بازدید 7169
با تحولات منطقه و جهان

کشف اسناد محرمانه آمریکا در توالت و حمام ترامپ/ گفت‌وگوی وزیر خارجه عراق با همتایان آمریکایی و عمانی درباره ایران/ برگزاری نخستین رزمایش دریایی هند، امارات و فرانسه/ کشته شدن سرکرده ارشد کُرد در سوریه با حمله پهپادی ترکیه

کشف اسناد محرمانه آمریکا در توالت و حمام ترامپ، گفت‌وگوی وزیر خارجه عراق با همتایان آمریکایی و عمانی درباره ایران، برگزاری نخستین رزمایش دریایی هند، امارات و فرانسه، کشته شدن سرکرده ارشد کُرد در سوریه با حمله پهپادی ترکیه و هشدار آمریکا به پکن درباره برگزاری رزمایش‌های نظامی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۸۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲ 11 June 2023

کشف اسناد محرمانه آمریکا در توالت و حمام ترامپ/ گفتگوی وزیر خارجه عراق با همتایان آمریکایی و عمانی درباره ایران/ برگزاری نخستین رزمایش دریایی هند، امارات و فرانسه/ کشته شدن سرکرده ارشد کُرد در سوریه با حمله پهپادی ترکیه

بین الملل تابناک: کشف اسناد محرمانه آمریکا در توالت و حمام ترامپ، گفت‌وگوی وزیر خارجه عراق با همتایان آمریکایی و عمانی درباره ایران، برگزاری نخستین رزمایش دریایی هند، امارات و فرانسه، کشته شدن سرکرده ارشد کُرد در سوریه با حمله پهپادی ترکیه و هشدار آمریکا به پکن درباره برگزاری رزمایش‌های نظامی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

کشف اسناد محرمانه آمریکا در توالت و حمام ترامپ

بر اساس اسنادی که روز جمعه(۱۹ خرداد) منتشر شد، دونالد ترامپ اسناد طبقه‌بندی‌شده ایالات متحده را در اتاق خواب، توالت، حمام، انباری، سالن رقص و دفتر کار خود در عمارت مارالاگو در فلوریدا نگهداری می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک دادگاه فدرال اقدام به انتشار کیفرخواست علیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا را با ۳۷ فقره اتهام در ارتباط با سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی شده کرد؛ از جمله ۳۱ مورد نگهداری عمدی اطلاعات مربوط به دفاع ملی آمریکا.

در این کیفرخواست آمده است: در آوریل ۲۰۲۱، برخی از جعبه‌های نگهداری شده توسط ترامپ از مرکز تجاری به توالت و حمام در اتاق دریاچه در باشگاه مارالاگو منتقل شدند.

بر اساس این کیفرخواست، جعبه‌ها در نهایت به انبار منتقل شدند، جایی که در زمان جست‌وجو توسط مقامات مربوطه، بیش از ۸۰ جعبه در آن پیدا شد.

در این کیفرخواست آمده است که ترامپ در محل اقامت خود در مارالاگو ۱۷ سند با برچسب فوق سری، ۵۴ سند با عنوان سری و ۳ سند با برچسب محرمانه نگاه داشته بود.

در کیفرخواست آمده است که اسناد موجود در جعبه‌ها شامل اطلاعاتی درباره قابلیت‌های دفاعی و تسلیحاتی ایالات متحده و دیگر کشورها، برنامه‌های هسته‌ای آمریکا، آسیب‌پذیری‌های احتمالی ایالات متحده و متحدانش در برابر حمله نظامی و طرح‌هایی برای تلافی احتمالی در پاسخ به یک حمله خارجی بوده و افشای غیرمجاز این اسناد ممکن است امنیت ملی، روابط خارجی و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات ایالات متحده را به خطر بیندازد.

بر اساس این کیفرخواست، چندین مورد از اتهامات ترامپ شامل ۲۰ سال زندان است.

ترامپ قرار است روز سه‌شنبه برای رسیدگی در دادگاه فدرال در میامی حاضر شود. او اتهامات مربوط به سوء رفتار را رد و از وزارت دادگستری آمریکا انتقاد کرده است که درباره مدیریت نادرست ادعایی جو بایدن در مورد اطلاعات حساس، با همین شدت و دقت تحقیق نمی‌کند.

گفتگوی وزیر خارجه عراق با همتایان آمریکایی و عمانی درباره ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق از گفتگوی نتیجه‌بخش وزیر امور خارجه این کشور با همتایان آمریکایی و عمانی درباره ایران خبر داد.

«احمد الصحاف» روز شنبه طی سخنانی گفت که «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نتایج پیشرفته‌ای را در رابطه با مبادلات مالی بین عراق و ایران کسب کرده است.

وی در این خصوص گفت: وزیر امور خارجه عراق در جریان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم که در ریاض برگزار شد، گفتگوی هدفمندی را با همتای آمریکایی خود انجام داد که منجر به ترتیبات اساسی در خصوص بدهی‌های مالی بین عراق و ایران شد.

این مقام ارشد عراقی تصریح کرد که فواد حسین به همین منظور با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود نیز هماهنگی و گفتگوهای مستمری را در سطح عالی انجام داد.

برگزاری نخستین رزمایش دریایی هند، امارات و فرانسه

 وزارت دفاع هند اعلام کرد، ارتش‌ این کشور به همراه نیروهای ارتش فرانسه و امارات متحده عربی اولین رزمایش دریایی سه جانبه خود را در منطقه خلیج عمان برگزار کردند.

وزارت دفاع هند در بیانیه خود اعلام کرد این رزمایش سه‌جانبه در تاریخ هفتم و هشتم ژوئن (17 و 18 خرداد) برگزار شد.

این وزارتخانه نوشت، با برگزاری این رزمایش «نقطه عطفی دیگر در تاریخ رقم خورده است.»

وزارت دفاع هند اعلام کرد، در جریان اجرای این رزمایش «مجموعه‌ای از عملیات‌های دریایی نظیر جنگ در سطح آب با به‌کارگیری آتش تاکتیکی و مانورهای جایگزینی نیروها در دریا توسط واحدهای شرکت‌کننده به اجرا درآمد.»

در ادامه این بیانیه نوشته شد: «این رزمایش باعث تقویت ارتباطات بین واحدهای نیروهای دریایی و تقویت قابلیت عملیات مشترک با هدف مقابله با تهدیدات سنتی و غیرسنتی در محیط دریایی و تضمین امنیت تجارت و آزادی دریانوردی در آبهای دریاهای آزاد در این منطقه شد.»

نیروی دریایی هند اعلام کرد، ناو جنگی هندی «تارکاش» به همراه ناو جنگی فرانسوی «سورکوف» که حامل هلی‌کوپتر هستند، جنگنده‌های «رافال» فرانسه و هواپیماهای گشت دریایی نیروی دریایی امارات متحده عربی در این رزمایش شرکت کردند.

کشته شدن سرکرده ارشد کُرد در سوریه با حمله پهپادی ترکیه

 در ادامه حضور غیر قانونی نظامیان ترکیه در سوریه، این نیروها حملات پهپادی به شمال حلب (شمال سوریه) انجام دادند که علیه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «یگانهای مدافع خلق» بود.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است که حضور نظامیان ترکیه و آمریکا را در خاک خود، اشغالگرانه می‌داند. از طرفی دیگر، دمشق، با عناصر کُرد که تمایلات تجزیه‌طلبانه دارند و وابسته به آمریکا هستند نیز دچار مشکلات زیادی است و بارها با آنان درگیر شده است.

شبه‌نظامیان کُرد هر گاه با حملات ترکیه و بی‌اعتنایی آمریکا و عدم حمایت این کشور مواجه می‌شوند، بر طبل مذاکره با دولت سوریه می‌کوبند و خود را شهروندان سوری معرفی می‌کنند که حمایت از آنان وظیفه دولت مرکزی این کشور است، ولی بارها با فشار آمریکا، میز مذاکره با دمشق را ترک کرده‌اند.

پایگاه خبری   نورث پرس گزارش داد که این حملات با یک پهپاد صورت گرفته است و در جریان آن یک خودروی متعلق به یگانهای مدافع خلق در منطقه «احداث» هدف قرار گرفت.

در جریان این حمله سه عنصر کُرد کشته و دو نفر دیگر هم زخمی شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک اما به نقل از منابع محلی حاضر در حلب گزارش داد، در جریان این حمله یکی از عناصر ارشد مدافع خلق که تبعه ترکیه بوده به همراه یک عنصر دیگر کشته و سه نفر هم زخمی شدند.

به گفته این منابع، در پی این حمله هوایی، شبه‌نظامیان کُرد، محل حادثه را محاصره کرده و در حال بررسی آن هستند.  هفته گذشته نیز یک پهپاد متعلق به ترکیه در شمال حلب، یک خودرو را هدف قرار داد که در پی آن، یک نفر کشته شد.

از آغاز سال جاری میلادی شماری از عناصر ارشد عضو گروههای کُرد که از تبعه‌های ترکیه هم بوده‌اند، در حملات هوایی آنکارا کشته شده‌اند. این حملات در سال جاری به ۱۸ عدد رسیده که بیشتر حملات در شمال و شمال شرق سوریه صورت گرفته است.

هشدار آمریکا به پکن درباره برگزاری رزمایش های نظامی

 یک مقام ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز شنبه به رزمایش‌های نظامی و قدرت نمایی چین واکنش نشان داد و به احتمال درگیری در شرق دور اشاره کرد.

به نوشته روزنامه «تایپه تایمز»، «الی راتنر» معاون وزارت دفاع آمریکا در امور امنیتی هند و اقیانوسیه گفت: «تمرین‌های نظامی تحریک‌آمیز و قاطعانه چین می‌تواند جرقه بحران یا درگیری را در منطقه هند و اقیانوس آرام ایجاد کند.»

وی گفت که چین در ۱۸ ماه گذشته رفتار قاطعانه‌تر، تهاجمی‌تر و مخاطره‌ آمیزتر را در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان داده است.

یک جنگنده «جی-۱۶» چین در روزهای گذشته مانور تهاجمی نزدیک هواپیمای تجسسی نیروی هوایی ایالات متحده بر فراز دریای چین جنوبی انجام داد و یک کشتی جنگی چینی نیز سد راه  ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان شد.

«لی شانگفو» وزیر دفاع چین  نیز به تازگی  درباره عواقب فاجعه‌بار هرگونه درگیری احتمالی بین این کشور و آمریکا هشدار داد.

لی طی سخنرانی در اجلاس امنیتی آسیایی «گفتگوهای شانگری-لا» گفت: «نمی‌توان انکار کرد که یک درگیری یا رویارویی جدی بین چین و آمریکا، فاجعه‌ای غیرقابل تحمل برای کل جهان خواهد بود».

مقام ارشد پنتاگون در ادامه اظهارات خود افزود که چنین رفتاری مشکل بزرگ است و می‌تواند به نوعی بحران یا درگیری منجر شود. راتنر مدعی شد: «ایالات متحده با این رفتار مرعوب نخواهد شد.»

موضوع تنگه تایوان از جمله پرونده‌های طولانی تنش میان آمریکا و چین محسوب می‌شود. آمریکا متحد دیرینه تایوان است و از جدایی آن از چین حمایت می‌کند. 

آمریکا این حمایت را در قالب کمک‌های نظامی، فروش تسلیحات و حمایت سیاسی ابراز می‌کند. این در حالی است که چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند و تهدید کرده است که در صورت لزوم حاضر است از زور برای پیوستن مجدد این جزیره به سرزمین اصلی چین استفاده کند.

حمایت مستمر ایالات متحده از جدایی تایوان و حضور نظامی آن در منطقه توسط چین به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی شده است. این امر منجر به افزایش تنش در تنگه تایوان شده است، به طوری که چین تمرینات نظامی در نزدیکی تایوان انجام می دهد و ایالات متحده کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی را به منطقه می فرستد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
ترامپ میخواسته صرفه جویی در دستمال توالت کتد
خیلی دیدنی شدند.. یه زمانی صحبت از مدیریت جهانی میکردند ولی الان نفت در برابر غذا شده پیروزی عظیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
نفت در برابر غذا غذا نکن بابا اون خبر توافق موقت فیک بود
ترکیه آدم کش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
اونی که کشته شده سرکرده تروریست‌ها بوده، شما هم بیخود خودتو به اونها نچسبون سرتو بنداز پایین زندگیتو بکن به اوضاع مملکت و استان خودت برس
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
حتما شما هم جزو این تروریستهای آدم کش هستید که اینقدر از کشته شدن سرکرده تروریستها ناراحت شده اید!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
یاشاسین ترکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
تروریست عاقبت باید به درک بره.
در ادامه حضور غیر قانونی نظامیان ترکیه در سوریه، این نیروها حملات پهپادی به شمال حلب (شمال سوریه) انجام دادند که علیه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «یگانهای مدافع خلق» بود.

در جریان این حمله یکی از عناصر ارشد مدافع خلق که تبعه ترکیه بوده به همراه یک عنصر دیگر کشته و سه نفر هم زخمی شدند.

از آغاز سال جاری میلادی شماری از عناصر ارشد عضو گروههای کُرد که از تبعه‌های ترکیه هم بوده‌اند، در حملات هوایی آنکارا کشته شده‌اند.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است که حضور نظامیان ترکیه و آمریکا را در خاک خود، اشغالگرانه می‌داند. از طرفی دیگر، دمشق، با عناصر کُرد که تمایلات تجزیه‌طلبانه دارند و وابسته به آمریکا هستند نیز دچار مشکلات زیادی است و بارها با آنان درگیر شده است.

پ.ن- واقعا جملات بالا را یک بار دیگر بخوانید و به این نحوه خبر رسانی تان بخندید. کورد مسلح تبعه تورکیه در خاک سوریه هم مرز با ترکیه چه کار می کند!؟
کردهایی که تبعه ترکیه و سوریه هستند و هم تجزیه طلب و بر علیه دولت های سوریه، ترکیه و حتی ایران اعمال تروریستی انجام می دهند و دولت سوریه هم از پس آنها بر نمی آید چرا باید مبارزه بر علیه اینها از طرف ترکیه غیر قانونی قلمداد شود!؟ بالاخره موضع خود را مشخص کنید شما طرفدار گروههای تروریستی که مورد حمایت آمریکا می باشند هستید یا مخالف آنها!؟ به قول معروف شتر سواری دولا دولا نمی شود.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
جایی که ترکیه بمباران می کنه نه خاک سوریه هست و نه خاک ترکیه، اونجا کردستان هست و زادگاه و سرزمین مادری کردها، عرب ها و ترک های آسیای مرکزی اونجا رو اشغال کردن و دست از تجاوز و انسان کشی بر نمیدارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
ایرانی؟ جوک سال رو گفتی. کشوری بنام کردستان، هرگز وجود نداشته و وجود نخواهد داشت
کشف اسناد محرمانه آمریکا در توالت و حمام ترامپ !!!!!!!!!!!
از همان اول هم معلوم بود ترامپ تجارت پیشه مال دنیای سیاست نیست ولی چون مردم آمریکا از سیاست های نابخردانه سیاست مدارانشان در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به تنگ آمده بودند به ترامپ تاجر رای دادند تا شاید اوضاع در آمریکا بهتر شود، بهتر که نشد هیچ، بلکه ترامپ با سیاست های غلط اندر غلط از لغو پیمان منع اشاعه گازهای گل خانه ای گرفته تا لغو یکجانبه برجام و ... نظم قوانین بین المللی را هم بهم ریخت و جالب است همین فردی که خود هزار و یک پرونده داخلی و بین المللی دارد، سردمداران امروز آمریکا را خطاب قرار می دهد که هیچ نمی دانند و این ها همه گویای این است که در آمریکا چه خبر است.
بعید نیست اگر از ترامپ سوال شود که چرا اسناد محرمانه را در توالت خانه اش نگاه داشته در جواب بگوید؛ " توالت خانه اش اتاق فکرش بوده". همان طور که بایدن وقتی در سخنرانی جشن فارغ التحصیلی نیروی هوایی آمریکا زمین می خورد کیسه شن را عامل زمین خوردنش می داند و یکی نیست بگوید که حواست کجاست که کیسه شن اسباب زمین خوردنت می شود و یا اشتباهات کلامی بسیاری که توسط بایدن صورت گرفته و رسانه های دنیا را به تعجب وا داشته و همین موارد به ظاهر ساده اگر به دقت بررسی شود متوجه می شویم که چرا امروز با سیاست های غلط ناتوی به رهبری آمریکا، شرق اروپا دچار بحران شده است؟ چرا دفتر ناتو در ژاپن بازکشایی می کنند و چرا در آب های آسیای شرقی به کرات رزمایش نظامی برگزار می کنند؟ که چه بسا این اقداماتشان این بار باعث بحران جدیدی در شرق آسیا شود و برای فرافکنی از اصل موضوع پکن را متهم به تنش زایی در شرق دور می کنند. این ها همه نشان از نوعی بی منطقی در سیاست های جهانی آمریکا به دلیل رسیدن به منافع اقتصادی است که اگر ادامه دار شود جهان را از نظم جهانی خارج و به سمت قانون جنگل می برد و ماحصل قانون جنگل، جنگ های جهانی است که اگر این بار اتفاق بیافتد به احتمال زیاد چاشنی آن اتمی بوده و تمام دنیا و حتی خود مردم آمریکا باید تاوان سیاست های غلط منفعت طلبانه سردمدارانشان را بدهند.
ظاهراً احمدی نژاد هم در دوران رئیس جمهوری خود کاری مشابه ترامپ انجام داده است. اما کسی جرات برخورد با احمدی نژاد را ندارد. چـــــــرا؟؟؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
چون از همه مسولین رده بالای کشور گزک(آتو)دارد
هشدار آمریکا به پکن درباره برگزاری رزمایش های نظامی
وفاحت امریکایی ها حد و حساب نداره خودشان هر غلطی که دلشان میخواهد میکنند حالا به چین اخطار میدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
دقیقا
امریکا 1 تریلون دلار به چین بدهکاری دارد. مشکل اصلی همین است.
پاسخ ها
کامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
دوست عزیز بدهی امریکا به سایر کشورها از نوع بدهی من و شما به بانک نیست. چین درامدهای
دلاریش را در امریکا اوراق قرضه یا سهام خریده یا سرکایه‌گذاری کرده. یعنی کوچکترین بحرانی برای آمریکا باعث کاهش ارزش دارایی‌ها و سهام خریداری شده چین می شه. ساختار اقتصادی دنیا آنچنان به نفع آمریکا چیده شده که کوچکترین بحران یا ضعف اقتصادی دلار، ضررش اول به رقبای آمریکا می رسه. دلیل اینکه چرا رقبا و حتی دشمنان آمریکا سرمایه‌های خود را در آمریکا سرمایه‌گذاری می کنند، راندمان بالاتر اقتصاد آمریکا است. قاعده بازی جوری چیده شده که همه راهها به آمریکا ختم بشه.
چرا نوشتی سرکرده ؟؟؟ چه نفعی داری ترکیه چه سودی به تو رسانده که از واژه سرکرده برای مخالفان ترکیه استفاده کردی ؟ آیا او هم برای نامیدن مخالفان کشور تو از واژه سرکزده استفاده میکند ؟؟؟!!!
لطفا برادران کرد را از دست اعراب و ترک ها نجات بدید. اون ها ایرانیان اصیل و هم خون های ما هستند و هر تیری که به کردها میخوره دردی قلبمان احساس می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
دوست عزیز مگر تروریستها برادر تو هستند؟ اینها اگر خودشان را ایرانی می دانند چرا این همه مرزبانان این کشور را شهید می کنند ؟؟؟!!! هرجا میخواهید مظلوم نمایی کنید و جامعه ایرانی را با خودتان همراه نمایید دم از ایرانی بودن میزنید ولی بعدش نقشه جعلی برای خودتان در آورده اید و از خاک ایران برای خودتان سرزمین درست کرده اید. البته شما رو نمی‌گم برادران تروریست منظورم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
چشم آقا کُرده.
به شرطی که شما هم قول بدید دست از تجزیه‌طلبی و وطن‌فروشی بردارید
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری