گفتگوی اختصاصی تابناک با عضو شورای روابط خارجی آمریکا

اسرائیل به تنهایی نمی تواند با ایران بجنگد/ پس از غزه و لبنان احتمالا به سوریه حمله خواهد شد

پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است پس از پایان عملیات غزه و لبنان، اسرائیل ممکن است توجه خود را به سوریه معطوف کند.
کد خبر: ۱۲۶۳۰۰۷
|
۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷ 01 October 2024
|
5643 بازدید

بین الملل تابناک: پس از ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، رژیم صهیونیستی حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرده است.

کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است این حملات محدود خواهد بود.

همچنین وبگاه صهیونیستی والا چندی روز پیش به نقل از مسئولان امنیتی رژیم اعلام کرد که اجماع سطوح سیاسی و نظامی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی این است که اشغال زمینی لبنان به زمان نیاز دارد.

در این پایگاه خبری به نقل از یک منبع اطلاعاتی نوشته شده است که تل آویو اطلاعات جاسوسی در خصوص آمادگی‌های حزب الله و به ویژه یگان ویژه رضوان را قبل از ورود زمینی جمع آوری کرده است.

این منبع مدعی شده است که ارتش رژیم صهیونیستی برنامه‌های عملیاتی جدیدی را برای انجام تغییرات در جنوب لبنان و منطقه آماده کرده است.

این منبع عبری زبان مدعی است که نیروهای ارتش در جبهه شمالی مستقر هستند و برای ورود زمینی به لبنان آمادگی دارند.

این پایگاه عبری زبان با طرح این ادعا که ارتش عملیات مهمی را در چهارچوب آمادگی‌ها برای حمله زمینی به لبنان انجام داده، تاکید کرد که حمله زمینی به لبنان با هدف ابراز قدرت ارتش اسرائیل در منطقه خاورمیانه انجام خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی گرچه طی دو هفته اخیر آسیب‌هایی را در بخش فرماندهی به حزب الله لبنان وارد کرده، اما بدنه این نیروها و انبارهای تسلیحاتی آن کاملاً آماده است و آنها از انگیزه بیشتری برای مبارزه با رژیم صهیونیستی در حمله زمینی برخوردار هستند.

در خصوص این تحولات خبرنگار تابناک  گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست. کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

*به نظر شما اهداف ترور حسن نصرالله از سوی اسرائیل چه بود؟

اهداف اسرائیل از حمله و ترور رهبر حزب الله، حسن نصرالله، به شرح زیر بود: اولاً، اسرائیل با محروم کردن حزب الله از رهبر خود، می خواهد ساختار فرماندهی این گروه را تضعیف کند، احتمالاً باعث ایجاد اصطکاک و اختلاف در بین اعضای خود و در نتیجه آن می شود. ادامه حملات خود به شمال اسرائیل را دشوارتر می کند.

ثانیاً، همانطور که رهبران اسرائیل ادعا کرده‌اند، عملیات‌های اخیر با هدف وادار کردن حزب‌الله به عقب‌نشینی از رودخانه لیتانی انجام می‌شود تا بدین ترتیب امکان بازگشت اسراییلی‌های آواره به خانه‌های خود در مناطق نزدیک به مرز لبنان فراهم شود. در دراز مدت، اسرائیل می خواهد حزب الله را به عنوان یک عنصر مهم در سیاست لبنان حذف کند. گروه های سیاسی مهمی در لبنان وجود دارند که برای مدت طولانی از این گروه و سیاست های آن، از جمله روابط نزدیک آن با ایران ناراضی بوده اند. این گروه ها از تضعیف حزب الله استقبال می کنند. اسرائیل همچنین می خواهد نفوذ ایران در آن کشور را به شدت کاهش دهد. کشورهای عربی نیز از فرسایش حضور ایران در لبنان استقبال خواهند کرد.

*به نظر می رسد اسرائیل در حال تدارک برای حمله زمینی به جنوب لبنان است. ایا این حمله محدود به ایجاد منطقه حائل خواهد بود؟

ایجاد منطقه حائل بین اسرائیل و لبنان حداقل هدف عملیات اسرائیل علیه لبنان است. با این حال، اگر حزب الله نتواند دفاعی قوی داشته باشد و خسارات قابل توجهی به نیروهای اسرائیلی وارد کند، جاه طلبی تل آویو می تواند فراتر از ایجاد یک منطقه حائل باشد.

*آیا بعد از ترور نصرالله اسرائیل اقدامی علیه سوریه یا حوثی های یمن خواهد داشت؟

اسرائیل قبلاً حملاتی را به یمن و حملات محدودی در سوریه انجام داده است. من شک دارم که اسرائیل حملات تمام عیار را به یمن یا سوریه انجام دهد، حداقل تا زمانی که عملیات غزه و لبنان تمام نشود. هدف اسرائیل از حملات به یمن تا حدودی نشان دادن محدودیت های شدید ایران است. با این حال، پس از پایان عملیات غزه و لبنان، اسرائیل ممکن است توجه خود را به سوریه معطوف کند. برخی کشورهای عربی و حتی ترکیه می توانند در تغییر ماهیت نظام سوریه به آن کمک کنند.

*برخی استدلال کرده بودند اسرائیل خواهان تداوم آشوب در خاورمیانه است و دست به جنگ بزرگ نمی زند. ایا تحولات اخیر با این استدلال در تضاد نیست؟

آخرین عملیات لزوماً به این معنا نیست که اسرائیل خواهان یک جنگ تمام عیار است. اسراییل نمی تواند به تنهایی جنگی را انجام دهد و همه چیز را انجام دهد و به حمایت ایالات متحده نیاز دارد. با این حال، هیچ اشتهایی برای چنین جنگی در ایالات متحده وجود ندارد. اسراییل در تلاش است ایران را وادار به واکنشی کند که بتواند واکنش آمریکا را به دنبال داشته باشد.

*برخی استدلال می کنند تا انتخابات آمریکا، اسرائیل قصد دارد به نوعی ایران را نیز به جنگ بکشاند. ممکن است اسرائیل اقدامی انجام بدهد که ایران را مجبور به جنگ مستقیم کند؟

به نظر می رسد که اسرائیل تصمیم گرفته است تا پویایی های ژئوپلیتیکی در منطقه را به شدت تغییر دهد و گروه ها و نیروهای مخالف خود را حذف یا تضعیف کند. اسرائیل ایران را مسئول اصلی تمام مشکلات خود در منطقه از جمله آخرین رویدادهای غزه و لبنان می داند. این واقعیت را پنهان نکرده است که به دنبال تغییر سیاسی در ایران است. اما اسرائیل به تنهایی نمی تواند با ایران بجنگد.

بنابراین می خواهد شرایطی را ایجاد کند که در صورت بروز درگیری با ایران، آمریکا درگیر آن شود. این برای ایران بسیار خطرناک خواهد بود. ایران تاکنون با احتیاط عمل کرده است. حتی با وجود تحریکات شدید اسرائیل، باید به این نگرش ادامه دهد. در صورت جنگ هیچ کس به کمک ایران نخواهد آمد. هم اکنون کشورهای عربی و ترکیه از رویدادهای لبنان و کشته شدن سید حسن نصرالله خوشحال هستند. در این لحظه، رهبران باید ایران را حفظ کنند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟