نیم میلیارد تومان برای طلای تقلبی بازار خودرو ندهید / با ۱۷.۵ میلیون تومان، گواهی اسقاط بگیرید و خودرو وارد کنید

این روزها همه چشم انتظار تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به بازار هستند، اما در این وضعیت مبهم، بازار خودروهای فرسوده، یکباره طلا شد؛ طلایی که حالا کاشف به عمل آمده، تقلبی است و نباید گول آن را خورد.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۸۰
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹ 04 September 2023
|
16574 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روزهای گذشته، خبری خودرویی در فضای مجازی بسیاری را شوکه کرد و آن چیزی نبود، جز جهش چند صد میلیونی خودروهای فرسوده یا همان اسقاطی! در حقیقت به نوعی حکم طلا پید‌ا کرد‌ و قیمتشان جهشی نجومی د‌اشت.

قیمت هایی که بر یک گزاره تاکید داشتند و آن واردات خودروی خارجی به کشور و شرط داشتن خودروی فرسوده بود. به بیان دیگر، با وجود اینکه سازوکار واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور با سرعت لاک پشتی در جریان است و خودروهای کارکرده نیز هنوز مشخص نیست با کدام مترومعیار هیات دولت قرار است وارد شود، مردم شاهد قیمت هایی در محدوده نیم میلیارد تومان برای خودروهایی بودند که از قیمت صفر کیلومترشان هم گران تر شده بود.

شاید این یک اتفاق بی سابقه در بازار خودرویی بود، اما در هر صورت چند روزی است که برخی از مردم را به سمت و سویی کشانده است که وارد بازار خرید و فروش این خودروها شوند؛ بازاری که بررسی ها نشان می دهد نباید به آن وارد شد و نباید گول تبلغیاتش را خورد؛ چرا؟

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در گفت‌وگویی پاسخ به این پرسش را داده است. محمود مشهدی شریف تاکید دارد: متاسفانه شایعه‌ای غلط پخش شد که صاحبان خودروهای فرسوده می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند؛ بنابراین، افراد تشویق شدند تا خودروی فرسوده بخرند به امید آنکه بتوانند خودروی خارجی وارد کنند، در حالی که حقیقت امر این است که برای واردات خودروها، ارائه "گواهی اسقاط" ضروری است. قیمت گواهی اسقاط هر خودروی سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد باید نصف این قیمت را بپردازند؛ بنابراین، می‌توانند با ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گواهی اسقاط دریافت و خودرو وارد کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.

بیشتر بخوانید:

 

وی اعلام کرد: در حال حاضر  ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم که با این میزان گواهی‌ها می‌توان حدود ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد؛ بنابراین نگرانی از این حیث وجود نخواهد داشت. طبق آنچه برنامه‌ریزی شده، قرار است حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود؛ بنابراین تنها ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم که می‌توانیم این میزان را نیز تولید و فراهم کنیم؛ بنابراین، تا پایان سال ۱۰ هزار خودروی دیگر گواهی اسقاط خواهند گرفت.

مشهدی شریف ضمن اشاره به اینکه هنوز آیین‌نامه شفاف بیان نشده است، گفت: برای واردات خودروهای خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است؛ همانطور که اشاره شد، کمبودی به لحاظ گواهی اسقاط وجود ندارد، اگر هم گواهی اسقاط موجود نباشد، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق ملی سازمان محیط زیست واریز می‌شود. این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی خواهد شد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: ما باید برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا دارندگان آن‌ها تشویق به اسقاط شوند؛ این در حالی است که متاسفانه تمام اقدامات تنبیهی هستند. هر خودروی فرسوده، متوسط ۱۳۲ هزار تومان روزانه، سوخت (بنزین) بیشتری نسبت به یک خودروی نو مصرف می‌کند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتغال‌زایی و کاهش آلودگی هوا باید اسقاط شوند، اظهار کرد: به‌صورت غیررسمی یک بند از آیین‌نامه‌ای که هنوز تصویب هم نشده، اعلام و اینگونه سبب التهابات بازار شد. این شایعه داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودرو سبب شد تا مردم تصور کنند با داشتن خودروی فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند؛ بنابراین، یکباره قیمت خودروهای فرسوده غیرواقعی بالا رفت.

مهران سالاری، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نیز با بیان اینکه بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موضوع جدیدی نیست، اظهار کرد: این موضوع از گذشته بوده و همچنان نیز ادامه دارد؛ اما بدین معنا نیست که برای واردات نیاز به خودروی فرسوده است. داشتن خودروهای فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی، موضوع کاملا اشتباهی نیست.

وی افزود: برای واردات خودرو، واردکننده باید عوارض اسقاط را پرداخت کند؛ از سوی دیگر، اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده باید نام نویسی کرده تا خودروی خود را اسقاط و سپس گواهی بگیرد.

بیشتر بخوانید:

 

سالاریه تصریح کرد: مراکز اسقاط نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می‌کنند و زمانی‌که اسقاط انجام می‌شود، گواهی اسقاط را دریافت می‌کنند. مرکز اسقاطی که گواهی اسقاط را صادر می‌نماید، در سامانه بارگذاری می‌کند؛ بنابراین هیچ واردکننده‌ای نیازی نیست که خودرو خریداری و اسقاط کند. تاکنون هیچ قیدی در قانون نشده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد: ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین کنیم؛ با این طرح می‌توانیم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را از رده خارج کرده و بخشی از آن را برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود داشته و مشکلی برای تامین گواهی اسقاط نیست.

وی افزود: مردم نباید مبلغ بالایی برای خرید خودروی فرسوده پرداخت کنند که در نهایت مرکز اسقاط، ۵۰ میلیون پول به آن‌ها بدهد، بلکه باید گواهی اسقاط را با ۱۷.۵ میلیون تومان خریداری کنند. سالاریه تصریح کرد: برای اظهارنظر دقیق‌تر باید منتظر تصویب آیین‌نامه باشیم.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۹
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
کلا ملت جالبی هستیم. در فضای شایعه روزگار میگذرونیم. تهش هم میشه همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
#مهدی_یراحی
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
داداش فعلا بزرگترین وارد کننده خودرو دولت و شرکتهای دولتیه . چرا باید دفاع کنه از خودرو فرسوده گرون قیمت . بعد نوبت خصوصی ها که شد مشخص میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
21.13
اعدام
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
چه اشکال داره چهارتا آدم بدبخت هم نون بخورن چرا همش سرمایه دار که سود میکنه حواله نمیدن.اون موقع که ماشینای اشغال ده برابر میشد کاری نمیکردین البته من ماشین اسقاطی ندارم اما برا قشر ضعیف خوشحال بودم
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
چون افراد تصمیم گیرنده همون میلیاردر ها ومولتی میلیاردر ها هستند که دایم درفکرخالی کردن جیب مردم متوسط هستند حالا شما فکر میکنید که اینها میذارن چیزی به نفع فقرا بشه.والا اگر میشد جای تعجب داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
با شما موافقم.خودرو فرسوده هم ندارم اما بیشتر خودروهای فرسوده در اختیار خانواده ها و افراد کم درآمد هستند اگر از این شرایط آنها هم به پولی می رسیدند بد نمی شد این پول هم از جیب ثروتمندانی بود که توانایی واردات خودرو خارجی و یا خرید چنین خودروهایی را داشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
بیسواد وقتی پراید ۸۲ میشه ۵۰۰ میلیون اونوقت همون عناصر هجوم میارن برای خرید ماشینای مدل بالاتر اونوقت تقاضا به شدت میره بالا و پراید ۹۶ میشه ۱ میلیارد
Samad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
ی برگه کاغذو میدن هیفده میلیون
حداقلش اگه وارد کننده (دارا) خوردرو فرسوده رو میخرید از قشر ضعیف. هم خودرو های فرسوده جمع میشد هم مردم میتونستن ی ماشین صفر راحت برا خودشون بخرن
یوسف از همدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
یک جواب ساده به من بده با این فرض شما که صاحبان خودرو های فرسوده قشر فقیر جامعه هستند آیا افزایش قیمت این خودرو ها باعث نمیشه که سایر افراد این قشر یعنی مشتریان بالقوه این خودرو ها(اقشار آسیب پذیر فاقد خودرو) حتی از داشتن خودرو فرسوده به دلیل گران شدن آن محروم شوند؟
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
ای کاش این خودروها برای آدم های بی بضاعت بود. ولی بعید میدانم. فکر کنم بیشترش دست خود مافیا بوده. بی بضاعت اگر شانس داشت وضعش این نمیشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
هر کاری بکنن شما دلالا و غربگدا ها باید یه چرتی بگین
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
این استدلال فوق غلط رو کنار بذارید
این اتفاق خنده دار باعث شد خوردوهای زیر 100 میلیون که برای قشر پایین جامعه و جوانان جهت کار مناسب بود یک شبه بشه 300 400 میلیون.
یعنی دیگه به طر کامل این قشر از خرید ماشین محروم شدن
البته که شایعه ای بیش نبود و شک ندارم حتی یک نفر هم با چنین قیمت های خودرو نخرید و نفروخت
ناشناس
|
India
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
مشکل از دولت و شهرداری است که سعی نمیکنه با تبلیغات محیطی و شهری، مردم را از این گونه اخبار آگاه کنه
اخباری که میتونه جلوی شایعات و ضررهای سنگین اقتصادی مردم رو بگیره
یا با تبلیغات پیامکی که مستقیما از وزارت خانه ها صادر ارسال بشه (این بهترین نوع آگاهی رسانی هست)

اگر دولت روی صداسیما حساب کرده که لابه لای اخبارش در حد 20 ثانیه از قول مسئولین یه چیزی بگه که مردم آگاه بشن سخت در اشتباه

مردم با صدا سیما کاری ندارن و متاسفانه ماهواره هم شریک جرم در شایعه پراکنی
علی
|
France
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
خوب این حسنش چیست؟ فردی میخاد خودرو وارد کنه میره هفده تومن میده گواهی اسقاط می گیره میره خودرو وارد می کنه؟ با این وضع این کار هیچ کمکی به نوسازی ناوگان حمل و نقل نمی کنه.
قدرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
به حمدالله همه مشکلات کشور حل شد. خخخخ
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
طبق معمول همچنان با مردم بازی کنید. ابتدا مردم را گیج کنید سپس به زعم خود راه حل ساده ۱۷ و نیم میلیون تومانی بدهید و ... خوب اگر تمام این بازی ها برای گرفتن ۳۵ میلیون تومان است از اول اعلام و این قدر بازی درنیارید. من نمیدونم این بازی ها را هیچ یک از علما امرا وزرا رویسا مدیر کل ها و ... نمی بینند. پس چرا ساکتتند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
برگه که با ۵ هزار تومان میشه تولید کرد و به ملت ۱۷ میلیون فروخت ، بجاش سالی چند صد هزار نفر بخاطر آلودگی هوا ، میرن- هوا یا میرم زمین
زنبورک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
اون قیمت های نجومی اسقاطی ها چرت است و این فرمایشات حضرات مراکز اسقاط هم چرندیات، تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. لابد یه چیزی از جایی درز کرده و به گوش عده ای دلال سودجو رسیده، باید منتظر ماند!
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
در کشور همیشه راهی برای دور زدن قانون وجود دارد، الحمد للله و المنة
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
مگه قراره واردات ماشین آزاد بشه؟ من بچه ام یا شما؟ دو ساله این قصه گفته میشه
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات