هفته گذشته بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت، خبر برکناری هاشم یکهزارع از مدیرعاملی ایران خودرو را اعلام کرد و گفت: عباس علیآبادی، مدیرعامل گروه مپنا به ایران خودرو خواهد رفت؛ اما گفته شد وی زیر بار این مسوولیت نرفته است.
حالا پس از گذشت یک هفته از برکناری یکه زارع از مدیرعاملی ایران خودرو و دستگیری وی، بالاخره اعضای هیأت مدیره ایران خودرو، با اتفاق آرا، فرشاد مقیمی را به عنوان جوانترین مدیرعامل این گروه خودروسازی منصوب کردند. وی متولد سال ۱۳۵۵ در تهران است و دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت است و در حال دفاع از رساله دکترای خود در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه آزاد تهران میباشد.
فرشاد مقیمی، نهمین مدیرعامل ایران خودرو بعد از انقلاب است. پیش از انقلاب، احمد و محمود خیامی، هفده سال کارخانه ایران ناسیونال را اداره میکردند. پس از انقلاب، موسوی، صفری، تهرانینژاد، میرخانی رشتی، غروی، منطقی، نجمالدین و یکهزارع سکان هدایت بزرگترین خودروساز خاورمیانه را در دست داشتند.
مقیمی در عمر ۴۳ ساله خود دارای سمتهای اجرایی مختلفی بوده است. از سوابق اجرایی فرشاد مقیمی میتوان به عضویت وی در هیأت مدیره و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیر برنامه ریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ریاست انجمن بهره وری ایران، معاونت سازماندهی و امور پشتیبانی دبیرخانه کمیته پیشبرد بهره وری وزارت و راه و ترابری و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اشاره کرد. وی همچنین تا پیش از این، ۹ ماه معاونت امور صنایع وزارت صنعت؛ معاون برنامهریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را بر عهده داشت.
در حال حاضر ایران خودرو با چالشها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند؛ از جمله عدم تحویل خودرو به مشتریان در موعد مقرر در ماه های اخیر، اختلال در تأمین قطعات و بدهی به قطعه سازان، افت تیراژ تولید، زیان انباشته 9هزار میلیاردی، رشد هزینههای تولید، قیمتگذاری دستوری، دپوی هزاران خودروی ناقص و همچنین انبوهی از تعهدات معوق و در نهایت نارضایتی مردم از خدمات فروش و پس از فروش این شرکت.
در این شرایط، مدیری کاملا از جنس دولت، سکان هدایت بزرگترین خودروساز ایران را در دست گرفته است و مردم انتظارات بسیاری از وی خواهند داشت.
حالا به نظر شما؛
مقیمی ۴۳ ساله در اولین گام، باید چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار دهد؟
مقیمی چه تغییراتی را باید در بدنه مدیریتی این کارخانه داشته باشد؟
آیا مدیر جوان باید به دنبال خصوصی سازی ایران خودرو باشد یا اینکه خصوصی سازی دردی از مشکلات این کارخانه دوا نخواهد کرد؟
ایران خودرو چگونه خواهد توانست زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی خود را کاهش دهد؟
ایران خودرو چقدر می تواند برای رفع تعهدات خود به توان داخلی و قطعه سازان داخلی تکیه کند؟
پاسخهای شما تا ساعت ۱۹:۰۰ لحظه به لحظه دریافت، بررسی و منتشر میشود.