جانشین اسماعیل هنیه مشخص شد/ یحیی السنوار کیست‌؟/ اسرائیل واکنش نشان داد

حماس یحیی السنوار را به عنوان رییس دفتر سیاسی جنبش جانشین شهید اسماعیل تعیین کرد.
کد خبر: ۱۲۵۲۱۹۱
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲ 06 August 2024
|
16563 بازدید
|
۵

جانشین اسماعیل هنیه مشخص شد

به گزارش تابناک، الجزیره در گزارشی نوشت که حماس یحیی السنوار را به عنوان رییس دفتر سیاسی جنبش جانشین شهید اسماعیل تعیین کرده است.

وی در 19 اکتبر سال 1962 در اردوگاه آوارگان خان یونس متولد شد و اصالتاً اهل شهر مجدل در فلسطین اشغالی است.

جانشین اسماعیل هنیه پس از آزادی از زندان‌های رژیم صهیونیستی در سال 2012 ازدواج کرده و دو فرزند پسر و یک دختر دارد.

السنوار در مدارس اردوگاه جنین مشغول به تحصیل شد تا در نهایت تحصلات دوره متوسطه خود را در یکی از مدارس این منطقه به پایان رساند. همچنین وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و در رشته زبان عربی مدرک لیسانس گرفت.

او برای 5 سال در شورای دانشجویی دانشگاه اسلامی فعالیت داشت و به عنوان دبیر کمیته فرهنگی و ریاضی و معاون آن انتخاب شد. پس از آن ریاست این شورا را عهده دار شده و یک بار دیگر به عنوان معاون آن انتخاب گردید. (1982-1987)

ضمن آنکه در عرصه مناظرات دانشجویی میان جریان‌های مختلف به عنوان نظریه پرداز جریان اسلامی حضور داشته است.

معرفی شنیدنی یحیی سنوار به رهبر انقلاب توسط شهید هنیه

تعداد بازدید : 2421

واکنش اسرائیل به جانشینی السنوار

پس از انتخاب سنوار به عنوان رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس یک افسر اسرائیلی در توییتی نوشت: اشتباه کردیم که هنیه را ترور کردیم تا سنوار رئیس حماس شود.

ماجرای عکس یحیی السنوار که حرص مقامات رژیم اسرائیل را در آورد

٢۶اردیبهشت سال١۴٠٠ رژیم اسرائیل با هدف ترور یحیی السنوار خانه او در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را شناسایی و بمباران می‌کند. رسانه های عبری مطمئن بودند که این ترور موفقیت آمیز بوده و ارتش اسرائیل فرمانده میدانی حماس را خنثی کرده است.

جانشین اسماعیل هنیه مشخص شد/ یحیی السنواری کیست‌؟/ اسرائیل واکنش نشان داد

اما پس از چند روز یحیی السنوار در این محل حضور پیدا می‌کند و با ژست خاصی روی مبل خانه‌اش عکس می‌گیرد و این عکس رسانه‌ای می‌شود. این اقدام در آن زمان حرص محافل مختلف اسرائیل را درآورد و سنوار با این عکس ارتش و اطلاعات رژیم صهیونیستی را به چالش کشید.

مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی 

 او گوینده این جمله معروف است: کاری با نتانیاهو میکنم که بگوید ای کاش زاده نمی‌شدم؛ به زبان عبری مسلط و کارشناس مسائل داخلی اسرائیل است و کسی بهتر از او رژیم اسرائیل، سیاست و رسانه های آن را نمی‌شناسد!

تعداد بازدید : 1512
 
 
تعداد بازدید : 618

در همین زمینه محسن میلانی استاد دانشگاه در تحلیلی از انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه نوشت که «حماس، یحیی السنوار را به عنوان جانشین هنیه و رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب کرد.  السنوار از هنیه هم به تهران نزدیک‌تر است، زیرا اوایل جنگ داخلی سوریه که حماس در مخالفت با تهران از اسد دفاع نکرد، او بود که عامل آشتی بین تهران و حماس شد.»

 

‏«یحیی سنوار»؛ مردی که عاشق «امیرالمومنین» است...

تعداد بازدید : 558

بیوگرافی سیاسی یحیی السنوار

"یحیی ابراهیم السنوار" در کارنامه جهادی خود رهبری حماس در باریکه غزه را برعهده داشت. او بنیانگذار سرویس امنیتی حماس موسوم به "مجد" است (دستگاه امنیتی که نقطه تمرکز آن بر پرونده‌های امنیت داخلی)

یحیی السنوار در سال ۱۹۸۸ توسط نیرو‌های رژیم صهیونیستی بازداشت و به چهار بار حبس ابد محکوم شد با این حال، در سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله ۱۰۲۷ زندانی اسیر فلسطینی با "گیلعاد شالیط" نظامی اسرائیلیِ اسیر به دست حماس، آزاد شد. بسیاری از ناظران و تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که آزاد کردن یحیی السنوار، بزرگترین اشتباهی بوده که رژیم اسرائیل علیه منافع خود مرتکب شده است.

جانشین اسماعیل هنیه مشخص شد/ یحیی السنواری کیست‌؟

نکته جالب در مورد یحیی السنوار این است که گفته شده وی جامعه اسرائیل را به خوبی می‌شناسد. اساسا به همین دلیل هم گفته می‌شود که این شناختِ وی در نوع رویکرد جنبش حماس به ویژه در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه رژیم اسرائیل نمود یافته است.

السنوار از جمله افرادی بوده که به صورت ریشه‌ای معتقد است شکست دادن اسرائیل میسر نمی‌شود مگر اینکه مزدوران آن که بر پیکر ملت فلسطین خنجر می‌زنند، شناسایی و نابود شوند. او از همان ابتدای فعالیت‌های خود بر همین هدف متمرکز شد و در دوران شیح احمد یاسین، تشکیلات امنیتی حماس تحت مدیریت وی قرار داشت و اتفاقا شماری از نفوذی‌ها و جاسوسان رژیم اسرائیل نیز در این دوره شناسایی و نابود شدند.

 

تشکیلات امنیتی تحت مدیریت السنوار به تدریج به قدری قدرت گرفت که در مقام یک تشکیلات ضدجاسوسی، اشراف قابل ملاحظه‌ای را بر تحرکات رژیم اسرائیل و جاسوسان آن پیدا کرد و حتی برخی افراد که در حماس فعالیت داشتند و به جاسوسی برای اسرائیل می‌پرداختند را نیز شناسایی و با آن‌ها برخورد کرده است. اساسا همین قدرت و نفوذ یحیی السنوار بود که سبب شده اسرائیلی‌ها خیلی زود او را بازداشت کنند. امری که موجب شد وی ۲۳ سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیل بگذراند.

 

تحلیلگران اسرائیلی به این مساله اشاره دارند که انتخاب وی در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه حاکی از این است که حماس به جنس نگاه فردی نظیر السنوار که چهره‌ای خطرناک علیه اسرائیل است، اولویت قابل توجهی بخشیده است.

 

در مورد یحیی السنوار در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
خالد مشعل گزینه بهتری بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
اسقاطیل نابود است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
مشت محکم بر دهان اسراییل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
۲۳ سال زندان خیلیه.چقدر سخت و دردناک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
خداوند هر کسی را که برای ازادی وطن و خاکش می جنگد موفق کند
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...