سایت ثبت نام کتاب درسی/ سامانه irtextbook.ir

چگونه می‌توان برای کتاب درسی ثبت نام کرد؟ در این مطلب با نحوه ثبت نام کتب درسی با شماییم.
کد خبر: ۱۲۵۶۴۲۲
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷ 28 August 2024
|
16289 بازدید

سامانه irtextbook.ir

به گزارش تابناک، اگر موفق به عبور از مراحل نه چندان ساده ثبت نام در مدارس شده باشید و خیالتان بابت سامان یافتن دانش آموز یا دانش آموزهایتان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ راحت شده باشد، مرحله بعدی مهمی که پیش رویتان قرار دارد، ثبت نام کتاب درسی است که آن هم نکاتی دارد.

تهیه کتب درسی اتفاقی است که به صورت سالانه و در زیرمجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است؛ سازمانی در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش که به منظور نظارت بر توزیع کتب، سامانه اینترنتی ثبت‌نام کتاب‌های درسی را طراحی کرده است.

در این فرایند، نظارت در تمام مراحل توزیع و فروش کتب درسی بر عهده اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی است و ثبت‌نام هم به صورت غیرحضوری و برخط (همان آنلاین) انجام می‌شود.

اگر با این سوال مواجه هستید که چرا کتاب‌های درسی مدارس در مقاطع مختلف به تعداد زیاد چاپ و انبار نمی‌شود و هر ساله فرایند نام نویسی برای خرید و توزیع آن طی می‌شود، باید بگوییم که ریشه این ماجرا در تغییرات مکرر کتب درسی و مسائل جانبی دیگر مانند جابجایی‌هایی جمعیتی، فعال و غیرفعال شدن مدارس و تغییر ظرفیت آن‌ها و نکاتی از این دست است.

ورود به سایت ثبت نام کتاب درسی

آموزش و پرورش به منظور تسهیل روند تهیه کتب درسی توسط دانش‌آموزان با نرخ دولتی، اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت ثبت نام کتب درسی به نشانی irtextbook.ir و irtextbook.com کرده است. دانش‌آموزان مقاطع مختلف باید در زمان مقرر به این وب‌سایت مراجعه کرده و سفارشات خود را ثبت کنند.

ثبت نام کتاب درسیبرای ورود به سایت ثبت‌نام کتاب درسی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ اینجا را کلیک کنید

طبق اعلام این وزارت خانه، زمان ثبت‌نام کتاب‌ها برای پایه‌های مختلف تحصیلی متفاوت است و دانش‌آموزان می‌توانند در زمان مقرر با ورود به این سامانه (آی آر-تکست بوک-دات- آی آر)، کتب خود را سفارش دهند. جدول زمانی ثبت‌نام در ادامه مطلب آمده است.

زمان ثبت نام در سایت کتاب‌های درسی

کتاب درسی امسالتوجه: آن دسته از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور که مایل به تهیه کتاب‌های درسی به‌صورت تک جلدی هستند، می‌توانند به وب‌سایت خرید کتاب درسی آزاد مراجعه کنند که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده است.

تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی سال تحصیلی 1403/1404

عنوان فعالیت

دوره تحصیلی

شروع

پایان

ثبت سفارش گروهی و انفرادی

پایه های تحصیلی آمادگی2 (استثنائی) ، اول2 (استثنائی)، اول3 (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم

1403/01/28

1403/03/31

آمادگی1 (استثنائی)،اول1 (استثنائی)، اول مقدماتی(استثنائی)، پایه اول ابتدایی

1403/04/10

1403/06/09

پایه های تحصیلی هفتم، دهم

1403/04/10

1403/06/09

اصلاح سفارش

تمامی دوره های تحصیلی

1403/04/24

1403/06/31

توزیع منطقه به مدرسه

تمامی دوره های تحصیلی

1403/04/10

1403/06/31

توزیع مدرسه به دانش‌آموز

تمامی دوره های تحصیلی

1403/04/24

1403/07/01

نحوه ثبت نام در irtextbook.ir

برای ثبت‌نام، مطابق مراحل زیر عمل کنید و در صورتی که نیازمند راهنمایی بیشتر هستید، فیلم‌های راهنمای ثبت نام کتاب‌های درسی و انجام فرایند‌های مختلف این کار را مرور کنید.

ابتدا در آدرس بار مرورگر رایانه (کامیپوتر) یا گوشی تلفن همراه (موبایل) یکی از این دو آدرس را وارد کرده و دکمه اینتر یا جست و جو را بزنید: irtextbook.com یا irtextbook.ir

فرقی نمی‌کند از چه بروزری استفاده می‌کنید؛ کروم، موزیلا فایرفاکس، سافاری، اوپرا، اج یا هر مرورگر دیگری.

دو نکته مهم:
ثبت سفارش در سامانه ثبت نام کتاب درسی فقط در صورتی امکان پذیر است که ثبت نام دانش آموز توسط مدرسه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ در سامانه سیدا نهایی شده باشد. برای اطمینان از ثبت نام در سیدا با مدیرمدرسه خود تماس بگیرید.

ورود به سایت کتاب درسی از دو راه دیگر هم ممکن است: ورود از طریق درگاه وزارت آموزش و پرورش و ورود از طریق درگاه دولت

گزینه ورود دانش آموز را انتخاب کنید (روی آن کلیک کنید)

ورود به سایت کتاب درسی با کد ملی

کد ملی و شماره سریال شناسنامه را وارد کنید (منظور از شماره سریال شناسنامه، شش رقم سمت راست است که در عکس هم نشان داده شده)

سایت irtextbook.ir

فرم ثبت نام را تکمیل نموده و سفارش کتاب درسی را ثبت نمایید.

یکی از راه‌های ثبت‌نام کتاب درسی، ثبت نام گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان است که امکان آن در اختیار مدیران مدارس قرار دارد و از طریق سامانه سیدا انجام می‌شود. برای این کار، مدیر مدرسه باید وارد سامانه «مای مدیو» شده و پس از ورود به پنل مدیریت، به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی مراجعه کند.


ثبت نام آزاد کتاب درسی

دانش آموزانی که از زمان ثبت نام کتب درسی سال جاری بازمانده اند و همچنین سایر متقاضیان تهیه کتب درسی (مثل کنکوری‌ها یا معلمان) می‌توانند برای تهیه کتاب‌های درسی مقاطع مختلف به صورت کامل و یا تک جلدی به سامانه خرید کتاب درسی دبیرستان و دبستان به آدرس azad.irtextbook.ir مراجعه نمایند.

برای خرید آزاد کتاب درسی، باید به سایت azad.irtextbook.ir رفته و ابتدا در آن ثبت نام نمایید یا از راه‌های دیگر مانند پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد سامانه شوید. برای این کار تنها به کد ملی و شماره موبایل (برای دریافت کد تایید پیامکی) نیاز دارید.

ثبت نام آزاد کتاب درسیبرای خرید کتاب درسی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ اینجا را کلیک کنید

پس از ثبت نام در سامانه، می‌توانید پایه تحصیلی، رشته تحصیلی و کتاب‌های مورد نیاز را انتخاب کرده و سپس با وارد نمودن آدرس پستی و پرداخت وجه خرید با کمک کارت‌های عضو شبکه شتاب که رمز دوم بانکی دارند، فرایند خرید را کامل نمایید.

پیگیری سفارش خرید کتاب درسی

سفارشات این بخش از طریق شرکت پست جمهوری اسلامی ایران توزیع می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از بسته سفارشی می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۵۳۴۳۹۲ - ۰۲۱ تماس بگیرید.

برای رهگیری مرسوله پستی خود به صورت زیر عمل نمایید:

۱- وارد سامانه شوید.
۲- از منوی مشاهده جزییات، بارکد پستی (عدد ۲۴ رقمی) را کپی نمایید.
۳- وارد سامانه رهگیری مرسولات پستی به نشانی http://tracking.post.ir شوید.
۴- با وارد کردن بارکد پستی، اطلاعات مربوط به جابجایی مرسوله پستی را مشاهده نمایید.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...