ماشینو سوار شدیم و در کاتالوگ و در سایت شرکت زده بودن مصرف صدی شش
اما سه ساله صدی ده تا سیزده مصرف کرده
اگر در امریکا زندگی میکردم مرد نبودم اگر از کارخونه معادل پول صد تا از اون ماشینو تو دادگاه محکومشون نمیکردم
.....اما اینجا در کشور خودمون .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
سر گردنه است
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
هیچی . یه سفره ای پهن هستش دور هم دارن می خورن دیگه
علیرض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
درخصوص احتکار خودرو شخص مدیران عامل کارخانه ها وهییت مدیر مقصر هستند اگر با آنها برخورد نشود مسیولین نظادتی درپیشگاه خداوند بابد پاسخگو باشد حق مردم شریف ایران این حقه بازیها نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
کی به کیه مگه کسی هست ببینه چه خبره هر کی هر کاری دلش بخواهد انجام میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
همچین نوشته آیا مردم باید هزینه های زیاده خواهی برخی شرکت ها و عدم نظارت کافی بر عملکرد آنان را پرداخت کنند ، انگار تا حالا این هزینه ها رو مردم پرداخت نکردن.
خوب برادر من همیشه همین طور بوده دیگه. همیشه مردم مقصر هستن وگرنه که مسئولین همه شون درجه یک هستن و همه هم کار بلد
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
صرف دزدی از ملت شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
مساله كرمان موتور يك مورد كلاسيك اجحاف و سوء استفاده از وضعيت سياسى كشور هست. مسوولان اگر اندكى جسارت و شهامت مبارزه با فساد دارند اين گوى و اين ميدان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
مملکت رو آب مسئولان تو خواب
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
اشتباه نکن داداش مسولان خوب میدونن دارن چیکار میکنن منو و شما تو خابیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
واقعا دمتون گرم با این خبر که زدین تمام سایت های خودرویی که وظیفشون گفتن حقایق هست دارن موضوع رو برعکس جلوه میدن انگار نه انگار کرمان موتور مقصره و دارن همه چی رو بدون ارایه دلیل و سند میندازن گردن هیوندایی
نونتون حلالتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
كرمان موتور فرصت داشته وداره و كه خودروهاى ثبت نامى رو تحويل بده. اگ رنميده مشكل چيز ديگرى است! اگر هم اهمال كرده بايد خسارت مردم رو از جيب مديران و سهامدارانش بدهند!
شاکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
من میتوانم اما نمیخرم
یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
تنها راه نجات مردم از دست شركت هاي خودور سازي وارد كردن خودرو بدون تعرفه كمرگي است فقط در اين صورت است بساط سوداگران اين صنعت در هم خواهد پيچيد خواهد شد. عوامل اين شركت ها چنان در لايحه هاي تصميم گيري نفوذ كردهاند كه حتي سايت ها را حك و 6500 خودرو را ظرف دو روز وراد مي كنند و بعد از يك هفته قيمت خودور را تا 300 درصد افزايش مي دهند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
دوست من اونوقت دیگه چطور بخور بخور کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
وقتي بازار انحصاري باشه ، رقابت نيست ، و مستعد فساد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟