یازدهمین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهای «درب» به کارگردانی سیدهادی محقق و «نمور» به کارگردانی داوود بیدل همراه بود؛ فیلمهایی ضعیف که مشخیص نیست چگونه به جشنواره راه یافتهاند. اتفاق عجیب اما حذف آرای مردمی در فاصله یک روز تا پایان جشنواره فیلم فجر و عدم اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم بر اساس آرای مردم است. این اقدام توهین به آرای مردم محسوب میشود. اتفاق آخر روز آخر جشنواره، اعلام دیرهنگام نامزدهای سیمرغ بلورین بود.
به گزارش «تابناک»؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند سینمایی و حضور 10 فیلم کوتاه و 10 فیلم مستند از یازدهم بهمن تا بیست و دوم بهمن به میزان برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برگزار میشود. علاوه بر این آثار، ده فیلم مرمت شده در جشنواره چهلم به نمایش در میآید. در این دوره به روال دوران پیشاکرونا، شاهد نمایش فیلمها در شمار زیادی از سالنهای سینمای تهران و دیگر استانها هستیم.
برنامه اکران فیلمها در سالنهای سینمای مردمی را از اینجا میتوانید دانلود کنید
در یازدهمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلمهای «درب» به کارگردانی سیدهادی محقق و «نمور» به کارگردانی داوود بیدل نمایش داده شدند. این فیلمها همانگونه که انتظار میرفت در حد یک تله فیلم بودند و منطق حضورشان در این دوره از جشنواره فیلم فجر همچون شماری دیگری از آثار بر همگان پوشیده است. به نظر میرسد عواملی به جز کیفیت فیلمها در چینش فیلمهای جشنواره فجر نقش داشته که منجر به چنین وضعیتی شده است.
درب
تهیهکننده: سیدرضا محقق
کارگردان: سید هادی محقق
نویسنده: سید هادی محقق
فیلمبردار: منصور عبدرضایی
موسیقی متن: -
تدوین: فرشاد عباسی
بازیگران: هادی محقق، محمد اقبالی، عبدالله نوری، امیرعباس اسکندری، حمدالله عزیزی، ماهتاب عزیزی، طلوع خانجهان بازی، امیر مهدی نوری، یاور تخشا، عیسی خیبرمنش، محمد علوی، گلی جان فتحی، روحالله برزگر، مهدی بهشتی پور، مریم بهشتی پور، حسین اسکندری و محمد واصلی
خلاصه داستان: دو برادر معلول در دِرب یکی از روستاهای توابع شهرستان دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد با هم زندگی میکند؛ یکی به هیچ وجه قادر به حرکت نیست ولی دیگری تنها از ناحیه پا به پایین فلج مادرزادی است و او نان آور خانواده محسوب میشود. روزی برق خانه آنها میرود و برادری که قادر به حرکت است به دنبال تلفن همراه برای ارتباط با اداره برق میگردد. بعد از مدتی کارمند اداره برق که برای مشکل آنها به خانهشان مراجعه میکند، وضعیتشان را مشاهده و از لحاظ اخلاقی و وجدانی به هم میریزد. در میان این قطعی رخ داده، موتور تُشَکِ برقی برادر معلول از کار میافتد و مامور درصدد راهاندازی دوباره آن است که در این میان اتفاقاتی رخ میدهد.
نمور
تهیهکننده: سید یاسر جعفری
کارگردان: داوود بیدل
نویسنده: نوشین معراجی
فیلمبردار: مهدی ایل بیگی
موسیقی متن: عیسی حبیبزاده
تدوین: محمدحسام لواف زاده
بازیگران: محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن پور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی و سید بنیامین شهیدزاده
خلاصه داستان: تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجنزار و نمور
نامزدهای سیمرغهای بلورین: پیشتازی موقعیت مهدی با 14 نامزدی
هیات داوران سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از بازبینی 22 فیلم سینمایی، نامزدهای خود را شامگاه پنجشنبه بیستویکم بهمن در رشتههای مختلف اعلام کردند. «مسعود جعفریجوزانی»، «مجید انتظامی»، «شهاب حسینی»، «محمدعلی باشهآهنگر»، «محمد داوودی»، «مهدی سجادهچی» و «پژمان لشکریپور» داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.
در این میان، فیلمهای موقعیت مهدی با 14 نامزدی، علف زار با 13 نامزدی، برف آخر با 12 نامزدی، نگهبان شب با 9 نامزدی، دسته دختران با 7 نامزدی و خائن کشی با 6 نامزدی، بیشترین شانس را برای دریافت سیمرغهای بلورین دارند؛ هرچند تجربه نشان داده تعداد جوایزی که فیلمهای میبرند، لزوماً متناسب با سهمشان از نامزدیها تقسیم نمیشودو اسامی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم فجر به شرح ذیل است:
*نامزدهای بهترین جلوههای بصری
1- محمد برادران برای فیلم «خائنکشی»
2- امین پهلوانزاده برای فیلم «مرد بازنده»
3- کامیار شفیعپور برای فیلم «برف آخر»
4- فرید ناظرفصیحی برای فیلم «بیرو»
5- حسن نجفی و امیر ولیخانی برای «دسته دختران»
*نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی
1- آرش آقابیگ برای فیلم «خائنکشی»
2- آرش آقابیگ برای فیلم «شهرک»
3- حمید رسولیان برای فیلم «ضد»
4- محسن روزبهانی و کاووس روزبهانی برای فیلم «دسته دختران»
5- ایمان کرمیان برای فیلم «موقعیت مهدی»
*نامزدهای بهترین چهرهپردازی
1- مونا جعفری برای فیلم «علفزار»
2- شهرام خلج برای فیلم «موقعیت مهدی»
3- عظیم فراین برای فیلم «بیرو»
4- مرتضی کهزادی برای فیلم «ضد»
5- امید گلزاده برای فیلمهای «برف آخر» و «شادروان»
*نامزدهای بهترین طراحی صحنه
1- سهیل دانشاشراقی برای فیلم «خائنکشی»
2- امیر زاغری برای فیلم «موقعیت مهدی»
3- محمدرضا شجاعی برای فیلم «دسته دختران»
4- محمدرضا شجاعی برای فیلم «ضد»
5- آیدین ظریف برای فیلم «2888»
6- علی نصیرینیا برای فیلم «برف آخر»
*نامزدهای بهترین طراحی لباس
1- بهزاد آقابیگی برای فیلم «موقعیت مهدی»
2- مارال جیرانی برای فیلم «خائنکشی»
3- فاطمه صفریزاده برای فیلم «شادروان»
4- زهرا صمدی برای فیلم «نگهبان شب»
5- علی نصیرینیا برای فیلم «برف آخر»
*نامزدهای بهترین صدابرداری
1- مهدی ابراهیمزاده برای فیلم «دسته دختران»
2- بابک اردلان برای فیلم «شادروان»
3- مسیح حدپور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی»
4- عباس رستگارپور برای فیلم «بدون قرار قبلی»
5- امیر نوبخت حقیقی برای فیلم «شب طلایی»
*نامزدهای بهترین صداگذاری
1- فرامرز ابوالصدق برای فیلم «دسته دختران»
2- امین شریفی برای فیلم «ضد»
3- علیرضا علویان برای فیلمهای «علفزار» و «بدون قرار قبلی»
4- امیرحسین قاسمی برای فیلمهای «خائنکشی» و «نگهبان شب»
5- نعیم مسچیان برای فیلم «2888»
*نامزدهای بهترین موسیقی متن
1- حبیب خزاییفر برای فیلم «مرد بازنده»
2- فردین خلعتبری برای فیلم «ماهان»
3- فردین خلعتبری برای فیلم «هناس»
4- مسعود سخاوتدوست برای فیلم «موقعیت مهدی»
5- بهزاد عبدی برای فیلم «علفزار»
*نامزدهای بهترین تدوین
1- ژیلا ایپکچی برای فیلم «شهرک»
2- حسین جمشیدی گوهری برای فیلم «موقعیت مهدی»
3- سپیده عبدالوهاب برای فیلم «خائنکشی»
4- حمید نجفیراد برای فیلم «دسته دختران»
5- حمید نجفیراد برای فیلم «علفزار»
*نامزدهای بهترین فیلمبرداری
1- وحید ابراهیمی برای فیلم «موقعیت مهدی»
2- علیرضا برازنده برای فیلم «شهرک»
3- هادی بهروز برای فیلم «علفزار»
4- محمد حدادی برای فیلم «بدون قرار قبلی»
5- آرمان فیاض برای فیلم «برف آخر»
*نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
1- پیام احمدینیا برای فیلم «ملاقات خصوصی»
2- علیاکبر اُصانلو برای فیلم «نگهبان شب»
3- روحاله زمانی برای فیلم «موقعیت مهدی»
4- مهدی زمینپرداز برای فیلم «علفزار»
5- نادر سلیمانی برای فیلم «ضد»
6- مجید صالحی برای فیلم «برف آخر»
*نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
1- صدف اسپهبدی برای فیلم «علفزار»
2- فرشته حسینی برای فیلم «دسته دختران»
3- صفورا خوشطینت برای فیلم «نگهبان شب»
4- شادی کرمرودی برای فیلم «بیرویا»
5- لیندا کیانی برای فیلم «ضد»
6- نوشین مسعودیان برای فیلم «برف آخر»
*نامزدهای بهترین نقش اول مرد
1- تورج الوند برای فیلم «نگهبان شب»
2- پژمان جمشیدی برای فیلم «علفزار»
3- امین حیایی برای فیلم «برف آخر»
4- مهدی نصرتی برای فیلم «ضد»
*نامزدهای بهترین نقش اول زن
1- سارا بهرامی برای فیلم «علفزار»
2- ژیلا شاهی برای فیلم «موقعیت مهدی»
3- طناز طباطبایی برای فیلم «بیرویا»
4- لاله مرزبان برای فیلم «نگهبان شب»
5- لادن مستوفی برای فیلم «برف آخر»
*نامزدهای بهترین فیلمنامه
1- ابراهیم امینی و هادی حجازیفر برای فیلم «موقعیت مهدی»
2- فرهاد توحیدی و مهدی تراببیگی برای فیلم «بدون قرار قبلی»
3- کاظم دانشی برای فیلم «علفزار»
4- امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی برای فیلم «برف آخر»
5- رضا میرکریمی و محمد داوودی برای فیلم «نگهبان شب»
*نامزدهای بهترین فیلم اول
1- «بیرویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری
2- «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی
3- «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس
4- «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر
*نامزدهای بهترین کارگردانی
1- هادی حجازیفر برای فیلم «موقعیت مهدی»
2- کاظم دانشی برای فیلم «علفزار»
3- بهروز شعیبی برای فیلم «بدون قرار قبلی»
4- امیرحسین عسگری برای فیلم «برف آخر»
5- رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب»
*نامزدهای بهترین فیلم
1- «برف آخر» به تهیهکنندگی حسن مصطفوی
2- «علفزار» به تهیهکنندگی بهرام رادان
3- «موقعیت مهدی» به تهیهکنندگی حبیباله والینژاد
4- «نگهبان شب» به تهیهکنندگی رضا میرکریمی
حذف سیمرغ بلورین آرای مردمی در آستانه اختتامیه!
در فاصله کمتر از یک روز تا اختتامیه جشنواره فجر، مسئولان جشنواره فیلم فجر به یک باره بخش آرای مردمی جشنواره را حذف کردند. این اتفاقی در حالی رخ داد که فیلم ملاقات خصوصی طی روزهای اخیر پیشتاز آرای مردمی بود و مطابق با آمار اعلامی از سوی جشنواره، باید این سیمرغ با رای مردم به این اثر تعلق گرفت. این اقدام که توهین به آرای مردمی نیز تلقی شده، به نوعی جرزنی تلقی شده است. اگرچه حفاظت از آرای مردمی و در واقع دستکاری آرای مردمی به عنوان علت حذف این بخش مورد اشاره قرار گرفته اما اینکه متولیان جشنواره تا روز آخر جشنواره صبر کردند و پس از قطعی شدن نتیجه آرا و برنده این بخش، به این نتیجه رسیدند که در این بخش تخلف شده، محل تامل است و همین شائبه جرزنی را تقویت کرده است.
انصراف «ملاقات خصوصی» از داوری
سینماسینما گزارش داد، امیر بنان تهیهکننده فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با انتشار نامهای خطاب به مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر از او خواست فیلم «ملاقات خصوصی» را از داوریهای جشنواره چهلم خارج سازد. در نامه بنان آمده است:
«برادر گرامی جناب آقای نقاشزاده
دبیر محترم چهلمین جشنواره فجر
با سلام و احترام
نظر به عدم توجه به آراء مردمی در جشنواره فجر و حذف آن و از طرفی با عنایت به اینکه به زعم این حقیر این تصمیم اثر وضعی در سینمای ایران دارد، ضمن سپاس از حضرتعالی و سایر همکارانتان بدین وسیله اعلام می دارم که فیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی آقای امید شمس و تهیهکنندگی اینجانب را از داوری جشنواره خارج نمایید و در هیچ یک از رشتهها داوری نشود. انشاءالله که جوابی برای حقالناس که ضایع شد، داشته باشید. در پایان از همهی مردم عزیز و تماشاگران فیلم ملاقات خصوصی صمیمانه تشکر میکنم و سپاسگزارم و امیدوارم به یاری حق تعالی در اکران عمومی بتوانیم میزبان خوبی باشیم.»
هادی محقق: اگر تماشاگران «درب» زیاد بودند شک میکردم
در آخرین روز جشنواره فیلم فجر بعد از ظهر پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه، فیلم «درب» به کارگردانی سیدهادی محقق نمایش داده شد که البته برخلاف روزهای دیگر جشنواره مخاطبان زیادی به تماشای آن نیامدند اما مهمانان غیررسانهای زیادی همراه با کودکان خود در سالن نمایش حضور داشتند.
فیلم دِرب که در گویش لری به معنای زمین سفت است، با وجود نمایش تصاویری بکر از طبیعت، قصه کندی داشت که برای بعضیها بیشتر فیلمهای مستند داستانی را تداعی می کرد و انتخاب آن در میان ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ مثل بیشتر فیلمهای این دوره سوالبرانگیز شد.
هادی محقق -کارگردان و بازیگر این فیلم - در نشست مطبوعاتی فیلمش گفت: ضرورت این جنس سینما در این است که سراغ بازیگر نرویم. فیلم اصولاً باید مستند به نظر برسد یعنی وقتی میبینی آن را باور کنی. نمایشگری، لطمه جبران ناپذیریبه باور کردن فیلم میزند چون اصلا هنر برای باورپذیری است.من درجایی خواندم که یک انسان در عمرش نهایتا دو بار میتواند بازی کند و مگر یک انسان چقدر ظرفیت دارد؟ برای همین است که در تیپ گیر میکند.
سازنده فیلم "ممیرو" که حال و احوالش هنگام صحبت یادآور زنده یاد حسین پناهی است، افزود: سالهاست روی قرابت فرم و محتوا کار میکنم و این محتواست که باعث میشود فرم شکل بگیرد.
وی درباره اینکه به نظر میرسد تعریف و نگاهش از بازیگری اشتباه است و ارتباط آن نگاه با عباس کیارستمی بیان کرد: من که تمام زندگیام اشتباه است! ولی ای کاش ترجمه درستی از آقای کیارستمی میشد، ای کاش دقیقتر به او نگاه میکردیم و ای کاش با احتیاط از او صحبت کنیم.
او تاکید کرد: من دوست دارم همین جریان سینما را ادامه دهم و اگر تغییر لاین هم بدهم، انگار گذشتهام اشتباه بوده و به آن پشت کردهام. البته اعتراف میکنم این فیلم سرگروه اکران نیست ولی جشنواره یک اکران محفلی است. متشکرم که هیأت انتخاب اجازه داد این نوع سینما نفس بکشد. مخاطبان این فیلم شبیه خود فیلم باید خلوت باشند و اگر صندلیهای سالن پُر بود، شک می کردم.
هادی محقق درباره جنسیت زدگی در فیلمش و بیتوجهی به زن در حالی که احساساتی شد، با بغض جواب داد: حق با شماست حتی اگر مرا بکشید. من نظر خودم را بیان میکنم اما چرا بعضی جزییات را در فیلم ندیدید؟
رضا محقق -تهیهکننده- هم درباره اینکه چرا متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شده است؟ گفت: فیلم من اساساً فیلم جشنواره است چون سینماست.
هادی محقق درباره نقش مجید بزرگر در فیلمش با توجه به تجربههای قبلی گفت: سوال هوشمندانهای بود. من دو سال در دفتر او رفت و آمد داشتم و حضورم در کنارش یک ورکشاپ بود.یکی از دلایلی که به شعر گرایش پیدا کردم مجید بود. او معلم من بود و خیلی به او مدیونم،همینطور به دیگر همکارانم.
«نمور» هم برای گرفتن مجوز، فیلمنامه را تغییر داد
آخرین نشست رسانهای چهلمین جشنواره فیلم فجر که به «نمور» ساخته داوود بیدل اختصاص داشت، برگزار شد. سید یاسر جعفری تهیهکننده این فیلم درباره فیلمبرداری این اثر در مناطق شمالی کشور بیان کرد: با توجه به اینکه میخواستیم در فیلم باران داشته باشیم، فیلمبرداری آن در شهرانزلی انجام شد.
او در پاسخ به سوالی درباره اسپانسر بودن یک شرکت خودروسازی گفت: ماشین خودم بود، دوست داشتم در فیلم باشد.
این تهیه کننده درباره شبهاتی که در فیلم وجود دارد، پاسخ داد: ما برای اینکه بخواهیم مجوز بگیریم باید از این حربه استفاده میکردیم که این دو شخصیت فیلم ما باهم عقد بودند، بنابراین مجبور شدیم به این موضوع صراحتا در فیلمنامه بپردازیم.
داوود بیدل کارگردان این اثر درباره نوع کادربندی و فضاهای خالی فیلم توضیح داد: من با توجه به فضای فیلمهای اروپای شرقی این فیلم را ساختم و ایثار عنصر اصلی این فیلم است.
او درباره بازیگران نمور گفت: ترکیب بازیگران برای من بسیار مهم بود و نه حضور سوپراستارها. فیلم ما مثل قرمه سبزی است که جلوی یک خارجی میگذارید بنابراین طول میکشد تا جا بیفتد.
نوشین معراجی نویسنده این فیلم با توجه به انتقاداتی که درباره نداشتن تعلیق یا ریتم فیلم مطرح میشد، گفت: من سعی کردم اطلاعات کمکم وارد فیلم شود تا تعلیقات بهتری داشته باشد.
در این نشست سوالات متعددی از بچهای که متولد شده بود و شرعی بودن آن مطرح شد که واکنشهای مختلفی از طرف عوامل در پی داشت و نویسنده معتقد بود عشقی که بین این زوج بود باعث میشود مشروعیت این بچه زیر سوال نرود.
نسیم ادبی از بازیگران "نمور" درباره دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر، گفت: اینکه جایزهای باشد یا نباشد، اتفاق مهمی نیست اینکه مردم تو را دوست داشته باشند مهم است و نقش باور پذیر باشد. فیلمهای امسال با توجه به شرایط کرونایی امسال به سختی به جشنواره رسیدند بنابراین هر کسی جایزه بگیرد به او افتخار میکنم.
محمدرضا علیمردانی نیز در پاسخ به انتقادات و اینکه چرا در این فیلم بازی کرده گفت: من خودم دوست داشتم که در این فیلم بازی کردم. نتیجه فیلم برای برخی مورد پسند است و برای برخی نیست و این موضوعی سلیقهای است! امیدوارم کم و کاستیها را ببخشید.
داوود بیدل (کارگردان)، سید یاسر جعفری (تهیهکننده)، نوشین معراج (نویسنده)، محمدرضا علیمردانی (بازیگر)، بهاره کیان افشار (بازیگر)، سمیرا حسنپور (بازیگر)، نسیم ادبی(بازیگر) ، باربد بابایی (بازیگر)، محمدرضا عباسی (بازیگر)، امین جهانی (طراح صحنه)، مهدی ایل بیگی (مدیر فیلمبرداری)، زهره سلطانی (طراح لباس)، بنیامین شهیدزاده (بازیگر) و پریسا شامولیان (بازیگر) عوامل حاضر در این نشست بودند.