ایران، چهارمین دارندهٔ ذخایر نفت جهان، اکنون به واردکنندهٔ بنزین تبدیل شده است.پدیدهای که با «تهاترِ سکوت» همراه است و بر اساس آخرین اسناد وزارت نفت، دولت روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین و ۴ میلیون لیتر گازوییل وارد کرده یا با قیمت وارداتی از داخل تأمین کرده است.
به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ این واردات عمدتا نه با دلار، بلکه با معاوضهٔ حاملهای انرژی دیگر نظیر نفت کوره صورت میگیرد. تا سال ۱۴۰۶، پیشبینی میشود روزانه ۳۷ میلیون لیتر بنزین و ۱۸.۸ میلیون لیتر گازوییل کمبود داشته باشیم. هزینهٔ واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ به ۳ میلیارد دلار میرسد، رقمی که میتوانست هزینهٔ حقوق معلمان یا داروی بیماران باشد.
شبح کسری بودجه، پولی که هرگز نیامد
دولت روی کاغذ، درآمد حاصل از صادرات نفت کوره را در بودجه ثبت میکند اما این پول هرگز به خزانه نمیرسد. در عوض، برای تهاتر بنزین مصرف میشود. نتیجه؟ کسری ۵۷ هزار میلیارد تومانی تنها در ۸ ماه سال گذشته که معادل ۶۰ درصد بودجهٔ عمرانی کشور است.این «حسابسازی دوپهلو» مانند چرخی است که بودجه را به سمت استقراض میراند، عاملی که نقدینگی را منفجر کرده و تورم ۴۰ درصدی را تغذیه میکند.
«ما حقوق بازنشستهها را نمیدهیم، اما برای بنزینِ قاچاق ۵ میلیارد دلار خرج میکنیم. این پول میتوانست زندگی میلیونها نفر را تغییر دهد.»این جمله از سیدعلی پرور کارشناس انرژی است.
چرخهٔ معیوب، از نفت کوره تا تورم
تهاترِ بنزین، چرخهای ویرانگر را تقویت میکند که گام اول آن این است، دولت نفت کوره را به ازای بنزین معاوضه میکند. در گام دوم درآمد فرضی نفت کوره در بودجه ثبت میشود، اما عملاً وجود خارجی ندارد.
در گام سوم کسری بودجه، دولت را به استقراض وا میدارد. نهایتا تزریق پول بدون پشتوانه، تورم را شعلهور میکندط تضادی که حالا حتی قشر متوسط را به زیر خط فقر میکشاند.
پشت پردهٔ ناترازی: ریشههای فراموششده
خودروهای ایرانی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی بنزین میسوزانند. اسقاط تنها ۶.۲ درصد از خودروهای فرسوده میتواند ۲۷ میلیون لیتر در روز صرفهجویی ایجاد کند. -اگر سیاست تبدیل خودروها به دوگانهسوز اجرا میشد، مصرف بنزین ۱۴ میلیون لیتر کاهش مییافت.
طرحهای توسعهٔ پالایشگاهی مانند «مروارید مکران» با پیشرفت ۱۰ درصدی، سالهاست درگیر کمبود سرمایه هستند. در خیابانهای تهران، بوی بنزین با بوی نفت کوره در هم میآمیزد که نمادی از اقتصاد درگیر تناقض است.ایران، درحالی که بهلطف تهاتر، نفت کوره را به بنزین تبدیل میکند، همچنان در دام واردات گیر کرده است. این تناقض، تنها با اصلاحات ساختاری از نوسازی ناوگان تا شفافیت مالی حل میشود.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.