جلسه بررسی برنامهها و رای گیری در مورد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی، صبح فردا در صحن بهارستان برگزار خواهد شد تا این وزارتخانه کلیدی از بلاتکلیفی بیشتر خارج شود.
به گزارش تابناک؛ سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری اینبار با کنار زدن توصیههای متداول گروهها و ملاحظات سیاسی مرسوم، یک گزینه مستقل و فراجناحی را به خانه ملت معرفی کرده است که سوابق قابل توجهی در حوزه صنعت به خصوص صنایع دانشبنیان دارد و چهره شناختهشده و برجستهای در مدیران کلان و اجرایی کشور محسوب میشود.
به نظر میرسد اکثریت قاطع نمایندگان مجلس نیز با معرفی گزینه دولت برای تصدی وزارت صمت موافق و همنظر باشند.
میرمحمدی: علیآبادی با فساد و مافیای صنعت مقابله میکند
سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تابناک به توانایی مدیریتی عباس علیآبادی و همچنین چالشهای پیشروی او در جایگاه جدید در صورت رای اعتماد مجلس پرداخت.
همانطور که مستحضرید دکتر علیآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی شدند و نامه معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. در این خصوص بفرمایید که توانمندی ایشان را چگونه ارزیابی میکنید؟
ابتدای صحبتم باید عرض کنم من مخالف استیضاح آقای دکتر فاطمی امین بودم چرا که در حال حاضر چند ماه است که وزارت صمت وزیر ندارد. سرپرست بیشتر به کارهای روزمره میپردازد و اساسا مجموعه بزرگی همچون وزارت صمت با اینهمه ماموریت های کلان و اساسی بدون وزیر، اصلا درست نیست. بیش از این هم جایز نیست که این وزارتخانه بدون وزیر اداره شود.
یک وزارتخانه بسیار مهم که با مباحث اقتصادی، صنعت و معدن، تنظیم بازار، صادرات و واردات و ... سرو کار دارد. از طرفی خوشحالیم که رشته تحصیلی ایشان مهندسی مکانیک در دانشگاههای صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی خواجه نصیراست که همگی از مراجع علمی معتبر کشور هستند و دانش و تجربه ایشان با بخش صنعت مرتبط است.
ایشان سوابق اجرایی بسیار خوبی در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارند؛ به عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرحهای صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و ... و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا هستند که در این گروه بسیار موفق بودند و حدود 15 سال فعالیت دارند که از نقاط قوت ایشان است و الحمدلله رزومه بسیار خوبی دارند.
تجارت بینالملل را کاملا درک میکنند و در بخش صادرات و واردات با تجربه هستند، می دانیم که ایشان و مجموعه ایشان چندین بار صادر کننده نمونه شدند و مورد تشویق قرار گرفتند که بسیار ارزشمند است.
در بخش توربین هوایی، خودرو برقی و اتوبوس برقی از لحاظ فناوری تجربیات خوبی داشتند و حتی در صنایع ریلی خدمات ارزندهای داشتند.
یکی از مشکلات فعلی صنعت در ایران، دور ماندن از مراکز عالی آموزشی و دانشگاههاست. بنظر شما دکتر علیآبادی این توانمندی را دارد؟
قطعا در این زمینه یکی از بهترینهاست چراکه ۱۵ سال در مپنا با بزرگترین اساتید دانشگاهی کار کرده و خودش هم رییس دانشگاه و استاد دروس تخصصی صنعتی بوده است.
به احتمال قوی ایشان در مجلس هم رای بسیار قوی میآورند و امیدوار هستیم که ایشان در یک دوره زمانی کوتاه از عهده این مجموعه پر چالش اقتصادی بر بیاید و وزارتخانه را به سر منزل مقصود برساند.
تغییر و تحولات مدیریتی در وزارت صمت بسیار زیاد بوده، علیآبادی در چنین مجموعه بحرانزدهای چه اولویت هایی دارد.
گرچه طی شش سال گذشته این وزارتخانه پرچالش شش وزیر و سرپرست به چشم خود دیده که این بی ثباتی بزرگی برای این مجموعه مهم و محوری است ولی ما بسیار امیدوار هستیم که ایشان تا آخر این دولت در این حوزه استقرار داشته باشند و ثبات را برقرار کنند و بتواند چالش های بزرگ در حوزه خودرو ، بازرگانی و تجارت ، صنایع معدنی و تنظیم قیمتها در بازار را مرتفع سازند.
مافیا اجازه میدهند وزیر کار خود را انجام دهد؟ به نظر شما ایشان حریف مافیای قدرتمند خودرو می شوند؟
این موضوع به خود اجرایی دکتر علی آبادی برمیگردد من اعتقاد دارم که مافیا اینقدر قدرت ندارند که بتواند حریف عزم وزرا بشود. نباید بزرگنمایی شود که وزیر کابینه را بترساند ولی خب بی تاثیر هم نیست و البته لازمه این موضوع قدرت و شجاعت مقابله با مافیا به خصوص در صنعت خودرو است. باید شناخت در برخی مسایل زیاد شود و همراه کردن دولت از رییس جمهور و معاون اول را در حل چالش داشته باشند.
نباید فراموش کرد که آقای دکتر در بنگاه خصوصی و بزرگ اقتصادی مپنا خوش درخشیده و ممکن است که تجربه مافیا در حوزه کاری ایشان نبوده و کمتر درگیر چنین چالش هایی شده باشند و شاید هم آنها را با موفقیت پشتسر گذاشتند اما ما امیدوار هستیم که بتواند با فساد مزمنی که به خصوص در بخش خودرو وجود دارد مواجه شود و آنها را رفع کند.
آقای میرمحمدی بفرمایید چگونه باید پیوند صنعت و دانشگاه و یا صنعت و دانش بنیان ها همانطور که در مپنا موفق بوده در وزارت صمت هم اتفاق عملیاتی شود؟
علی آبادی مدیری است که توانمندی این را دارند که این دو حوزه را به هم نزدیک کند، ایشان در مپنا این کار را انجام دادند و صادر کننده ممتاز شدند و منجر به ارز آوری در رده قوی صنعتی در حوزه نیروگاهی در دنیا شدند که کم دستاوردی نیست، استخدام و حفظ نیروهای جوان و نخبه داخلی هم از
ویژگی ممتاز ایشان است که با توجه به اینکه ایشان در زمینه کاری بسیار شلوغ هستند تدریس را رها نکرده و جایگاه علمی خود را حفظ کرد. در مجموعه صنعتی خصوصی متبوع خود با تاسیس شرکتهای دانش بنیان متخصص گروه مپنا به عنوان یک برند خوشنام و موفق مطرح باشد.
انشالله خدا کمک کنند که در سال سوم ریاست جمهوری در این عرصه موفق باشند اگر به امید خدا این اتفاق رقم بخورد ؛ فرمایش رهبر معظم هم هست که همیشه تاکید دارند ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت میشود و جوانان علمی کشور را در این صنعت به کار بگیرند تا مانند تاسیسات نظامی حرف برای گفتن در دنیا داشته باشیم.
دهقانی نماینده مجلس: علیآبادی برای صمت، دانش و تجربه تولید را باهم دارد
با اعلام وصول نامه رئیس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی صمت از سوی مجلس، بزودی جلسه استماع برنامهها و رای اعتماد به دکتر عباس علیآبادی تعیین خواهد شد تا بلاتکلیفی این وزارتخانه کلیدی به اتمام برسد.
بدون تردید کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با حواشی ماههای اخیر و البته نوسان شدید قیمت مواد غذایی، لوازم خانگی و خودرو، و بروز برخی نابسامانیها در صنایع بزرگ و بخش معدن، اکنون به مهمترین صندلی کابینه بین وزرا بدل شده است.
این ماموریت خطیر و دشوار البته با انتخاب متفاوت و مشکل پسندانه سیدابراهیم رئیسی، باعث بروز برخی امیدواریها بر سر حل معضلات پیچیده وزارت صمت شده است و اکثر نمایندگان، کارشناسان و رسانهها از پذیرش مسوولیت توسط علیآبادی استقبال کردهاند به نحوی که اجماع شکل گرفته، در مورد کمتر وزیری از دولت فعلی، دیده شده است.
در این گفتوگو با یکی از نمایندگان موثر مردم در بهارستان، از دلیل انتخاب مدیرعامل مپنا برای بدست گرفتن سکان راهبری صنایع و معادن کشور پرسیدیم.
شما منتقد وزیر پیشین بودید و اعتقاد دارید که وعده هایی که داده شده بود عملیاتی نشدند. این بار فکر می کنید وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت گزینه ای مناسب است؟
طی جلساتی که با ایشان داشتیم ، ایشان اطلاعات بسیار خوبی در این حوزه دارند، ایشان دانش آموخته دانشگاه های معتبر و فنی بسیار خوبی هستند و به عنوان معاون وزیرو مدیرعامل گروه مپنا عملکرد بسیار خوبی داشتند و سازمانها و ارگانهای مختلف خصوصی و دولتی بزرگی را مدیریت کردند و همه را میشناسند و می توان گفت و دانش آموخته حوزه صنعت هستند با محیط آشنایی دارند خودشان صنعتی هستند و فعالیتهای و صنعتی و تولیدی بینظیری انجام دادند و و بحمدلله شاهد موفقیت های زیادی از ایشان بودیم ، به نظر می رسد که توانمندی کافی آن را دارند که از نیروهای متخصصی در بخش معدن و اقتصاد و بازار و صنعت بهره بگیرد و این وزارتخانه که مهمترین وزارتخانه است و نقش مهمی در زندگی مردم دارد را سر و سامان دهند.
به نظر ما ایشان می تواند در ساماندهی بازار فعالیتهای خوبی داشته باشند و می توانند وزیر موفقی باشند با توجه به سوابق علمی و صنعتی امیدوار هستیم که وزیر موثری باشد.
به نظر شما مهمترین چالش سالهای اخیر این وزارتخانه چه بوده و آقای علی آبادی می توانند از پس ان بر بیایند؟
آقای علی آبادی هم در علم و هم در صنعت فعالیت های زیادی انجام دادند امیدوار هستیم از متخصصان در بخش معدن و صنایع معدنی، فولاد و مس به نحو احسن استفاده کنند به عنوان مثال شرکت ملی مس شرکت بسیار بزرگی است به عنوان یک سرمایه بسیار بزرگ برای یک کشور برخی از افرادی که مشغول به کار شدند تخصص مرتبط ندارند.
موضوع خودرو بسیار مهم است باید نیروهای متخصص که توان علمی و عملی دارند به کار گرفته شود. امیدوارم که در دوره ایشان سر و سامان دادن به بازار و تولید اتفاق بیفتد و از سوی دیگر منابع انسانی کارآمد و متخصص و متعهد استفاده شود.
وزرای قبلی بارها از نقش مافیاها در اخلال در بازار گفتند . آیا اختیارات وزیر برای مقابله با این مافیاها کافی است؟
اشرافیت مدیر اگر کافی باشد می توانند مدیریت کند ، تصمیمات علمی و عملی باید باشد که مافیاها شکل نگیرد ، کار باید به کاردان سپرده شود.
ایشان مدیر جهادی هستند و هیچوقت به حاشیه ها وارد نشدند. کار ایشان مبارزه با فساد است و انشالله این مشکلات به زودی جمع خواهد شد.
به مافیای صنایع مختلف باید رسیدگی شود چرا که امکان کار کردن را سخت کرده در این خصوص باید تصمیمات درستی بگیرند و کار را به کاردان بسپارند این مشکلات قابل حل هستند و انشالله آقای علی آبادی از پس انها بر خواهد آمد. ایشان مدیری هستند که کارهای نشدنی را شدنی کردند و تخصص و تعهد کافی را دارند.
یکی از بحث های مطرح در مجلس احتمال جدایی وزارت صنعت و بازرگانی است. آیا این اتفاق به وقوع می پیوندد؟
در کشور ما وزارت صنعت معدن با بازرگانی ادغام شده یعنی در کشور ما تولید مهم است، برای حمایت از تولید لازم است که ما اولویت و تمرکز را به تولید بدهیم و از تولید و بازرگانی حمایت کنیم ما بر اساس صنعت و تولید به موقع تصمیم بگیریم در جاهای که نیاز هست از تعرفه ها حمایت کنیم و در جاهایی که نیاز به صادرات است بازار پیدا کنیم ما باید بخش بازرگانی را از صمت جدا کنیم باید شاهد ورود کالا از سراسر دنیا باشیم
تولید نباید بخاطر محدودیتهای ناشی از تحریم و گرانی با مشکل مواجه شود. تولید داخل نباید دچار مشکل شود.
از دیگر نکاتی که باید به ان اشاره کرد اینست که در این وزارتخانه تولید به یک نفر سپرده میشود و مدیریت واردات و صادرات و تنظیم به بخش دیگری که این موضوع هم باعث ناهماهنگی میشود؛ در حال حاضر در شرایطی که با مشکلات تنظیم بازار روبرو هستیم به اینگونه است که یک نفر باید تصمیم بگیرد که چه کالایی را صادر کنیم چه کالایی را وارد کنیم و چگونه از تولید حمایت کنیم این باعث نارضایتی شده بود اگر این وضعیت اصلاح شود و به مشکلی برخورد کنیم باید پاسخگویی مناسب وجود داشته باشد.
اگر وزارت خانه بازرگانی داخلی و تنظیم گری بازار را به یک بخشی بسپریم و گمرک را میتواند نقش مناسبی برای تنظیم بازار داشته باشد.
بنده فکر می کنم ایشان به عنوان یک وزیر موفق به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کردند.