کشمکش بر سر اکران فیلم «رستاخیز» تا آنجا بالا گرفته که برخی اشخاص، خط و نشان بدی برای کارگردان این فیلم کشیدهاند؛ اما ظاهراً درویش همچنان بر موضع خود مبنی بر اکران این فیلم بدون نورانی کردن چهره حضرت عباس (ع)، علی اکبر (ع) و علی اصغر (ع) تأکید دارد؛ رخدادی که بی گمان روی نخواهد داد و در مقابل تهدیدهایی متوجه کارگردان فیلم شده که هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت اکران «رستاخیز» از دست برود.
به گزارش «تابناک»، «رستاخیز» ساخته بسیار گرانقمیت احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا که حاضران در چند دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم فجر چشم انتظارش بودند، سرانجام در جشنواره سی و دوم فیلم فجر رونمایی شد؛ رویدادی که برای کارگردانش یک زمان طلایی برای سنجش واکنشها نسبت به حرکت تازهای که در این فیلم ۱۷۰ دقیقهای رقم خورده بود، نیز به شمار می رفت.
در این فیلم افزون بر نمایش چهره حضرت عباس (ع) در دهها سکانس، چهره حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر و حضرت قاسم و یاران امام حسین (ع) یک به یک نشان داده میشود و در سکانسی، شاهد سخن گفتن حضرت زینب (س) هستیم که دوربین از پشت بازیگر این نقش، فیلمبرداری میکند؛ امری که تهیه کننده اعلام کرد اعتقادی به نمایش ندادن چهره ایشان و یا نورانی کردن نداشتهاند.
پس از نمایش چهره حضرت عباس (ع) و فرزندان امام حسین (ع) و امام حسن (ع)، استفتای آیات وحید خراسانی، مکارم و نوری همدانی به میان آمد که برخی آیات بر نمایش ندادن چهرهها تأکید کردند و همزمان برخی مداحان نیز نسبت به نمایش این فیلم به شدت هشدار دادند و عملاً فضا آنچنان سنگین شد که وزیر فرهنگ و ارشاد رسماً اعلام کند که نمایش عمومی «رستاخیز» بسته به اعمال اصلاحات است و اصلاحات نیز طبیعتاً نورانی کردن چهره حضرت عباس و فرزندان امام حسین (ع) و امام حسین (ع) است؛ موضوعی که امروز دوباره مورد تأکید جنتی قرار گرفته است.
این در حالی است که احمدرضا درویش تأکید دارد که نورانی کردن چهرهها، مانع از انتقال حس بازیگران در سکانسهای کلیدی فیلم و به طور خاص سکانسهای روز عاشورا میشود و به ویژه برای تماشاچی غیرایرانی، این نوع اصلاح فیلم، گیرایی و اثرگذاری فیلم را به شدت کاهش خواهد داد و از این منظر تا کنون زیر بار اعمال این اصلاحات نرفته و ترجیح داده تا هنگامی که فضا تغییر کند، از راه های گوناگون به رایزنی با علما بپردازد و از اعمال اصلاحات پرهیز کند.
بر اساس پیگیریهای «تابناک»، در خصوص این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت میکند و هزینهای چند ده میلیارد تومانی را داشته، نشستی در وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و همچنین احمدرضا درویش کارگردان این فیلم برگزار شد و طرفین به تبادل نظر پرداختهاند و برای حفظ آرامش جامعه، فیلم با اصلاحات مورد اشاره اکران شود اما در نهایت درویش نورانی کردن چهره حضرت عباس و فرزندان حسنین (ع) را نپذیرفته و بر نمایش فیلم به همین شکل تأکید کرده است.
این در حالی است که گویا برخی اشخاص و مشخصاً یک تشکل، خط و نشانهای خطرناکی برای احمدرضا درویش و خانوادهاش کشیده و تهدیدهایی داشتهاند که در صورت اکران فیلم «رستاخیز» به همان شکل که در جشنواره به نمایش درآمد، حرکت خطرناکی میکنند که واقعاً تهدید مذکور نسبتی به دغدغههای دینی ندارد.
شنیدهها حکایت از آن دارد که برای چنین مسأله نه چندان پیچیدهای، تهدید به اسیدپاشی به خانواده این کارگردان برجسته سینما مطرح شده که نشان میدهد برخی از مخالفان با اکران رستاخیز دغدغه دینی ندارند و یا نگاه افراطی به این مسائل دارند. در این رابطه درویش برای کاهش نگرانیاش، اقدامات تأمینی نیز انجام داده؛ اما گویا همچنان بر نظر پیشینش مصر است.
باید دید در پایان این کارگردان حاضر خواهد شد فیلمش با اصلاحات اکران شود یا میلیونها دلار اعتباری که صرف تولید این فیلم شده و حداقل در ظاهر امر توسط بخش خصوصی تأمین شده، بر باد خواهد رفت؟ «رستاخیز» که در ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در چندین لوکشین در ایران فیلمبرداری شده توسط «طریق انور» تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم را «استیفن واربک» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» انجام داده و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته است.