اظهارات عجیب مشاور پزشکیان درباره فارغ‌التحصیلان

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان وزارت علوم در عین اینکه سواد بسیار بالایی دارند، عملا در حوزه تخصصی خود عملکرد درستی ندارند و یافته‌های آنها تئوری است.
کد خبر: ۱۲۸۶۲۷۶
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵ 01 February 2025
|
2959 بازدید
|
۵

دکتر شهرام یزدانی ضمن بیان این مطلب به سیاست دولت در خصوص ادغام مجدد دو بخش آموزش پزشکی با آموزش عالی اشاره کرد و گفت: سال‌ها درگیر این موضوع بوده‌ام، به طوری‌که در نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی به عنوان مدافع ادغام آموزش پزشکی با وزارت بهداشت صحبت کردم. ضمن اینکه مطالعات زیادی نیز در این عرصه انجام شد. بنابراین من موافق وضعیت فعلی آموزش پزشکی و مخالف ادغام آن با آموزش عالی هستم، اما باید شرط و شروط این امر محقق شود.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ وی تصریح کرد: سیستم پزشکی ایران یکی از بهترین سیستم‌های پزشکی دنیا است، وقتی از ایرانی‌هایی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، این سؤال را بپرسیم که سیستم درمان ایران بهتر است یا کشورهای حتی توسعه یافته، قطعا کشور ما را تایید می‌کنند. علت آن هم، این است که چون سیستم آموزشی با سیستم درمان کشور ادغام شده‌اند، دانشجویان صرفا مباحث تئوری را یاد نمی‌گیرند، بلکه در بالین بیمار و در فضای بیمارستان‌ها آموزش می‌بینند.

یزدانی خاطرنشان کرد: در سایر حوزه‌های وزارت علوم دانشجویان آموزش تئوری را با عملی به طور همزمان تجربه نمی‌کنند. به طور مثال دانشجویی که در رشته مهندسی صنایع تحصیل می‌کند، عمدتا دوره تحصیلی خود را به دلیل اینکه آموزش آنها با صنایع ادغام نشده است، در این مراکز به صورت عملی نمی‌گذراند.

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان وزارت علوم در عین اینکه سواد بسیار بالایی دارند، عملا در حوزه تخصصی خود عملکرد درستی ندارند و یافته‌های آنها تئوری است.

یزدانی با بیان اینکه ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفا به ادغام ساختاری بخش آموزش پزشکی با درمان بسنده کردیم، گفت: متاسفانه علی‌رغم ادغام ساختاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هنوز به ادغام کارکردی و عملکردی آموزش پزشکی توجه نداشته‌ایم. به این معنی که نزدیکی ساختاری در حوزه‌های مختلف اتفاق نیفتاده است. بر این اساس شاید بخش زیادی از ایرادی که به ادغام دو بخش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت وارد می‌شود، این مورد است.

 انتزاع آموزش پزشکی از آموزش عالی در ۲۴ مهرماه ۱۳۶۴ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تغییر در بافت وزارتخانه‌ها، قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور استفاده مطلوب و هماهنگ از امکانات پزشکی کشور در جهت تأمین و تعمیم بهداشت، درمان، بهزیستی، آموزش و پژوهش‌ پزشکی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در سال ۱۳۶۵ تشکیلات آموزش رشته‌های علوم پزشکی از وزارت علوم و آموزش عالی منفک شد و با وزارت بهداری تواماً تحت عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کار خود ادامه داد. 

در حال حاضر بیش از ۴ دهه تاکنون، موضوع پیوستن آموزش پزشکی به آموزش عالی به یک جدال قدیمی بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت تبدیل شده است. پرونده‌ای که پس از هر بار مطرح شدن، صدای موافقان و مخالفان آن بلند می‌شود و هر کدام آنها با صراحت و جدیت بیشتر بر درست بودن نظرات و عقاید خود پای می‌فشارند.

به طوری‌که منادی سفیدان، رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اخیرا در اولین اجلاس معاونان آموزش پزشکی با مطرح کردن مجدد این موضوع خطاب به مدیران وزارت بهداشت تاکید کرد: در مجلس گذشته فشارهای زیادی مبنی بر ادغام مجدد دو حوزه آموزش پزشکی با آموزش عالی مطرح شد و از شما مدیران تقاضا داریم مانع این فشارها برای بازگشت آموزش پزشکی به آموزش عالی باشید.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
درست شبیه خود خودت و سایر مسئولین و عملکردشان در حوزه مملکت داری!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
چیش عجیبه. من خودم فارغ التحصیل ارشد علم و صنعتم. یکی از دانشگاه هایی که بیشترین آزمایشگاه های کشور رو داره و ارتباطش با صنعت تنگاتنگه. تا وقتی وارد محیط کار نشده بودم کاملا خام بودم و به سرعت متوجه شدم معدل بالا و مقاله و .. ذره ای به درد کار نمیخوره. بنابراین غرو ررو گذاشتم کنار و نشستم ور دست یه مهندس با تجربه و یاد گرفتم.

الان که خودم تجربه دارم تقریبا همیشه با این صحنه مواجه میشم که دانشجوها از شریف و امیرکبیر و علم و صنعت و تهران و ... سایر دانشگاه های معتبر میان و حتی اندازه ی همون سالهای بی تجربگی من هم کارایی عملی ندارن و بدتر اینکه نمیخوان هم یاد بگیرن. در حالیکه چند برابر اون زمان من مقاله و .. ادعا دارن. البته اینم بگم که اکثرا قصد مهاجرت دارن و برای دوران گذار میان مشغول میشن.

در کل به شخصه شدیدا موافق اینم که دانشگاه ها از لحاظ تخصص جداسازی مفهومی بشن (مثلا دانشگاه های صنعتی، علوم انسانی و ...) و هر کدوم برن زیر نظر وزارت های مربوطه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
باشه ، فقط شما خوبی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
سواد بسیار بالایی دارند، عملا در حوزه تخصصی خود عملکرد درستی ندارند و یافته‌های آنها تئوری است

کاملا ذرسته چون کشوری که صنعتی نباشه همه چیز در حد تئوری می ماند
زیتون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
با سلام
آن‌هایی که در رشته‌ی خودشان تخصص دارند، بدلیل نداشتن بند پ، ناچار سر از دبستان درآورده‌اند، ولی آن‌ها که ندارند، دارند در همین تخصص‌ها کار می‌کنند و پول بیت‌المال است که دارد صرف می‌شود و نارضایتی شغلی متخصصانی که در دبستان به کار گرفته شده‌اند.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # قاضی مقیسه # علی رازینی # ترور # ترامپ
الی گشت
آخرین اخبار
نظرسنجی
ترامپ به ایران پیشنهاد رسمی مذاکره مستقیم خواهد داد؟