تابناک گزارش می‌دهد؛

حمایت دولت هم باعث بهبود عملکرد «ایران خودرو» و «سایپا» نشد/۵ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار ارز دولتی را کجا خرج کردید؟

تازه ترین آمار منتشره بانک مرکزی نشان می دهد که برای صنایع حمل‌ونقل خودرو پنج میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار ارز دولتی تخصیص داده شده اما وضعیت دو خودرو ساز دولتی همچنان قابل قبول نیست.
کد خبر: ۱۲۷۲۰۱۸
|
۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲ 17 November 2024
|
7358 بازدید
|

آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد برای صنایع حمل و نقل و خودرو با ارز نیمایی، معادل سه میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلا اختصاص داده شده که بیشترین سهم دریافت ارز را بین صنایع دیگر به خود اختصاص داده است. صنایع حمل‌ونقل خودرو از ابتدای امسال تا ۲۱ آبان ماه سال جاری در مجموع (با تأمین ارز نیما و واردات در برابر صادرات) میزان پنج میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، باوجود اینکه ارز دولتی زیادی صرف شرکت‌های خودروسازان داخلی شده است، اما در عمل نتیجه‌ای جز زیان انباشته در صورت‌های مالی و کاهش میزان تولید نداشته اند. این درحالی است که سال‌هاست این دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) محصولات خود را به اسم تولید ملی با قیمت ارزی به مردم می فروشند و هر زمان که قیمت ارز افزایش پیدا کرده است به بهانه تحریم و افزایش نرخ دلار، قیمت محصولات خود را نیز افزایش داده اند. 

گذشته از گران کردن قیمت محصولات به بهانه‌های مختلف، اما نه مردم از کیفیت خودرو‌ها راضی بوده و نه دولت دل خوشی از کارنامه عملکردی این دوخودروساز تاکنون داشته است. از طرف دیگر ممنوع بودن ۲۶ ساله واردات خودرو به کشور یا اعمال تعرفه‌های بسیار سنگین بر واردات خودرو عملا به انحصارطلبی خودروسازان داخلی و حمایت‌های بی حد و مرز از خودروسازان داخلی به شکل معافیت از مالیات دامن زده است.

 صورت‌های مالی شش‌ماهه ایران خودرو در نیمه نخست سال نشان می‌دهد این شرکت خودرویی در ۱۸۶ روز فعالیت و تولید، زیان خالص بیش از ۱۱ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومانی خلق کرده است. زیانی کلان که معادل هر ماه، در حدود ۲ هزار میلیارد تومان و هر روز نیز معادل ۶۳ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان است. ارقامی که نشان می‌دهد بزرگترین خودروساز کشورمان، هر ۶۰ دقیقه بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۳ میلیون تومان زیان (خالص) به زیان‌های گذشته، افزوده است.

از سایپا چه خبر؟

همچنین گزارش صورت های مالی سایپا در کدال نشان می دهد که شرکت سایپا در نیمه نخست سال جاری، همچون گذشته بر مدار خلق زیان در حرکت است و طی شش ماه فعالیت، بیش از ۷ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان زیان خالص خلق کرده است. رقمی که در هر ماه معادل یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان و به ازای هر روز نیز معادل ۳۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیارد تومان بوده است. 

باوجود ارز تخصیص یافته دولتی به این دو خودروساز و معافیت های مالیاتی گوناگون اما طبق زیان های انباشته سایپا و ایران خودرو به نظر می رسد که نه تنها ارزهای دولتی دریافتی شان موجب بهبود عملکرد شان نشده بلکه فکری به حال ارتقای محصولات شان هم نکرده اند و سوال مهم اینجاست که پنج میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار ارز تخصیص یافته به صنایع حمل‌ونقل خودرو از ابتدای امسال تا ۲۱ آبان ماه سالجاری دقیقا کجا خرج شده است ؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۰
تام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
قطعا همش صرف پاداش، کارانه و ماموریتهای خارجی تحت عناوین مختلف به مدیران شرکتهای خودروسازی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
شک نکنید که مبلغ قابل توجهی از اون صرف پرداخت حق ماموریت و اسکان خارج از کشور مدیران و واردات قطعات به اصطلاح تولید داخل شده
ناشناس
| Czechia |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
شرایط طوری شده که فقط دارن جیبشون رو پر میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
چاهی به اسم صنعت خودروسازی ساختین که هرچی توش بریزی پر نمیشه و حاصلی جز خیانت به مردم نداره
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
این ۶ میلیارد رو میدادین خودرو با کیفیت کره ای وارد میکردین کل مشکل سوخت و آلودگی و تصادفات حل میشد
مشکل اینه که شما از جیب ملت راحت و بدون بازخواست خرج میکتید
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
6 میلیارد رو میفرمایید به صنایع حمل و نقل خودرو اختصاص دادید که شامل تمام خودروسازها شامل کرمان خودرو و مدیران خودرو و همه مونتاژ کارهای چینی و وارداتیهاست
چرا موقع حساب فقط ایران خودرو و سایپارو اسم میبرید؟ چقدر از این 6 میلیارد دلار سهم این دو شرکته؟
با جملات بازی نکنید
واقع گرا باشید و منطقی
اجازه کشف قیمت خودرو در بورس رو بدین اگه خودرو 100 هزار تومن هم شد خودروساز حاضره بفروشه
از چی میترسید؟؟ چرا از جیب خودروساز باید سوبسید داده بشه؟
پاسخ ها
سدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
جاله که همیشه یکی از کارمندان خودروسازی اینجا هست ک ازشون دفاع کنه
قبول ، شما هم واردات خودرو را آزاد کنید بعد قیمت ها هم آزاد . مردم تصمیم بگیرین تکنولوژی روز دنیا رو بخرن 10 هزار دلار یا لگن 50 سال پیش رو بخرن 12 هزار دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
عجیب اینجاست که شما خودروسازها هم یارانه و حمیات دولتی میخواید هم وام بدون عوض هم بازار 100 درصد انحصاری و نهایتا هم میخواید در این بازار انحصاری قیمت ها هم آزاد بشه و هر بلایی خواستین سر مشتری بیارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
آقا سعید،یا ساده ایی یا بهت گفتن که چی بگی،وقتی قیمت خودرو رو به پایین باشه،این دو تابوت ساز اعظم،تابوت به بازار عرضه نمیکنند،اصطلاح عرضه ی قطره چکانی را بلدی که چیه؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
بله این رقم برای همه خودروسازان و مونتاژکارانه

تیتر اشتباهه
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
اقا باید قبول کنیم ما خودرو ساز نبوده و نیستیم و بهتر است در این باصطلاح صنعت بیفایده خودروسازی را بسته و واردات داشته باشیم و پول و ارز این مردم بدبخت را هم رانتی برای مدیران بی هنر صنعت خودرو نکنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
پای اهداف شخصی در میان هستن. اهداف اشخاصی که به کل 85 میلیون نفر ایران اولویت داره
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
مدیران هم دل دارن دلشون هم پاداش و سفر خارج می خواد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
تو جیب مدیران
چرا یه مدیر عامل شرکت درجه چندمی زیان ده زیر مجموعه خودرو ساز باید کلی حقووووق بگیره
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
مشکل همین سالها حمایت بی‌جای دولت از این فرقون سازها است. اگر واردات با تعرفه پایین ازاد بشه اون موقع در شرایط رقابتی خودرو سازها هم تکانی به خودشان‌می‌دهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
اگر مزیت خودرو سازی در داخل را نداریم چرا اصرار بر تولیدآن میکنیم ؟ چرا زیان را به مردم تحمیل می کنیم که در نهایت خودروسازان بگویند خودرو باید از همینی که هست 80 درصد گرانتر فروخته شود چون نیکی از حد بگذرد چنین شود که میگویند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
اگه همین الان و در همین لحظه:
1- دو به اصطلاح خودروساز تعطیل شوند
2- خودروهای در دست مردم رایگان با خودروهای خارجی جایگزین شوند
از مابه التفاوت مصرف سوخت یک ساله آنها نه تنها پول خودروهای واگذاری رایگان برگشت خواهد خورد که با پول صرفه جویی از سوخت بهینه خودروهای خارجی:
- نیروگاه برق ساخت
- و .....
ضمنا
- جان های بسیاری نجات خواهد یافت
- کاهش مصرف هزینه های درمانی تصادفات
و....
ولی الان در سایه مصرف بالای خودروهای داخلی سهم قاچاق بالای سوخت هم دیده نمی شه و خیلی ها باورش نمی کنن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
ارز دولتی می گیرن، خودرو رو بالاتر از قیمت خودرو های با کیفیت دیگر کشورها میفروشن آخرش هم میگن ضرر کردیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
شرکت ضرر ده باید تعظیل بشه. اینگونه حمایتها راه به جایی نمیبره. نمیشه حقوق کارمندان مازاد در صنایع خودزو سازی را از جیب مردم و بخش خصوصی تامین نمود
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟