بازدید 4485
گزارش تابناک از نخستین مناظره بایدن و ترامپ؛

عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره؛ سرکوفت به ترامپ: ایران به ما حمله کرد و تو کاری نکردی!/ دموکراتها خواهان کناره گیری بایدن شدند

نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا با عملکرد ضعیف بایدن به پایان رسید.
کد خبر: ۱۲۴۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵ 28 June 2024

بین الملل تابناک: نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور بامداد جمعه به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد.

ایران یکی از موضوعات داغ این مناظره بود و بایدن در این مناظره خطاب به ترامپ گفت: ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»

بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی توانستند به حماس پول بدهند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا سپس مدعی شد اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی کرد.

ترامپ در این مناطره هنگامی که از سوی بایدن درباره مهاجرت مورد حمله قرار گرفت، در پاسخ مدعی شد که بطور جدی با تروریسم مبارزه کرده است و سپس به کشته شدن ابوبکر البغدادی و نیز شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره جنگ اسرائیل در غزه گفت: حماس باید نابود شود. این حماس است که نمی خواهد جنگ پایان یابد اما تمرکز ما اکنون بر توقف درگیری هاست.

ترامپ همچنین درباره جنگ اسرائیل در غزه با اشاره به نارضایتی فلسطینی ها از بایدن گفت: اسرائیل باید کار را تمام کند. بایدن مثل یک فلسطینی شده است اما او را دوست ندارند چون فلسطینی خیلی بدی شده و آدم ضعیفی است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می کند، گفت: باید بیینیم چه می شود اما قبل از آنکه آن کار را انجام دهیم ، مشکلی که داریم این است که همه هزینه ها بر عهده ماست.

آنچه در پایان این مناظره به ثبت رسید عملکرد ضعیف بایدن بود. نظرسنجی «سی‌ان‌ان» که بلافاصله پس از نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه در این مناظره نسبت به «جو بایدن» نامزد دموکرات عملکرد بهتری داشته است.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.

این در حالی است که پیش از آغاز مناظره، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان باور داشتند ترامپ عملکرد بهتری خواهد داشت و ۴۵ درصد گفته بودند که بایدن در مناظره بهتر ظاهر می‌شود.

با این حال، این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند این مناظره هیچ تأثیری در نامزد مورد حمایت آن‌ها نداشته و آنان همچنان به نامزد موردنظر خود رای خواهند داد. در مقابل، ۱۴ درصد گفتند که مناظره باعث شده در تصمیم خود بازنگری کنند، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. ۵ درصد نیز اعلام کردند که مناظره اخیر این دو نامزد به‌کلی نظر آن‌ها را درباره نامزد مورد حمایت خود تغییر داده است.

روی‌هم‌رفته، نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره امروز ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

این نظرسنجی پیامکی با شرکت ۵۶۵ رأی‌دهنده ثبت‌شده آمریکایی برگزاری شد که مناظره اخیر این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را تماشا کرده‌اند.

روزنامه «گاردین» انگلیس هم در تحلیل و ارزیابی خود از این مناظره چهار نکته برجسته آن را عملکرد ضعیف جو بایدن، دروغگویی‌های مکرر دونالد ترامپ، برجسته شدن دوپارگی و شکاف در ایالات متحده آمریکا و پرونده ارتباط غیراخلاقی ترامپ با بازیگر فیلم‌های مستهجن می‌داند.

این روزنامه انگلیسی نوشته است: «جو بایدن که ظاهرا مثل مریض سرماخورده بود، در طول مناظره به تته پته افتاد و نتوانست عملکرد شسته‌رفته‌ای نشان دهد. ترامپ که یک دروغگوی قهار است بارها دروغ گفت و از جواب دادن به سوال‌های سخت طفره رفت.»

گاردین نوشت که واکنش‌های غالب در آمریکا به این مناظره مبتنی بر سرافکندگی و ناباوری از اینکه این ۲ نامزد، گزینه‌های ۲ حزب اصلی برای رهبری این کشور در یکی از حیاتی‌ترین دوران‌هایش هستند بود و مشخص نیست که این مناظره چگونه می‌تواند رای‌دهندگان مردد را به سمت یکی از این ۲ نامزد سوق دهد.

گاردین درباره عملکرد ضعیف بایدن نوشته است: «رئیس جمهور آمریکا هر چند تئوری‌های توطئه راستگرایانه درباره مصرف کردن داروهای تقویتی قبل از مناظره را به سخره گرفت اما عملکرد او در مناظره همراه با انرژی و لحن صدای پایین و صحبت‌های آشفته و در هم بود و نتوانست نگرانی‌ رای دهندگان حامی او در خصوص سن بالا و شایستگی‌اش برای ریاست جمهوری را کاهش دهد».

روزنامه انگلیسی تصریح کرد: «اگر کسی متن حرف‌های بایدن را بخواند برخی از قسمت‌های آن هوشمندانه و جسورانه به نظر می‌رسند اما نحوه بیان آن‌ها همراه با شکست بود؛ چیزی که برای رسانه‌ای تصویری همچون تلویزیون حیاتی است. او نتوانست دستاورهای انحصاری از خود نظیر طرح زیرساختش را برجسته کند. لحن صدای بایدن از همان ابتدا ناواضح بود و جمله‌های ناتمامی را بیان می‌کرد. او زمانی که می‌خواست به سوابق ترامپ از بابت کاهش‌های مالیاتی و بدهی ملی حمله کند، گاف داد و گفت "ما نهایتا بیمه بهداشت و درمان مِدیکِر را شکست دادیم. ترامپ از فرصت گاف بایدن استفاده کرده و به او پاسخ داد: او قطعا بیمه مِدیکِر را شکست داد و به مرز مرگ رسانده و دارد از بین می‌برد".»

گاردین همچنین اشاره کرد ترامپ به عنوان کسی که در زمان ریاست جمهوری خود دروغ‌های زیادی گفت در این مناظره نیز تلاش کرد دروغ‌های مکرر و حقایق تحریف شده را به خورد رای‌دهندگان آمریکایی بدهد.

عملکرد ضعیف بایدن تا جایی بود که برخی دموکراتها خواهان کناره گیری «جو بایدن» از ادامه رقابتها و تعیین نامزد دیگری شده اند. برخی از قانون گذاران دموکرات آمریکا بعد از عملکرد ضعیف جو بایدن در مناظره روز پنجشنبه با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی وی خواهان کناره گیری بایدن از دور رقابت‌های انتخاباتی شدند.

شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد که این دموکرات‌ها تاکید کرده‌اند بایدن باید از دور رقابت‌ها کنار رود تا حزب دموکرات نامزد دیگری را به جای وی معرفی کند.

یکی از قانون گذاران دموکرات در این خصوص گفت: بایدن مانند شخصی است که با پایان دوره جوانی وارد گود مسابقات شده و با یک حرکت آماده تسلیم شدن است. بایدن باید از این رقابت‌ها خارج شود.

شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد که یکی دیگر از حامیان سرسخت بایدن در این خصوص گفت: زمان آن رسیده نشستی در خصوص انتخاب یک نامزد دموکرات جدید برگزار شود.

نگرانی دموکرات‌ها ناشی از آن است که بایدن نسخه کاریکاتوری خود را در مناظره مذکور مقابل ترامپ به نمایش درآورد؛ همان نسخه‌ای که ترامپ و حامیانش از بایدن به عنوان یک مرد نامناسب برای تصدی پست ریاست جمهوری نشان می‌دهند.

با وجود انتقادات مطرح‌شده از عملکرد «جو بایدن» در نخستین مناظره انتخاباتی، مشاور بایدن اعلام کرد او کناره‌گیری نخواهد کرد و به رقابت ادامه خواهد داد.

یکی از مشاوران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ این کشور در واکنش به انتقادات از عملکرد بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی، گفت او قصد کناره‌گیری ندارد و به رقابت ادامه خواهد داد.

مشاور بایدن با بیان اینکه رأی‌دهندگان آمریکایی حمایت زیادی از بایدن به عمل می‌آورند، گفت ستاد بایدن هرگز به دنبال این نبوده که در یک مناظره محبوبیت او را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

او با یادآوری اینکه در برهه‌ای از انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ آمریکا نیز بسیاری خواستار کناره‌گیری بایدن بودند، گفت: «جو بایدن بی‌شک کناره‌گیری نخواهد کرد.»

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵
از بایدن که خیری به ایران نرسید.
پس ترامپ برای ما ممکن است بهتر باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
فقط سندرز تنها انسانی که تو نظام آمریکا فاسد نیست
در مناظره صبح امروز، 18 بار نام ایران برده شد!
ترامپ: اگر من رئیس جمهوز یودم، نه حماس جرات حمله به اسراییل را داشت و نه روسیه جرات حمله به اکراین.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
زیاد خالی میبنده کلا یک دروغگوی بزرگی است که از شانس کسی که سواش کند مقابلش قرار نگرفته همین فقط شانس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
جدی میفرماید؟ پس این عین الاسد چی بود که ما دیدیم،
بایدن 81 ساله در مقابل ترامپ 78 ساله از نظر شرایط جسمی و بدنی کم آورد.
اگر ترامپ رییس جمهور آمریکا شود، کشورهای شرور روسیه، چین و کره شمالی معنی قدرت و زور را خواهند فهمید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
ترامف رفیق جونجونی پوتینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
۵ سال مگه نبود؟ چه غلطی تونست بونه؟ عین السد هم زدیم
نسل سیاستمداران فعلی آمریکا بسیار ضعیف و بی بنیه هستند.
فراموش نباید کرد که زمانی ریگان و بوشهای پدر و پسر با ابهت و قدرت در آمریکا رئیس جمهور بودند.
بایدن بای بای
بایدن خوب بود چون اجازه داد ایران نفت را بیشتر بفروشد. پول بیشتر به ایران داد و اجازه داد برنامه اتمی ایران با سرعت پیش برود.
اگر ایران نبود اینا هیچ حرفی نداشتن بگن ههههههه
ته دموکراسی میرسه به انتخاب بین بایدن و ترامپ نخواستیم دموکراسی رو :)
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات