تابناک بررسی می‌کند؛

معمای زیان خودروسازان فاش شد/کدام خودروساز رکورد دار زیان دهی است؟

سه غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو درحالی در دره زیان دهی گیر افتاده‌اند که حاشیه سود خالص این سه شرکت نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته، اما باید دید کدام خودروساز روی دست این سه صنعتگر بلند شده است؟!
کد خبر: ۱۲۸۶۳۶۹
|
۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰ 09 February 2025
|
14819 بازدید
|

آخرین صورت‌های مالی ارائه شده خودروسازان به بورس نشان می‌دهد زیان انباشته ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا تا پایان پاییز امسال به مرز ۱۱ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. از سویی دیگر، حاشیه سود خالص سه شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو، سایپا و پارس خوودرو در ۹ ماهه سال جاری درمقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است که از روی این شاخص می‌توان عملکرد این سه غول خودروسازی را بررسی کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، حاشیه سود خالص ایران خودرو در ۹ ماهه سال جاری به شدت کاهش یافته و از حدود ۲۵ درصد در سال گذشته به حدود منفی ۳۵ درصد رسیده است این نشان می‌دهد که وضعیت سودآوری این شرکت بسیار وخیم شده است. 

سایپا نیز با کاهش حاشیه سود خالص مواجه بوده است، اما نه به شدت ایران خودرو  به طوری که حاشیه سود این شرکت از حدود ۵ درصد در سال گذشته به حدود منفی ۵ درصد در سالجاری رسیده است. 

پارس خودرو اما در بین این سه شرکت وضعیت بدتری دارد؛ به طوری که این شرکت در ۹ ماهه سال جاری با زیان خالص زیادی روبه رو بوده و حاشیه سود آن از حدود ۱۰ درصد در سال گذشته به حدود منفی ۴۰ درصد رسیده است. 

این نمودار نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ایران در ۹ ماهه سال جاری با مشکلات جدی در زمینه سودآوری روبه رو بوده است و هرسه شرکت بزرگ با کاهش حاشیه سود خالص و حتی زیان خالص مواجه بوده‌اند.

معمای زیان خودروسازان فاش شد/کدام خودروساز رکورد دار زیان دهی است؟

زیان انباشته ۲۰۸ همتی خودروسازان

بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیر تلفیقی بوده و فقط به سه شرکت مادر، ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو مربوط می‌شود و شرکت‌های زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، نشان می‌دهد زیان انباشته همچنان ادامه دارد و هر ماه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند؛ به شکلی که مجموع زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر ماه به ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان رسیده است. 

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که صنایع حمل و نقل و خودرو ۲ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار ارز حاصل از واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند که در مجموع سهم صنعت خودروسازی معادل ۴ میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که باوجود تخصیص ارز برای خودروسازان داخلی، این صنعت همچنان با چالش‌ها و زیان انباشته روبه رو است که ریشه در افزایش هزینه‌های تولید، عدم بهره وری، کیفیت پایین خودرو‌های داخلی در مقایسه با رقبای خارجی و کاهش تقاضا است.

خودروسازان داخلی علاوه برموارد یادشده از ضعف مدیریت کارآمد، تصمیم گیری‌های نادرست وعدم سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه و عدم سرمایه گذاری در به روزرسانی فناوری‌ها رنج برده که همین مسئله باعث عقب ماندن خودروسازان دخلی از رقبای خارجی شده است. بنابراین اصلاح چرخه معیوب صنعت خودروسازی در کشور بیش از همه نیاز به کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات داشته باشد. 

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
تابناک عزیز اینها تلست !!! گر زیان ده هستند چرا پاداش بازنشستگی زیر یک میلیارد نیست ؟×!!!! چرا کف حقوق کارگر زیر 40 میلیون نیست ؟!! کارمند بماند چرا هر ماه بالغ بر 20 میلیون مزایای متفرقه شب عید نزدیک به صد میلیون کارگر باز کارمند که ....! هر سه سال حواله چند صد میلیونی خودرو
خوب معلومه چرا زیان میدن!!!
چون خودشون منتفع اصلی هستند اعلام میکنند نیروی انسانی تنها ده درصد هزینست !!! حساب کنید هر خودروی تولید حقوق و مزایای چند نفر هست ؟!!!
لطفا ویژه پیگیری بفرمایید
هر سال چند همت از پول بیت المال سرازیر میشه بنام وام برای خودروسازها
این پول جمعش تا الان ؟!!
و با مستندات چه شدند ؟!!!
چای دبش پیش این دزدی رسمس هیچ هست!!!
پاسخ ها
naser
| Brazil |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
دوست عزیز مشکل حقوق چهل پنجاه میلیونی کارگران که امروز معادل پانصد دالار است نیست مشکل اصلی اختلاس مدیران و نیروی کار ده برابری مورد نیاز و تولید و فروش بسیار پایین به دلیل محصولات بی کیفیت که آنهم ناشی از مدیران غیر متخصص و سفارشی می باشد است.ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
جالبه که یکی از دوستام کارمند یکی از این شرکت ها هستش پارسال می گفت حدود پنجاه میلیون حقوق میگیره !!
مگه داریم؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
یکی از دوستان زمان تحصیل که از مدیران میانی سایپا میباشد در سال ۹۴ جمع حقوقش ۱۷۰ میلیون بود.از این دس از مدیران و نیروها زیاد دارن این شرکتها .البته زیان انباشته دلیل زیاد داره،یک دلیل هم صورتهای مالی است ک حساب سازی میشه برای فرار از مالیات عدم پرداخت کافی ب سهامداران و گرفتن وامهای با بهره پایین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
پول خودروسازی خوردن نداره. اصلا برکت نداره. بگیرن 100 میلیون و 200 میلیون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
اول از همه باید نیروهای سفارشی رو بریزن بیرون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
اگر زیان ده هست چرا انقدر برای گرفتنش سر و دست میشکنن
پاسخ ها
مثلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
اصلا اگر اعلام كنند مثلا : كوييك 10درصد يا دنا اتومات 50 درصد ضرر دارد. خب اعلام كنند.و اينكه كدام فطعه زيان ده است و اعلت چيست؟
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
کاملا مشخصه که منافع برخی داره در این وضعیت تامین می شه
علی اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
سلام
اینا که دائما ناله می‌کنند که زیان میدیم میخواین شرایط تون نرمال بشه و قیمت ها رو آزاد کنید کارگران رو هم با دلار بدید به قیمت جهانی بعد بازار خودرو رو واردات آزاد کنید ببینید کسی از شما ماشین می‌خرد که بعد زیان بدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
یکی از مهمترین دلایل گرانی خودرو و عدم سود دهی خودروسازان گرفتن مالیات ارزش افزوده طی 4 تا 5 مرحله است
مثال :
- شرکت قطعه ساز مواد اولیه میخرد و 10 درصد مالیات ارزش افزوده میدهد .
- شرکت قطعه ساز بعد از ساخت قطعات آنها را با 10 درصد مالیات ارزش افزوده به شرکت تامین قطعات خودروساز میدهد .
- شرکت تامین قطعات خودروساز قطعات را با 10 درصد مالیات ارزش افزوده برای خودروساز فاکتور میکند .
- خودروساز اتومبیل مونتاز شده را با 10 درصد مالیات ارزش افزوده به خریدار تحویل میدهد .
پاسخ ها
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
با سلام و احترام،
روش دریافت ارزش افزوده به صورتی که شما می‌فرمایید نیست و کل زنجیره نسبت به ارزش افزوده ای که تولید می کنند مالیت پرداخت می‌کنند.
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
زیان ده نیست . کجای این ممکلت دیدید یک چیزی نون نداشته باشد و بهش بچسبند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
تا زمانیکه خودروسازی سازمانیست برای خالی کردن جیب مردم این آمار سازی ها ادامه خواهد داشت
حمید
|
Canada
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
زیان ده نیست نون دونیه وگرنه درشو گل میگرفتن این همه کارخونه به اسم خصوصی سازی بسته شده اینا چرا نمیشن
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
اگر زیان میده چرا تعطیلش نمیکنید مگه میشه شرکتی زیان بده بعد اصرار به بودنش باشه با عقل جور در میاد اصلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
خروجی مدیریت جهادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
کجای کاری؟ جامعه اسلامی مذیران گفته ما جزو ۲۰ قدرت اقتصادی دنیا هستیم. معلومه اصلاً نمیدونن اقتصاد چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
جالبه خودرو80 میلیونی روبه زور قالب میکنن10برابر قیمت واقعی تازه زیان هم میدن
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # قاضی مقیسه # علی رازینی # ترور # ترامپ
الی گشت