تابناک گزارش می دهد

تل آویو هراسان در برابر سد «سنوار»؛ مردی که جنگ را به عمق اسرائیل کشاند

یحیی سنوار رهبر جدید حماس معتقد است مقاومت فلسطین باید جنگ را به عمق رژیم صهیونیستی ببرد پس عجیب نیست که صهیونیست ها او را چهره ای افراطی بدانند و نکرانش باشند.
کد خبر: ۱۲۵۲۲۹۸
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴ 07 August 2024
|
26539 بازدید

بین الملل تابناک: شورای حماس یحیی السنوار را به عنوان رییس دفتر سیاسی جنبش جانشین شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس (در خارج غزه) تعیین کرده است.

سنوار که از سال 2107 رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه نیز محسوب می شد و کنترل قوای نظامی این جنبش را در کنار شهید «محمد ضیف» برعهده داشت حالا به مرد شماره یک حماس تبدیل شده است. او بنیانگذار سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» است. دستگاه امنیتی که نقطه تمرکز آن بر پرونده‌های امنیت داخلی است.

اسامه حمدان، از رهبران حماس درباره انتخاب یحیی سنوار گفته است: «سنوار به اتفاق آرا انتخاب شد و این نشان می‌دهد که جنبش از ماهیت صحنه آگاه است.»

مایکل میلشتاین، رییس مرکز مطالعات فلسطین دانشگاه تل‌آویو، پیش از این در گفت‌وگویی با فاکس‌نیوز، سنوار را بخشی از نسل دوم رهبران حماس توصیف و خاطرنشان کرده بود که او پتانسیل رهبری کل جنبش و نه صرفا هدایت غزه را دارد.

به گفته میلشتاین، «در مقایسه با هنیه و خالد مشعل، رهبران سابق حماس، سنوار کاریزماتیک است و نسبت به آن‌ها بسیار تندروتر و رادیکال‌تر. او برخلاف دیگران که دوست دارند کت و شلوار و کراوات بپوشند، معتقد است برای ترویج جهاد و کشتن کفار به دنیا آمده است.»

وی طراح عملیات 7 اکتبر بود که باعث شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل شد. در این راستا، پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است بدون شک سنوار مغز متفکر قتل‌عام هفتم اکتبر بوده است.

به گفته لرنز، «سنوار کل نهاد حماس، دولت و شاخه نظامی را هماهنگ کرد. او معمار این حمله بود و چراغ سبز نهایی را برای انجام این کار نشان داد. او شخصیت اصلی است؛ اگرچه افراد دیگری نیز در کشتن غیرنظامیان ما نقش داشتند.»

از نگاه رژیم اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آن یحیی سنوار، در مقایسه با دیگر رهبران حماس، چهره‌ای افراطی‌تر است. مرکز سیاست‌ها و استراتژی اسرائیل وابسته به مرکز هرتزلیا در گزارشی به این نکته اشاره می‌کند که یحی سنوار توانسته قواعد تقابل مقاومت فلسطین با اسرائیل را تغییر دهد.

عملیات سیف القدس که حماس به حمایت از قدس و ساکنان بیت المقدس وارد آن شد، نمودی عینی از رویکرد خاص سنوار در تقابل با اسرائیل است. این مرکز به رژیم اسرائیل توصیه می‌کند که دیر یا زود خود را آماده یک حمله بزرگ از جانب مقاومت فلسطین کند. توصیه‌ای که در قالب عملیات طوفان الاقصی رنگ واقعیت به خود گرفت و اسرائیل تا حد زیادی مهندسی این مساله را به یحیی سنوار نسبت می‌دهد.

سنوار؛ استاد عملیات روانی

سنوار در جنگ روانی نیز تبحر خاصی دارد روابط نزدیکی به ایران دارد. در اوایل جنگ سوریه و زمانی که حماس در مخالفت با تهران از اسد دفاع نکرد، سنوار عامل آشتی بین تهران و حماس شد. بر همین اساس، انتظار می‌رود که این روابط در آستانه حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل حتی بیش از گذشته تقویت شود.

نکته جالب در مورد یحیی السنوار این است که گفته شده وی جامعه اسرائیل را به خوبی می‌شناسد. اساسا به همین دلیل هم گفته می‌شود که این شناختِ وی در نوع رویکرد جنبش حماس به ویژه در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه رژیم اسرائیل نمود یافته است.

کوبی مایکل، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو، درباره او به فاکس‌نیوز گفته است: «سنوار از روزهای اولیه تاسیس حماس فعال بوده است. او در زندان به یکی از رهبران برجسته زندانیان حماس تبدیل شد و در میان تمامی اسرای فلسطینی شخصیتی بسیار تاثیرگذار بود.»

به گفته مایکل، «سنوار در طول مدت زندان، صحبت کردن به زبان عبری را آموخت. او جامعه اسرائیل را به خوبی می‌شناسد.»

کمک به تقویت تشکیلات امنیتی حماس

السنوار معتقد است شکست دادن اسرائیل میسر نمی‌شود مگر اینکه مزدوران آن که بر پیکر ملت فلسطین خنجر می‌زنند، شناسایی و نابود شوند. او از همان ابتدای فعالیت‌های خود بر همین هدف متمرکز شد و در دوران شیح احمد یاسین، تشکیلات امنیتی حماس تحت مدیریت وی قرار داشت و اتفاقا شماری از نفوذی‌ها و جاسوسان رژیم اسرائیل نیز در این دوره شناسایی و نابود شدند.

یحیی سنوار در سال ۲۰۱۸ به نیویورک‌تایمز گفت: «فلسطینی‌‌ها ترجیح می‌‌دهند حقوق خود را از راه‌‌های نرم و مسالمت‌‌آمیز به دست آورند اما آن‌ها همچنین حق دارند با مقاومت به حقشان برسند.»

در خصوص جنگ غزه نیز سنوار از جمله افرادی است که همچون محمد ضیف(فرمانده شاخه نظامی حماس)، تاکید دارد که بایستی دامنه جنگ و نبرد با دشمن صهیونیست به عمق اراضی اشغالی کشیده شود.» معادله ای که از وی یک چهره خطرناک نزد صهیونیست ها ساخته است.

تشکیلات امنیتی تحت مدیریت السنوار به تدریج به قدری قدرت گرفت که در مقام یک تشکیلات ضدجاسوسی، اشراف قابل ملاحظه‌ای را بر تحرکات رژیم اسرائیل و جاسوسان آن پیدا کرد و حتی برخی افراد که در حماس فعالیت داشتند و به جاسوسی برای اسرائیل می‌پرداختند را نیز شناسایی و با آن‌ها برخورد کرده است. اساسا همین قدرت و نفوذ یحیی السنوار بود که سبب شده اسرائیلی‌ها خیلی زود او را بازداشت کنند. امری که موجب شد وی ۲۳ سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیل بگذراند.

اقتدار سنوار به ویژه در حوزه نظامی و اطلاعاتی باعث نگرانی بیشتر از آینده حماس نیز شده است. در این راستا، پس از انتخاب سنوار به عنوان رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس یک افسر اسرائیلی در توییتی نوشت: اشتباه کردیم که هنیه را ترور کردیم تا سنوار رئیس حماس شود.

اگرچه اسرائیل شاید بیش از هر کس دیگر به دنبال یحیی سنوار بوده و وعده داده است که او برای مدت زیادی زنده نخواهد ماند اما اسرائیل هنوز نتوانسته است به او دست یابد.

به نوشته الشرق الاوسط، تنها یک دایره بسیار محدود دو یا سه نفره از مکان سنوار اطلاع دارند و نیازهایش را تامین و ارتباط او با رهبران حماس را تضمین می‌کنند.

با این همه ارتش اسرائیل ساعتی پس از اعلام انتصاب یحیی سنوار به عنوان جانشین اسماعیل هنیه، او را تحت تعقیب خواند و ادعا کرد: «ما مهم‌ترین فرماندهان حماس را کشته‌ایم و به تخریب توانمندی‌های نظامی حماس ادامه می‌دهیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...