پای لنگ تاکسی‌های آنلاین در روز‌های برف و یخبندان!

به رغم آنکه تاکسی‌های آنلاین مزایای زیادی برای عموم به ارمغان آورده‌اند، بارش برف ثابت کرد در شرایط حساس، تفاوتی با دیگر انواع تاکسی ندارند و حتی به جهاتی از تاکسی‌های سنتی ناکارآمدترند!
کد خبر: ۷۶۹۶۶۷
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 30 January 2018
|
11421 بازدید
|
به رغم آنکه تاکسی‌های آنلاین مزایای زیادی برای عموم به ارمغان آورده‌اند، بارش برف ثابت کرد در شرایط حساس تفاوتی با دیگر انواع تاکسی ندارند و حتی به جهاتی از تاکسی‌های سنتی ناکارآمدترند!

به گزارش «تابناک»؛ بارش برف سنگین در تهران و چند شهر دیگر در کنار همه اتفاقات پیش بینی شده و نشده‌ای که به دنبال داشت، محک جدی برای برخی کسب و کار‌های نوپا در کشورمان بود؛ برای آن دسته از کسب و کار‌هایی که در عرصه حمل و نقل فعالیت می‌کنند و شمارشان روزافزون است.

از حمل و نقل درون شهری گرفته تا پیک‌های موتوری آنلاین و حتی حمل و نقل برون شهری و ارسال بار و مرسوله، مدتی است که جامعه ایرانی با این نوع از کسب و کار‌ها آشنا شده و از قضا، اقبال زیادی هم به استفاده از این نوع خدمات نشان داده است، تا جایی که آوازه این خدمات آنلاین، بسیار فراتر از دایره خدمت رسانی شان ـ که محدود به شهر‌های بزرگ است ـ رفته است.

اتفاقی که البته ناشی از مزایای این خدمات نوپاست. از کاهش هزینه گرفته تا سود بیشتر شاغلان در این کسب و کار‌ها و از همه مهم تر، احیای رسوم مشتری مداری. اتفاقات مثبتی که همه در سایه یک سری کسب و کار اینترنتی پدیدار شده‌اند و کسب و کار‌های سنتی را تا حد زیادی به محاق رانده‌اند. این را می‌شود از رکود بازار امثال تاکسی تلفنی‌ها دریافت که حتی به برگزاری تجمعات مالکان این نوع کسب و کار‌های سنتی هم منجر شده است.

این در حالی است که پس از مدت‌ها خشک‌سالی و رخت بستن بارش‌های زمستانی از کشورمان، به تازگی شرایط جوی در بسیاری از شهر‌های کشورمان به مانند گذشته‌های نه چندان دور، سرد و همراه با بارش باران و برف شده و کسب و کار‌های نوپای حمل و نقل آنلاین، تجربه بسیار ناموفقی در اولین زمستانی که با آن مواجه شده اند به ثبت رسانده‌اند.

اتفاقی که استفاده کنندگان از این سامانه‌های حمل و نقل آنلاین را به شدت ناامید و مجابشان کرده که این کسب و کار‌های نوپا آنقدر هم که تصور می‌کردند، بی عیب و نقص نیست و شاید تکیه کردن به آن‌ها، نتایج شومی داشته باشد؛ نتایجی که برتری فاحش سامانه‌های حمل و نقل سنتی را در قیاس با انواع مدرن ترسیم می‌کند و حکایت از یک اشکال بسیار کلیدی در کسب و کار‌های حمل و نقل آنلاین دارد.

 
پای لنگ تاکسی‌های آنلاین در روز‌های برف و یخبندان!
اگر در روز‌های عادی بهترین گزینه برای حمل و نقل یا ارسال بسته، استفاده از تاکسی‌ها و پیک‌های آنلاین به نظر می‌رسد و حتی در روز‌های بارانی یا مواقعی که آلودگی هوا اوج می‌گیرد و محدودیت‌های ترافیکی افزایش می‌یابد، استفاده از این تاکسی‌ها سخت تر، اما باز تا حدودی مقرون به صرفه به نظر می‌رسد، در روز‌های برفی تقریبا بهتر است هرگز سراغ خدمات این شرکت‌های آنلاین نرویم و به جایش از تاکسی‌های گردشگری یا انواع تلفنی تاکسی یا حتی مسافرکش‌های شخصی، اتوبوس و... استفاده کنیم.

این در حالی است که در روز‌های برفی، نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود، اما این افزایش نیز رانندگان شاغل در این کسب و کار‌ها را مجاب نکرد تا روانه خیابان‌ها شده و جابجایی مسافران را عهده دار شوند؛ وضعیتی که مالکان این کسب و کار‌ها هیچ تدبیری برایش نیندیشیده و ندارند! گویی تنها در شرایط عادی است که شعار مشتری مداری سر می‌دهند و خود را خادم مردم معرفی می‌کنند و در روز‌های برفی و یخبندان، به مانند رانندگان ترجیح می‌دهند به استراحت مشغول شده و مشتریانشان را رها کنند!

اتفاقی که به مدد مدیریت ضعیف شرایط برفی در برخی شهر‌ها از جمله تهران، به خلق بحران ترافیکی منجر شده و در برخی عرصه ها، مثل جابجایی مسافران مابین فرودگاه بین المللی و شهر، اتفاقاتی دور از انتظار و غیرقابل باور رقم زده است. آنقدر عجیب که شنیده می‌شود، نرخ کرایه فرودگاه از حقوق حداقل قانون کار در کشورمان پیشی گرفته است.

وضعیتی که اگر نبودند تاکسی‌های آنلاین، می‌شد آن را ناشی از نقص تاکسی‌های گردشی یا مسیری یا تاکسی‌های ویژه فرودگاهی دانست و از مسئولان خواست با قصور ایشان برخورد کنند؛ اتفاقی مسبوق به سابقه که موجب می‌شد خدمت رسانی تاکسی‌ها در روز‌های برفی و یخبندان هم قطع نشده و رفت و آمد مسافران مختل نشود، اما در خصوص تاکسی‌های آنلاین این گونه نیست و همه چیز به خواست ایشان بستگی دارد، نه نیاز مسافران یا مشکلات جامعه!

اشکال بزرگی که باید رفع شود، اما حتی نمی‌دانیم مسئول رفع آن کیست؛ شرکت‌های نوپای تاکسی آنلاین یا امثال شهرداری، سازمان تاکسیرانی یا حتی امثال سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده؟ بحرانی که بی شک تاکسی‌های آنلاین در رقم خوردنش نقش پررنگی داشته‌اند، ولی ظاهرا مسئولیتی متوجه ایشان نخواهد شد!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
هر چند زیاد ربطی به موضوع نداره ولی خواستم بگم افرین!! به به!! چه کشوری !!!عجب مدیریتی!!!بعبارتی شانس اوردیم برفهای قدیم قطع شده وخشکسالی اومده.یک برف اینطوری مسافرا رو سرگردان وحمل ونقل رو زمینگیر کرده.اینا همش بر میگرده به اون تعهد ها.وقتی ملاک تعهد باشه نه تخصص نتیجش میشه تهران.اگر زلزله یا برف یا بارون بیاد معلوم میشه این چند سال چه کردیم با کشورمون.کاش بعضیام استعفا بدن از این کشور وبزارن ایران ساخته بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید
ظاهرا نگارنده محترم در نظر نداشته که اینگونه خدمات از نصف هم کمتر کرایه میگرند و هیچگونه خدماتی در ازای سرویس دهی دریافت نمیکنند و حتی از کمترین حقی نیز برخوردار نیستند پس لطفا پایتان را از گلیمتان درازتر نکنید .
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
مثلا چیکار کنن راننده هارو مجبور کنن مسافر کشی کنند؟ خود شما حاضری بودی توی اون شرایط مسافر کشی کنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
آیا تاکسیها ی آنلاین باید خیابونها را پاک کنند ؟
خوب وقتی وضعیت خیابون مساعد نیست بدیهی است که آنان نیز توان کاری ندارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
تاکسیهای آفلاین هم فقط دربست میرفتن !
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
سلام
باز هم مثل همیشه یک طرفه به قاضی رفتن!
نویسنده ی محترم! شما که از حقوق بر باد رفته ی مسافران نوشتی چند بار از حقوق بر باد رفته ی رانندگان نوشتی؟؟؟!
اگر مسافران در این چند روز اذیت شدند (نهایتا یک هفته) تا حالا از خودتون و یا از رانندگان پرسیده شد،چه مدته اذیت می شوند؟؟؟
تا زمانی که قانون نظارت بر عملکرد دو گروه وجود ندارد (راننده و مسافر) وضع به همین صورت ماندگار می باشد!
و فقط چون رسانه غالبا در اختیار مسافران می باشد(احتمالا نویسنده ی مقاله از مسافران می باشد) صدای رانندگان شنیده نمی شود و باعث انباشت مشکلات ،کینه ها و دوری هر چه بیشتر دو گروه از هم می شود!!!
آیا از خودتون پرسیدید تا حالا چی ارزان شده که هر روز نرخ تاکسی های اینترنتی پایین و پایین تر می آید؟؟؟ و یا آیا هر روز از ترافیک تهران و شهر های بزرگ کمتر می شود؟؟؟ نرخ لوازم یدکی و مصرفی خودرو ارزان شده؟؟؟
آیا از خودمون پرسیدیم اگر شرایط بی کاری در کشورمون به این صورت نبود آیا باز هم این شرکتها به این سرعت پیشرفت می کردند و مسافران می توانستند هر روز ارزانتر از روز قبل به مقصد برسند؟؟؟
نویسنده محترم اگر واقعا می خواهید صادقانه به این موضوع بپردازید و نه از نگاه یک مسافر که احتمالا از این ناراحت است که چرا نتوانسته در این چند روز ارزانتر از همیشه به مقصد برسد باید طرف دیگر معادله یعنی رانندگان را هم ببیند و بشنود.
hamid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
کلا همه چی مشکل داره چون اکثرا در حد کارمند بی کفایت هستند که دری به تخته خورده بهشون میگن مدیر.والا یک سر و سامانی به ابن وضع میدادن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
نیست همه چی سرجاش بود
feri
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
این ایراد نمیتونه به اسنپ وارد باشه. اون نمیتونه راننده هاش رو مجبور کنه که کار کنن؛ حالا توی هر شرایطی. مگه بیاد تهدیدشون کنه به تعلیق یا هر نوع جریمه که با اساسنامه شرکت در تناقضه. در شرایطی که کشور عملا تعطیل میشه در کوچکترین مواقع بحرانی، شما نمیتونید بیاید کل یه مجموعه رو زیر با همچین استدلالی زیر سوال ببرید. وقتی اساس کار ایراد داره این تقصیر اسنپ نیست. ضمن اینکه راننده های اسنپ اکثرا شغل دوم رانندگی دارند و حرفه ی اصلیشون نیست. من راننده اسنپ نیستم و بیطرف این نظر رو دادم.
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
نمیدونم نویسنده تازه به ایران تشریف آوردند یا نه، ولی سالهای قبل که تاکسی آنلاین نبود، باز هم وضعیت همین بود. خود من چندین بار توی این شب های برفی گیر کردم و میدیدم که از تاکسی خبری نبود و فقط سواری های گذری دلشون به حال مردم میسوخت و سوارشون میکردند و همون اداراتی که شما میگین نظارت دارن، هیچ کاری از دستشون بر نمیومد. الان هم تاکسی آنلاین و آفلاین چه فرقی دارند ؟ وقتی راننده بدلیل ریسک بالای تصادف یا بدلیل سرمای زیاد نمیخواد از خونش بیاد بیرون، چه فرقی داره که آنلاینه یا آفلاین ؟ البته اگه همین تاکسی های آنلاین آپشنی قرار بدن که مشتری بتونه خودش نرخ بیشتری پیشنهاد کنه، ممکنه کار کردن در این روزها وسوسه انگیزتر باشه و مشکل حل بشه. ولی مطمئن باشین با این نرخ های فوق العاده پایین، هیچ راننده ی عاقلی کار نمیکنه. چه تاکسی تلفنی، چه تاکسی بی سیم و چه تاکسی آنلاین.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟