خبر ترسناک برای سرخابی‌ها؛ محبوب‌های خانه به دوش/ دارایی‌های استقلال و پرسپولیس کجاست؟

وقتی اعلام می‌شود که ورزشگاه‌های شهید کاظمی و امام رضا (ع) متعلق به پرسپولیس و استقلال نیست، ناخواسته این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که اصل دارایی‌های این دو باشگاه چیست و کجاست؟
کد خبر: ۱۲۵۰۸۹۸
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰ 07 August 2024
|
4478 بازدید
|
۳

استقلال و پرسپولیس محبوب های خانه به دوش/ خبر ترسناک برای هواداران سرخابی////// بازی رسانه ای مسئولان با استقلال و پرسپولیس/ خبر ترسناک از خانه به دوشی سرخابی های محبوب

به گزارش تابناک ورزشی، در بحبوحه برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس و اخبار لحظه‌ای و زیاد این رویداد و در شرایطی که نگاه‌ها معطوف به پاریس و بزرگ‌ترین گردهمایی ورزشی جهان است، علی جوادی، مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران صحبت‌هایی را در یک نشست خبری انجام داد که حاوی نکات مهم و البته تلخی برای میلیون‌ها هوادار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود. اینکه دو ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا (ع) برای این دو باشگاه نیست و آنها تملکی روی ورزشگاه‌های مورد نظر ندارند.

جوادی با صحبت‌های خود روی ذهنیت مسئولان و هواداران دو باشگاه خط بطلان کشید و به نوعی آب پاکی را روی دست آنها ریخت: «این دو ورزشگاه متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران است و از طرف شهرداری با ما تهاتر شده و چون تحت رصد دستگاه‌های نظارتی هستیم، بلافاصله پس از پایان لیگ با مکاتباتی که با دو مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و استقلال داشتیم، اعلام کردیم حاضریم ورزشگاه را با رقم کارشناسی به آنها واگذار کنیم. این دو ورزشگاه در حال حاضر متعلق به ماست که در اختیار دو باشگاه است. من با وزیر ورزش مشورت کردم و اعلام کردیم که استقلال و پرسپولیس شرایط خود را نسبت به تملک این دو ورزشگاه بگویند؛ یعنی اینکه یا این دو ورزشگاه را بخرند یا اجاره کنند.» مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان تهران همچنین گفت: «تغییر نام ورزشگاه شهید کاظمی به نام ورزشگاه اختصاصی باشگاه پرسپولیس بدون اجازه ما بوده و غیرقانونی است‌. این مورد برای باشگاه استقلال هم صدق می‌کند و این باشگاه هم حق تغییر نام ورزشگاه امام رضا را ندارد.»

نمایش رسانه‌ای و یک دهه خوش خیالی

این شوک در حالی به میلیون‌ها هوادار سرخابی وارد شد که این روزها حتی ورزشگاه اجاره‌ای آزادی هم برای انجام بازی‌ها در اختیارشان نیست و آنها نمی‌دانند باید کجا میزبان رقبا باشند. حالا در خصوص محل تمرین پرسپولیس و تملک آن ابهاماتی ایجاد شده و ورزشگاه متعلق به باشگاه استقلال هم که در اختیار تیم‌های پایه این باشگاه است، همین وضعیت را دارد. آن هم در شرایطی که دی ماه ۱۳۹۴ جلسه‌ای برگزار و پس از قرعه‌کشی قرار شد ورزشگاه امام رضا (ع) در اختیار باشگاه استقلال و ورزشگاه شهید کاظمی در اختیار باشگاه پرسپولیس قرار بگیرد. از آن روز تا حالا هواداران سرخابی تصور می‌کردند که این دو مجموعه ورزشی جزو دارایی‌های باشگاه محبوب‌شان است. جوادی در توضیح این مسئله گفت: «مگر نگفته بودند شهرداری این دو ورزشگاه را هدیه کرده؟ چه شد؟ هدیه نامه بود؟ سند را به نام پرسپولیس زده بودند؟ سند ورزشگاه کاظمی را به نام پرسپولیس زدند و در بورس افزایش سهام برای این باشگاه داشت؟ الان جزو دارایی‌های باشگاه پرسپولیس است؟» بنابراین واقعیت این است که دو باشگاه در حال حاضر جایی برای تمرین ندارند مگر اینکه طبق اعلام جوادی تکلیف دو ورزشگاه با خرید یا اجاره آن مشخص شود.

ماجرا از این قرار است که دولت باید توسط وزارت ورزش و جوانان شرایط را برای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مهیا می‎‌کرد و در این بین ورود آنها به این عرصه به دلیل نداشتن زیرساخت و منفی بودن تراز مالی میسر نبود. در این ‌بین پیشنهاد هبه کردن دو ورزشگاه کاظمی و امام رضا به دو باشگاه بزرگ پایتخت مطرح شد تا هم جای املاکی که پس از انقلاب از آنها گرفته شده بود پر شود و هم شرایط برای ورود دو باشگاه به فرابورس و بورس فراهم شود. در نهایت این طرح به شکل جدی پیش رفت و بارها اعلام شد که دو ورزشگاه کاظمی و امام رضا به مالکیت استقلال و پرسپولیس درآمده‌اند. اما اتفاق هیچگاه در حقیقت نیفتاده و به قول جوادی واگذاری این دو ورزشگاه به پرسپولیس و استقلال در گذشته فقط یک نمایش رسانه‌ای بوده است! جوادی با صراحت و شفافیت درباره شرایط ورزشگاه شهید کاظمی به خبرنگاران گفت: «واگذاری این ورزشگاه به پرسپولیس در گذشته فقط یک نمایش رسانه‌ای بود و تفاهم‌نامه‌ای وجود نداشت. ورزشگاه شهید کاظمی و همچنین ورزشگاه امام رضا (ع) برای اداره کل استان تهران هستند.»

استقلال و پرسپولیس محبوب های خانه به دوش/ خبر ترسناک برای هواداران سرخابی////// بازی رسانه ای مسئولان با استقلال و پرسپولیس/ خبر ترسناک از خانه به دوشی سرخابی های محبوب

از واگذاری 5 ساله تا تملک خیالی

همان دی ماه ۱۳۹۴ محمد رضایی، رئیس وقت سازمان ورزش شهرداری و رئیس کارگروه واگذاری دو ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا (ع) به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اعلام کرد که قرار است هر دو ورزشگاه به مدت ۵ سال در اختیار دو باشگاه قرار بگیرد. از سویی در سال ۱۳۹۸ با جدی‌تر شدن بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، برخی حقایق نمایان شد؛ از جمله دارایی‌های واقعی دو باشگاه. در واقع مشخص شدن وضعیت دارایی‌های سرخابی پایتخت یکی از اقداماتی بود که باید برای تعیین وضعیت دقیق آنها در مسیر خصوصی‌سازی انجام می‌شد. موضوعی که جزو حدود و اختیارات تعیین شده برای وزارت ورزش بود و به سرانجام هم رسید. آن هم با این نتیجه کلی که «سند دارایی‌های پرسپولیس و استقلال به نام خودشان ثبت نشده است!» افشین داوری، مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش در آن مقطع در گفتگویی اظهار داشت: «دارایی‌های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مشخص و واضح است. موضوع پنهانی از این حیث وجود ندارد، فقط اینکه سند دارایی‌های موجود به نام خودِ سرخابی‌ها نیست.» داوری در همین مصاحبه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تاکنون سند دارایی‌های پرسپولیس و استقلال به نام خودشان ثبت نشده است، گفت: «این موضوع مربوط به گذشته دو باشگاه می‌شود. به طور مثال در مورد ورزشگاه‌های شهید کاظمی و امام رضا (ع)، ابتدا باید انتقال سند به دولت انجام شود تا زمینه ثبت آن به نام دو باشگاه فراهم شود. اینها پروسه‌هایی است که به وقتش باید طی شود.»

به نظر می‌رسد با گذشت سال‌ها و در شرایطی که حتی پروسه واگذاری استقلال به پتروشیمی خلیج فارس و پرسپولیس به کنسرسیومی متشکل از ۵ بانک هم پشت سرگذاشته شده، اما هنوز زمان انتقال قطعی دو ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا (ع) به سرخابی نرسیده است. ورزشگاه‌هایی که با سروصدای زیاد از طرف شهرداری تهران و شورای شهر در اختیار این دو باشگاه قرار گرفت، اما جزو دارایی‌های آنها نیست.

این وضعیت دردناک در شرایطی برای استقلال و پرسپولیس وجود دارد که دو باشگاه دهه‌ها پیش دارایی‌هایی قابل توجه و مهم داشتند. از دارایی‌ها نام آشنای در سالیان دور برای پرسپولیس می‌توان به بولینگ عبده و ورزشگاه آپادانا (اکباتان) اشاره کرد که البته بعدها این ورزشگاه به باشگاه اکباتان و بعدها به باشگاه راه‌آهن فروخته شد. در سمت مقابل باشگاه استقلال (تاج سابق) هم دارای مجموعه تنیس تاج واقع در میرداماد، مجموعه ورزشی دیهم و موارد دیگری اشاره کرد که اکنون در اختیار این باشگاه نیست. حتی گفته شده ساختمان فعلی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران که علی جوادی مدیر آنجاست این صحبت‌ها را درباره داریی استقلال و پرسپولیس مطرح کرده با نام قدیمی کاخ مرکزی باشگاه تاج جزو دارایی‌های سابق باشگاه استقلال است.

مجموعه ورزشی دیهم که اکنون ورزشگاه رسالت است؛ ورزشگاه افسر یا کلوپ رضا پهلوی که به استقلال جنوب تغییر نام داد؛ ورزشگاه کن یا مجموعه شهید خوراکیان، کلوپ بانوان تاج یا ورزشگاه فاطمی-حجاب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاج، تالار پذیرایی، دفتر مرکزی باشگاه تاج، تاج ترکیه واقع در استانبول باشگاه تاج اسپور در قسمت اروپایی ترکیه، تاج بحرین و تیم‌های مختلف تاج در شهرهای مختلف اشاره کرد که هر کدام زمین اختصاصی خود را داشتند، همه جزو دارایی‌های تاج محسوب می‌شدند. حتی ورزشگاه نفت مسجدسلیمان ابتدا متعلق به باشگاه تاج بود که مانند ورزشگاه پرسپولیس که به راه‌آهن فروخته شد، این ورزشگاه نیز به شرکت ملی نفت فروخته می‌شود.

در مجموع دارایی‌های پرسپولیس و مالک آن علی عبده چندان چشم‌گیر نبوده، اما درباره استقلال روایت‌ها و اسناد نشان می‌دهد ۵۲ زمین، تالار و استادیوم اختصاصی در ایران و کشورهای اطراف متعلق به تاج بوده است. از دارایی‌های فعلی دو باشگاه هم می‌توان به ساختمان‌های آنها اشاره کرد که با افتضاح مهدی تاج در قرارداد مارک ویلموتس و پس از آن بدهی به شستا، سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس که سند آن به نام فدراسیون فوتبال بود به نام شستا مصادره شد. اما حالا سؤال بسیاری از هواداران نگران استقلال و پرسپولیس که خانه به دوش شده‌اند این است که اگر ورزشگاه‌های فعلی در تملک این دو باشگاه نیست، دارایی‌های اصلی آنها کجاست؟

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
این دو تیم لااقل یک استادیوم 50هزار نفری میخواهند. ورزشگاه 15هزار نفری پاسخگوی نیازشان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
ورزشگاه پنج هزار نفری هم برایشان زیاد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
اصلا ورزشگاهی در کار نیست . بازیکنان و تیم را باید بفروشند . تا بتوانند ارتضاغ کنند .
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟