لیگ برتر فوتبال؛ با اعتیاد وارد شوید/ انجام آزمایش اعتیاد از سرمربیان ممنوع!

نه در فوتبال و نه هیچ فدراسیون دیگری، قانون یا دستورالعمل ابلاغی مشخصی برای جلوگیری از فعالیت مربیانی که به مواد مخدر اعتیار دارند وجود ندارد که وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش کشور باید پاسخگو باشد.
کد خبر: ۱۲۵۳۷۶۹
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷ 14 August 2024
|
4252 بازدید

اعتیاد دارید، مهم نیست! بفرمایید لیگ برتر فوتبال/ حذف آزمایش اعتیاد از سرمربیان

به گزارش تابناک ورزشی، سال‌ها از طرحی که سازمان لیگ برتر فوتبال درصدد اجرای آن برآمد، می‌گذرد. سال ۱۳۸۸ بود که عزیزاله محمدی، رئیس وقت سازمان لیگ برتر اعلام کرد براساس طرحی که این سازمان در دست اجرا دارد همه مربیانی که قصد دارند در این رده فعالیت کنند، باید تست اعتیاد بدهند.

در همان مقطع این موضوع با واکنش تعدادی از سرمربیان فعال در لیگ برتر فوتبال ایران مواجه شد. آنها معتقد بودند که انجام این تست، بی‌احترامی به مربیانی است که سالم هستند. با این اوصاف در تمام این سال‌ها، بحث اعتیاد برخی سرمربیان، مربیان و سرپرست‌های لیگ برتری به شکل پراکنده در فضای فوتبال ایران وجود داشته و بعضاً اخباری در این خصوص شنیده یا منتشر می‌شود. در این بین خبرهایی هم وجود داشته مبنی بر اینکه در مواردی چهره‌ای شناخته شده که اعتیاد داشته، برای پنهان ماندن حقیقت به شیوه‌های مختلف ایفمارک را دور زده است.

تا به حال کسی با این چهره‌ها کاری نداشت، اما همین یکی دو هفته پیش برخی رسانه‌ها فاش کردند که تست اعتیاد سرپرست یک تیم جنوبی و مربی یک تیم لیگ برتری مثبت شده و فدراسیون فوتبال محرمانه به باشگاه‌های‌شان نامه زده تا این افراد را کنار بگذارند. در ادامه هم عنوان شد که قرار است با شروع لیگ برتر، مأموران ایفمارک با مجوز فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، سرزده به محل تمرین و اردوی تیم‌های لیگ برتری بروند و بدون اطلاع قبلی از تمام اعضای تیم تست اعتیاد بگیرند.

یکسال پیش در چنین روزهایی بود که برخی خبرهای تأیید نشده، حکایت از فاجعه‌ای تلخ داشت؛ اینکه بر اساس جواب آزمایش‌های ایفمارک، تست اعتیاد ۳۰ فوتبالیست پیش از آغاز لیگ برتر مثبت بوده و این مرکز پزشکی پاسخ تست‌ها را به صورت محرمانه به باشگاه‌های مربوطه اعلام کرده است. گرچه این خبر هیچگاه به صورت رسمی تأیید نشد، اما واقعیت این است که فعالیت افرادی که دچار اعتیاد هستند، همواره جزو نگرانی‌ها محسوب می‌شود.

در این شرایط پیگیری‌های خبرنگار تابناک، مؤید آن است که اوضاع می‌تواند نگران کننده‌تر هم باشد؛ چرا که خبرهای روزهای گذشته و مجوز مأموران ایفمارک برای حضور سرزده در محل تمرین و اردوی تیم‌های لیگ برتری، واقعیت ندارد. در واقع نه تنها چنین موضوعی حقیقت ندارد، بلکه حتی دیگر قرار نیست تست اعتیاد پیش از شروع فصل که در تمام این سال‌ها روال بوده، تکرار شود. چراکه ایفمارک باید طبق دستورالعمل مکتوب فرایند تست‌های پزشکی را اجرا کند و انجام تست اعتیاد در این دستورالعمل مکتوب گنجانده نشده است.

یکی از مسئولان سازمان لیگ که تأکید کرد نامش فاش نشود در این خصوص به تابناک گفت: «تست عدم اعتیاد هر جایی انجام نمی‌شود و در کشور ما برخی مراکز که دارای مجوز از قوه قضائیه هستند، این کار را انجام می‌دهند. با این حال در سال‌های گذشته روال اینگونه بود که در ایفمارک تست‌های پزشکی انجام می‌شد و اگر در مواردی مشکوک به خون یا ادرار وجود داشت، تست اعتیاد هم صورت می‌گرفت و در صورت مثبت بودن، نتایج به صورت محرمانه به باشگاه مربوطه اطلاع داده می‌شد. امسال گفته شده که چنین کاری انجام نشود.» این فرد مطلع افزود: «هدف سازمان لیگ پیشگیری و هشدار به باشگاه‌هاست که مثلاً در مکملی که تیم استفاده می‌کند، ماده ممنوعه وجود دارد. از سویی برخی مواد مثل ترامادول جزو لیست دوپینگ و مواد ممنوعه است و برای همین همکاران در ایفمارک گاهی در آزمایش‌های پزشکی مرسوم، با چنین مواردی مواجه می‌شوند.»

نکته مهم این است که قانون یا دستورالعمل مشخص و مدونی از سوی وزارت ورزش برای فدراسیون‌های ورزشی از جمله فدراسیون فوتبال وجود ندارد که فدراسیون ملزم به انجام آن و مقابله با فعالیت ورزشکار یا مربی‌ای شود که با مشکل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین در نبود چنین قانونی، منعی هم برای حضور بازیکنان یا مربیانی که ممکن است اعتیاد داشته باشند، وجود ندارد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟