در گفتگو با تابناک مطرح شد؛

جزئیات طرح افزایش تولید بنزین کشور/اهرم قیمتی یا فنی، مسئله این است

حل چالش ناترازی بنزین، مقوله ای چند محوری است که به گفته متخصصان بدون احداث پالایشگاه جدید می توان ظرفیت تولید بنزین کشور را افزایش داد.
کد خبر: ۱۲۶۵۰۹۵
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰ 13 October 2024
|
3141 بازدید
|
جزئیات طرح افزایش تولید بنزین کشور/اهرم قیمتی یا فنی، مسئله این است
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، مهدی محسنی، کارشناس صنعت پالایشی در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به اینکه میزان تولید فعلی بنزین در پالایشگاه‌های کشور کافی نبوده و روزانه به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر مازاد تقاضای بنزین در کشور وجود دارد، گفت: در سال گذشته ۵ میلیارد دلار صرف تامین بنزین از طریق واردات و بلندینگ داخلی شده، همین خروج ارز، موجب می‌شود تا طرح‌های افزایش ظرفیت تولید بنزین در کشور از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
 
وی با اشاره به اینکه همچنین در آینده با افزایش سرعت تحولات حوزه انرژی، تقاضا برای فرآورده‌های نفتی (به خصوص فرآورده‌های سنگین) کاهش می‌یابد، ادامه داد: چنین روندی باعث کاهش سودآوری پالایشگاه‌های نفت (کاهش کرک اسپرد) می‌شود. به همین دلیل احداث واحد‌های FCC که سهم بسزایی در کاهش وزن فراورده‌های سنگین تولیدی دارد، در حفظ روند سودآوری پالایشگاه‌ها اهمیت بالایی دارد.
 
چگونه ظرفیت تولید بنزین افزایش می یابد؟
 
به گفته این فعال صنعت پالایشی، حجم تولید روزانه نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور بالغ بر ۶۰ میلیون لیتر است و در صورت احداث و بهره‌برداری از واحد‌های FCC علاوه بر کاهش تولید نفت کوره با ارزش افزوده کمتر و بهبود اقتصاد پالایشگاه‌ها، حداقل ۱۶ میلیون لیتر (متغیر بسته به نوع خوراک، تکنولوژی و طراحی) به ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور افزوده می‌شود. این حجم فراورده بنزین، معادل با حجم بنزین تولیدی در صورت احداث یک پالایشگاه نفت خام ۵۰۰ هزار بشکه‌ای با ضریب پیچیدگی پایین است و اهمیت توسعه پالایشگاه‌های فعلی را بیش از گذشته تداعی می‌کند.
 
محسنی تصریح کرد: در واقع بهترین مسیر برای تولید بنزین و برطرف کردن کمبود آن، ارتقاء ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌های موجود است تا ضمن تولید بنزین، اقتصاد پالایشگاه نیز بهبود یابد (حل هر دو مشکل کمبود بنزین و توسعه پالایشگاه‌ها)
 
جزئیات طرح افزایش تولید بنزین کشور/اهرم قیمتی یا فنی، مسئله این است
 
سود کم، انتظار زیاد
وی اظهار داشت: با توجه به روند گذار انرژی و محدودیت منابع مالی، کشور فرصت آزمون و خطای بنزینی با طرح‌هایی مثل احداث مینی‌ریفاینری‌ها (پالایشگاه‌های مقیاس کوچک) و تولید بنزین از متانول را ندارد. 
 
این کارشناس صنعت پالایشی تنها راهکار اصولی و درست برای کمک به حل چالش ناترازی بنزین را، توجه به ظرفیت‌های موجود و اجرای پروژه‌های تبدیلی نفت کوره در پالایشگاه‌های فعلی دانست و افزود: طرح تبدیل نفت کوره به بنزین، به دلیل تغییر فرمول قیمت بنزین و کاهش تخفیف خوراک نفت خام، به دلیل کاهش سودآوری پالایشگاه‌ها با چالش تامین منابع مالی مواجه شده است.
 
محسنی ادامه داد: به احتمال زیاد دوران طلایی کرک اسپرد یا همان ضریب سودآوری پالایش نفت خام (نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲) که به دلیل شرایط خاص بازار (جنگ اوکراین) اتفاق افتاده و منجر به افزایش سودآوری پالایشگاه‌های کشور شده بود، دیگر اتفاق نخواهد افتاد. متاسفانه همان دوران مبنای تصمیم گیری قرار گرفته و در سال جاری با تغییر فرمول قیمت بنزین حدود ۱.۳ میلیارد دلار از درآمد پالایشگاه‌های نفت خام کاهش پیدا خواهد کرد که این امر چالش اساسی در پیشبرد طرح‌های افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌ها است.
 
همه پای کار بیایند
وی با بیان اینکه بر اساس یک تصمیم دیگر نیز، تخفیف ۵ درصدی خوراک مشروط به اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های کشور شده و در صورت تاخیر در اجرای پروژه‌ها، درصد تخفیف خوراک کاهش می‌یابد، توضیح داد: با کاهش تخفیف خوراک که منجر به کاهش سودآوری پالایشگاه‌های نفت می‌شود، در روند تامین مالی و پیشرفت پروژه‌ها اخلال ایجاد می‌شود که این امر دوباره منجر به کاهش تخفیف خوراک نفت خام می‌شود. این سیکل معیوب در پالایشگاه‌ها تکرار شده و به دلیل تغییر فرمول بنزین نیز تشدید خواهد شد.
 
به گفته محسنی، ضمن توجه جدی در احداث واحد‌های FCC برای جبران کمبود تولید بنزین در کشور، نقش سیاست‌گذاری صحیح و هدایت قوای مقننه و مجریه کشور (مجلس شورای اسلامی و وزارت نفت) در حمایت از پالایشگاه‌ها در جهت کاهش ریسک و اصلاح رویه فعلی بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
چننچه در طول 46 سال حکمرانی تولید خودرو را به سمت برقی شدن سوق می دادید اکنون کاسه چه کنم بدست نمی گرفتید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
خودروی برقی در کشورهای توسعه یافته هم استقبال نشده و حداقل تا الان شکست خورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
طرح افزایش تولید بنزین، همان طرح تولید

بنزین بی کیفیت توسط پتروشیمی ها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
واردات خودرو برقی چیزی جز افزایش وابستگی بیشتر به خارج نیست.

باتری لیتیومی خودرو برقی بستگی به نوع خودرو بین 5 هزار دلار تا 20 هزار دلار قیمت دارد که در شرایط فعلی مردم توان پرداخت آن را ندارند. ضمن اینکه کشور فاقد زیرساخت های لازم از جمله انرژی الکتریکی کافی برای شارژ این باتری ها است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
باید سود بازرگانی واردات خودرو برای مدتی 0 شود و به افراد حقیقی و نه حقوقی، اجازه داده شود تا خودرو های کم مصرف از خارج خریده و وارد کنند. تنها شرط این باشد که در مقابل واردات خودرو نو باید دو خودرو قدیمی پر مصرف را اسقاط کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
خودروی برقی نخواستیم حداقل لگن حلبی با مصرف 13-14 لیتر در 100 کیلومتر تولید نمیکردین
به خدا مقصر اول و دوم و سوم و چهارم مصرف سوخت بالای کشور خود دولت و تولیدکننده های خودرو هستن نه مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
آنهایی که از واردات خودرو برقی صجبت می کنند، هیچ چیز در مورد مشکلات و مسایل مربوط به این خودروها نمی دانند. تنها یک چیزی به نام خودرو برقی شنیده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
چه کسانی در این مملکت توان قاچاق روزانه 20 تا 40 میلیون لیتر بنزین معادل 500 تا 1000 تانکر سوخت رسان بنزین را دارند؟
به جای خورده گرفتن از مردم و تقاضا کم مصرف کردن بنزین از آنها، جلوی این حجم عظیم قاچاق بنزین را بگیرید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
چرا ایران خودرو و سایپا خودروی خورشیدی (حداقل به شکل خودروی هیبرید بنزینی - خورشیدی) تولید نمی کنند تا مشکل ناترازی بنزین حل شود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
یه مدل خودرو تویوتا که پنل خورشیدی قابل نصب داره به تعداد محدود وارد شده مدل bz4
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
حالا واحد FCC چیه؟ خدا میدونه
پاسخ ها
نابود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
واحد fcc واحدی هست که میلیاردها دلار بودجه نصیب خود میکنه و در آخر همین جایی که هستیم خواهیم بود
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
بنجل سازان داخلی و بنجل بندازان وارداتی نقش اصلی در ناترازی قیمت بنزین و مشکلات مربوطه دارند و هیچ مسئولیتی برای آنها در حل این معضل دیده نمی شود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
بنزین را بالا ببرند تا جماعت چرخ چرخ زن بقیه سرمایه های ملی را هم تباه کنند ؟دولت باید قیمت را افزایش بدهد تا مصرف کاهش پیدا کند نه بر عکس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
یک کلام از مادر عروس بشنوید
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
تمام افرادی که از فرآورده های پتروشیمی سود میبرند به شدت از واردات خودرو برقی ناراحت هستند در حال حاضر 18 جایگاه در تهران برای شارژ خودروی برقی ایجاد شده که 8 تا از اون ها بهره برداری شده همچنین 3 جایگاه بین تهران و شمال ایجاد شده یادبگیریم دنبال منفعت شخصی خودمون نباشیم نه به خودروی بنزینی نه به ماشینی که هزار مدل فقط روغن داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
سوال اینجاست در این شرایط چرا از ظرفیت پالایشگاههای کوچک بخش خصوصی که اکثرا خارج از سرویس می باشند استفاده نمی شود .یعنی با اختصاص خوراک و خرید فرآورده مورد نیاز از آنها به نرخ فوب برای مصارف داخلی هم باعث فعال شدن این مینی ریفاینری ها شده و در ضمن بخشی از بنزین و گازوییل مورد نیاز کشور تامین می گردد علاوه بر این که اشتغالزایی ایجاد می شود؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
فکری هم به ریشه مشکلات و فراوانی مصرف ماشین ها بکنید
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
خودتون هم خوب میدونین اگه تولید لگنهای داخلی از رده خارج پرمصرف رو متوقف کنین و خودروی بروز هیبریدی با قیمت جهانی وارد کنید خودبخود مشکل ناترازی بنزین حل میشه ولی چون همتون توو سود فروش اون آشغالها به مردم شریک هستین فقط با گرون کردن بنزین و دست کردن توو جیب مردم میخواین صورت مسئله رو پاک کنید
یک شرکت نفتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
متاسفانه موضوع کمبود بنزین یا بعبارتی ناترازی تولید و مصرف بنزین در حال حاضر یک اهرمی شده برای مدیران عاملی که آن را بهانه کرده و ادعای توان افزایش تولید بنزین پالایشگاه تحت امر خویش را دارند.
متاسفانه این آقایان در حال استفاده از ماده MTBE هستند که در دهه هفتاد و اوایل هشتاد جایگزین ماده سمی تترااتیل سرب شد و بعد ثابت شد خود MTBE هم خطرناک و بشدت سرطان زا است و از سال هزار و سیصد هشتاد استفاده از آن در بنزین جهت افزایش اکتان از طرف محیط زیست ایران ممنوع شد .
در آمریکا و اروپا نیز از سال هزار و نهصد و هشتاد و شش میلادی ممنوع شده است.
متاسفانه اخیرا" مدیرعامل پالایشگاه تهران دستور استفاده مجدد از این ماده سرطان زا را داده و مدعی است مجوز محیط زیست را هم گرفته.
متاسفانه با اخطلات ماده MTBE با نفتای سنگین و فراهم آوردن شرایط فشار و اکتان لازم آن را بعنوان بنزین در سطع کشور توزیع می کنند و مدعی هستند 2 میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشته اند در حالی که این ادعا کذب و ماده سرطان زای MTBEرا از پتروشیمی می خرند و با نفتای سنگین تصفیه نشده مخلوط و به بازار پخش می کنند.
لطفا" یک نهاد مسئولی از جمله محیط زیست جلو این آقا را بگیرند.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟