بازدید 99820
۴

کوه پارک؛ منطقه ای پرحاشیه در ارتفاعات جنوبی مشهد

پروژه کوه پارک مشهد در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹، با بیش از ۲ میلیون متر مربع، معادل ۲۵۰  برابر یک زمین فوتبال و حدود ۳ برابر پارک ملت، افتتاح شد.
کد خبر: ۹۹۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 22 July 2020

کوه پارک؛ منطقه ای گردشگری در ارتفاعات جنوبی مشهد

به گزارش «تابناک»، کوه پارک مشهد، یک پارک کوهستانی واقع شده در ارتفاعات جنوبی مشهد است که جنگلی مصنوعی و دست ساز در آن در دست احداث می‌باشد.  

 

کوه پارک مشهد، دارای درختچه‌ها و درخت‌های فراوان و همچنین چندین آبشار مصنوعی کوچک و بزرگ در گوشه و کنار این پارک در حال ساخت است.

طول این فضا ۵.۱ کیلومتر است که افراد می‌توانند برای گذران اوقات فراغت خود، کوهپیمایی و دوچرخه سواری استفاده کنند.

 سینما ماشین، رستوران سیار، مزرعه حیوانات و کارفود از جمله برنامه‌هایی است که در اینجا پیش‌بینی شده است و در حال حاضر ۵ کارفود افتتاح شده و آماده ارائه خدمت به شهروندان است. کارفود، ون‌های سیاری هستند که به عنوان یک آشپرخانه کوچک فروش انواع فست‌فود را بر عهده دارند.


برخی اینجا را به عنوان پارک آبشار می‌شناسند و این به دلیل ساخت چندین آبشار در این منطقه است. منبع آب این آبشارها، چشمه‌های اطراف است و گاهی تانکر‌های آب برای پرکردن مخزن آب در حال گردش به اینجا می‌آیند.


چرا کوه پارک ساخته شد

مسئولان شهری مشهد بر این باورند که باتوجه به کم بودن مناطق تفریحی و گردشگری مشهد که محدود به مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز شده است، پروژه کوه پارک با رویکرد ارائه خدمات به مردم مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ علاوه بر این، جهت تامین خدمات مورد نیاز و رفاه بیشتر شهروندان امکاناتی، چون کارفود و… پیش بینی شده است.  

کوه پارک؛ منطقه ای گردشگری در ارتفاعات جنوبی مشهد
لازم به ذکر است، پروژه کوه پارک یک پروژه عام المنفعه و استفاده از آن برای عموم مردم آزاد و رایگان می‌باشد.

کوه پارک مشهد کجاست؟

مجموعه تفریحی-گردشگری کوه پارک مشهد واقع در ارتفاعات جنوبی مشهد و انتهای خیابان دلاوران قرار گرفته است. طول مسیر این مجموعه، تقریبا از انتهای دلاوران آغاز و تا انتهای لادن ادامه پیدا می‌کند.

برای رسیدن به کوه پارک می‌توانید در پایانه انقلاب خط اتوبوس تندرو چهار را سوار بشوید و بعد از گذر از چندین ایستگاه در میدان سلمان پیاده شوید و خیابان دلاوران را تا انتها ادامه دهید. بعد از رسیدن به انتهای دلاوران به خیابان نخل می‌رسید و با دنبال کردن علائم راهنمایی، کوه پارک را پیدا خواهید کرد.


آینده پروژه چطور خواهد بود؟

پیش بینی می شود باتوجه به گردش پذیر بودن مشهد، کوه پارک می‌تواند به عنوان یک منطقه گردشگری خوب خود را مطرح کند و علاوه بر این، باتوجه به پروژه‌هایی که قرار است اینجا اجرا شود زمینه اشتغالزایی جوانان را فراهم کند. 

 

نگرانی های زیست محیطی مرتبط با کوه پارک کوه پارک؛ منطقه ای گردشگری در ارتفاعات جنوبی مشهد

 پس از تصمیم گیری برای تأسیس این منطقه تفریحی - گردشگری نگرانی‌هایی از سوی محیط زیست، مبنی بر دستکاری شدن طبیعت این منطقه به وجود آمد.

در همین رابطه پیشتر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی ماه پیش به رسانه ها گفت: ارکان حاکمیت در استان تصمیم به انجام این پروژه را گرفته‌اند و اقدامات لازم  با حفظ کاربری انجام شده است. شهرداری نمی‌تواند دراین قسمت توسعه ساخت‌‍وساز انجام دهد، زیرا قانون از قبل تعیین شده است. ما امیدواریم مجموعه شهرداری برای کمربند جنوبی تصمیمات درست را لحاظ کند.

وی ضمن اشاره به اینکه سازمان محیط زیست در مورد مسأله کمربند جنونی خلأ  قانونی دارد و نمی‌تواند جلوی سیستم ساخت و ساز را در آن قسمت بگیرد افزود: خسارت‌هایی که به محیط زیست این قسمت وارد شده  باید مطالعه شود و در این زمینه هیچ مطالعه‌ای برای ما فرستاده نشده است. وزارت راه و شهرسازی باید در قبال تغییر کاربری پاسخگو باشد.

تعداد بازدید : 5821

اصل ۵۰ قانون اساسی در ارتفاعات جنوبی

فرشته تقی زاده، نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در هیمین رابطه می‌گوید: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی اجرای هر پروژه اقتصادی و عمرانی، حتی اگر منفعت عمومی داشته باشد، اما به قیمت تخریب منابع غیرقابل بازگشت ما باشد، ممنوع است.
 
متن اصل ۵۰ قانون اساسی این است: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»
 
تقی زاده با تأکید بر اینکه هر پروژه‌ای اگر قرار باشد تخریب جدیدی ایجاد کند، اشتباه است و تخلف محسوب می‌شود، می‌گوید: هر پروژه‌ای که می‌خواهد انجام شود، باید مطالعات زیست محیطی برای آن انجام شود.
 
نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی به پروژه کوه پارک مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: سوال اینجاست که آیا مطالعات درباره این پروژه انجام شده است؟ آیا آبشاری که می‌گویند در کوه پارک احداث می‌شود، باعث فرسایش سنگ‌های آن منطقه نمی‌شود؟ آیا فکری برای فروریزش سنگ‌ها کرده اند؟ حیات وحش و زیستگاه حیوانات را تخریب نمی‌کند؟
 
گفتنی است، ۱۶ خرداد  سال جاری گروهی از اعضای سمن‌های محیط زیستی، استادان دانشگاه، اعضای پویش صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد و گروه‌های مختلف مردمی در ارتفاعات جنوبی مشهد گردهم آمده بودند. در این گردهمایی نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و مدیر پروژه کمربند جنوبی نیز حضور داشتند.  در این گردهمایی بیانیه‌ای در پنج بند قرائت شده بود که حاوی نگرانی های زیست محیطی مرتب با گوه پارک بود. 
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴
قله زو مشهد تو این منطقه ست و مردمی که میان کوهنوردی و یا دوچرخه سواری بسیار ناراضی ان از این ساخت ساز
چون هم محیط طبیعی منطقه رو دارن تخریب میکنن و هم باعث شلوغی و دردسر واسه اهالی اون منطقه شدن
بیابون افتتاح کردن که کاری نداره نه سرویس بهداشتی نه آبخوری نه امنیتی و نه ... ضمنا به آقای کلائی بگید همون پولو باید توی خلج خرج میکردی اون طرف که ده تا پارک خورشید و ... زدی پایین شهریا هم آدمن تو بلوار سجاد و احمد آباد و ... که میری هر پنج قدم شیشتا پل هوایی و هفتا المان شهری و ... هست شما بیا تو حاشیه شهر یک دونه به من نشون بده ببینم ؛ مگر از ما عوارض و مالیات و تجاری و آتش نشانی و ... نمیگیرید ؟ پولارو از پایین میگیرین میرین بالا خرج میکنین که وقتی تو خیابون میچرخین حالتون گرفته نشه
طبیعت نابود میکنیم از وسطش جاده میکشیم تا ی جنگل مصنوعی درست کنیم البته این وسط چند هزار میلیاردیم ناپدید میشه خب چه اشکالی داره
وقتی ماشین آلات و مصالح ساخت و ساز رو وسط طبیعت میارن و شروع به تخریب می‌کنند،قلب آدم فشرده میشه
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری