به گزارش «تابناک»، سامانه ۸۰۰ از جمله راهکارهایی است که معاونت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات به منظور حل مشکل مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در زمینه دریافت پیامکهای تبلیغاتی طراحی کرده است؛ سامانه ای که با کمک آن علاوه بر قطع پیامکهای تبلیغاتی میتوان از تعداد سرویسهای ارزش افزوده نیز مطلع شد و آن را قطع کرد.
پیشتر صادق عبادی شکوه معاون سازمان تنظیم مقررات در مورد این سامانه و مشکلاتی که زمینه ایجاد آن را فراهم کرد، گفته بود: یکی از مشکلات مردم در این زمینه وجود روشهای متفاوت در اپراتورهای تلفن همراه و وجود سیستمهای پراکنده بود که برای حل این مشکل سیستمی یکپارچه و یکنواخت طراحی شد که در همه اپراتورها عمل میکند و اپراتورها موظف هستند از طریق این سامانه فعالیت کنند.
عباسی درباره نحوه فعالیت سامانه ۸۰۰ گفت: با ارسال پیامک به شماره ۸۰۰ یا شماره گیری ستاره ۸۰۰ مربع میتوان به قطع پیامکهای تبلیغاتی و سریسهای ارزش افزوده اقدام کرد.
عباسی همچنین از اطلاع رسانی یکپارچه از طریق سازمان تنظیم مقررات خبر داد و گفت: گاهی اوقات مطرح میشود که برخی اپراتورهای تلفن همراه به دلایل تجاری اطلاع رسانی شفافی درباره پیامکهای تبلیغاتی و سرویسهای ارزش افزوده نمیکنند به همین علت سازمان تنظیم مقررات به عنوان سازمانی بی طرف اطلاع رسانی یکپارچه را برعهده گرفت تا شفافیت بیشتر شود.
مشترکین تلفن همراه میتوانند با ارسال پیامک خالی به شماره ۸۰۰ و یا شماره گیری کد #۸۰۰* (ستاره هشتصد مربع)، سرویسهای محتوایی فعال خود را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به قطع آنها اقدام کنند. هم چنین در این سامانه امکان قطع و وصل کردن پیامکهای تبلیغاتی نیز در نظر گرفته شده است.
همچنین مشترکان برای غیرفعال سازی هر یک از سرویسهای فعال خود، کافی است کد غیرفعالسازی فارسی و یا لاتین آن سرویس (ترکیب کد معرفه فارسی سرویس با کلمه خاموش و یا کد معرفه لاتین سرویس با کلمه OFF) را برای شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنند.