عباس فرجی گفت: با توجه به توانایی و پتانسیل هر معلم، مدارس غیردولتی موظف هستند پرداختهای کاملا متفاوت و متکثری داشته باشند.
به گزارش برنا؛ در سالهای اولیه پس از جنگ، بر اثر فشاری که از ناحیه ۱۸ میلیون دانش آموز بر پیکره آموزش و پرورش وارد شد، مدارس غیردولتی تاسیس شدند. چراکه با وجود تراکم بالای کلاسهای درس، مدارس دولتی در دو یا حتی سه شیفت برگزار میشدند. به این ترتیب این مدارس به عنوانیار کمکی دولت به میدان آمدند تا باری را از دوش مدارس دولتی بردارد.
پس از این اتفاق، اولیای دانش آموزانی که تا حدودی از تمکن مالی بهتری نسبت به سایر مردم برخوردار بودند از چنین مدارسی استقبال کردند و در سالهای اول تاسیس آنها، موسسان نیز در رقابت با هم صنفهای خود امکانات مطلوبی را تدارک دیدند، اما به تدریج با گذشت سالها شهریهها به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرد و به این ترتیب به نظر رسید که دریافت پول از فراگیری دانش در این مدارس از اولویت بالاتری برخوردار شد.
از سوی دیگر، دریافت وجوه سنگین در مدارس غیر انتفاعی و نرخهای متفاوت در بین مدارس، باعث شده تا ملاک انتخاب برخی خانوادهها برای ثبت نام فرزندشان در مدرسه تغییر کند. با اینحال مشکل اساسی این است که پولی مدارس غیرانتفاعی از والدین میگیرند با آنچه آموزش و پرورش مصوب کرده متفاوت است و عجیبتر اینکه این اتفاق با خواست خود اولیا اتفاق میافتد و هیچ منع قانونی درکار نیست.
فرجی با بیان اینکه به طور عمده ۳ گروه از افراد به عنوان معلم در مدارس غیر دولتی مشغول به تدریس هستند، گفت: گروه اول معلمانی هستند که در حال حاضر در مدارس دولتی شاغل هستند و از زمان آزاد خود برای تدریس در مدارس غیردولتی مشغول به فعالیت هستند.
او ادامه داد: گروه دوم، معلمان بازنشسته آموزش و پرورش هستند که پس از پایان کار دعوت به ادامه همکاری در این مدارس میشوند.
این کارشناس گروه سوم را نیروهای آزاد و دانشجویان دانست و افزود: نیروهای آزاد جذب شده در مدارس غیردولتی طیف وسیعی از نیروها با تحصیلات متفاوت هستند که پس از شناسایی از سوی این مدارس و معرفی برای انجام گزینش از سوی آموزش و پرورش به تدریس در این مراکز مشغول میشوند.
کیفیت آموزشی در مدارس غیرانتفاعی چگونه خواهد بود؟
او به موضوع کیفیت آموزشی در این مدارس اشاره کرد و گفت: با توجه به استخدام نیروهای آزاد با گرایشات تحصیلی مختلف مدارس غیر دولتی مثل مدارس دولتی که برای هر معلم بسته به رشته تحصیلی کلاس درس مرتبطی را تعریف میکنند، نیست. چراکه در مدارس غیر دولتی هر معلم در هر زمینهای که استعداد و توانایی آموزش دارد T. به عنوان معلم بکار گرفته میشود. به عنوان مثال ممکن است فردی مدرک زبان داشته باشد، اما ریاضی تدریس کند و یا رشته کامپیوتر خوانده باشد، اما حسابان تدریس کند؛ و البته همیشه این موضوع منفی نبوده و حتی گاهی تصادفا این نیروها موفق هم عمل میکنند. همچنین نیروهای دیگری که اشاره شد یعنی نیروهای بازنشسته و یا مشغول به کار با توجه به اینکه تراکم کلاس مدارس غیردولتی کمتر از مدارس دولتی است طبیعتاً بهتر عمل میکنند.
رابطه مستقیم راندمان معلمان و حقوقهای متفاوت
این کارشناس آموزش تصریح کرد: در چنین شرایطی و با توجه به توانایی و راندمان هر معلم، مدارس غیردولتی پرداختهای کاملا متفاوت دارند. چرا که ما نیروی دانشجو، نیروی بازنشسته، نیروی آزاد و نیروی مشغول به کار و باتجربه داریم و طبیعتا هر کدام از اینها انتظارات خاصی را از دریافتی حقوق خود دارند و اینجاست که این تنوع مالی و اصطلاحا قیمت هر معلم متغییر میشود.
فرجی عنوان کرد: سقف شهریه و بودجهای که مدارس غیردولتی میتوانند دریافت کنند بر اساس قانون مشخص و معین است و بر اساس آن میتوانند از اولیا شهریه دریافت کنند. به این ترتیب اکثر شهریههای مازادی که اولیا به چنین مدارسی پرداخت میکنند به دلیل توجیهات و خدمات فوق برنامه است که آنها تعریف میکنند.
رقمهای نجومی کلاسهای فوق برنامه در مدارس غیرانتفاعی
او به کلاسهای فوق برنامه مدارس غیر انتفاعی اشاره کرد و توضیح داد: به عنوان مثال هنگامی که به خواست خود اولیا و صلاحدید مدیریت مدرسه کلاسی خارج از ساعت کاری معلمان تعریف شود، طبیعتا شهریه مازاد بر شهریه اصلی از اولیا دریافت میشود. البته ناگفته نماند که در برخی از موارد رقمی که هر معلم در این مدارس برای کلاسهای فوق برنامه درنظر میگیرد نجومی نیز میتواند باشد البته مدارس نمونه دولتی نیز گاهی برای استفاده از این "نجومی بگیران امر تدریس" استفاده میکنند و این مختص مدارس غیردولتی نیست.
مدارس غیر دولتی با بی انظباطی مالی مواجه هستند
این مشاور آموزش و پرورش با بیان اینکه طبیعتا بار مسئولیت مالی این قضیه به دوش خانوادهها میافتد، گفت:چراکه در بسیاری از مواقع اولیا خواهان برگزاری کلاسهای فوق برنامه هستند و مسلما هر معلم بسته به تعداد و زمان جلسات کلاس مبلغ مدنظر خود را اعلام میکند.
فرجی با تاکید بر اینکه مدارس غیر دولتی با بی انظباطی مالی مواجه هستند، عنوان کرد: البته این مشکلات در مدارس دولتی و نمونه دولتی نیز مشهود است. کمااینکه در حوزه مسائل مالی مسلما دست مدارس غیرانتفاعی در تامین نیروها و ریخت و پاشهای مالی بازتر و بیشتر است چرا که شما در قالب فوق برنامه میتوانید هر هزینهای را تعریف کنید؛ نمونه اش اردوهای خارج از کشور.
او در پایان توضیح داد: البته در پرداختها هم متفاوت عمل میکند و نظارتی دقیق روی پرداخت حقوق به نیروها مشاهده نمیشود گاهی برخی از معلمان به شدت کم حقوق میگیرند و گاهی زیاد. به عنوان مثال تصور کنید معلمی بازنشسته با تجربه بالا در یک مدرسه ابتدایی غیردولتی یک میلیون دویست هزار تومان در ماه حقوق میگیرد و از سوی دیگر در مدرسهای دیگر معلمی برای هر ساعت تدریس همین مبلغ را دریافت میکند. گویی هیچ حساب کتاب و منطقی در اینجا وجود ندارد.