فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز و سامانه محاسبه آنلاین

مهریه چندسال قبل به نرخ امروز چقدر می‌شود و اصلا فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید، با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۲۹
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹ 11 October 2024
|
936 بازدید

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز و سامانه محاسبه آنلاین

به گزارش تابناک، مهریه از زمان برقراری عقد به زن تعلق می‌گیرد و هیچ عاملی نمی‌تواند این حق را زایل کند؛ بنابراین هر زمان که زن بخواهد می‌تواند این بدهی را از همسرش مطالبه کند و از این روست که مهریه را عندالمطالبه می‌خوانند.

نکته مهم، اما این است که مهریه را به اشکال مختلفی تعیین می‌کنند؛ طلا، سکه، ملک، وجه نقد وغیره. از این رو ممکن است ارزش برخی از مهریه‌های تعیین شده به مرور زمان از دست برود و لذا نیازمند به روزرسانی باشد. اینجاست که فرمول به روزرسانی مهریه به کار می‌آید.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز

از جمله مهریه‌هایی که نیازمند به روزرسانی هستند، مهریه‌هایی تعیین شده با وجه نقد تعیین است که نحوه محاسبه نرخ روز آنها بر اساس این فرمول تعیین می‌شود:

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز

مهریه به نرخ روز = (شاخص سال قبل از مطالبه مهریه) تقسیم بر (شاخص سال عقد) × (مبلغ مهریه) 

بر اساس تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، اگر مهریه وجه رایج باشد، ارزش آن طبق تغییر شاخص قیمت‌ها و تفاوت ارزشی که مبلغ مهریه از سال وقوع ازدواج تا زمان ادا کردن آن داشته است و بر اساس نظر بانک مرکزی محاسبه می‌شود. دادگاه نیز طبق این تغییر شاخص قیمت محاسبه مهریه را انجام داده و مبلغی را تعیین می‌کند.

دقت کنید که اگر برای ارزش‌گذاری و نحوه محاسبه مهریه، توافقی بین زن و مرد اتفاق افتاده باشد (یعنی بر اساس رضایت طرفین رقم خورده باشد)، دادگاه بر اساس آن توافق عمل خواهد کرد، نه فرمول فوق.


در رابطه با محاسبه مهریه وجه نقد به نرخ روز ذکر ۲ نکته الزامی است:

  1. در صورت نرخ روز مهریه بعد از فوت شوهر در فرمول فوق، شاخص سال فوت مرد به جای شاخص سال قبل از مطالبه مهریه قرار می‌گیرد.
  2. مطالبه مهریه به نرخ روز تنها زمانی امکان پذیر است که زن در قید حیات باشد؛ بنابراین ورثه او نمی‌توانند نرخ روز مهریه را طلب کنند. ورثه زن متوفی تنها می‌توانند اصل مبلغ مهریه زن را مطالبه کنند.

جدول شاخص سال برای محاسبه مهریه

شاخص سال عددی است که بر اساس قانون بانک مرکزی آن را استخراج و اعلام می‌کند. شاخصی که قانون گذار آن را مبنای به روزرسانی مهریه نقدی تعیین کرده است و در فرمول فوق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اعداد شاخص بهای کالا و خدمات تا سال ۱۴۰۳ در ایران برای محاسبه مهریه، به صورت سالانه و ماهانه در جدول زیر مشخص است:

جدول شاخص سالانه برای محاسبه مهریه به نرخ روز برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید

مثال:
اگر مبلغ مهریه زنی در سال ۱۳۶۰ مبلغ ۲ هزار تومان (۲۰ هزار ریال) تعیین شده باشد و این زن مهریه‌اش را در سال ۱۴۰۳ مطالبه کند، مبلغ دو هزار تومان را در عدد شاخص ارزش پول در سال ۱۴۰۲ ضرب می‌کنند و حاصل آن را بر عدد شاخص ارزش پول در سال ۱۳۶۰ تقسیم خواهند کرد. عددی که در پایان به‌دست می‌آید، مبلغ مهریه‌ای است که شوهر در سال ۱۴۰۳ باید به زن پرداخت کند.


سامانه آنلاین محاسبه مهریه به نرخ روز

اگر به هر دلیل نمی‌توانید مبلغ مهریه به نرخ روز را با استفاده از فرمولش محاسبه کنید یا به دنبال راه راحت تری برای این کار هستید، می‌توانید از سامانه سامع (سامانه ارتباطات مردمی عدلیه) استفاده کنید.

برای این کار باید به آدرس اینترنتی moshaver۱۲۹.eadl.ir بروید که متعلق به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه است و در بالای صفحه روی دکمه «محاسبه مهریه» کلیک کنید.

سامانه آنلاین محاسبه مهریه به نرخ روز

در صفحه محاسبه مهریه که باز می‌شود، باید سال قبل از سال مطالبه و وصول مهریه را انتخاب و وارد کنید، در کادر بعدی سال عقد را انتخاب نمایید و در کادر سوم مبلغ مهریه را بزنید.

محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز

با پاسخ دادن به سوال امنیتی (که جایگزین کد کپچا شده) و کلیک روی دکمه «محاسبه مهریه»، سامانه نرخ به روز مهریه را محاسبه و در کادر تازه‌ای در پایین صفحه اعلام می‌کند.

نمایش نتیجه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز

هشدار مهمهشدار مهم:

آیا استفاده از سامانه سامع نیازمند ثبت نام در ثنا و داشتن کد ثنا است؟ پاسخ به این سوال منفی است، لذا اگر قصد دارید از سایت‌های که امکان محاسبه مهریه به نرخ روز را به کاربران ارائه می‌دهند، استفاده کنید و از شما کد ثنا و هر گونه اطلاعات دیگری خواست، برای پیشگیری از سواستفاده و هک اطلاعات و زیان های دیگر، آن سایت را ترک کنید!

ثبت نام در سامانه ثنا/ سامانه احراز هویت قضایی آنلاین 


محاسبه مهریه به نرخ روز به صورت تلفنی

اما اگر به اینترنت دسترسی ندارید و قصد محاسبه مهریه به نرخ روز به صورت آفلاین را دارید، نگران نباشید چراکه تلفن گویای سامانه سامع، یه راه دیگر انجام این کار است که آن هم به مانند روش اینترنتی، در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس قرار دارد.

برای این کار بایستی با شماره تلفن ۱۲۹ در تهران (نیازی به گرفتن پیش شماره ندارد) و یا شماره تلفن ۴۱۸۰۱ (با پیش شماره تهران یعنی ۰۲۱) در دیگر استان‌ها و نقاط کشور تماس بگیرید.

بعد از برقراری تماس با راهنمای گویا، لازم است گزینه «محاسبه مهریه» را انتخاب کنید، سپس سال وقوع عقد (عدد چهار رقمی) را شماره گیری کرده و کلید مربع را بزنید، در ادامه مبلغ مهریه را به ریال وارد کرده و کلید مربع را بزنید تا سامانه مبلغ مهریه به روزشده را محاسبه کرده و آن را برای شما قرائت کند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟