تابناک گزارش می دهد

آتش بس احتمالی حزب الله لبنان و اسرائیل؛ برنده و بازنده کیست؟

منابع خبری از قریب الوقوع بودن آتش بس میان حزب الله و رژیم صهیونیستی خبر می دهند.
کد خبر: ۱۲۶۲۰۵۱
|
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ 26 September 2024
|
5985 بازدید

بین الملل تابناک: پس از درگیری گسترده میان حزب الله و رژیم صهیونیستی در چند روز اخیر، حال منابع خبری از احتمال آتش بس میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی خبر می دهند.

پس از انفجار دستگاههای ارتباطی حزب الله، رژیم صهیونیستی جنگ با هزینه زیاد و در عین حال عدم ورود به جنگ تمام عیار را در دستور کار قرار داد. حملات اسرائیل به جنوب لبنان و به ویژه ضاحیه و ترور فرماندهان نظامی حزب الله در این راستا صورت گرفت.

صابر گل عنبری کارشناس مسائل منطقه در خصوص حملات اسرائیل پس از عملیتهای اطلاعاتی و امنیتی علیه حزب الله می گوید: همین مساله نتانیاهو را در سایه اجماعی داخلی به این وسوسه انداخت که فرصتی تاریخی برای ضربه به حزب‌الله و مجبور کردن آن به گسست پیوند با غزه و توقف حملات و بازگشت آوارگان به شمال اسرائیل به دست آمده است.

به اعتقاد وی «در کنار فرصتِ پیش آمده و امکان وارد آوردن ضرباتی به سیستم کنترل و فرماندهی حزب‌الله، احتمالا نتانیاهو با تداعی اظهارات سیدحسن نصرالله پس از جنگ 2006 (مبنی بر این که اگر می‌دانست این جنگ این همه تلفات و خسارت در بر دارد، اسارت دو نظامی اسرائیلی انجام نمی‌شد) بر این گمان بوده است که اگر پس ازانفجارها و ترورها جنگی را با حملات هوایی سهمگین شروع کند، حزب‌الله از بیم تکرار دکترین ضاحیه عقب‌نشینی خواهد کرد.»

در مقابل حزب الله نیز دامنه جنگ را گسترده کرد و حملاتی را با موشکهای جدیدی چون «فادی 1»، «فادی 2» و «قادر 1» علیه عمق رژیم صهیونیستی از جمله تل آویو انجام داد. این حملات عمق اسرائیل را مورد هدف قرار داد و ریسک گسترش حملات اسرائیل به حزب الله را کاهش داد.

بر این اساس، دو طرف از ورود جنگ به مرحله تمام عیار اجتناب کردند. به گفته «گل عنبری»: دو طرف فعلا با رصد تحرکات یکدیگر نسبت به تمام عیار کردن جنگ احتیاط می‌کنند؛ حزب‌الله با وجود گسترش مستمر دامنه حملات موشکی خود همچنان بر اهداف نظامی تمرکز و تلاش دارد که جنگ در این سطح کنترل و به جنگی فرسایشی برای طرف مقابل تبدیل شود. در مقابل نیز اسرائیل با وجود تحمیل تلفات زیادی در لبنان و بمباران‌های گسترده، اما همچنان از بمباران سنگین زیرساخت‌ها و محلات مسکونی مانند غزه پرهیز می‌کند.

تحرکات نظامی از عصر روز چهارشنبه روند کاهشی را طی می کند. این روند در حالی است که روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» روز پنج‌شنبه به نقل از برخی مسوولان آمریکایی مدعی شد، «برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله طی چند ساعت آینده وارد مرحله اجرایی خواهد شد.»

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز نوشت: «حزب قدرت یهود در پی انتشار گزارش‌هایی درباره حصول توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله، نشستی برگزار خواهد کرد.»

بیانیه مشترک آمریکا، فرانسه و متحدان کلیدی برای آتش بس

آمریکا، فرانسه و متحدان کلیدی آن‌ها با صدور بیانیه مشترکی از رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان خواستند تا با یک آتش‌بس ۲۱ روزه موافقت کنند.

این بیانیه مشترک تقریبا ۱۰ روز پس از درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان صادر شده و هدف آن توقف درگیری‌ها، جلوگیری از تشدید تنش‌ها و حمله زمینی بالقوه رژیم اشغالگر به جنوب لبنان است.

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد: «بیانیه مشترک توسط ایالات متحده، فرانسه، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر صادر شده است.»

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت: «کشورهای امضاکننده این بیانیه امیدوارند در طول ۲۱ روز آتش‌بس در لبنان، مذاکرات اسرائیل و حماس درباره آزادی اسرا و آتش‌بس در غزه نیز دوباره آغاز شود.»

این مقام آمریکایی افزود: متن بیانیه مشترک و یک بیانیه جداگانه توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با اسرائیل و لبنان هماهنگ شده است. هم‌چنین از نظر کشورهای امضاکننده بیانیه، ۲۱ روز، زمان کافی برای دستیابی به یک توافق دیپلماتیک در مرز اسرائیل و لبنان می‌باشد.

پایگاه خبری اکسیوس روز چهارشنبه گزارش داد که دولت بایدن با فرانسه و چند کشور دیگر بر روی یک ابتکار دیپلماتیک جدید به منظور «توقف» در جنگ در لبنان و از سرگیری مذاکرات درباره اسرای صهیونیستی و آتش‌بس غزه کار می‌کند.

بایدن و ماکرون در بیانیه خود خواستار «حمایت فوری از سوی اسرائیل و لبنان» برای این بازه ۲۱ روزه آتش‌بس شدند.

در قسمتی از بیانیه بایدن-ماکرون آمده است: «زمان حل‌وفصل درگیری‌ها مرز اسرائیل و لبنان فرا رسیده است تا بدین ترتیب امنیت تضمین شود و غیرنظامیان بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. تبادل آتش از هفتم اکتبر و به‌خصوص طی ۲ هفته گذشته، تهدیدی برای درگیری بسیار گسترده‌تر و آسیب به غیرنظامیان است. بنابراین ما در روزهای اخیر با یکدیگر بر روی یک درخواست مشترک جهت برقراری آتش‌بس موقت کار کرده‌ایم تا به دیپلماسی، فرصتی برای موفقیت بدهیم و از تشدید تنش‌ها در سراسر مرزها جلوگیری کنیم.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: میانجیگری‌ها برای برقراری آتش‌بس در لبنان به شکل جدی برای دولت بایدن آغاز شده است.

این شبکه خبری در ادامه نیز به نقل از برخی مسوولان آمریکایی گزارش داد: امیدوار هستیم برقراری آتش‌بس در لبنان به توافق آتش‌بس در غزه منجر شود.

همچنین سی‌ان‌ان به نقل از یکی از مسوولان دولت بایدن گزارش کرد: پیشنهاد آتش‌بس در لبنان تلاشی فراگیر برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری و تبدیل آن به جنگی منطقه‌ای است.

جلسه اضطراری شورای امنیت

از سوی دیگر، نمایندگان آمریکا، انگلیس، سوئیس، ژاپن و اکوادور در نشست شورای امنیت بر لزوم جلوگیری از جنگ تمام‌عیار بین لبنان و رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

«رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: «ما به دنبال اجتناب از جنگ گسترده‌تر بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان هستیم».وود در ادامه ادعاهایش افزود: «ما هشدار می‌دهیم که تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس با تشدید تنش کنونی در لبنان با مشکلات بیشتری مواجه است».

در ادامه نشست شورای امنیت، نماینده اکوادور نیز تصریح کرد: «خصومت‌های اسرائیل ناقض حاکمیت لبنان و قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است».

نماینده سوئیس در سازمان ملل هم گفت: «تشدید خصومت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله خطر یک جنگ بزرگ را در پی دارد که هیچکس خواستار آن نیست».

نماینده انگلیس نیز در این نشست اظهار داشت: «ما در آستانه پرتگاه قرار داریم و روزهای گذشته شاهد کشته‌شدن بیش از ۵۰۰ لبنانی و اعضای تیم سازمان ملل بوده‌ایم».

واکنش مقامات صهیونیست به آتش بس

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبعی در دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم گزارش کرد: چراغ سبزی برای آتش‌بس جهت آغاز مذاکرات داده شد.

با وجود این دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن تکذیب خبرهای منتشر شده درباره آتش‌بس در شمال فلسطین اشغالی با حزب‌الله لبنان، اعلام کرد: خبرها درباره آتش‌بس در شمال (شمال فلسطین اشغالی در مرز با لبنان) نادرست بوده و نتانیاهو به پیشنهاد مشترک آمریکا و فرانسه پاسخی نداده است.

این رسانه مدعی شده نتانیاهو در پی مذاکرات آتش‌بس به ارتش دستور داده حملات در لبنان را کاهش دهد.

پیش از این «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی گفت تل‌آویو باید با پیشنهاد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی او برای برقراری آتش‌بس میان حزب‌الله و این رژیم تنها به مدت هفت روز موافقت کند.

بِتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، نیز در بیانیه‌ای به مخالفت با آتش بس پرداخت و اعلام کرد: «نبرد در شمال باید با یکی از دو سناریو به پایان برسد (یا نابودی حزب‌الله و سلب توانایی آن در تهدید ساکنان شمال، یا ادامه جنگ) نباید به دشمن فرصت داد تا از ضربات شدیدی که دریافت کرده بهبود یابد یا برای ادامه جنگ آماده شود. تسلیم حزب‌الله یا جنگ، تنها راه بازگرداندن امنیت به ساکنان شمال و اسرائیل است.»

همچنین حزب «عوتسما یهودیت» به ریاست ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «در پی گزارش‌هایی درباره مذاکرات برای توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله، فراکسیون عوتسما یهودیت در ساعات آینده نشست فوری برگزار خواهد کرد.»

میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی از حزب لیکود، گفت: «آتش‌بس بدون دریافت هیچ امتیاز ملموسی از حزب‌الله یک اشتباه بزرگ است که دستاوردهای بزرگ نظامی اسرائیل در روزهای اخیر را به خطر می‌اندازد. امیدوارم که این گزارش‌ها نادرست باشند و باید تا دستیابی به پیروزی کامل در شمال ادامه دهیم.»

از سوی دیگر، گدعون ساعر، عضو کنست رژیم صهیونیستی، گفت: «کاهش شدت حملات هوایی اسرائیل در لبنان طی روزهای اخیر و اجتناب از هدف قرار دادن توانمندی‌های حزب‌الله در بیروت، مانند آنچه در جنوب لبنان و بقاع رخ داد، اشتباه است.»

وی افزود: «ادامه و تکامل عملیات برای نابودی توانایی‌های اصلی حزب‌الله که تهدیدی برای عمق اسرائیل هستند، ضروری است. توقف این عملیات به حزب‌الله فرصت می‌دهد تا اقداماتی انجام دهد که در آینده انجام این مأموریت را دشوارتر کند.»
زئیف الکین، عضو کمیته امور خارجی و امنیتی کنست، گفت: «اگر گزارش‌ها درباره توافق آتش‌بس موقت ۲۱ روزه صحیح باشد، این یک اشتباه فاحش از سوی اسرائیل است. این به حزب‌الله فرصت می‌دهد تا از ضرباتی که دریافت کرده بهبود یابد و صفوف خود را برای نبرد دوباره سازماندهی کند.»

وی افزود: خواسته اسرائیل در لبنان باید روشن باشد: هیچ آتش‌بس موقت، فقط توقف دائمی بدون ارتباط به جنگ جاری در غزه، و دور کردن حزب‌الله از فراسوی رود لیتانی. تا زمانی که حزب‌الله با این شرایط موافقت نکند، باید از ضعف آن بهره‌برداری کرد و فشار نظامی را افزایش داد و با تمام قوا در لبنان عمل کرد. ما نمی‌توانیم با تردید سازمان‌های تروریستی را شکست دهیم و نمی‌توانیم ساکنان شمال را با امنیت به خانه‌هایشان بازگردانیم!»

برنده و بازنده آتش بس

به گفته «گل عنبری» طرف اسرائیلی به این جمع بندی رسیده است که باید دستاوردهای خود تاکنون در این جنگ را حفظ کند و از آن بیم دارد که فرسایشی شدن جنگ و درگیر شدن بیشتر عمق اسرائیل، آن‌ها را بر باد دهد. از این رو، می‌خواهد با هماهنگی طرف آمریکایی تحقق اهداف جنگ را از طریق دیپلماسی و تحت فشار این جنگ ویرانگر که تاکنون گوشه‌ای از آن را به نمایش گذاشته است، پیگیری کند.

وی می گوید: به همین خاطر، طرح آتش بس 21 روزه ارائه شده است که پس از برقراری آن، طی این مدت مذاکراتی برای رسیدن به توافق صورت گیرد. اما این طرح دیپلماتیک یعنی آتش بس موقت در جبهه شمال بدون شمول غزه عملا به معنای گسست میان دو جبهه، توقف حملات حزب الله و مقدمه‌سازی برای بازگشت آوارگان اسرائیلی به شهرک‌های خود در شمال است و اینها دقیقا همان اهدافی است که اسرائیل برای جنگ خود علیه حزب الله تعریف کرده است. 

وی معتقد است: علی رغم نابرابری‌ در امکانات و تسلیحات و قدرت تخریب دو طرف، اما معمولا در چنین جنگ‌هایی معیار برد و باخت تحقق و یا عدم تحقق اهداف است. به همین خاطر، دبیر کل حزب الله در سخنرانی یک هفته قبل خود پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها تاکید داشت که اجازه نخواهیم داد دشمن به اهداف خود یعنی قطع ارتباط دو جبهه لبنان و غزه و بازگشت ساکنان شهرک‌های تخلیه شده به آنجا برسد. حالا اسرائیل و در همکاری با آمریکا و بعضا فرانسه می‌خواهد پس از یک هفته جنگ ویرانگر اسرائیل و ضربات به حزب الله از طریق دیپلماسی اهداف پیشگفته را تحقق بخشد. از این رو، طرح کنونی آتش بس در جبهه شمال منهای غزه را می‌توان یک نوع تله دیپلماتیک برای حزب الله و اعلام پیروزی اسرائیل پنداشت.

به نظر می رسد شرایط کنونی وضعیت مناسبی را پیش پای حزب الله قرار نمی دهد. به گفته گل عنبری «حزب الله در برابر معادله بسیار دشواری قرار گرفته است. اگر با این آتش بس مخالفت کند، خود را در مظان اتهام ادامه جنگ قرار می‌دهد و اگر هم آن را بپذیرد، اهداف طرف مقابل برآورد شده است و به معنای باخت در این جنگ است. کما این که جنگ کنونی به شدت ویرانگر و تلفات و خسارات آن بالاست و حزب الله نمی‌خواست درگیری محدود یک سال اخیر در شمال به چنین جنگی ختم شود. اما در عین حال نیز با توجه به این که اهداف حزب الله در جبهه شمال در حمایت از غزه به نوعی جنبه حیثیتی برای خود حزب و کلیت محور پیدا کرده است، گسست پیوند دو جبهه لبنان و غزه پیامدهای فراتر از تحقق اهداف اسرائیل در جنگ علیه لبنان دارد.»

وی معتقد است: از این رو، بعید است که حزب الله با طرح آتش بس موقت در لبنان بدون غزه موافقت کند، مگر با این توجیه که در مدت برقراری این آتش بس مذاکرات غزه از سرگرفته شود و حتما توافقی حاصل شود که البته در آن صورت باید دید که رسیدن به توافق در غزه هم در این مدت تا چه اندازه محتمل خواهد بود. اگر توافقی هم در غزه حاصل نشود، بعد از پایان آتش بس نیز از سرگیری حملات حزب الله دشوار به نظر می‌رسد و اسرائیل پس از تحقق گسست پیوند میان دو جبهه و تبدیل کردن دستاوردهای تاکتیکی خود به بردی راهبردی، وارد فاز بازگرداندن نیروهای حزب الله به شمال رودخانه لیتانی خواهد شد. حزب الله اکنون در برابر تصمیم سرنوشت‌سازی در این معادله سخت قرار گرفته است و باید دید که چه تصمیمی خواهد گرفت.

بر این اساس ساعات آینده تعیین کننده خواهد بود. اسرائیل با بالا بردن شدت درگیری نظامی بعد از عملیاتهای امنیتی و اطلاعاتی درصدد تفکیک جبهه ها بود تا حزب الله را مجبور کند حملات خود در حمایت از غزه را متوقف کند. از سوی دیگر اعضای افراطی کابینه نتانیاهو نیز با آتش بسی که منجر به از بین رفتن حزب الله نشود موافق نیستند.

حزب الله نیز هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. مشخص نیست آیا حزب الله جنگ را تداوم خواهد داد تا معادلات در ادامه شکل دیگری بگیرد یا روند تحولات در غزه و تلاشهای دیپلماتیک برای آتش بس غزه را در فرصت 21 روزه دنبال خواهد کرد و بر اساس آن تصمیم خواهد گرفت که پس از آن وارد جنگ شود یا خیر.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات