به گزارش تابناک؛ روزنامه های امروز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شدند که برکناری وزیر صنعت معدن و تجارت و حواشی آن از یک سو و حادثه دریایی ناوچه کنارک در خلیج فارس از دیگر سو در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده اند.
در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛
پشت پرده برکناری وزیر صمت چه بود؟
روزنامه همدلی طی گزارش درباره پشت پرده برکناری وزیر صمت در شماره امروز خود نوشت: برخی منابع رسانهای اعلام کردهاند دیروز در حالی خبر برکناری وزیر صمت منتشر شد که رحمانی به همراه قائم مقام خود که حالا سرپرست وزارتخانه است، در جلسهای با اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری باعنوان فعال کردن فعالیتهای اقتصادی در کشورهای همسایه حضور داشته است. این برکناری بعد از آن انجام شد که در یک سال گذشته انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد ضعیف وزیر صمت وجود داشت. در سال گذشته بازار خودرو آشفته شد و بسیاری از کارخانههای تولید خودرو نتوانستند خودروهایی را که از چند ماه قبل پیشفروش کرده بودند به مشتریان خود تحویل دهند. همین عدم عرضه کافی در بازار باعث شده بود خودرو چند بار در سال گذشته جهش قیمتی را تجربه کند. اما با شروع سال جدید این جهش قیمت به مرحلهای تاریخی رسید. قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم عبور کرد و بسیاری از خودروهای دیگر به قیمتهایی رسیدند که مردم و بازار انتظار آن را نداشتند. در عین حال گزارشهای میدانی این گونه نشان میدهد که قیمت قطعات خودرو نیز مانند شروع سال گذشته یک شیب صعودی را تجربه میکند.
جدای از این طی ماههای گذشته رئیس جمهوری و تیم اقتصادی دولت در حال چانهزنی با مجلس شورای اسلامی بودند تا بتوانند بار دیگر وزارت بازرگانی را برپا کنند. آنان تاکید دارند در دوران سخت تحریم یک وزارتخانه نمیتواند هم سیاستهای دوران مقابله با تحریم را برای صنعت و همزمان برای امور بازرگانی دنبال کند. اما تاکنون پیگیری آنان به نتیجه نرسیده است و هنوز این خواست آنان برای برپایی وزارت بازرگانی ناکام مانده است. برخی منابع میگویند که رحمانی آن گونه که خواست رئیس جمهوری بوده با مجلس شورای اسلامی برای تاسیس وزارت بازرگانی چانهزنی نکرده است ضمن این که نتوانسته خواسته دولت را در جهت رونق بخشیدن به صنعت و بخصوص صنعت خودرو تامین کند.
حالا رحمانی رفته و قائم مقام او سکان این وزارتخانه را به دست گرفته است. حسین مدرس خیابانی به غیر از قائم مقامی وزارت صمت، پیشتر ریاست هیئتمدیره گروه تراکتورسازی ایران، مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان و مدیرعاملی و عضو هیئتمدیره شرکت هلدینگ سرمایهگذاری مهر اقتصاد ایرانیان را بر عهده داشته است.
این برکناری ناگهانی گویی پشت پردهای دارد که روز گذشته با نامه وزیر برکنار شده به رئیس جمهور بخشی از آن رسانهای شد. به نوشته رسانهها گویا ماجرا از این قرار بوده محمود واعظی چند روز قبل به رحمانی اعلام کرده اگر تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت انجام نشود، او عزل خواهد شد.
این روایت توسط امیرآبادی فراهانی نماینده قم نیز تایید شده است. او در یادداشتی خطاب به مردم نوشته «مردم عزیز بدانند آقای روحانی به خاطر مشکلات شما یا قیمت خودرو آقای رحمانی وزیر صنعت را برکنار نکرد. چهارشنبه به رحمانی ابلاغ شد اگر مجلس به وزارت بازرگانی (بخوانید وزارت واردات و رانتخواری) رأی ندهد، باید استعفا دهید، وزیر هم استعفا را نپذیرفته و برکنار شد. علی برکتالله.»
در نامه رضا رحمانی خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور که تسنیم منتشر کرده آمده است: «حتما مستحضرید در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ جناب آقای واعظی با اینجانب تماس گرفت و تهدید کردند درصورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان، خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع کنید و برای این طرح رای بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.»
رحمانی ادامه داد: «امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم، مجددا جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم. به استحضار میرسانم اینجانب حجت شرعی برای استعفا نمیبینم و کماکان مثل ۱۹ ماه و سالیان گذشته آماده خدمتگزاری بوده و به ویژه در شرایط سخت کشور و تجربیات گرانبهایی که اندوختم، کماکان آماده فداکاری و خدمتگزاری شبانهروزی به مردم عزیزمان هستم.»
مشکل تناقضگویی و کرونا در خوزستان
عبدالله سامری طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد با عنوان مشکل تناقضگویی درباره وضعیت کرونا در خوزستان نوشت: با بالا رفتن ناگهانی آمار مبتلایان به کرونا در استان خوزستان، خیلی سریع دوستانی پیدا شدند که انگشت اتهام را به سمت مردم خوزستان نشانه رفتند و گفتند که این موضوع به خاطر رعایت نکردن فاصله اجتماعی پیش آمده است. در حالی که به عنوان نماینده مردم باید بگویم که این حرف هیچ قابل قبول نیست. آنچه شیوع بیماری در خوزستان را بالا برد، ناراستیها و تناقضگوییهای آقایان در دولت است، رفتاری که سبب شد مردم هم دیگر به این بیانات متناقض اعتمادی نداشته باشند.
یک نکته را به جرات میگویم: اگر آقای رییسجمهور از ابتدای امر روراست صحبت کرده بود، همه مردم از جمله مردم خوزستان، از همان ساعات اول فاصله اجتماعی را به درستی رعایت میکردند. در عوض تاکنون چه کردهاند؟ از یک سمت میگویند مردم فاصلهگذاری را رعایت نکردند، از سوی دیگر حرف از باز شدن دوباره مدارس به میان میآورند. همین سبب شده که رسانههای بیگانه و معاند جمهوری اسلامی به راحتی بتوانند صحبتهای رییسجمهوری را یک سمت قرار دهند و سخنان سخنگوی وزارت بهداشت را در سمت دیگر. چطور میشود با توجه به همه این احوال از مردم انتظار داشت که فاصلهها را رعایت کنند؟ مردم خوزستان به این نتیجه رسیدهاند که حرف واضحی در این حوزه زده نمیشود و برای همین است که اعتقادی به باقی صحبتها هم ندارند.
همین چندی پیش بود که استاندار خوزستان با تاکید به من خبر داد که نگران نباشید، بیماری را کنترل کردهایم! پس چرا امروز شاهدیم که مبتلایان آبادان به ۲۷ نفر و مبتلایان در خرمشهر به ۱۷ نفر در عرض یک روز میرسند؟ این عدد خیلی بالایی است و توجیهی ندارد. اگر مردم رعایت نمیکنند به خاطر همین سردرگمی میان گفتههای مبهم است. این گفتههای مبهمی که البته به ضعف اقتصادی دولت هم برمیگردد که برخلاف نظر مجلس نتوانست از ابتدا، یک ماه قرنطینه کامل را در کشور به اجرا بگذارد و حالا نتیجهاش را میبینیم.
آیا ناو کنارک مقصر حادثه دریایی بود؟
ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده اسبق گردان تکاوران دریایی در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان آیا ناو کنارک مقصر حادثه دریایی بود؟ نوشت: اتفاقی که روز گذشته در منطقه دریایی کنارک رقم خورد در مباحث نظامی طبیعی است و نقاط ضعفی قطعا در این تمرین دریایی وجود داشته است، اما در علوم نظامی همواره احتمال چنین خطاهایی متصور شده است. این اتفاق در نیروی دریایی در چند دهه اخیر بیسابقه بوده است. در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. پس از این حادثه تیمهای امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. نیروهای مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود انجام دادند.
تعداد شهدای این حادثه ۱۹ نفر بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت سلامتی مطلوبی بسر میبرند. شناور حادثه دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسیهای فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است. انتظار میرود تا بررسی دقیق تیمهای کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه زنی در این خصوص پرهیز شود. در این خصوص ناو جماران و یا شناور کنارک میتوان مقصر بوده باشد. احتمالا و بر طبق شنیدهها ناو کنارک به صورت خاموش و بدون اطلاع وارد محدوده مانور شده است. این اتفاق مختص به ایران نیست و در کشورهای دیگر نیز چنین خطاهای انسانی پیش آمده است که منجر به تلفات در میان نیروهای خودی شده است. رقم خوردن چندین باره چنین اشتباهاتی لزوم بازنگری در برخی امور ایمنی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد. باید در این رابطه تشکیل جلسه داد و نقاط ضعف این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. با اتکا به مشورت و بررسی دقیق جزئیات میتوان از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری کرد. با توجه به شناختی که از فرماندهان ارتش دارم یقین دارم که به سادگی از کنار چنین مواردی عبور نمیکنند و به گونهای عمل خواهند کرد که دیگر چنین اتفاقی رقم نخورد و نگاه علمی و بررسی دقیق همواره سرلوحه این فرماندهان بوده است. این مطلبی که برخی مطرح میکنند این اتفاقات ناشی از عدم آموزش کافی در نیروهای نظامی ایران است به هیچ وجه صحت ندارد و مقولهای کاملا مجزا است. پرسنل نیروی دریایی ارتش از نظر آموزش و مهارت جز بهترینها بوده و مقوله خطای انسانی نمیتواند ارتباطی با عدم صلاحیت یا عدم آموزش داشته باشد. این امری است که حتی در مانورهای زمینی نیز رقم میخورد و تیر به نقطهای اصابت میکند که مقصود نبوده است که میتواند نشأت گرفته از ایراد مهمات و یا موقعیت تمرین باشد و این اتفاق در اصول نظامی طبیعی و تعریف شده است.