گفتگوی اختصاصی با رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا:

نتانیاهو ممکن است حمله «مجدل شمس» را بهانه حمله گسترده به حزب الله قرار دهد/ کشورهای منطقه پشت پرده برای اسرائیل هورا می کشند

پروفسور نادر انتصار معتقد است دلیل اصلی اینکه بعد از حمله صورت گرفته اخیر  به مجدل الشمس در جولان، اسراییل انگشت اتهام خود را فوری متوجه حزب الله لبنان کرد این است که نتانیاهو هدف حمله به لبنان و در گیری گسترده ای با حزب الله دارد. 
کد خبر: ۱۲۵۰۴۲۸
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸ 28 July 2024
|
6798 بازدید
|
۹

بین الملل تابناک: عصر روز شنبه منطقه «مجدل الشمس» در جولان اشغالی هدف حمله موشکی خود قرار گرفت.

منابع عبری گزارش دادند در این حمله، ۱۰ نفر کشته شده و حداقل ۳۰ نفر زخمی شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم اعلام شده است.

برخی منابع عبری گزارش دادند در این عملیات، از پهپاد انتحاری هم استفاده شده است.

«محمد عفیف» مسئول روابط عمومی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حزب‌الله قاطعانه حمله به شهرک صهیونیست‌نشین «مجدل شمس» را تکذیب می‌کند.

عفیف تاکید کرد: ما قاطعانه ادعاهای برخی رسانه‌های دشمن در خصوص حمله به مجدل شمس در جولان اشغالی را تکذیب می‌کنیم.

وی افزود: تاکید می‌کنیم که مقاومت به هیچ وجه به این حادثه ارتباطی ندارد و قاطعانه تمامی ادعاهای دروغ در این خصوص را تکذیب می‌کنیم.

اقدامات مشکوک مقامات رژیم صهیونیستی در پی وقوع حادثه «مجدل شمس» و هلاکت و زخمی‌شدن شماری از صهیونیست‌ها ادامه دارد.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌برد به همراهان خود دستور داده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به سرزمین‌های اشغالی بازگردند.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار شناخته شده انتصار است که ابعاد سیاسی و اجتماعی ادغام کردها در جریان اصلی زندگی سیاسی-اجتماعی در ایران، عراق و ترکیه را تحلیل می کند.

*بعد از حمله صورت گرفته به مجدل الشمس در جولان اشعالی ، اسراییل انگشت اتهام را متوجه حزب الله لبنان کرد و البته حزب الله آن را رد کرد. دلیل این اتهام اسرائیلی ها چه بود؟

دلیل اصلی اینکه بعد از حمله صورت گرفته اخیر  به مجدل الشمس در جولان، اسراییل انگشت اتهام خود را فوری متوجه حزب الله لبنان کرد این است که نتانیاهو هدف حمله به لبنان و در گیری گسترده ای با حزب الله دارد.  برای اسرائیل مهم نیست که حمله به مجدل الشمس توسط حزب الله صورت گرفته است یا گروه دیگری.  برای همین است که اسرائیل منتظر نماند که گروهی مسئولیت این حمله را اعلام کرده باشد و فوری بدون تحقیقات لازم  حزب الله را مقصر دانست.

*برخی معتقد هستند نتانیاهو در سفر به امریکا، مجوز حمله همه جانبه به حزب الله لبنان را به دست آورده است. ارزیابی شما چیست؟

نتانیاهو در دیدارش با صاحب منصبان و ماموران عالی رتبه آمریکا و همچنین در سخنرانی اش در کنگره آمریکا، حزب الله لبنان و ایران را به عنوان دو دشمن حیاتی اسرائیل معرفی کرد که به گفته او باید با قاطعیت با آنها روبرو شد و شکستهای بزرگ نظامی را به آنها تحمیل کرد.

من نمیدانم که  نتانیاهو تا چه اندازه موفق به گرفتن چراغ سبزی از آمریکا برای حمله همه جانبه علیهه حزب الله لبنان شده است. در آینده نزدیک عملکرد اسرائیل میتواند جوابی روشنتر به این سؤال بدهد.

*به نظر شما این حمله بهانه لازم به دست اسراییل برای حمله همه جانبه علیه حزب الله لبنان خواهد داد و ایا اسراییل توانایی حمله همه جانبه خواهد داشت؟

برای حمله همه جانبه علیه حزب الله لبنان اسرائیل به کمک و پشتیبانی نظامی آمریکا احتیاج خواهد داشت. یعنی همان کاری را که آمریکا در مورد عملیات نظامی اسرائیل  در غزه کرده است ولی در سطح بالاتر و ابعاد گسترده تر. اسرائیل به تنهای  توانایی حمله همه جانبه و متداوم را بدون پشتیبانی آمریکا ندارد.

*آیا امریکا موافق حمله همه جانبه اسراییل به حزب الله لبنان خواهد بود؟

هدف اصلی سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا گرفتن چراغ سبز واشنگتن برای منطقه ای کردن جنگ غزه بود. همانگونه که قبلا گفتم نمیدانم تا چه اندازه نتانیاهو در اهداف جنگ طلبانه خود موفق بوده است. اگر اسرائیل حمله همه جانبه ای به حزب الله لبنان را شروع کند، آنوقت خواهیم دانست که آمریکا توافق لازم برای این حمله را به نتانیاهو داده است

 *واکنش ایران به چنین حمله ای چه خواهد بود؟

امیدوارم که ایران برنامه ریزی گسترده ای برای گزینه های گسترش ابعاد جنگ غزه کرده باشد. جنگ، بخصوص نوع جنگ منطقه ای که اسرائیل دنبال آن است، پدیده ای غیر قابل پیشبینی است.  آیا واکنش ایران به محکوم کردن حمله اسرائیل در نهاد های جهانی محدود خواهد شد یا اینکه ایران حمله گسترده  به حزب الله را خطری حیاتی برای منافع منطقه ای خود و یا اولین قدم اصلی برای حمله به خود ایران تعبیر خواهد کرد؟ ایران نباید روی پشتیبانی  هیچ یک از کشورهای منطقه حساب کند چون اینها در پشت پرده برای اسرائیل هورا میکشند و دست میزنند و در ظاهر وانمود میکنند که مخالف حمله اسرائیل هستند.  

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
این چه جور حمله پهپادی بوده که در محل انفجار هیچ اثری از بال ها و بدنه پهپاد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
اینها 100 ساله که با هم درگیرن چیز جدیدی نیست
علی
| United States of America |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
کی گفته نیست لاشه موشک در تلویزیون نشون دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
اهالی این منطقه دروزی هستند و با رابطه خوب با سوریه حزب اله به آنجا حمله نکرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
شایسته است همه طرفداران محور مقاومت به خط مقدم برن
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
کاملا موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
به زودی رژیم اشغالگر به دست رزمندگان جان بر کف اسلام نابود خواهد شد و تمامی مشرکین و کفار ساکن در فلسطین منقرض خواهند شد
به زودی بندگان خدا در فلسطین سکونت خواهند کرد و تمامی احکام خدا(نماز-روزه-حجاب) در سر تاسر فلسطین اجرا خواهد شد ان شاء الله
#کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
جناب تابناک، خبر رو کم کار کردی، چون خیلی مهمه...ولی رفتی. بازم خیر باشه...مرگ بر رژیم کودک کش اسرائیل.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
خاک اسرائیل را به توبره بکشید . اسراییل به پایان سلام کن
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات