حمید غلامزاده در گفتگو با تابناک/

فیلترینگ به نفع مردم و دولت نیست/ برای رفع فیلترینگ باید با صاحبان پلتفرم ها مذاکره کرد

حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با تابناک، در باره رفع فیلترینگ گفت: وضعیت فیلترینگ کارآمد نیست، نظارت بر اینترنت چیز عجیبی نیست و در همه جای دنیاوجود دارد اما شکلی که ما انجام می دهیم بدوی است و کارآمدی لازم را ندارد. نه درست فیلتر کرده ایم و نه درست فیلتر نکرده ایم. این وضع موجود فقط باعث اتلاف هزینه و انرژی است.
کد خبر: ۱۲۵۶۸۳۷
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴ 31 August 2024
|
4606 بازدید
|
۶

به گزارش تابناک، کارشناس امور بین الملل ضمن تاکید به الگوبرداری از تجربه های جهانی در این مورد گفت: تجربه ی جهانی در بحث فیلترینگ معمولا با ادبیات حکمرانی بر وب است. حکمرانی و رگولاتوری است. چیزی که نیاز داریم حکمرانی این فضا است و حکمرانی هم ازطریق تعامل با صاحبان پلتفرم ها انجام می شود.


مادامی که با صاحبان پلتفرم ها رگولاتوری نکنیم و بعنوان حاکمیت از آنها مطالبه نکنیم به سرانجام دقیق نخواهیم رسید، هر شیوه ای هم که استفاده شود به مشکل می خورد.مثلا اگر فیلتر کنیم مردم از فیلترشکن استفاده می کنند. و اگر فیلتر نشود مشکلات محتوایی همچنان پابرجاست که این مشکلات کم نیستند و آسیب های فراوان فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی در پی دارد.

فیلترینگ نه به نفع مردم و نه به نفع دولت/برای رفع فیلترینگ باید با صاحبان پلتفرم ها مذاکره کرد

غلامزاده حل معضلات فیلترینگ را گفتگو با صاحبان پلتفرم برای داشتن نمایندگی در کشور دانست و گفت:حاکمیت این شان و حق را دارد که از پلتفرمی که در کشورش فعالیت می کند تعهداتی را بخواهد این اتفاق در همه جای دنیا مرسوم است. تلرگاماگر پلتفرم تلگرام،واتساپ و اینستاگرام در کشور فعالیت دارد باید تعهد بدهند و نماینده داشته باشد که این تعهدات را اعمال کند. وقتی قانون تصریح و مشخص باشد پلتفرم هم موظف است تبعیت کند.مثلا برخی کشورها در صورت نقض قوانین توسط پلتفرم،آن را میلیون دلاری جریمه می کند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود:در کشوری مثل استرالیا برای انتشار اخبار توسط فیس بوک یا اینستاگرام باید هزینه پرداخت کنند. در حالی که قرار بوده این پلتفرم ها اخبار را رایگان توزیع کند.یعنی برای یک کشور خاص این پلتفرم ها استثنا قائل می شوند پس میشود این کار را کرد اما ما عادت نداریم در مسائل نگاه جهانی داشته باشیم و نگاهمان سنتی است.

پیش فرضمان این است که صاحبان پلتفرم به صحبت هایمان گوش نمی کنند. پس فیلتر بکنیم. خیر اینگونه نیست باید با ادبیات درست این ها را مطالبه کنیم.و پلتفرم ها را وادار به تبعیت کنیم و اگر تبعیت نکرد آنجا محدودیت بگذاریم.اساسا سازوکار ریپورت برای نظارت دوجانبه است.یک نظارت را پلتفرم انجام می دهد و نظارت دیگر را مردم و حاکمیت  که باید از این شرایط استفاده کرد. اولا قانون گذاری های ما باید در مورد محدودیت هایمان شفاف باشد مثلا ترویج خشونت،انتشار اخبار غلط  و تشویش افکارعمومی این موارد در همه جای دنیا جرم تلقی می شود. مثلا یک رادیو خصوصی در آمریکا بود که بخاطر تشویش افکار عمومی و انتشار فیک نیوز میلیون دلاری جریمه شد. 

غلامزاده تصریح کرد: قوانین این حوزه باید توسط سازمان ها یا نهادهای مربوطه شفاف و دقیق شود،در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فجازی هرکدام که لازم است عناوین را مشخص کنند. تشویش افکارعمومی و اخبار فیک معمولا به بخش سیاسی برمی گردد و همه جا قبیح است و جرم تلقی می شود. لزومی ندارد با ادبیات بومی خود با آنها گفتگو کنیم مثل در عناوین نگویم اقدام علیه امنیت ملی،بهتر است با ادبیات جهانی صحبت کنیم. شاید 90 درصد از مشکلاتمان با عناوین بین المللی  را بتوانیم پوشش بدهیم و حل کنیم. بر اساس همین نهادهای حقوقی و دیپلماتیک ما باید با پلتفرم ها صحبت کند.این کار وزارت علوم وزارت خارجه و وزارت ارتباطات که از پلتفرم ها نمایندگی و پاسخگویی مطالبه کنند. روند کاملا مشخص است و باید دولتمردان بلد باشند اما متاسفانه بلد نیستند.

وی در ادامه گفت:در دولت  آقای روحانی،با ملاحظات سیاسی که آذری جهرمی  داشت و با تلگرام مذاکره کرد ،مذاکره خوب پیش نرفت این تفکر ایجاد شد که فیلترینگ به نفع دولت و به ضرر مردم است در حالی که اینگونه نیست.باید مطابق چهارچوب حاکمیت مذاکره کرد و تعارفات را هم کنار گذاشت که وظیفه ی پلتفرم ها این است که دفتر یا نمایندگی داشته باشند که مثلا اگر کلاه برداری در اینستاگرام و یا غیره اتفاق افتاد که به وفور هم یافت می شود نماینده ی آنها باید پاسخگو باشد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
تحریم هستیم و کاسبان تحریم باید جوابگو باشند
این پلتفرم ها بابت مصرف اینترنت درصد میگیرند باید پرداخت کنیم اما امکان جابجای پول نیست
مدیران نیز بجای حل موضوع صورت مسئله را پاک میکنند
و کاسبی شده برای فروش اینترنت و فیلتر شکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
آب و برق و.... چه
علیرضا زیگلری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
عزیزان! با این نگاه ها و بیانات و کاراها و این نوع نگاه به فیلترینگ؛ مشکلی که حل نمی شود هیچ؛ مشکلات دیگر هم بوجود می اید! ریشه فیلترینگ جای دیگری است! توده مردم و احاد مردم باید باور داشته باشند! و این باور هم با شعار و حرف بوجود نمی اید! عمل می خواهد! عمل! مردم باید باور کنند! و این باورها در اموزش و پرورش و دانشگاه ها شکل می گیرد!
ناشناس
|
France
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
آیا این کارشناس می تواند تصویری از فضای این پلتفرم ها بعد از توافق احتمالی با ایران، تصویری به مخاطب ارائه کند؟ این تصویر آنقدر ترسناک است که هیچ صاحب پلتفرمی به حتی 50 درصد یا 20 درصد آن هم تن نخواهد داد.
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
به فیلتر سازان که کسب در آمد رو یاد گرفتن
صادق اسداالهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
مشکل ایران اینه که همیشه تو اداره می‌بینند تا طرف مقابل بیاد التماس کنه طرف هم بخاطر مشکلاتی که جلوی پا گذاشته میشه قيد ایرانو میزنه در هر زمینه‌ای
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...