بازدید 65029

چند نکته قابل تامل درباره «تمساح دریاچه چیتگر»!

مرور ماجرای کشف آن باغ وحش عجیب کافی است تا شنیدن خبر کشف یک تمساح در دریاچه چیتگر چندان عجیب نباشد و باورپذیر به نظر برسد، چون اطمینان داریم منافذ مختلفی برای واردات غیرقانونی برخی گونه‌های جانوری به کشورمان وجود دارد که به واسطه آنها، واردات تمساح و تمساح ماهی مقدور است.
کد خبر: ۱۰۲۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶ 14 December 2020
تابناک اجتماعیبرخی اخبار تایید نشده، حکایت از وجود یک تمساح در دریاچه خلیج فارس (چیتگر) دارد؛ تمساحی که منبع شکل گیری بحث و نظر‌های فراوانی شده و به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است تا جایی خبر تایید نشده درباره اش، در برخی رسانه‌های خارجی نیز بازتاب یافته است.

به گزارش «تابناک»؛ مستند خبر وجود تمساح در دریاچه مصنوعی واقع در غرب تهران، تصویری است که حتی معلوم نیست توسط چه کسی گرفته شده؛ اما به باور برخی، تصویر نوعی ماهی به نام (alligator gar) یا ماهی سوسماری است که نوعی اردک ماهی است؛ ماهی که بومی کشورمان نیست و اگر در سطح آب شنا کند، می‌تواند تصویری شبیه شنای تمساح خلق کند.

اما منشا این موجود متفاوت کجاست؟ این سوالی است که برخی کوشیده اند به آن پاسخ دهند و در نتیجه آن، گزاره‌های مختلفی مطرح شده است؛ از واردات غیرقانونی انواع و اقسام گونه‌های جانوری به کشورمان که پیشتر نمونه‌های بسیاری از آن مخابره شده و البته به تایید هم رسیده است؛ از انواع پرنده تا اقسام مختلف پستانداران و حتی گوشت خواران بزرگ جثه‌ای مانند ببر.

این نمونه آخری را می‌شود با مرور خبر دستگیری فردی نزدیک به باک زنجانی پیدا کرد که ویلای بسیار بزرگ و خاصش در مسیر تهران-کرج، مدتی نقل محافل شده بود و با بازرسی از آن مشخص گردید که از پرندگان مانند پلیکان تا چند قلاده ببر، ساکنان غیرقانونی آن بوده اند؛ حیواناتی مقیم باغ وحش شخصی «رعیت» که البته اطلاع دقیقی از فرجامش در دست نیست!

مرور ماجرای کشف آن باغ وحش عجیب کافی است تا شنیدن خبر کشف یک تمساح در دریاچه چیتگر چندان عجیب نباشد و باور پذیر به نظر برسد، چون اطمینان داریم منافذ مختلفی برای واردات غیرقانونی برخی گونه‌های جانوری به کشورمان وجود دارد که به واسطه آنها، واردات تمساح و تمساح ماهی مقدور است؛ حیواناتی که به ایران منتقل می‌شوند تا حیوان خانگیِ متفاوت برخی شوند و گاهی دل مالکشان (!) را می‌زنند و رها می‌شوند!

 
چند نکته قابل تامل درباره «تمساح دریاچه چیتگر»!

دست کم چندین گزارش تایید شده از این دست اتفاقات در کشورمان به ثبت رسیده است؛ از کشف شیری که کنار اتوبانی در تهران قدم می‌زد و موجب شگفتی رهگذران شده بود تا تصاویری که گروهی بچه پولدار منتشر کرده بودند و در آن‌ها یوزپلنگی روی مبل میانشان یله داده بود تا موجب فخرفروشی مالکش به دیگر همسالانش شود.

این نخستین نکته کلیدی ماجرای کشف تمساح در دریاچه چیتگر است؛ تمساحی که وجودش تایید نشده، اما تا این لحظه نتوانسته واکنش سازمان محیط زیست و رئیسش را ـ که نظرات مبسوطی درباره شکار کل و بز‌های پیر و هدردهنده آب دارد! ـ به دنبال داشته باشد و یا موجب شکل گیری انتقاد‌ها علیه این سازمان شود که ظاهرا در این موارد هیچ گونه مسئولیتی متوجهش نیست!

نکته مهم تر، اما شکل گیری تکاپویی عظیم است که برای یافتن رد و نشان این تمساح شکل گرفته است. شروع عملیاتی وسیع برای یافتن این تمساح مشهور شده در اخبار غیررسمی و تایید نشده که بخشی از توان چند مجموعه مختلف مانند آتش نشانی را به خود اختصاص داده است. پروژه جست و جوی دریاچه با دستگاه سونار و گشت زنی به منظور مشاهده آثار احتمالی تمساح.

پروژه‌ای که شاید می‌شد هزینه اش را صرف ایمن سازی هوتک‌ها و آبگیر‌های اطراف رود سرباز در سیستان و بلوچستان کرد تا تمساح‌های واقعی دست و پای کودکانی که برای برداشتن آب به این آبگیر‌ها می‌روند، نبلعند و زخمی ابدی به ایشان هدیه ندهند. اتفاقی که باید امیدوار باشیم داستان تمساحِ دریاچه تهران و هراسی که آفریده، زمینه ساز شکل گیری اش شود.

اما گفتیم از هراسی که این تمساح مشاهده نشده آفریده است و جا دارد به نکته‌ای قابل تامل پیرو آن اشاره کنیم که درباره کاهش حضور مردم در اطراف این دریاچه روایت شده است؛ روایتی که اگر صحت داشته باشد، اتفاقی مبارک در مسیر مبارزه با کروناست، تا جایی که جا دارد آرزو کنیم روایات مشابهی از دیدن رد شنای تمساح در دریای خزر مخابره شود تا به اتکای این روایات‌، اندکی از سفر به شمال کشورمان کاسته شود و تنها استان‌های قرمز کرونایی یعنی گیلان و مازندران هم در مسیر کاهش آمار‌های کرونایی گام بردارند!

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۹
نقونگونقو نگو
احتمالا سوسمار مهاجر است. گرم که بشه خودش مهاجرت می کند به سیبری.
واقعاً به یک نکته مهم اشاره کردی تابناک ، هرچند که می دونم نظرم رو منتشر نمی کنی ولی می نویسم. باید واقعاً یک تمساح توی تهران پیدا بشه و همه رو وحشت زده کنه تا شاید به فکر سلامت بچه های سیستان و بلوچستانی بیفتن ، مثل زمان جنگ که ما خوزستانی ها چند سال زیر آتش موشک و بمب و توپ و خمپاره بودیم خبری نبود ولی به محض اینکه دوبار تهران بمباران شد یهو همه چیز تمام شد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
هشت سال طول کشید تا همه چی تموم شه پدر جان
از نظر شما 8 سال یعنی یهویی؟؟
همیشه وقتی یک دریاچه مصنوعی یا طبیعی یا کوه خیلی تنها باشه این داستانها برایش در سرتاسر دنیا درست شده. بابا . نه روح حقیقت داره نه یوفو نه طلسم نه مثلث برمودا نه سوسمار و اژدها دریاچه و... اینها همه ناشی از جهل است و خواراک فیلمها برای کودکان و نوجوانان. اگر موجود فضایی هست چرا خودشان را پنهان می کنند . چون خجالتی هستند؟ اگر اژدها و سوسمار هست چرا همیشه در اب هستند. شاید یک بزمچه ای بوده یا یکی از بلوچشتان چند تا بچه سوسمار اورده و انداخته در اب. البته خیلی بعید است . شاید حیوان خانگی یکی از مرفهان بوده و گوشت گران شده بنده خدا را سیزده بدر اورده در دریاچه رها کرده!
آخرش نمک رو ریختین، کامل ترش میکردین میگفتین که ایکاش تمساح تو مترو و اتوبوس و پاتوق های تهران هم پیداش بشه. البته مهمترش ادارات هست.
تمساح حیوان خونسردی است که تنها در نواحی بسیار گرم دنیا زندگی می کند، و نمی تواند در چنین جایی، دست کم در زمستان، دوام بیاورد. در نقل این افسانه ها کمی بیشتر دقت کنید.
کم کم آدم فضایی ها رو ملاقات خواهیم کرد!
از اینکه به این نکته اشاره کردی ممنون تابناک جان واقعا جای تاسف داره که اینقدر یه تمساح احتمالی کلی توجه و گشت و هزینه ولی تمساح واقعی در بلوجستان که بلای جان کودکان است توجهی نداره این همان تبعیضی است که میان مرز نشینان و مردم محروم آن منطقه با پایتخت نشینان است. اینکه چهار تا شهر شلوغ و بی در پیکر اطراف تهران درست کردیم و همه امکانات رو بسیج مرکز نشینان کنیم بهتراست به شهرهایی که نبودشان موجب نبود ما خواهد شد توجه بیشتری کنیم.
یه روز ببر یه روز تمساح یه روز بانوی دوچرخه سوار یعنی با هر کاری میخواهند ذهن مردم منحرف کنند
انشاءالله برسد روزی که اینقدر سطح فرهنگ جامعه بالا برود تا شاهد این گونه اتفاقات دور از انتظار نباشیم. البته یکی از الزامات آن این است که همه ما این گونه اعمال راا تقبیح و در صورت پیدا شدن عاملین آن و محاکمه و مجازات آنها، کمپینگ تشکیل ندهیم. جرا که در آن صورت متخلفین جامعه اشتباها در قامت قهرمانان آن ظهور می کنند. فردا یکی دیگر یک دسته گل دیگر به باد می دهد.
با آرزوی سربلندی و عزت ایران و همه ایرانیان
بابا ولنون کن تابی. تمساح هست و باید بگیرنش. منتهی من بعید نیدونم بتونن بگیرنش. ددریاچه بزرگه. مگه دو سال پیش تو همین رودخانه مرزداران بچه تمساح نبود؟ مگه بچه شیر تو جنگلای چیتگر دوتا پیدا نشد. اکوسیستم مصنوعی ایجاد شده توشم حیوانات مختلف میان. این حیونم به ادم شیرپاک خورده ول کرده تو دریاچه و حالا بزرگ شده.
آخه آااااادم عاقل تمساح اینقدر مهمه که تیتر برترش میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینقدر ملت بیکار شدن که دغدغه شون تمساح دریاچه چیتگر باشه؟
شما هم یه چیزیتون میشه ها
احسنت به این جمله:

"پروژه‌ای که شاید می‌شد هزینه اش را صرف ایمن سازی هوتک‌ها و آبگیر‌های اطراف رود سرباز در سیستان و بلوچستان کرد تا تمساح‌های واقعی دست و پای کودکانی که برای برداشتن آب به این آبگیر‌ها می‌روند، نبلعند و زخمی ابدی به ایشان هدیه ندهند. اتفاقی که باید امیدوار باشیم داستان تمساحِ دریاچه تهران و هراسی که آفریده، زمینه ساز شکل گیری اش شود."
اینکه یک دریاچه تمساح داشته باشد خیلی هم عجیب نیست.
اما وجود دریاچه چیتگر در این محل و فایده من بودن یا نبودن آن عجیب است. بهتر است به جای گشتن دنبال تمساح، دریاچه چیتگر را طی چند سال خشک کنند و همه ماجراها تمام بشود و آسیب به منابع آب زیرزمینی را همین جا متوقف کنند
نویستده نگران کودکان سیستانی هستند؟

چرا پیشنهاد نمیدهند اندکی از بودجه عریض و طویل اماکن به انها اختصاص داده شود؟
آره پولدارا و مقامات هر چی بخان میکنن
از جمله مصطفی اعلایی سفیر سابق ایران در کوبا و ونزوئلا و علی چگنی سفیر سابق ایران در کوبا و فعلی هند از تمساح خاص و نژاد کمیاب تاکسیدرمی شده و پوست سوسمار و لاکپشتهای خاص غول آسای نایاب خشک شده و لاکهای خاصشان و .... با بار دیپلماتیک به ایران وارد کردن و در هلتد هم بار اعلایی جریمه شد ...
تمساح در آب شور زندگی نمی کند جناب دانشمند
برو بابا با این حرفهای بی اساس
از هر آب گل آلودی ماهی خودتونو میگیرید
چه گزارش بی سر و تهی بود. بنده خدا خودش هم نفهمیده بود چی نوشته ...
چون بحث جون تهرانی های لپ قرمز در میونه .
یک تمساح میگن درچیتگر پیداشده چه سر وصدایی راه انداختین خدا بداد مردم سیستان بلوچستان برسد که با کریکدیل و تمساح و.... زندگی میکنند و تلفاتشون بچشم نمیاد
دماغ یه تمساح توی اطراف تهران دیده شده یا نشده اینهمه هیاهو کردن حالا تو سیستان هر روز تمساح گینو داره دست و پای بچه هارو قطع میکنه چون دنبال یه دبه آب میرن هیچکس عین خیالش نیست
حالا اگر یک خدابیخبری بیاد ماهی پیرانها بیندازد چی ؟
تو دریاچه چیتگر بدلیل ورود آبهای فصلی اکسیژن دار
این کشور بهشت پولداران هست هیچ دری دراین کشور با پول به روی شما بسته نیست
چرا نمی نویسید به سرمایه مردم در بورس چه امده است!!!!!!!!!!
کاش یک درصد اهمیتی که به تمساح خیالی دریاچه چیتگر داده می شود، به تمساح های واقعی سیستان و بلوچستان داده می شد که هر سال چند نفر قربانی آنها می شوند آن هم به دلیل عدم دسترسی به آب شرب خانگی
راهش خیلی ساده است. میلیونر های صاحبان نواحی شمالی کشور چند صد سوسمار را با کاشت چیپ تعقیبی زیر پوستشان در خطه دریای مازندران رها کنند تا زمانیکه به ساحل نزدیک میشوند با دهل و سرنا به پیشواز آنها رفته ابتدا شناکنان را خارج کرده و سپس در رسانه ها پخش نمایند.
در عرض مدت کوتاهی خطه شمال از اهالی آن خالی خواهد ماند و در بست برای لاکچری ها قُرُق خواهد شد.
این کاریست که لردهای انگلیسی در سواحل لندن شرقی، بندر الیرابت و کاپ اشتات کرده و «لرد خوار» نموده اند.
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری