به گزارش تابناک اقتصادی؛ واقعیت این است که واردات بنزین برای کشور عدم النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است. زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک مادهی خام صادر میکنیم و از این جا عدم النفعی داریم و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآوردهی نفتی وارد میکنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر میشویم.
از شواهد این طور برمی آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آیندهی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد. نظرات هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی را در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور در ادامه میخوانید.
حق شناس در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که اصلاح صنعت خودروسازی کشور امروز یک انتخاب نیست و یک ضرورت است، تصریح کرد: اگر صنعت خودروسازی کشور اصلاح نشود طی چند سال آینده نه تنها دیگر نمیتوانیم فرآوردهای صادر کنیم، بلکه از محل فروش نفت خام باید تأمین کنندهی بنزین در داخل کشور باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱ میلیون و ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه نفت میفروشیم، باید سیاست گذاریها به سمتی باشد که این میزان را تبدیل به فرآورده کنیم و از مزیتهای صادرات آنها سود ببریم. امکانپذیر نیست که سالیانه ۱۰ درصد به میزان مصرف بنزین کشور اضافه شود و منابع ارزی کشور را برای تأمین سوخت هدر دهیم.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: طی دو دههی گذشته مصرف بنزین در ایران تقریباً دو برابر شده است. اگر همین روال ادامه یابد، در آیندهی نزدیک نمیتوانیم تأمین کنندهی سوخت خودروها باشیم.
حق شناس گفت: دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در حرکت است. ما نمیتوانیم از دنیا عقب بمانیم. باید خود را به روندهای جهانی در زمینهی خودروسازی برسانیم. احتمالاً در آیندهی نزدیک دیگر خودروسازان خودرویی شبیه خودروهای ما تولید نمیکنند و سوختهای دیگر جایگزین سوختهای فسیلی میشوند.
وی ادامه داد: امروز دیگر امکان زندگی در کلان شهرها وجود ندارد. خودروها عامل ۸۰ درصد آلودگی هوا در تهران هستند. بر این مشکل باید حدود ۲۰ هزار کشته در سال بر اثر تصادفات جادهای و چند برابر آن معلول را اضافه کنیم. تمامی این آمارها، ضرورت اصلاح کیفیت خودروها را مطرح میکند.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هزینههایی که صنعت خودروسازی بر کشور تحمیل کرده است، غیر قابل جبران است. شاید هزینههای سوخت را بتوانیم تأمین کنیم، اما جبران کشتهها و معلولان تصادف جادهای امکانپذیر نیست. در یک جمله میتوانم بگویم که اصلاح صنعت خودروسازی کشور یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است.
حق شناس گفت: راهی جز واردات خودرو برایمان نمانده است. خودروساز داخلی نمیتواند خودروی هیبریدی و کم مصرف تولید کند. در این شرایط باید به رفع نیازهایمان از طریق واردات بپردازیم. راهکار دیگر این است که از برندهای معتبر جهانی در حوزهی خودروسازی در کشور استفاده کنیم و طی قراردادهایی فضای فعالیت را برای آنها در کشور به وجود بیاوریم.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در دنیا دو راهکار برای حل مشکل ناترازی بنزین در پیش گرفته شده است. اولاً، خودروهای کم مصرف مورد استفاده قرار میگیرد. متاسفانه خودروهای ایرانی به صورت میانگین دو برابر خودروهای خارجی مصرف بنزین دارند. راهکار دوم، استفاده از خودروهای برقی است که باید در این ارتباط گامهای اساسی در کشور برداریم. باید علاوه بر تسهیل واردات خودرو، بر روی خودروهای با سوخت جایگزین نیز کار کنیم تا بتوانی این معضل بزرگ ضد امنیت انرژی کشور و تحمیل کننده بار مالی بالا به کشور را حل کنیم.