تابناک ــ نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد، با بیان اینکه آیت الله رئیسی برای پیشگیری و مقابله با فساد اهمیت بسیاری قائل است، گفت: در طول تاریخ انقلاب هیچ رئیس جمهوری نماینده ویژه در امر مبارزه با فساد نداشته است.
حجت الاسلام درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور و در برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر که با موضوع عملکرد دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری روی آنتن رفت، درباره نحوه عملکرد این نهاد اظهار داشت: رئیس جمهور برای مساله پیشگیری و مقابله با فساد اهمیت بسیاری قائل است و به همین جهت دفتر بازرسی تفاوتهای اساسی نسبت به دوره گذشته دارد.
وی افزود: یکی از این تفاوتها این است که قبل از اینکه حکم بنده را صادر کنند، در هیات وزیران بر اصل بند ۱۲۷ قانون اساسی نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد تعیین شد.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: در طول تاریخ انقلاب هیچ رئیس جمهوری نماینده ویژه در امر مبارزه با فساد نداشته که این هم یکی از تفاوتهای اساسی است.
درویشیان در تشریح ماموریتهایی که در هیات وزرا به تصویب رسیده، گفت: یکی از این مصوبهها، جلوگیری از تعارض منافع است، یکی دیگر از این ماموریتها پیگیری ارتقای سلامت اداری است، دیگری پیگیری اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد است.
وی با بیان اینکه پس از تصویب نامه هیات وزیران حکم بنده را صادر کردند، گفت: در این حکم ۱۲ ماموریت متفاوت و سنگین به بازرسی ویژه محول شد که یکی از مهمترین آنها پیگیری نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد است.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد با تاکید بر اینکه یکی از دلایل بروز فساد در دستگاههای اجرایی، عدم شفافیت کارکردها و فعالیتهای دستگاههای اجرایی است، گفت: شخص رئیس جمهور تاکید ویژهای بر این مساله داشت که یک نمونه آن در شرکتهای دولتی است که قانون انتشار آزاد و دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم مردم و دستگاههای ناظر است و این مساله بجد پیگیری شد.
درویشیان تصریح کرد: بر اساس این اصل، همه دستگاههای دولتی موظف شدند که طبق قانون تمام صورتهای مالی و سود و زیان، پاداشها و عملکردشان را در سامانههای مربوطه (کودال) منتشر کنند.
وی در مورد میزان دسترسی آزاد به اطلاعات در کل سیستمهای دولتی گفت: بیش از ۸۰ درصد این موضوع محقق شده است؛ فقط برخی از شرکتها به دلیل محرمانگی اطلاعاتشان طبق قانون، امکان انتشار اطلاعات ندارند.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد عنوان کرد: هم ما هم دستگاههای اجرایی با جدیت پیگیری کردند و در سامانههای مربوطه اطلاعات دستگاههای دولتی بارگذاری شد و طبق قانون اکر کسی اطلاعات شرکتی را درخواست کند، آن شرکت موظف است آن اطلاعات را در اختیار شخص درخواست کننده بگذارد.
وی با بیان اینکه اگر مدیر یک دستگاهی از انتشار اطلاعات استنکاف کند، قابل تعقیب است، افزود: این تخلف است و در قانون دسترسی آزاد به اطلاعات شرکتهای دولتی پیش بینی شده است.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد درباره سازوکار دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری جهت پیشگیری از فساد تصریح کرد: برخی از اصول دوازده گانه تعریف شده دقیقا در راستای پیشگیری از وقوع جرم و تخلف است که یکی از آنها شفافیت است.
درویشیان بیان داشت: وقتی عملکرد دستگاههای دولتی در معرض عموم قرار بگیرد، قاعدتا تخلفات به صورت چشمگیری کاهش پیدا میکند.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم، بسترها یا گلوگاه های فساد است که رئیس جمهور تاکید دارد ما برای از بین بردن بسترهای فساد به قوه مجریه آمدیم و عمده گلوگاه های فساد در قوه مجریه است.
نماینده ویژه رئیسجمهور در امر مبارز با فساد با اشاره به اینکه قانون یکی از ابزار است که میتوان با آن گلوگاهای فساد را از بین برد، گفت: ما قانونی در حوزه تعارض و منافع نداریم که دولت در این باره لایحهای به مجلس ارائه کرده و ما هم جلسات متعددی با کمیسیون اجتماعی مجلس داشتیم و نظرات اصلاحی مان را ارائه کردیم و در این کمیسیون به تصویب رسیده است و آماده رفتن به صحن مجلس است و امیدواریم این لایحه زودتر به قانون تبدیل شود.
درویشیان اظهار کرد: نبود شفافیت، یکی از بسترهایی است که شرکتهایی مثل فولاد مبارکه اصفهان طی آن مرتکب فساد شدند.
وی ادامه داد: یک تعداد شرکتهای وابسته به شرکتهای دولتی داریم که سهامشان در ۵۰ درصد است و شرکت دولتی محسوب نمیشوند و خیلی اتفاقات در آنجا صورت میگیرد که ما پیشنهاد اصلاحات آن را از طریق معاونت حقوقی داده ایم که مجلس پیگیری کند تا تعریف شرکتهای دولتی را اصلاح یا یک ساز و کار تعیین کنند، برای این که شرکتها نتوانند اختیارات بیشتر از شرکتهای دولتی داشته باشند.
نماینده ویژه رئیسجمهور در امر مبارز با فساد در مورد نحوه ورود دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری به پروندههای شرکتها گفت: از باب پیشگیری لازم نیست گزارشی به ما منعکس شود؛ ما عملکرد یا صورتهای مالی شرکتها را مطالبه میکنیم و پس از بررسی اگر مرتکب تخلفی نشده باشد که هیچ، اما اگر تخلفی صورت گرفته باشد، ورود میکنیم.
درویشیان با اشاره به وجه دیگر ورود دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری به پرونده شرکتها گفت: یک وجه دیگر، ورود ما به پرونده شرکتها گزارشهای مردمی و یا گزارشهایی است که از سوی رئیس جمهور به ما ارجاع میشود که اگر به بازرسی نیاز داشته باشد ورود و بازرسی میکنیم.
وی با اشاره به وجه دیگری از نحوه ورود دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری به پرونده شرکتها تصریح کرد: برخی شرکتها هم هستند که ما احساس کردیم ضرورت دارد به پرونده آنها ورود کنیم. مثلا در موضوع عادلانه سازی پرداخت یارانهها و آن سازمانهایی که مربوط به وزرات کار است، ما احساس کردیم، نواقص و اشکالاتی در آن سازمانها و زیر ساختهای آن وجود دارد؛ بنابراین، ورود کردیم و گزارش لازم را به رئیس جمهور دادیم و همچنین پیشنهادهای اجرایی و اصلاحی لازم را ارائه کردیم که بسیاری از این پیشنهادها در حال پیگیری و اصلاح است.
نماینده ویژه رئیسجمهور در امر مبارز با فساد افزود: رئیس جمهور پروندهای را در مورد افزایش قیمت دارو و کمبود به ما ارجاع دادند و ما آن را مفصل بررسی کردیم و پیشنهادهای اصلاحی که عمدتا ساختاری هستند، دادیم.
نماینده ویژه رییسجمهور در امر مبارز با فساد با اشاره به اقدامات دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری در مقابله با فسادهای اداری و به ویژه امضاهای طلایی گفت: یکی از اقدامات ما همین صدور مجوزها توسط سازمان و حذف امضاهای طلایی و همچنین کوتاه کردن زمان صدور مجوزهاست.
درویشیان با بیان اینکه اجرای پروژه استقرار گمرک هوشمند، یکی از اقدامات مهم بود، تصریح کرد: یکی از گلوگاه های فساد در گمرک و امور مالیاتی است؛ در مورد امور مالیاتی یک سامانهای که در قانون برنامه پنجم بود اجرا نشد و متاسفانه در قانون ششم هم اجرا نشد، اما الان سامانه پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی راه اندازی شده است و نیاز به تکمیل دارد که این مورد از فرار مالیاتی جلوگیری میکند.
وی افزود: دهها مورد دیگر در راستای تحقق دولت الکترونیک صورت گرفت است؛ همه این موارد از بروز فساد جلوگیری میکند.
نماینده ویژه رئیسجمهور بیان کرد: در دولت سیزدهم نهضت ایجاد سامانههای الکترونیکی که منجر به شفافیت و جلوگیری از تعارض و منافع و همچنین باعث جلوگیری از فساد در سیستمهای اداری میشود در حال پیگیری است.
وی درباره گشت ارشاد مسئولان که از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور بود، گفت: رئیس جمهور گفته بود به جای گشت کذایی گذشته، باید گشت ارشاد مدیران راه اندازی شود؛ این موضوع هم در راستای پیشگیری است.
درویشیان با بیان اینکه رئیس جمهور ماموریت گشت ارشاد مدیران را به بنده محول کرد، توضیح داد: منظور از گشت ارشاد مدیران این است که ما مواردی را که احساس میکنیم ضرورت دارد از باب پیشنهاد و ارشاد به مدیران ارائه میکنیم تا از فساد جلوگیری شود.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد ادامه داد: ما در تعدادی از وزارتخانهها حضور پیدا کردیم و گلوگاههای فساد در آن وزارتخانهها را که از قبل بررسی شده بود، مسدود کردیم. این برنامه مستمر ماست که در دستگاههای اجرایی حضور پیدا کنیم تا ماموریت مهمی که رئیس جمهور به ما محول کرده است، محقق شود.
وی در مورد اینکه آیا پروندهای در راستای گشت ارشاد مدیران باز شده است یا خیر، توضیح داد: تعداد این پروندهها زیاد است و صدها مورد را که چه رئیس جمهور به ما ارجاع داده است و چه دفتر رئیس جمهور ارسال کرده و چه مردم از تخلفات گزارش داده اند، پیگیری کردیم؛ در این باره رئیس جمهور آزاد سازی مناطق ساحلی را دستور دادند که ما پیگیری کردیم.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد عنوان کرد: رئیس جمهور پرونده دیگری مبنی بر توزیع میوه تنظیم بازار را به ما ارجاع دادند که ما مسائلی در این باره را احصا، احراز و منعکس کردیم تا در آینده اصلاح شود.
درویشیان افزود: بانکها بخشی از تسهیلاتی که به مردم ارائه می کردند، بدون سود نگه میداشتند؛ ما پیگیری کردیم و از بانک مرکزی خواستیم که این مساله را بخشنامه کند و پس از ده روز بانک مرکزی مصوبهای تنظیم و به بانکها ابلاغ کرد که هیچ بانکی حق ندارد، تسهیلاتی که پرداخت میکند، بخشی از آن را سپرده کند.
وی در رابطه با نحوه ورود دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری به عملکرد و نظارت سازمان استاندارد بر کیفیت خودروهای داخلی هم گفت: پیگیری ما منجر به لغو استاندارد چند خودرو شد که استاندارد لازم را نداشتند.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که قالب مردم مطالبه دارند، موضوع انتصابات است؛ دولت سیزدهم بنا بر اصول ارزشی که اعلام کرد، باید افرادی در سیستمهای اداری به کارگیری شوند که فسادستیز، انقلابی و مردمی و عدالت محور باشند.
درویشیان افزود: بعضا به ندرت گزارشهایی به ما میرسید که فلان مدیر این شرایط را ندارد و یا در مورد مدیرانی که از قبل بودند نکاتی مطرح میشود، برای همین رئیس جمهور دستور داد کارگروهی تشکیل شود و بنده هم عضو آن کارگروه هستم و حدود سه ماه است این کارگروه تشکیل شده است. ما همه وزارتخانهها و دستگاهها را دعوت کردیم البته دو سه وزارتخانه مانده است؛ و نسبت به تصمیم گیری راجع به باقی مانده مدیرانی که تعیین تکلیف نشده اند، نکاتی مطرح شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران قبلی که شرایط لازم را داشتند ابقا شدند، گفت: دولت سیزدهم نگاه نمیکند که این مدیر وابسته به کدام جناح است؛ ملاک دولت اصولی، چون عدالت محور و انقلابی و مردمی بودن است.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: ما مدیرانی در سطوح عالی هم داشتیم که پیشنهاد عزل او را دادیم که برکنار هم شده است و رئیس جمهور قبلا هم گفته اند که ما هیچ خط قرمزی نداریم.
درویشیان با تاکید بر اینکه ما فساد سیستمی نداریم، تصریح کرد: اکثر مدیران ما پاکدست و معتقد به ارزشهای انقلاب هستند، ولی به دلیل وجود برخی بسترهای فساد، گوشه و کنار تخلفاتی هم صورت میگیرد که باید این بسترها از بین برود.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید دستگاههای نظارتی و فرهنگی به آن توجه کنند این است تا چیزی در مراجع قانونی ثابت نشده است، اطلاع رسانی نشود؛ این خلاف قانون است.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد بیان داشت: برخی رسانهها برای اینکه مشتری بیشتری پیدا کنند، یک خبری را خلاف واقع منتشر میکنند که آثار تخریبی این نوع اطلاع رسانی در افکار عمومی را نادیده میگیرند.
درویشیان با تاکید بر لزوم کنترل فضای مجازی رها شده گفت: دولت مصمم است این موضوع را دنبال کند و وزارت ارتباطات و دستگاههای امنیتی این مساله را پیگیری میکنند تا با کسانی که چنین آمارهای غیرصحیحی را با اهداف خاصی منتشر میکنند، برخورد شود.
وی درباره متناسب سازی ساختار و تشکیلات دولت، گفت: این مساله را شخص رئیس جمهور با جدیت دنبال میکنند و ما هم پیگیری میکنیم تا برخی از ساختارها دولتی و غیردولتی اصلاح شوند که اگر این ساختارها اصلاح شود، فسادهایی که وجود دارد برطرف شود.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در پایان در مورد چشم انداز مبارزه با فساد در کشور گفت: ما هیچ راهی برای اصلاح ساختار جز شناسایی و اصلاح گلوگاههای فساد نداریم؛ حتما در این مسیر مقاومتهایی از سوی کسانی که منافعشان به خطر میافتد خواهد شد؛ اما با هر کسی که مانع مبارزه با فساد است، باید برخورد شود و دولت و مجلس بر این موضوع مصمم هستند.