تابناک گزارش می دهد

رمزگشایی از هشدار اخیر ایران به آمریکا؛ چرا اعراب نگران تاسیسات نفتی هستند؟

ایران به طرفهای ثالث از جمله آمریکا هشدار داد تا در درگیری رژیم صهیونیستی با ایران مداخله نکنند.
کد خبر: ۱۲۶۳۵۴۸
|
۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵ 04 October 2024
|
2318 بازدید

بین الملل تابناک: سه‌شنبه‌شب، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف قراردادن عمق صهیونیست‌ها به ترور رئیس‌دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه، دبیرکل حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله و مستشار عالی سپاه در لبنان سردار شهید نیلفروشان پاسخ داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر محمد باقری تصریح کرد که در این عملیات که با عنوان وعده صادق ۲ صورت گرفت، تنها پایگاه‌های نظامی زده شد؛ سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی از جمله مقر موساد، پایگاه هوایی نواتیم محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F۳۵، پایگاه هوایی هاتسریم پایگاه مبدأ عملیات ترور سید حسن نصرالله، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه اطراف غزه هدف قرار گرفت.

حال «وبگاه عراقی» بغداد الیوم اعلام کرده است که دولت آمریکا، پیش از عملیات وعده صادق ۲، در کمتر از نیم ساعت ۳ پیام از طریق بغداد به تهران ارسال کرده است.

بغداد الیوم به نقل از یک منبع آگاه، از محتوای سه پیام فوری آمریکا به ایران خبر داد. به گفته این منبع، واشنگتن به شیوه‌های مختلف، توانمندی موشکی ایران را از نزدیک زیر نظر دارد و به‌شدت نگران ارتقای برنامه موشکی ایران و رسیدن به مرحله مافوق‌صوت آن است. زیرا سامانه پاتریوت و سایر سامانه‌های پدافند هوایی موجود کمتر می‌توانند آنها را رهگیری کنند. 

این منبع تصریح کرد که: آمریکا در مرحله آمادگی ایران برای حمله موشکی سه‌شنبه‌شب تحت عنوان عملیات وعده صادق ۲ علیه اسرائیل، ظرف نیم ساعت از طریق عراق سه پیام فوری به تهران ارسال کرد که محتوای همه آنها این بود: «به پایگاه‌های ما حمله نکنید».

وی افزود که واشنگتن نگران بود پایگاه‌هایش چه از سوی ایران و چه از سوی  گروه‌های نزدیک به آن مورد حمله قرار گیرد. بااین‌وجود، با پیش‌بینی هرگونه تحولات سریع، به حالت آماده‌باش بود و تمامی اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

حال رسانه قطری خبر داده ایران پس از عملیات «وعده صادق ۲» از طریق دوحه، پیام هشدار غیرمستقیم به آمریکا ارسال کرده است.

یک منبع آگاه ایرانی روز پنجشنبه گفته است که «ما از طریق قطر پیامی به واشنگتن درباره وضعیت منطقه پس از حمله اخیر تهران به رژیم صهیونیستی ارسال کردیم».

این منبع ایرانی که با الجزیره گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه گفت: ایران در این پیام غیرمستقیم به واشنگتن تأکید کرده مرحله خویشتن‌داریِ یکجانبه پایان یافته و این نوع خویشتن‌داری الزامات امنیت ملی ایران را برآورده نمی‌کند.

این منبع مسؤول ادامه داد: در این پیام تأکید شده که هرگونه حمله رژیم صهیونیستی با پاسخی غیرمتعارف مواجه خواهد شد که شامل زیرساخت‌ها نیز می‌شود.

او همچنین تصریح کرد که «در پیام غیرمستقیم ایران به واشنگتن، به ضرورت منطقه‌ای برای مهار رژیم صهیونیستی و جنون آن پرداخته شده است».

از سوی دیگر «سید عباس عراقچی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه گفت بعد از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی «هشداری به سوئیس داده شد تا به آمریکایی‌ها منتقل کنند و گفته شد که این حق ما به لحاظ دفاعی بود و قصد ادامه نداریم. همچنین هشداری به آمریکا دادیم که خودشان را کنار بکشند و دخالت نکنند».

عراقچی هشدار داد: هر اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی یا حامیان این رژیم با پاسخ شدیدتر جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال رسانه‌های آمریکایی درباره کانال‌های ارتباطی کشورمان با ایالات متحده و همچنین ابعاد پاسخ مجدد ایران به شرارت جدید رژیم گفت: «تنها کانال انتقال پیام رسمی ایران، سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان دفتر حفاظت منافع آمریکا است. پاسخ ما صرفاً به تجاوزگر خواهد بود. چنانچه در این میان کشوری به تجاوزگر کمک کند، آن کشور هم شریک جرم و هدف مشروع تلقی خواهد شد. توصیه ما این است که وارد تقابل رژیم اسرائیل و ایران نشوند و خود را از این معرکه کنار بکشند.»

همچنین، رویترز خبر از دیدار وزرای کشورهای حاشیه خلیج فارس در دوحه با مقامات ایرانی داده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس از بیم حملات احتمالی انتقام جویانه ایران به تاسیسات نفتی‌شان این دیدارها را انجام دادند.

سه منبع آگاه در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش می‌کنند به ایران اطمینان دهند در درگیری‌های کنونی بی طرف هستند.

آنها اضافه کردند: نگرانی‌هایی در میان این کشورها در خصوص تشدید تنش‌ها و تهدید تأسیسات نفتی منطقه وجود دارد.

لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی در لفاظی‌های خود بعد از عملیات مشروع وعده صادق ۲ توسط ایران مدعی احتمال حمله به تأسیسات نفتی کشورمان شده است.

این در حالی است که مقامات ایرانی نسبت به ارتکاب هرگونه حماقت از سوی تل آویو به شدت هشدار داده‌اند.

در خصوص این تحولات چند نکته حائز اهمیت است:

1.کمک آمریکا به اسرائیل در حمله احتمالی می تواند جنگ را گسترش دهد و اهداف آمریکا در منطقه را مشروع سازد.

2.بر اساس برخی اخبار، برخی کشورهای منطقه در حمله قبلی اسرائیل به مرکز نظامی در اصفهان با رژیم صهیونیستی مشارکت اطلاعاتی داشتند. اگرچه این کشورها تکذیب کرده بودند. با وجود این، ایران در آن زمان هشدار داده بود که این کشورها خود را از درگیری کنار بکشند. به نظر می رسد هراس اعراب خلیج فارس از کشانده شدن جنگ به تاسیسات نفتی آنها بی ارتباط با این موضوع نباشد. این در حالی است که برخی منابع خبری، مدعی احتمال مجوز عربستان به اسرائیل برای استفاده از حریم هوایی خود در حمله احتمالی به ایران دارد. لذا هشدار ایران از این موضوع ناشی می شود در صورت هر گونه همکاری احتمالی اعراب، خسارت وارد شدن به این کشورها وجود دارد.

3.کشورهای عربی خلیج فارس در دو سال گذشته سعی در تنش زدایی با ایران داشته اند. یکی از اهداف آنها کنار ماندن از درگیری مستقیم ایران و اسرائیل بوده است. این کشورها در عین تنش زدایی با ایران، گسترش روابط با رژیم صهیونیستی را دنبال کرده اند. با وجود این، هر گونه همکاری آنها با اسرائیل علیه ایران، منطق کنار ماندن آنها از معرکه را باطل خواهد کرد.

4.پیام ایران به این معناست که احتمال واکنش ایران به تجاوز اسرائیل محتمل است. لذا با ورود آمریکا، مواضع منطقه ای آن نیز در امان نخواهد ماند. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # لبنان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟