تابناک گزارش می دهد

رقابت «کنکوریِ» رجال کشور/ اصل محتوای نامه لاریجانی چیز دیگری بود

بسیاری از خانواده ها در انتظار تغییر شرایط برگزاری کنکور سراسری و حذف شرط معدل هستند. با وجود قرار داشتن پزشکیان در این جبهه، اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگشت ناپذیر بودن کنکور به شرایط قبلی سخن می گوید.
کد خبر: ۱۲۶۰۲۲۷
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ 17 September 2024
|
6154 بازدید
|
۸
به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، این روزها بار دیگر کنکور تبدیل به مساله در سطوح مدیریت آموزشی و اجرایی کشور شده است.
 
 از آغازین روزهای انتخاب مسعود پزشکیان، حذف تاثیر معدل بر کنکور مورد تاکید وی بوده است. اما همین چند روز پیش وزارت آموزش و پرورش شرایط برگزاری کنکور و تأثیر شرط معدل را رسما اعلام کرد و از برگزاری کنکور سال جاری و سال بعد، بر اساس همان شیوه مد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یعنی تاثیر دادن ۵۰ تا ۶۰ درصدی معدل در رتبه داوطلبان خبر داد.
در واقع ماجرا نشان می داد که مخالفت رئیس جمهور، فعلا سهمی در کنکور و شرایط برگزاری آن ندارد.
 
تاکید بر برگشت ناپذیری مصوبه انقلاب فرهنگی
بعد از این بود که نوبت به به خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. وی بر تاثیر معدل بر کنکور تاکید کرد و گفت که عقب گردی در این ماجرا نخواهیم داشت.
 
خسروپناه گفت:«تأثیرگذاری معدل در کنکور موضوع مهمی است و به کنکور قبل برنمی‌گردیم. در صورتی که به اصلاح نیاز داشته باشیم، انجام می‌دهیم.»
 
 عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و درحالی از تعامل با بخشهای مختلف برای اصلاحات در کنکور صحبت می کرد که روی نظر شورا و برگشت ناپذیری به گذشته تاکید داشت.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خانواده‌ها توجه داشته باشند این مصوبه تقویت خواهد شد، تاثیرگذاری معدل موضوع مهمی است، به کنکور قبل برنمی‌گردیم در صورتی به اصلاح نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم. باید شرایطی را فراهم کنیم که مخصوصا دانش آموزان مناطق محروم از طرفیت این مصوبه استفاده کنند.
 
داستان نامه لاریجانی درباره کنکور
ظاهرا در جلسه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرده، خسرو پناه دلیل ورود شورا به تصویب شرایط جدید کنکور را اذن رهبری، مبتنی بر نامه سال 1397 علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس عنوان کرده است.
در همین راستا، احسان عظیمی راد، نماینده مجلس در فضای مجازی به این استدلال واکنش نشان داده و تاکید کرده است که اصلا نامه لاریجانی درباره شرایط برگزاری کنکور نبوده است. ضمن این که رهبری اجازه ورود به موضوع را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده اند و مجوزی برای قانونگذاری جدید نبوده است.
 
پرده برداری از محتوای نامه در صحن
درست یک سال پیش بود که مجلسی ها  با وجود مخالفت دولت پیشین و شورای عالی انقلاب فرهنگی، با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، قانون مربوط به برگزاری کنکور تغییر می‌کرد.
 
این طرح باعث حذف تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور می شد. ایده ای  که در برابر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. 
این شورا، تدارک ویژه ای برای اثرگذاری معدل بر کنکور تدارک دیده بود. دولت وقت هم در این ماجرا سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.  
 
این که در برابر مصوبه جدید شورای انقلاب فرهنگی، مجلس نباید ورود به این عرصه می کرد، و یا بر عکس، این که چرا با وجود مصوبات پیشین مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ورود به بحث تغییر کنکور کرده، محل مجادله طرفین بود که یادآور تمثیل ابتدا مرغ بود یا تخم مرغ بود.
 
در روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ، درهمان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی تقاضای اعمال ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی در خصوص اصلاح طرح قانون کنکور  مباحث و اظهاراتی در این نشست بیان شد. 
الیاس نادران یکی از مخالفان این طرح و در واقع طرفدار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در اظهاراتی گفت: در سال ۱۳۹۷ رئیس وقت مجلس (علی لاریجانی) نامه‌ای به رهبری نوشت و مسائلی را نسبت به کنکور و کلاس‌های آن و نحوه برگزاری کنکور بیان کرد؛ دفتر رهبری نظر مقام معظم رهبری را به این شکل منعکس کرد که «شورای انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود و اعلام نظر کند».
 
توضیحات نائب رئیس وقت مجلس
عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، پاسخ به این تذکر، همان موردی را بیان کرد که اخیرا عظیمی راد، نماینده مشهد روی آن تاکید دارد. اظهار کرد: درباره نامه رئیس سابق مجلس به رهبری این توضیح لازم است که بگویم این نامه پیرامون آسیب‌های تبلیغات کنکور در صداوسیما بود که حجم تبلیغات کنکور خیلی زیاد بود.
 
مصری اضافه کرد: در این نامه این موضوع به رهبری منعکس شد که اینقدر تبلیغات کنکور نباشد و به جای نشان دادن فرمول علم را به دانش آموزان نشان دهند.
 
حالا عظیمی راد، و نمایندگان دیگر هم تاکید دارند در حالی که موضوع نامه، کلاس های متعدد کنکور و تبلیغات مکرر آن در صدا و سیما بوده است، و رهبر معظم انقلاب از شورای انقلاب فرهنگی خواسته اند به موضوع ورود کند. لذا مجوزی برای قانونگذاری جدید درباره شیوه برگزاری کنکور صادر نشده است.
 
فرجام مجادلات چه می شود؟
در حالی که همیشه رقابت در دل کنکور برای خانواده ها و دانش اموزان مطرح بودهُ حال رقابت بر سر اصل کنکور و شیوه برگزاری آن است. با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات دانش‌آموزان در آزمون ورودی دانشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد. مصوبه‌ای که بسیاری از داوطلبان و خانواده‌ها، آن را غیر قانونی می‌دانند و معتقدند بستر تقلب را فراهم کرده است.
 
برخی اخبار  در برگزاری آزمون‌های نهایی نیز نشان داده‌اند بسته به منطقه و نوع مدرسه، در امتحانات تقلب صورت گرفته است؛ تقلبی که با مصوبه سه سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی، نه تنها روی معدل دانش‌آموز بلکه به راحتی بر نتیجه کنکور هم اثر می‌گذارد.
 
از همان ماههای نخستین این مصوبه شورا، مباحثی بین مجلسیان و اعضای شورای در گرفته که این بار دولت در جناح مجلس قرار دارد و بر خلاف دولت قبل، روند تغییر شرایط برگزاری کنکور را پی گیری می کند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
داوود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
واقعا كه لجبازي آ. خسروپناه همه خانواده ها و دانش آموزان را ناراضي كرده و هزينه سنگيني را به نظام تحميل نموده است .
هيچ حكمران عاقلي موضوعات را صفر و يك نمي بيند - اين موضوع ابتدا بايستي از ابتدا بصورت اختياري و آزمايشي اجرا ميشد نه اينكه با اجبار و تنش و استرس فراوان براي دانش آموزان و خانواده ها
ضمن اينكه بسيار ناعادلانه ، ظالمانه و متقلبانه است. كنكور به خودي خود در حال حذف شدن و فرماليته شدن بود ، ولي اينها دخالت كردند و دوباره ملت را به دردسر انداخته و تلاش كردند آب رفته را به جيب مافياي منفعت طلب برگردانند ، روزگاري با كنكور و روزگاري با شرط تاثير قطعي معدل ، واقعا مدير عاقلي بايستي اين گره كور را باز كند ،
خانواده ها و جوانان را خسته و فرسوده كرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
کنکور صرفا
تستی قطعا غلطه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
تاثیر قطعی معدل بزرگ ترین ستم و ظلم به خانواده های قشر متوسط و پایین جامعه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
این مصوبه ناقص و ظالمانه پیش از اینکه غربالی باشد برای راهیابی اصلح به رشته های برتر غربالی است برای شناخت افراد مغرض و منفعت جو وگرنه اشکالات ریاضی این مصوبه برای کسی حتی خود بانیان پوشیده نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
این مساله یک راه حل داره. وقتی شرط عقل جاش رو نزد خسروپناه و امثالهم به لجاجت داده لازمه ایشون جاش رو به دیگری بده تا با یک تفکر 9دید و دور از لجاجت به این موضوع رسیدگی بشه. کاملا مشخص بود برگزاری پراسکال امتحانات امثال چیزی فراتر از فاجعه و باعث تضییع حق دانش آموزان مناطق محرومه
نکته بین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
۱-توی همون کنکور متمرکز و یکجا کلی تقلب بود. حالا مساله رو در سطح کل کشور و کل معلمها برده اند چطوری میخوان تقلب رو کنترل کنند؟
۲-قبلا دانش آموز استرس یک کنکور رو داشت الان باید به اندازه ۳ سال ضربدر تعداد دروس استرس داشته باشه! واقعا هر امتحان برای خودش یک کنکور شده! برین ببینین توی کدوم کشور به بچه های این سنی اینقدر استرس بیخود وارد می کنند؟!
۳-بحث های احمقانه ترمیم و رقابت سال قبلی ها با سال جدیدی ها(که همزمان نهایی و کنکور دارند) هم که جای خود دارد.
۴-خلاصه اینکه مدیران کنکور را هم درنوردیدند و از برگشت ناپذیر بودن این افتخار خود می گویند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
قانون شرط معدل، باعث ایجاد عدالت آموزشی و شایسته سالاری می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
موجب عدالت نمیشه چون تصحیح سوالات تشریحی توسط معلمین می تونه سلیقه ای باشه و کلی تقلب و ناعدالتی رو در پی داشته باشه بعدا سولات پایان ترم تحصیلی یه تعدادی اینقدر سخته که گمونم بعضی از معلمها هم نتونن حل بکنن
حل کردن موضوع کنکور در ایران فکر کنم سختر از حل کردن مسائل مهم دیگه کشوری باشه
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟