واکاوی مذاکرات وین در بهارستان؛ مجلس از مذکرات حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه بیان کرد، در مذاکرات طرف مقابل به دنبال تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران است و در بحث لغو تحریم‌ها، اروپایی‌ها به ما می‌گویند که این موضوع مشکل شماست، بروید و با آمریکایی‌ها مشکل‌تان را حل کنید. ما هم در مجلس پیگیری‌های لازم را داشته تا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جریان مذاکرات اجرایی و مذاکرات مطابق این قانون پیگیری و دنبال شود.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۸۳
|
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲ 08 February 2022
|
7493 بازدید
|
۹
در حالی از امروز هشتمین دور مذاکرات وین آغاز می‌شود که نمایندگان مجلس ضمن حمایت از مذاکرات تاکید دارند، هر توافق باید منجر به گشایش اقتصادی برای مردم شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از یازده روز تنفس در مذاکرات و رایزنی سیاسی هیات‌های مذاکره کننده در پایتخت‌ها، مذاکره‌کنندگان امروز به وین برگشته و قرار است ابتدا مذاکرات دور هشتم در سطح کارشناسی و سپس در چارچوب دیدار‌های دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان مذاکرات دنبال شود. احتمالا مذاکرات طبق چند هفته اخیر میان هیات‌های ایران و ۱+۴ خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام نیز برگزار می‌شود.

تاکنون طرفین توانسته‌اند در زمینه نگارش متن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات اصلی پیشرفت قابل توجهی به دست آورند. اکنون از میزان پرانتز‌ها و موارد اختلافی کاسته شده و در رابطه با دو موضوع "راستی‌آزمایی" و "تضمین‌ها" که در دو هفته اخیر مورد بحث بوده، پیشرفت‌های چشمگیری به دست آمده؛ البته در حوزه‌های رفع "تحریم‌"ها و "اقدامات هسته‌ای" هنوز به تصمیمات سیاسی طرف‌ها نیاز است.

مذاکرات وین و تصمیمات اخذ شده، دلیلی بر تشکیل جلسه غیرعلنی در مجلس و با حضور وزیر خارجه شد؛ نشستی که بیش از دو ساعت به طول انجامید و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه به ارائه توضیحاتی درباره مذاکرات به نمایندگان پرداخت.

طبق روایت احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز از صحبت‌های وزیر خارجه، امیرعبداللهیان در مجلس بیان کرده که ما مذاکرات در چهارچوب تعیین‌شده و با رعایت خطوط قرمز پیش می‌رود و ایران به یک توافق عزتمندانه و موفق است. همچنین جدا از اینکه برجام توافق خوبی بوده یا خیر، ما مذاکرات را در چارچوب برجام پیش می‌بریم، چون ما تعهداتمان در برجام را اجرا کرده‌ایم و به دنبال کسب منافع‌مان از این توافق هستیم.
 
واکاوی مذاکرات وین در بهارستان؛ مجلس از مذکرات حمایت می‌کند

یکی از صحبت‌های دیگر وزیر خارجه، پیگیری لغو تحریم‌ها در مذاکرات است؛ موضوعی که علیرضا بیگی به آن اشاره داشت و گفت: وزیر امور خارجه بیان کرد، در مذاکرات طرف مقابل به دنبال تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران است و در بحث لغو تحریم‌ها، اروپایی‌ها به ما می‌گویند که این موضوع مشکل شماست، بروید و با آمریکایی‌ها مشکل‌تان را حل کنید. ما هم در مجلس پیگیری‌های لازم را داشته تا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جریان مذاکرات اجرایی و مذاکرات مطابق این قانون پیگیری و دنبال شود.

روایت دیگر را یعقوب رضازاده، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد و گفت: وزیر امور خارجه قول داد که تیم مذاکره‌کننده قانون ۹ ماده‌ای هسته‌ای را در نظر می‌گیرد و دقیق و جدی، مقابل سهم‌خواهی و زیاده‌روی آمریکا ایستادگی می کند و به هیچ وجه هیچ سهمی را در قبال خواسته‌های آن‌ها عرضه نمی کند. اگر طرف مقابل بخواهد به زیاده‌روی خود ادامه دهد، قطعاً هیات مذاکره کننده و تیم متشکل از شخصیت‌های مهم سیاسی و نظامی که بر روند مذاکرات نظارت دارند، اجازه نخواهند داد اتفاقی ناخوشایند در این زمینه رخ بدهد.

رضازاده ادامه داد: امیرعبداللهیان به این موضوع اشاره داشت که آمریکا اعلام کرده تضمین‌هایی که می‌دهد تا زمانی که دولت بایدن روی کار باشد اعتبار دارد و بعد از پایان این دولت و با روی کار آمدن دولت جدید نمی‌توانند تضمینی دهند. در این بین ادعای غرب مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات، اقدامی نمایشی است و پایه محکم و پشتوانه‌ای ندارد. هدف غرب از چنین اظهاراتی، فشار آوردن بر تیم مذاکرات است تا ایران را وادار کنند از مواضع خود دست بردارد.

در جمع بندی، سید نظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: بر اساس گزارش وزیر خارجه دستگاه دیپلماسی و مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات وین، دنبال اخذ تضمین‌های حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ذاتی هستند. تیم مذاکره کننده ضمن جدیت در کار خود دنبال تامین منافع ملت ایران است و تاکید دارد که توافق باید مبتنی بر تضامین لازم باشد لذا نکته کلیدی در مذاکرات وین مساله تضمین‌هاست. علاوه بر این، مذاکرات با هدف ایجاد گشایش‌های اقتصادی در برابر تعهداتی که در برجام داریم، دنبال می‌شود و طرف‌های مقابل باید تعهدات و ضمانت‌های جدی برای رفع تحریم‌ها بدهند.

او اضافه کرد: آقای امیرعبداللهیان در گزارش خود به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که تحریم شده‌اند اشاره کرد و گفت که آمریکایی‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را طی زمان‌های مختلف تحریم کرده‌اند؛ لذا یکی از محور‌های جدی در مذاکرات، رفع تحریم افراد کلیدی است، به ویژه افراد و اشخاصی که در اقتصاد و زندگی مردم می‌توانند نقش داشته باشند.

موسوی این موضوع را اشاره کرد که مجلس از مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته در چارچوب منافع ملی و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کند؛ منتها تعهدات ایران با تعهدات طرف مقابل باید همخوانی داشته باشد. همچنین هر نوع مذاکره و توافق باید منجر به گشایش اقتصادی برای مردم شود.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
مجلسی که نه در جریانه و سواد اینکارو داره چطور حمایت میکنه؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
قبلنا مخالف بودن! چی شد؟ مشکل ظریف بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
اختلافات روسیه و ناتو سر اکراین و خطر قطع گاز اروپا ، باعث شده است که غرب و ناتو به فکر جایگزین باشند و همین موضوع و منابع گازی قابل استحصال ایران سبب شده است که به فکر مصالحه باشند . البته روسها هم از این موضوع مطلعند و خیلی ناراحت هستند .
اگر عاقلانه عمل شود ، بسیار به سود کشور خواهد بود.
البته اگر کشور برای تصمیم سازان مهم باشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
بدبخت ظریف. اون برجام را نوشت و خائن لقب گرفت. این برجام در مقابل قبلی مثل ترکمن چای هست و تازه موقت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
بــــــــــــــــــــــعـــــــــــله. شما اصولگرا ها حالا می فهمید که بدون موافقت آمریکا بیشتر کشورهای دنیا ( حتی روسیه و چین) با شما به هیچ عنوان وارد همکاری موثر نخواهند شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
توافق را انجام شده بدونید چون سابقه نداشته که آمریکا در مورد ایران صحبت از معافیت کند و سیگنال های مثبت نشانه توافق نهایی است
راضد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
با سلام
دوستان مجلسی فقط حواستون باشه ده دقیقه ای برجام رو تصویب نکنید حداقل یک هفته جنگ و جدل کنید بعدش تصویبش کنید زشت نشه یوقت مردم فکر میکنن شما همونایی نیستید که به برجام قبل ایراد می گرفتید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
مجلس محترم بايد در دولت قبلي اين حمايت ها را از دولت مي كردند ومي گذاشتند مذاكرات به نتيجه برسد واين همه بدبختي براي ملت درست نمي كردند ازبين بردن زمان طول اين دوران باعث به فلاكت رسيدن ملت گرديده وتاوان اش را مردم مي دهند طول چند ماه اخير در دولت جديد متاسفانه گراني ها وتورم كمر شكن شده ووضعيت خيلي بدتر از دولت قبلي شده است ودولت هم هيچ كار مثبتي نتوانسته انجام بدهد چون اگر توافقي صورت نگيرد هيج كس كاري از ش برنمي ايد خواسته وناخواسته اقتصاد كشور به برجام گره خورده وبايد دولت اقاي رييسي ومجلس اين را بپذيرند وبيخودي وعده وعيد الكي به ملت ندهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
ای بابا...مجلس که اختیاری نداره .نگاه میکنه بزرگترش بهش چی میگه اونم میگه...چشم!!..این رو دیگه همه میدونن..
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات