تغییرات مهم در آیین نامه پیشنهادی واردات خودروهای کارکرده

نگرانی از جهش قیمت دلار، «واردات خودرو کارکرده» با هر «کد ملی» را منتفی کرد/ رانت جدید خودرویی به چه کسانی می‌رسد؟

طبق وعده وزیر اقتصاد، این روزها باید آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به نتیجه نهایی برسد. این در شرایطی است که خبرها از اصلاحیه پیش نویس وزارت صمت حکایت دارد و دیگر قرار نیست واردات خودرو به ازای هر کد ملی صورت بگیرد!
کد خبر: ۱۱۹۷۷۴۱
|
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 10 October 2023
|
15163 بازدید
|

نگرانی از جهش قیمت دلار، «واردات خودرو» با هر «کد ملی» را منتفی کرد/ رانت جذاب به تجار می رسد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کمتر از دو ماه قبل، یکی از نمایندگان مجلس از جزئیات آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودرو‌های کارکرده به هیات دولت خبر داد و گفت: این آیین نامه شامل هشت ماده است و سقف این خودرو‌های کارکرده برای ورود به داخل کشور، با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.

همچنین از دیگر نکات مهم آیین نامه مورد نظر وزارت صمت تاکید بر این بوده که: اشخاص حقیقی یعنی عموم مردم می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند. همچنین سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده است.

این چکیده‌ای بود از خبر خوش چند هفته قبل برای واردات خودرو‌های کارکرده که می‌توانست بازار را به سمت کاهش قیمت‌ها هدایت کند. اما در روز‌های اخیر برخی خبر‌ها حکایت از این داشته که متن آیین نامه مذکور با تغییراتی همراه شده است. به گونه‌ای که منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مهدی قاسمی علی‌آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر حیات دولت)، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.

در متن این نامه آمده بود: "پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰  تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی، به پیوست، متن پیش‌نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره‌برداری به حضور ارسال می‌شود."

با این خبر، گمانه زنی‌هایی پیرامون احتمال تغییرات مهم در آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت مطرح شد. این در حالی است که پیشتر تابناک اقتصادی در ۱۲ تیرماه امسال در گزارشی با تیتر"چالش احتمالی بانک مرکزی با واردات خودرو‌های کارکرده" به این مهم پرداخته بود که «همان طور که در صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی تاکید شده، سیاست ارزی بانک مرکزی با محوریت تثبیت ارزی در دستور کار است و با تقویت نظام تنظیم گری در بازار‌های مالی به دنبال ایجاد ثبات و پیش بینی پذیری در بازار ارز است؛ هدف گذاری مهم که حالا در یکی از حساس‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس یعنی اجازه ورود خودرو‌های کارکرده به داخل کشور، با یک محک جدی روبه روست و به نظر می‌رسد در تدوین آیین نامه برای واردات خودرو‌های کارکرده، نظرات بخش ارزی بانک مرکزی تعیین کننده باشد.»

حالا با گذشت بیش از سه ماه از این گزارش، مشخص شده که چند بند از آیین نامه مذکور با تغییرات مواجه شده است. تغییراتی که حول یک محور مهم یعنی کنترل عرضه و تقاضای دلار متمرکز است.  

به بیان دیگر، قرار بود واردات خودرو‌های کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است؛ بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند. این تغییر درباره شرط اصلی برای حضور در پروسه واردات خودرو‌های دست دوم، این گمانه را مطرح می‌کند که واردات خودرو‌های خارجی کارکرده، نیامده رانتی شدند؟ رانتی برای تجار با کارت بازرگانی؟ 

بنابراین با این تصمیم عجیب، خبر خوش "هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده"، از آیین‌نامه حذف شده است.

نگرانی از جهش قیمت دلار، «واردات خودرو» با هر «کد ملی» را منتفی کرد/ رانت جذاب به تجار می رسد؟

تغییر دوم این آیین در موضوع منشأ ارز واردات خودروهاست؛ طبق آنچه در آیین‌نامه مصوب آمده بود، ارز مورد نیاز برای واردات خودرو‌های کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، ارز منشأ خارجی مورد تایید بانک مرکزی، امکان تامین داشت، اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده، اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته‌ است.

بدین ترتیب با ارز منشأ خارجی می‌توان خودرو وارد کرد، اما دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند.

دیگر تغییر متن آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده بر احتمال سرقتی بودن خودرو‌های وارداتی اشاره دارد؛ با توجه به ابراز نگرانی پلیس راهور مبنی بر اینکه خودرو‌های وارداتی سرقتی باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند، طبق تغییرات حاصل شده در آیین‌نامه مذکور، مسئولیت حقوقی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خودرو‌های کارکرده وارداتی بر عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.

در نهایت هم آخرین تغییر مربوط به سقف حجم موتور خودرو‌هاست. در حالی که در آیین‌نامه اولیه سقف و محدودیتی برای حجم موتور خودرو‌های وارداتی اعلام نشده بود، حال در تغییرات جدید تاکید شده که تنها خودرو‌های تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی اجازه ورود به کشور دارند.

سخن پایانی

همان طور که بیان شد، آیین نامه اولیه با تغییراتی مواجه شده که مهم‌ترین خروجی آن، محدود شدن امکان واردات خودروی کارکرده برای عموم مردم است. هرچند دلیل این تصمیم به چالش‌های ارزی سیاست گذار برمی گردد که نگران بی ثباتی در بازار ارز و افزایش تقاضا در کف بازار است، چون از یک سو شرط کارت ملی را با کارت بازرگانی جابجا و از سوی دیگر استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را منتفی اعلام کرده است.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
من که قبلا گفتم دفتر تخصصی خودرو صمت عمرا بزاره این لقمه چرب از دستش بره
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
عجب داستان خنده داری
سیستمی که ادعای مدیریت جهانی دارد ولی بعد از 5 دهه از پس یکی از عادی ترین مسائل مدیریتی یعنی وضعیت خودروی مملکت هم بر نمیاد

ای روزگار!!!!!!
ناشناس
| France |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
مافیای خودرو اجازه ورود خودرو نو را نمی دهد
همه خبرها سرگرم کننده است فقط
وقت تان را تلف نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
نوش جون ایران خودرو و سایپا و جناب میرسلیم
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
این رانت خورهای خودی ژن خوب !!!؟؟

و همانطور که با انحصار مونتاژ بی کیفیت خودرو های

چینی و بنجل تا ۵ یا ۶ برابر قیمت فروش در دوبی و

عراق به مردم فلکزده ایران فروختند

حالا هم انحصار واردات خودرو دست دوم را بنفع خود

خواهند گرفت و با ۵۰۰ درصد سود !!؟؟ همچون

خودرو های مونتاژی چینی جیب مردم را میزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
از روز اول هم معلوم بود چی میشه.اونقدر تو این پروسه دارن میخورن امکان نداره بذارند واردات درست انجام بشه.ملت ساده ما هم منتظر که ماشین ارزون بشه.تازه من به شما قول می دم همین رو هم اجرا نمی کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
اقای مهندس باهنر هفته پیش فرموده بودند اگر اجازه واردات خودرو بدهیم دلار ۸۴ تومان میشه
من به شما قول میدهم دلار ۱۰۰ را هم رد می‌کند منتهی هیچ خودرویی جدید وارد نخواهد شد
ناشناس
| Singapore |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
جواب ۱۲۱۵: بعد از آنکه ۱۰۰ شد میگویند اگر خودرو وارد کنیم دلار ۲۰۰ میشه و این داستان مدام تکرار و تکرار و تکرار میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
۱۳:۱۰
سابقه چنین پاسخی رو دارن! به سخگوی دولت گفتن چرا بعد به قول شما جراحی اقتصادی وضع اقتصاد درست نشد و تورم به 50 درصد رسید. گفت اگر اقدامات دولت نبود تورم 80 درصد میشد!!!!!!
یعنی اگر تورم 800 دردص هم باشه میگن اگر ما نبودیم 8 هزار درصد میشد
فرار رو به جلو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
قوز بالای قوز
رضا اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
آقای رئیسی قشنگ مردم رو دو سال گذاشتی سر کار
تو که از عزت مردم ایران شعار های قشنگ میدی کدوم کشور مردمش بخاطر خودرو اینقدر سرکار هستن؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
کلا بشین تا وارد شه...این داستان از ۱۴۰۰ ادامه داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
چین در استین مدیران داخلی با این تصمیمات حتما مخالفت و بازار لخت و بی مدافع ایران را بی هیچ بهره برداری به دست صاحبش نمیدهد....
کیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
شک نکنید همه شو بود و خیمه شب بازی و تحت هیچ شرایطی و به هیچ عنوانی دولت اجازه نمیدهد که دو خودروساز بزرگ خوودش که کاملا انحصاری هستند و آشغالترین محصول رو با گرونترین قیمت و بدون هیچگونه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مردم قالب می کنند، در تیررس کوچکترین خطری قرار بگیرند. محال است از این لقمه چرب و نرم و حی و حاضر و آماده بگذرند. غیر ممکن است که همچین رانت بی نظیری را رها کنند. اگر حتی 30 درصد واردات خودرو مانند سایر جهان و عرف تجاری جهان باشد شک نکنید که این دو فرغون ساز تعطیل خواهند شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
بیچاره مردمی که خوشحال بودن قرار خودرو وارد بشه....
چرا کسی جلوی مافیا واینمیسته؟ چه وضعشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
از خودت شروع کن
احمدیزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
آیا وارد کردن خودرو ضربه با تولید داخلی نمی‌زند.پس اگر تحریم برداشته شود میشویم مثل سنگاپور فقط مصرف میکنیم.دولت بااین کار بزرگترین ضربه را به تولید خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
نیست ک الان تولیدمون عالیه و خیلی خوشبختیم

اگر وجدان داری یه نگاهی به آمار سالیانه فوتی های تصادفات بنداز. 90 درصد این فوتی ها علتش ضعف ایمنی خودرو های ایرانی و چینی هست

خدا از باعث و بانی این ظلم نگذره. حمایت از تولید به قیمت جان هموطنان؟!
این بیشتر حمایت از مافیا و رانت و فساد هست تا حمایت از تولید.
این اسمش خیانت هست نه حمایت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
برو ساندیستو بخور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
ارزی وجودی نداره که بخوان خودرو وارد کنند تو تامین ارز دارو و غذا موندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
قرار نبود اارزی از دولت خرج شود. ولی جنسهای بنجلشان را چگونه با قیمت چند ده برابر میفروختند؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟